Έγιναν τα αποκαλυπτήρια του πρώτου επίσημου πορτρέτου του Βασιλιά Καρόλου μετά τη στέψη του, στα ανάκτορα του Μπάκιγχαμ.
Στην ελαιογραφία απεικονίζεται ο βασιλιάς Κάρολος με τη στολή των Φρουρών της Ουαλίας. Το ζωηρό κόκκινο έργο, μήκους 2,40 και πλάτους 1,87 μέτρων, ζωγράφισε ο Τζόναθαν Γέο, ο οποίος έχει ζωγραφίσει επίσης τον Τόνι Μπλερ, τον Σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο και τη Μαλάλα Γιουσαφζάι.
Σύμφωνα με το BBC, όταν η βασίλισσα Καμίλα είδε τον πίνακα είπε στον ζωγράφο: «Ναι, τον έχεις».
Στο πορτρέτο, απεικονίζεται ο βασιλιάς Κάρολος, να κρατάει στα χέρια του το σπαθί του αλλά και μια πεταλούδα να προσγειώνεται στον ώμο του. Στην εικόνα, το κόκκινο της στολής ξεθωριάζει στο κόκκινο φόντο, αναδεικνύοντας το πρόσωπο του βασιλιά Καρόλου.
Ο Τζόναθαν Γέο είπε ότι ήθελε ο πίνακας να είναι ξεχωριστός και να έχει προσωπική χροιά. «Το ενδιαφέρον μου είναι πραγματικά να καταλάβω ποιος είναι ο εικονιζόμενος και να προσπαθήσω να το αποτυπώσω στον καμβά».
Ο καλλιτέχνης αποφάσισε να χρησιμοποιήσει μερικές από τις παραδόσεις της βασιλικής προσωπογραφίας όπως είναι η στρατιωτική στολή και το σπαθί αλλά την ίδια ώρα είχε στόχο το έργο του να έχει πιο σύγχρονα στοιχεία όπως είναι η πεταλούδα και το βαθύ κόκκινο χρώμα.
«Στην ιστορία της τέχνης, η πεταλούδα συμβολίζει τη μεταμόρφωση και την αναγέννηση», εξηγεί, θεωρώντας ότι αυτή ταιριάζει στο πορτρέτο ενός μονάρχη που ανέβηκε πρόσφατα στο θρόνο. Η πεταλούδα είναι επίσης μια αναφορά στο μακροχρόνιο ενδιαφέρον του βασιλιά της Μεγάλης Βρετανίας για το περιβάλλον.
Σύμφωνα με τον Γέο, η πεταλούδα ήταν ιδέα του βασιλιά που προέκυψε κατά τη διάρκεια των συζητήσεών τους για την ιστορία που θα μπορούσαν να πουν μέσω του πορτρέτου.
Οι συνεδριάσεις του καλλιτέχνη με τον βασιλιά ολοκληρώθηκαν πριν ο Κάρολος διαγνωστεί με καρκίνο. Είχε πολλές υποχρεώσεις, αλλά «δεν φαινόταν σαν κάποιος που ήταν σωματικά εξαντλημένος».
Παραδοσιακά και σύγχρονα στοιχεία στο πρώτο πορτρέτο του βασιλιά Κάρολου
Ο Γιό αποκάλυψε πως για να ζωγραφίσει το πορτρέτο του βασιλιά συναντήθηκε μαζί του τέσσερις φορές με την πρώτη συνάντηση να πραγματοποιείται τον Ιούνιο του 2021 στη βασιλική κατοικία Χάιγκροουβ στο Γκλοστερσάιρ ενώ οι άλλες τρεις συναντήσεις έγιναν στο Κλάρενς Χάουζ στο Λονδίνο. Σύμφωνα με τον καλλιτέχνη την πρώτη φορά που ο 75χρονος μονάρχης αντίκρυσε το πορτρέτο του μισοτελειωμένο έδειξε έκπληκτος από το έντονο κόκκινο χρώμα όμως με ένα χαμόγελο έδωσε την έγκρισή του. Το έντονο κόκκινο χρώμα είναι και το χρώμα της στολής των Φρουρών της Ουαλίας, των οποίων ο βασιλιάς έγινε συνταγματάρχης το 1975.
Ο βασιλιάς Κάρολος διαγνώστηκε με καρκίνο τον Φεβρουάριο και υποβάλλεται σε θεραπεία. Μετά την διάγνωση είχε περιορίσει την εκπλήρωση των βασιλικών καθηκόντων και στις επίσημες εμφανίσεις τον αντικαθιστούσαν η βασίλισσα Καμίλα, η πριγκίπισσα Άννα και ο πρίγκιπας Ουίλιαμ. Όμως, από την Τρίτη, 30 Απριλίου, ο μονάρχης πήρε το «πράσινο φως» από τους γιατρούς του και επέστρεψε με φυσική παρουσία στα δημόσια καθήκοντα. Η επιστροφή του έγινε με μια συμβολική επίσκεψη στο πανεπιστημιακό αντικαρκινικό νοσοκομείο Macmillan Cancer Centre στο κέντρο του Λονδίνου στις 30 Απριλίου.
Ο Τζόναθαν Γιό έχει φιλοτέχνησε το πορτρέτο της βασίλισσας Καμίλα το 2014 ενώ έχει, επίσης, φιλοτεχνήσει τις προσωπογραφίες του Ντέιβιντ Κάμερον, του σερ Ντέιβιντ Ατένμπορο, του Τόνι Μπλερ και της ακτιβίστριας Μαλάλα Γιουσαφζάι. Η βασίλισσα Καμίλα, που ήταν παρούσα στα αποκαλυπτήρια, δήλωσε ενθουσιασμένη στον Γιό: «Ναι, τον πέτυχες». Ο ζωγράφος αστειεύομενος ανέφερε πως, αν δεν ήταν επιτυχημένο το πορτρέτο του βασιλιά, θα κινδύνευε με αποκεφαλισμό και πρόσθεσε ότι ο καλύτερος κριτής για ένα πορτρέτο είναι κάποιος που ξέρει καλά τον άνθρωπο του οποίου ο καλλιτέχνης φιλοτεχνεί την προσωπογραφία του.
Με πληροφορίες από BBC