Η επιλογή του Πάπα Φραγκίσκου ως θέμα AI δημιουργιών, έχει προκαλέσει έντονη συζήτηση γύρω από τη χρήση των deepfakes.
Αφορμή στάθηκε η τελευταία AI εικόνα που δείχνει τον ποντίφικα να φιλάει τη Μαντόνα, την επί χρόνια «εχθρό», του που συχνά ρίχνει τα «βέλη» της στο Βατικανό και τον πάπα.
Δημοσίευμα του Guardian «ανοίγει» μια συζήτηση για την αλληλεπίδραση της τεχνολογίας με τη δημόσια εικόνα ενός προσώπου όπως ο ποντίφικας αλλά κυρίως, την παραπληροφόρηση που μπορεί να αποτελέσει προέκταση από τη διαρροή τέτοιου υλικού.
Η σχεδόν καθημερινή παρουσία του Πάπα στα social media, καθιστά την αναπαραγωγή ρεαλιστικών εικόνων του μέσω AI, όλο και πιο διαδεδομένη. Από τις εικόνες του με φουσκωτό μπουφάν της Balenciaga, μέχρι τις πιο πρόσφατες δημιουργίες, ο πάπας αποτελεί ίσως το πιο δημοφιλές πρόσωπο για τέτοιου είδους επεξεργασίες. Ο ίδιος έχει πάρει θέση, προειδοποιώντας για τις συνέπειες σε όσους συμβάλλουν στη διασπορά ψευδών ειδήσεων.
Η θέση του Πάπα ως κεντρικό θέμα σατιρικών deepfakes, οφείλεται ομολογουμένως στη θέση του ως θρησκευτικού ηγέτη και συμβολικής φιγούρας, που συνδέεται με αυστηρούς κανόνες και παραδόσεις. Η αντίθεση αυτή, καθιστά την τοποθέτησή του σε μη συνηθισμένες ή αστείες καταστάσεις ιδιαίτερα ελκυστική για τον ψηφιακό κόσμο.
Ο Ιταλός καλλιτέχνης ψηφιακού περιεχομένου που ευθύνεται για τις εικόνες της Μαντόνα, RickDick, δήλωσε ότι δεν είχε πρόθεση να προσβάλει με τις εικόνες, οι οποίες δείχνουν τον πάπα να έχει περάσει το χέρι του γύρω από τη μέση της τραγουδίστριας και στη συνέχεια να την αγκαλιάζει.
Παρά την εξήγηση που έδωσε, πως ό,τι κάνει έχει σκοπό το χιούμορ, ο RickDick δημιούργησε και μια φωτογραφία με το πρόσωπο του Πάπα να συγχωνεύεται απρόσκοπτα με αυτό του Luigi Mangione, του φερόμενου ως δολοφόνου του διευθύνοντος συμβούλου της UnitedHealthcare, Brian Thompson. Ο Ιταλός εκφράζει μεγάλη μερίδα κόσμου που σίγουρα έχει πολλά να πει για τον χώρο της Εκκλησίας και τον πάπα.
Εντούτοις, η ευκολία με την οποία μπορεί να δημιουργηθεί μια deepfake εικόνα, μέχρι και για καλά περιφρουρημένες προσωπικότητες όπως ένας θρησκευτικός ηγέτης, ανησυχεί. Πολλοί από τους ανθρώπους που χρησιμοποιούν τα social δεν είναι σε θέση να ξεχωρίζουν την πραγματικότητα από το προϊόν της Τεχνητής Νοημοσύνης.
Παρόλο που το παραπάνω τείνει να καθιερωθεί ως μέσο δημιουργικότητας ή σάτιρας, η ευρεία χρήση των ουσιαστικά ψεύτικων εικόνων, θέτουν ερωτήματα για τη διαχείριση της τεχνολογίας και τις προεκτάσεις της στην ενημέρωση ή παραπληροφόρηση του διαδικτυακού κοινού.
Με πληροφορίες από Guardian