Τουλάχιστον 100.000 «πτήσεις φαντάσματα» μπορεί να γίνουν σε όλη την Ευρώπη αυτό το χειμώνα, λόγω των κανόνων χρήσης των αεροδρομίων της ΕΕ, σύμφωνα με ανάλυση της Greenpeace.
Οι άδειες, περιττές ή μη επικερδείς πτήσεις αποσκοπούν στο να επιτρέψουν στις αεροπορικές εταιρείες να διατηρήσουν τα δικαιώματα προσγείωσης και απογείωσης σε μεγάλα αεροδρόμια. Όμως, παράλληλα μπορεί να προκαλέσουν εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου έως και 2,1 εκατ. τόνους- όσο εκπέμπουν σε ένα χρόνο 1,4 εκατομμύρια αυτοκίνητα- σύμφωνα με την Greenpeace.
«Η Κομισιόν απαιτεί από τις αεροπορικές εταιρείες να πετούν άδεια αεροπλάνα, για να τηρήσουν μια αυθαίρετη ποσόστωση που όχι μόνο είναι ρυπογόνα, αλλά και εξαιρετικά υποκριτική, δεδομένου της κλιματικής ρητορικής τους», τόνισε ο Χέρβινγκ Σούστερ, εκπρόσωπος της εκστρατείας European Mobility for All, της Greenpeace.
«Οι εκπομπές ρύπων από τις μεταφορές εκτοξεύονται. Θα ήταν ανεύθυνο εκ μέρους της ΕΕ να μην εκμεταλλευτεί την ευκολία του τερματισμού των “πτήσεων φαντασμάτων” και της απαγόρευσης των πτήσεων μικρών αποστάσεων, όπου υπάρχει λογική σιδηροδρομική σύνδεση», επεσήμανε.
Όταν ξέσπασε η πανδημία του κορωνοϊού, η Κομισιόν μείωσε από 80% σε 25% το ποσοστό των πτήσεων που πρέπει να διατηρήσουν οι αεροπορικές εταιρείες, προκειμένου να κρατήσουν τις θέσεις τους σε ευρωπαϊκά αεροδρόμια. Όμως, τον περασμένο Δεκέμβριο οι Βρυξέλλες αύξησαν το ποσοστό σε 50% και τον Μάρτιο θα πάει στο 64%.
Ο διευθύνων σύμβουλος της Lufthansa, Κάρστεν Σπορ, δήλωσε ότι η εταιρεία μπορεί να χρειαστεί να κάνει 18.000 «επιπλέον, περιττές πτήσεις», προκειμένου να πληρεί τους αλλαγμένους κανόνες και έκανε έκκληση για το είδος των «φιλικών προς το κλίμα εξαιρέσεων», που χρησιμοποιούνται σε άλλα σημεία του πλανήτη.
Από τον Ιανουάριο έως τον Μάρτιο του 2021, μόλις το 45% των πτήσεων της Lufthansa ήταν γεμάτες, δήλωσε εκπρόσωπος της εταιρείας. Άλλο ένα 5%, ή 18.000 πτήσεις, «το ορίζουμε ως περιττό», συμπλήρωσε. «Αν δεν θα ρισκάραμε την απώλεια θέσεων σε συγκεκριμένα αεροδρόμια στην Ευρώπη, πιθανότατα θα τις είχαμε ακυρώσει και θα τις συνδυάζαμε με άλλες υπάρχουσες πτήσεις», πρόσθεσε.
Στην ανάλυσή της η Greenpeace εφάρμοσε το ποσοστό «πτήσεων φαντασμάτων» της Lufthansa σε άλλες ευρωπαϊκές αεροπορικές γραμμές, με βάση το μερίδιο 17% που έχει ο γερμανικός αερομεταφορέας στην αγορά. Επίσης, χρησιμοποίησε μια συντηρητική εκτίμηση για εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου 20 τόνους ανά πτήση.
Η έρευνα υπέθεσε μέσο χρόνο πτήσης 90 λεπτών με αεροπλάνο 200 θέσεων, σε απόσταση 800-1.000 χιλιομέτρων. Οι υποθέσεις της Greenpeace είναι ακριβείς, δήλωσε ο Τιμ Τζόνσον, διευθυντής της Aviation Environment Federation, οργάνωση που ασχολείται με τον αντίκτυπο της αεροπορικής βιομηχανίας στο περιβάλλον.
Σοσιαλιστές ευρωβουλευτές έχουν απαιτήσει απαντήσεις για το πρόβλημα, ενώ η Κομισιόν αρνείται πως οι αεροπορικές εταιρείες κάνουν πτήσεις φαντάσματα ή ότι οι κανόνες της για τις θέσεις στα αεροδρόμια έχουν δημιουργήσει προβλήματα.
«Οι άδειες πτήσεις είναι επιβλαβείς για την οικονομία και το περιβάλλον, για αυτό ακριβώς λάβαμε πολλά μέτρα που επιτρέπουν στις εταιρείες να μην έχουν τέτοιες κενές πτήσεις. Αν οι αεροπορικές εταιρείες επιλέγουν να διατηρήσουν τις άδειες πτήσεις, είναι δική τους απόφαση, όχι αποτέλεσμα των κανονισμών της ΕΕ», δήλωσε εκπρόσωπος της Κομισιόν.
Οι Βρυξέλλες υποστηρίζουν ότι ήδη έχουν μειώσει τις απαιτήσεις για τις θέσεις και ότι οι αεροπορικές εταιρείες μπορούν να ζητήσουν ακόμη και αυτές να αποσυρθούν, αν οι πτήσεις διαταραχθούν από «αυστηρά υγειονομικά μέτρα», όπως νέοι κυβερνητικοί περιορισμοί για τα ταξίδια.
H Air France επίσης ανέφερε ότι θέλει μεγαλύτερη ευελιξία των κανόνων για τις θέσεις, αλλά εκπρόσωπος της εταιρείας δεν θέλησε να δώσει στοιχεία για το πόσες περιττές ή με χαμηλή χωρητικότητα πτήσεις γίνονται αυτή τη στιγμή.
Από την άλλη, ο Μάικλ Ο’Λίρι- διευθύνων σύμβουλος της Ryanair- πρόσφατα διαμαρτυρήθηκε ότι οι μεγάλες εταιρείες επωφελούνται από τη χαλάρωση των κανόνων.
Με πληροφορίες από Guardian