Μαζικές απολύσεις, που αντανακλούν τη διάψευση των προσδοκιών του Μαρκ Ζούκερμπεργκ για το Metaverse, στο οποίο επενδύει αφειδώς, ανακοίνωσε η εταιρεία Meta.
Από τότε που ο Ζούκερμπεργκ ίδρυσε το Facebook το 2004, ο κολοσσός της Silicon Valley προσελάμβανε συνεχώς περισσότερους υπαλλήλους. Στα τέλη Σεπτεμβρίου άγγιξε ιστορικό ρεκόρ με συνολικά 87.314 υπαλλήλους. Όμως σήμερα, η εταιρεία επιβεβαίωσε πως θα μειώσει απότομα το εργατικό δυναμικό, με χιλιάδες υπαλλήλους να βλέπουν την πόρτα της εξόδου.
Συγκεκριμένα, η Meta ανακοίνωσε ότι απολύει περισσότερους από 11.000 εργαζομένους, περίπου το 13% του εργατικού δυναμικού της, με τους New York Times να μεταδίδουν πως απολύσεις έγιναν μεν σε όλα τα τμήματα, αλλά ορισμένοι τομείς, όπως το τμήμα επιλογής προσωπικού, επηρεάστηκαν περισσότερο από άλλους.
«Θέλω να αναλάβω την ευθύνη για αυτές τις αποφάσεις και για το πώς φτάσαμε ως εδώ», έγραψε ο Ζούκερμπεργκ σε επιστολή του προς τους εργαζόμενους. «Ξέρω ότι αυτό είναι δύσκολο για όλους και λυπάμαι ιδιαίτερα για όσους επηρεάζονται».
Τι έχει πάει στραβά;
Πριν από περίπου ένα χρόνο, ο Μαρκ Ζούκερμπεργκ ανακοίνωσε τη μετονομασία του κολοσσού από Facebook σε Meta, ώστε να αντανακλά τη δέσμευσή της στο metaverse. Τότε, η αξία της εταιρείας ήταν σχεδόν στο υψηλότερο επίπεδο όλων των εποχών, στα 1,1 τρισεκατομμύρια δολάρια, και οι επενδυτές ήταν πρόθυμοι να πειραματιστούν.
Ένα χρόνο αργότερα, η εικόνα είναι εντελώς διαφορετική. Το metaverse παραμένει αδιάφορο για τους περισσότερους, σχεδόν αντιδημοφιλές. Στις 16 Οκτωβρίου η Wall Street Journal ανέφερε ότι, σύμφωνα με εσωτερικά έγγραφα της Meta, ο αριθμός των χρηστών είχε μειωθεί από την άνοιξη.
Από ό,τι φαίνεται, τόσο οι χρήστες όσο και οι διαφημιστές υποχωρούν από τα κοινωνικά δίκτυα που εξασφάλιζαν τα έσοδα για τη Meta. Από πέρυσι η τιμή της μετοχής της εταιρείας έχει πέσει κατά 60%, μειώνοντας πάνω από μισό τρισεκατομμύριο δολάρια την εταιρική αξία.
Το sell-off της μετοχής της Meta ξεκίνησε τον Φεβρουάριο, όταν η εταιρεία παραδέχθηκε την πρώτη μείωση των καθημερινών χρηστών του Facebook. Μετά από 18 χρόνια αδιάκοπης ανάπτυξης έχασε 1 εκατομμύριο χρήστες μεταξύ Ιανουαρίου και Μαρτίου. Έκτοτε ανέκαμψε, προσθέτοντας άλλα 39 εκατ. άτομα, ενώ οι χρήστες της οικογένειας εφαρμογών της Meta, η οποία περιλαμβάνει το Instagram και το WhatsApp, συνέχισαν να αυξάνονται.
Αλλά οι νέοι χρήστες προέρχονται όλο και περισσότερο από φτωχές χώρες και, ως εκ τούτου, είναι λιγότερο πολύτιμοι για τους διαφημιστές. Πέρυσι, η Frances Haugen, ένα πρώην στέλεχος της Meta που έδωσε στη δημοσιότητα εμπιστευτικά στοιχεία της εταιρείας, ισχυρίστηκε ότι στις πέντε πιο πολύτιμες αγορές του Facebook, οι εγγραφές λογαριασμών για νέους κάτω των 18 ετών είχαν μειωθεί κατά 25% σε ένα χρόνο. Η Meta έσπευσε να παρουσιάσει ένα νέο προϊόν με βίντεο μικρού μήκους, τοαReels, για να ανακόψει την αιμορραγία προς το TikTok και άλλους νέους ανταγωνιστές.