Σε αρνητικό έδαφος πέρασε ο δείκτης τιμών καταναλωτή στην Κίνα με τον αποπληθωρισμό να ρίχνει τις τιμές των αγαθών στη χώρα.
Συγκεκριμένα, ο δείκτης κατέγραψε τον Ιούλιο στην Κίνα μείωση 0,3% σε ετήσια βάση, σύμφωνα με την κινεζική εθνική στατιστική υπηρεσία, μετά από τον μηδενικό πληθωρισμό έναν μήνα νωρίτερα.
Ο αποπληθωρισμός είναι το αντίθετο του πληθωρισμού, με άλλα λόγια η μείωση των τιμών αγαθών και υπηρεσιών. Αν και αρχικά το φαινόμενο μοιάζει ευνοϊκό, αφού θεωρητικά αυξάνει την αγοραστική δύναμη, χαρακτηρίζεται απειλή για την οικονομία. Αυτό γιατί πολλοί καταναλωτές προτιμούν να μην ξοδεύουν, αναβάλλουν τις αγορές με την ελπίδα πως οι τιμές θα μειωθούν περαιτέρω.
Λόγω της έλλειψης ζήτησης, οι επιχειρήσεις είναι αναγκασμένες να μειώνουν την παραγωγή τους, να παγώνουν τις προσλήψεις ή να απολύουν, και να περιορίζονται σε νέες παραγγελίες μόνο για την αναπλήρωση των στοκ τους, κάτι που περιορίζει την κερδοφορία τους ενώ τα κόστη μένουν απαράλλακτα. Οικονομολόγοι μιλούν για φαύλο κύκλο σε αυτές τις περιπτώσεις.
Σημειώνεται ότι η Κίνα βίωσε στα τέλη του 2020 και στις αρχές του 2021 μια μικρή περίοδο αποπληθωρισμού, κυρίως τότε εξαιτίας της μείωσης της τιμής του χοιρινού, του κρέατος με τη μεγαλύτερη κατανάλωση στον ασιατικό γίγαντα. Η προηγούμενη αντίστοιχη φάση ήταν το 2009.
Επί του παρόντος πολλοί αναλυτές εκτιμούν ότι η τρέχουσα φάση θα είναι πιο μακρά, καθώς οι κύριοι κινητήρες της ανάπτυξης στην Κίνα μοιάζουν να ασθμαίνουν και η ανεργία των νέων (δείκτης που αφορά μόνο τους κατοίκους των αστικών κέντρων) σπάει το ένα ρεκόρ πίσω από το άλλο, πλέον ξεπερνά το 20%.
Στο μεταξύ, η κρίση στον τομέα των ακινήτων είναι ο «κύριος» λόγος του «αποπληθωριστικού σοκ», σύμφωνα με τον οικονομολόγο Άντριου Μπάτσον της Gavekal Dragonomics. Οι εξαγωγές βρίσκονται επίσης σε υποχώρηση.
Με πληροφορίες από AFP, ΑΠΕ, Reuters