Στο Δικαστήριο της ΕΕ παραπέμπει η Κομισιόν την Ελλάδα για την μη τήρηση των υποχρεώσεών της στη δημιουργία ενιαίου ευρωπαϊκού σιδηροδρομικού χώρου.
Όπως τονίζεται στην σχετική ανακοίνωση, τα κράτη μέλη έπρεπε να έχουν εξασφαλίσει τη σύναψη συμβατικής συμφωνίας μεταξύ της εθνικής αρμόδιας αρχής και του διαχειριστή σιδηροδρομικής υποδομής το αργότερο έως τις 16 Ιουνίου 2015 και τη δημοσίευσή της εντός ενός μήνα. Ωστόσο κάτι τέτοιο δεν έχει γίνει ακόμα.
Οι συμφωνίες αυτές, υπογραμμίζεται στην ανακοίνωση, είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τη διαφάνεια των επικείμενων έργων στο δίκτυο σιδηροδρομικής υποδομής.
Η συμφωνία αυτή θα πρέπει να περιέχει ουσιαστικές διατάξεις αναφορικά με το ύψος των κονδυλίων που διατίθενται για τις υπηρεσίες υποδομής, καθώς και τους στόχους επιδόσεων προσανατολισμένους στους χρήστες, όπως για παράδειγμα η ταχύτητα γραμμής, η ικανοποίηση πελατών και η προστασία του περιβάλλοντος.
Παρά τις ανταλλαγές επιστολών μεταξύ της Κομισιόν και της Ελλάδας, οι εθνικές αρχές εξακολουθούν να μην έχουν υπογράψει και δημοσιεύσει τη συμβατική συμφωνία τους με τον ΟΣΕ, τον ελληνικό οργανισμό διαχείρισης της σιδηροδρομικής υποδομής.
Δεδομένου ότι η Ελλάδα εξακολουθεί να παραβιάζει την οδηγία, η Επιτροπή αποφάσισε πλέον να παραπέμψει την υπόθεση στο Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης.
Η σημασία της συμφωνίας κατά την Κομισιόν
Η υποχρέωση σύναψης και δημοσίευσης συμβατικών συμφωνιών μεταξύ εθνικών αρμόδιων αρχών και διαχειριστών σιδηροδρομικής υποδομής αποτελεί σημαντικό στοιχείο της οδηγίας για τον ενιαίο ευρωπαϊκό σιδηροδρομικό χώρο. Οι συμφωνίες αυτές περιλαμβάνουν τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις του κράτους μέλους και του διαχειριστή ή των διαχειριστών υποδομής.
Καλύπτουν όλες τις πτυχές διαχείρισης της υποδομής, τις οικονομικές υποχρεώσεις του κράτους μέλους, τις απαιτήσεις αποδοτικότητας για τον διαχειριστή υποδομής, τις υποχρεώσεις υποβολής αναφορών και τους κανόνες για την αντιμετώπιση καταστάσεων έκτακτης ανάγκης και σοβαρών διαταραχών σε λειτουργίες.
Περιλαμβάνουν επίσης διορθωτικά μέτρα που πρέπει να λαμβάνονται σε περίπτωση που ένα από τα μέρη παραβαίνει τις συμβατικές του υποχρεώσεις ή, σε εξαιρετικές περιστάσεις, σε περίπτωση που επηρεάζεται η διαθεσιμότητα δημόσιας χρηματοδότησης.
Οι συμφωνίες περιλαμβάνουν ένα πενταετές χρηματοδοτικό πλαίσιο για την κατασκευή, την αναβάθμιση και τη συντήρηση της σιδηροδρομικής υποδομής, το οποίο καθιστά προβλέψιμη τη δημόσια χρηματοδότηση.
Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ