Συνεχίζεται ο «εμπορικός πόλεμος» Βρετανίας, Ιταλίας, Ισπανίας, Αυστρίας, Τουρκίας και Ινδίας κατά των Ηνωμένων Πολιτειών Αμερικής με αφορμή τον ψηφιακό φόρο που επιβάλλουν σε αμερικανικούς κολοσσούς του Διαδικτύου.
Η Ουάσιγκτον προωθεί σχέδιο για την επιβολή δασμών σχεδόν έως και 1 δισ. δολαρίων ετησίως υπό τη μορφή αντιποίνων, το οποίο και θα τεθεί σε διαβούλευση τον επόμενο μήνα. Το εν λόγω ποσό, που θα κληθούν οι έξι χώρες να καταβάλουν, ισοδυναμεί με εκείνο το οποίο θα αποκόμιζε ως έσοδο από τoν ψηφιακό φόρο κάθε μία ξεχωριστά.
Τα προϊόντα για τα οποία δυνητικά θα υπάρξουν αντίποινα, είναι από αυστριακά πιάνα με ουρά και βρετανικά καρουζέλ για χρήση σε λούνα παρκ μέχρι τουρκικά κιλίμια, καθώς και ιταλικές αντζούγιες. Σύμφωνα με το Bloomberg, αθροιστικά η ετήσια αξία των δασμών θα κυμαίνεται περίπου στα 880 εκατομμύρια δολάρια.
Το ζήτημα για ένα γενικό πλαίσιο στις δραστηριότητες των τεχνολογικών κολοσσών με έναν ενιαίο και παγκόσμιο φορολογικό συντελεστή συζητείται αρκετό καιρό υπό την αιγίδα του Οργανισμού για την Οικονομική Συνεργασία και Ανάπτυξη (ΟΟΣΑ), ώστε να αντικατασταθούν οι επιμέρους επιβαρύνσεις. Ωστόσο, μέχρι στιγμής δεν έχει επιτευχθεί συμφωνία.
Οι ΗΠΑ δηλώνουν ότι έχουν δεσμευθεί στο πλαίσιο της πολυμερούς διαδικασίας του ΟΟΣΑ, αλλά αυτό δεν τις εμποδίζει να έχουν και άλλες επιλογές, συμπεριλαμβανομένης και της επιβολής δασμών, όπως είχε δηλώσει η αρμόδια εμπορική εκπρόσωπος των ΗΠΑ, Κάθριν Τάι.
Ειδικότερα, στο Ηνωμένο Βασίλειο εφαρμόζεται φόρος 2% στα έσοδα ορισμένων μηχανών αναζήτησης, πλατφορμών κοινωνικών μέσων και διαδικτυακής κατανάλωσης. Αυτό σημαίνει πως επηρεάζονται επιχειρήσεις με έσοδα ψηφιακών υπηρεσιών άνω των 500 εκατ. λιρών (περίπου 695 εκατ. δολαρίων) αθροιστικά και άνω των 25 εκατ. λιρών (περίπου 35 εκατ. δολαρίων) ειδικά για το Ηνωμένο Βασίλειο.
Το Γραφείο Εμπορικού Εκπροσώπου των ΗΠΑ υπολογίζει πως η χώρα από την ψηφιακή φορολόγηση εισπράττει περίπου 325 εκατ. δολάρια ετησίως, ενώ οι πιθανοί δασμοί θα πλήξουν είδη τέχνης, μακιγιάζ και καλλυντικά, είδη ένδυσης, βάρκες-αιώρες για λούνα παρκ και άλλες συναφείς κατασκευές.
Στη δε περίπτωση της Ιταλίας ο φόρος επιβάλλεται σε εταιρείες, οι οποίες το προηγούμενο ημερολογιακό έτος είχαν διεθνή έσοδα 750 εκατ. ευρώ και άνω (885,3 εκατ. δολάρια), καθώς και 5,5 εκατ. ευρώ (6,5 εκατ. δολάρια) και άνω σε έσοδα εντός χώρας. Το ιταλικό δημόσιο εισπράττει σχεδόν 140 εκατομμύρια δολάρια ετησίως, ενώ τα θιγόμενα είδη θα είναι τα εξής: χαβιάρι, τσάντες, κουστούμια και παπιγιόν. Στην Ισπανία επιβάλλεται φόρος 3% επί εσόδων από διαδικτυακές διαφημιστικές υπηρεσίες, ενδιάμεσες υπηρεσίες και υπηρεσίες μετάδοσης δεδομένων και αφορά ομίλους με παγκόσμια έσοδα 750 εκατ. ευρώ και άνω, καθώς και 3 εκατ. ευρώ (3,54 εκατ. δολάρια) εντός χώρας.
Οι αρχικές εκτιμήσεις του USTR φέρουν τα έσοδα της Ισπανίας στα 155 εκατ. δολάρια τον χρόνο, ενώ στην περίπτωση της Αυστρίας ανέρχονται σε 45 εκατ. δολάρια, ο φόρος φθάνει το 5% και αφορά ακαθάριστα έσοδα από υπηρεσίες ψηφιακής διαφήμισης. Πιθανοί δασμοί θα πλήξουν δερμάτινα είδη, υφάσματα και τηλεσκόπια, όταν στην περίπτωση της Τουρκίας αφορούν χαλιά και κεραμικά πλακάκια.
Τα φορολογικά έσοδα από αμερικανικούς ομίλους για την Αγκυρα ανέρχονται στα σχεδόν 160 εκατ. δολάρια, ενώ, τέλος, στην περίπτωση της Ινδίας τα αντίστοιχα φθάνουν τα 55 εκατ. δολάρια ετησίως. Τα προϊόντα που επηρεάζονται είναι, μεταξύ άλλων, γαρίδες, περσίδες, χρυσά κοσμήματα και έπιπλα από μπαμπού.