Αεροπορικές εταιρείες στην Ευρώπη πετούν επιβατικά αεροπλάνα τα οποία μερικές φορές είναι σχεδόν άδεια με μόνο σκοπό να διατηρήσουν τα slots τους στα αεροδρόμια, δηλαδή τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης, σε μια περίοδο που η ζήτηση για αεροπορικά ταξίδια είναι περιορισμένη.
Η εν λόγω αποκάλυψη έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις καθώς η συζήτηση για την κλιματική κρίση εμπεριέχει σε σημαντικό βαθμό το πρόβλημα που προκαλούν οι εκπομπές άνθρακα από την αεροπορική βιομηχανία. Οι εκπρόσωποι της βιομηχανίας των αεροδρομίων, εν τω μεταξύ, υπερασπίζονται αυτή την επιλογή υποστηρίζοντας την ανάγκη διατήρησης της εμπορικής βιωσιμότητας, της συνδεσιμότητας και της ανταγωνιστικότητας.
Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν εκφράσει την απογοήτευσή τους για το λεγόμενο κανόνα «εάν δεν το χρησιμοποιείς, το χάνεις», που εφαρμόζει η Κομισιόν στα slots των αεροδρομίων. Οι κανόνες είχαν ανασταλεί τον Μάρτιο του 2020, όταν το πρώτο κύμα της πανδημίας του κορωνοϊού προσγείωσε το σύνολο της βιομηχανίας των αερομεταφορών.
Ωστόσο, έκτοτε, οι κανόνες τέθηκαν και πάλι σε ισχύ, με τις εταιρείες να είναι αναγκασμένες αυτή τη στιγμή να χρησιμοποιούν το 50% των slots τους στα αεροδρόμια και το ποσοστό να πρόκειται να αυξηθεί στο 80% το καλοκαίρι.
Είναι χαρακτηριστικό ότι η γερμανική Lufthansa είναι μεταξύ αυτών των αεροπορικών εταιρειών, που έκοψε περίπου 33.000 πτήσεις κατά τη χειμερινή περίοδο, λόγω της μετάλλαξης Όμικρον. Ωστόσο, πρέπει να πραγματοποιήσει 18.000 πτήσεις κατά τη διάρκεια της χειμερινής περιόδου για να καλύψει την απαίτηση χρήσης θέσεων υποδοχής, όπως δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλός της. Η θυγατρική της Brussels Airlines θα πρέπει να πραγματοποιήσει 3.000 σχεδόν κενές πτήσεις μέχρι το τέλος Μαρτίου.
«Λόγω της χαμηλής ζήτησης τον Ιανουάριο, θα είχαμε μειώσει σημαντικά περισσότερες πτήσεις», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου αλλά πρόσθεσε πως «πρέπει να πραγματοποιήσουμε 18.000 επιπλέον, περιττές πτήσεις το χειμώνα μόνο για να εξασφαλίσουμε τα δικαιώματα απογείωσης και προσγείωσης».
«Παρότι φιλικές προς το περιβάλλον εξαιρέσεις πραγματοποιήθηκαν σχεδόν σε όλα τα άλλα μέρη του κόσμου κατά τη διάρκεια της πανδημίας, η ΕΕ δεν το επιτρέπει αυτό με τον ίδιο τρόπο. Αυτό βλάπτει το κλίμα και είναι ακριβώς το αντίθετο από αυτό που θέλει να πετύχει η Επιτροπή της ΕΕ με το πρόγραμμά της "Fit for 55"», πρόσθεσε.
Το πρόγραμμα «Fit for 55» εγκρίθηκε από την Κομισιόν τον Ιούλιο του 2021 για την επίτευξη του νέου στόχου της ΕΕ για μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% έως το 2030.
Ο κλάδος των αερομεταφορών ευθύνεται για το 14% των εκπομπών ρύπων που προκύπτουν από τις μεταφορές συνολικά, κάτι που σημαίνει ότι είναι ο δεύτερος πιο επιβαρυντικός για το περιβάλλον, μετά τις οδικές μεταφορές.
Με πληροφορίες από CNBC