Ο θρυλικός βιβλιοπώλης της ''Εστίας''

Ο θρυλικός βιβλιοπώλης της ''Εστίας'' Facebook Twitter
0

O θάνατος του «κυρίου Νίκου» μπορεί να θεωρηθεί και το τέλος μια ολόκληρης εποχής: μιας εποχής που κλείνει μέσα της τα γεγονότα τριών αιώνων, την Αθήνα-χωριό που έχει πια χαθεί ανεπιστρεπτί, τη σχέση του βιβλιοπώλη με το βιβλιόφιλο κοινό του - που είναι κάτι πολύ περισσότερο από τη σχέση πελάτη και υπαλλήλου σε ένα σημερινό μαγαζί. Ο Νίκος Παντελάκης υπήρξε η εμβληματική μορφή του βιβλιοπωλείου Εστία για 77 χρόνια, ένα ρεκόρ απλησίαστο, που αν είχε κάποιος ενδιαφερθεί θα του χάριζε μια θέση στο βιβλίο Γκίνες, κάποιος που έχαιρε πολύ μεγάλης εκτίμησης από τους ανθρώπους του χώρου, σημείο αναφοράς για όλους τους βιβλιοπώλες του κέντρου. Μια κινητή βιβλιοθήκη. Αν αναζητούσες κάτι που ήταν δύσκολο να το βρεις -ακόμα κι εκτός Εστίας-, η ερώτηση «πήγες στον Νίκο;» δεν ήταν καθόλου ασυνήθιστη, πολύ απλά επειδή είχε ταξινομήσει στο μυαλό του κυριολεκτικά χιλιάδες βιβλία. Μπορούσε να θυμηθεί το σχήμα, το χρώμα, το σχέδιο, το συγγραφέα και το μεταφραστή, ακόμα και το θέμα κάθε βιβλίου που είχε περάσει απ' τα χέρια του και είχε τοποθετήσει με τάξη στους πάγκους του βιβλιοπωλείου. Όχι μόνο αυτά που υπήρχαν στα ράφια, αλλά και παλιές εκδόσεις προηγούμενων δεκαετιών που είχαν πια εξαντληθεί.

Γιος εργάτη με καταγωγή από τον Πύργο της Τήνου, γεννήθηκε στην Αθήνα, στην οδό Καρνεάδου 23 στο Κολωνάκι, τότε που ο Ευαγγελισμός ήταν χώρος με στάνες και οι κάτοικοι ήταν χωρισμένοι σε πληβείους και πλούσιους. Δεκαετία του ‘10, αρχές. Ο πατέρας του δούλευε ως μαρμαράς στην κατασκευή του κτιρίου της Ακαδημίας και πεθαίνοντας άφησε πίσω του μια χήρα με τέσσερα παιδιά. Οι εποχές δύσκολες, η μάνα του τον πάει δέκα χρονών παιδάκι στον πατριώτη της Ιωάννη Κολλάρο, στο βιβλιοπωλείο της Εστίας, για να ζητήσει βοήθεια: δουλειά για το μικρό. Έτσι βρέθηκε από νωρίς ανάμεσα σε ξύλινους πάγκους και τόμους με βιβλία αλλά και στους διανοούμενους της εποχής. Γνώρισε από κοντά τον Παλαμά και τους συγγραφείς της γενιάς του ‘30: Βενέζη, Μυριβίλη, Καραγάτση, Τερζάκη, σημαντικούς συγγραφείς για τους οποίους είχε πάντα να διηγηθεί μια προσωπική ιστορία ή ένα περιστατικό στους νεότερους υπαλλήλους του βιβλιοπωλείου.

Το πρωί, με τον πρώτο καφέ. «Ερχόταν νωρίτερα από όλους το πρωί, άνοιγε να μπει η καθαρίστρια, έπλενε τα ποτήρια, μας έφτιαχνε καφέ και μας περίμενε» λέει η Μαρία Παπαγεωργίου, συνάδελφός του για μια δεκαετία στο βιβλιοπωλείο της Εστίας, «ήταν τακτικός στην ώρα του και δεν έλειπε ποτέ απ' τη δουλειά. Για κανένα λόγο. Δεν αρρώστησε ποτέ. Όταν γεννήθηκε το πρώτο εγγόνι του, τον πήραν τηλέφωνο να του το πουν κι η αντίδρασή του ήταν "θα περάσω κάποια στιγμή αύριο το πρωί να το δω", δεν έτρεξε, είχε τέτοια προτεραιότητα η δουλειά του». «Έζησε πολέμους, πείνα», προσθέτει, «ντύθηκε φαντάρος 3-4 φορές στη ζωή του και μας το έλεγε. Ήταν περισσότερο από απλός συνάδελφος για μας. Ήταν σαν πατέρας μας. Όταν πέθανε ο δικός μου κι επέστρεψα στη δουλειά ράκος ήρθε και με ακούμπησε στην πλάτη και μου είπε "Μπροστά. Στο αλβανικό έπεφταν άνθρωποι νεκροί δίπλα μας κι εμείς περπατάγαμε, ήρθα από την Αλβανία με τα πόδια. Μπροστά να κοιτάς, να μην κοιτάς πίσω". Είχε στέρεες γνώσεις, ήξερε πράγματα ουσίας, παρ' όλο που δεν είχε πάει σε σχολείο πέρα από τη βασική εκπαίδευση. Διάβαζε όμως πολύ. Μέχρι το τέλος.

Ο κύριος Νίκος ήταν αγαπητός σε όλους, πελάτες, συναδέλφους, σε γενιές ολόκληρες βιβλιοφάγων που εξυπηρέτησε τις σχεδόν οχτώ δεκαετίες «ως τίμιος εργάτης», με αρκετούς από τους οποίους ανέπτυξε πολύ ιδιαίτερες σχέσεις. Δεκτικός, καλοκάγαθος, ήρεμος και προσηνής, έκανε φιλίες που κράτησαν μια ολόκληρη ζωή και αντιμετώπιζε ακόμα και τα πιο δύσκολα με μια αξιοθαύμαστη στωικότητα. Με ψυχραιμία. Τις λύπες, τους θανάτους, τις αρρώστιες και τις χαρές. Έχουν περάσει από εδώ καθηγητές πανεπιστημίου, γιατροί, διακεκριμένες προσωπικότητες, και όλοι τον σέβονταν και τον αγαπούσαν. Ήταν ο μέντοράς τους, δεν σταμάτησαν να έρχονται να τον βλέπουν ακόμα κι όταν μετακόμιζαν στο εξωτερικό, για πολλούς ήταν η πρώτη επίσκεψη όταν έφταναν στην Ελλάδα. Είχαν τρομερή εμπιστοσύνη σε αυτά που θα τους υποδείκνυε. Ακόμα και οι επιστήμονες, οι ερευνητές, έρχονταν ψάχνοντας για ένα βιβλίο και έφευγαν με δέκα».

«Την πρώτη μέρα που είχα έρθει θυμάμαι χαρακτηριστικά τι μου είχε πει», προσθέτει ο Χρήστος, ο οποίος εργάστηκε δίπλα του για 31 χρόνια, «ο χώρος που βρίσκεσαι είναι όπως στο φαρμακείο. Τα βλέπεις όλα πολύχρωμα και στα ράφια, ένα φάρμακο το κάθε βιβλίο. Αν δώσεις λάθος φάρμακο, δηλητηρίασες τους ανθρώπους. Έτσι είναι κι η γνώση. Κι ο λόγος που αποσύρθηκε το 2002 ήταν επειδή είχε αρχίσει να μην ακούει καλά απ' το ένα αυτί κι ένοιωθε μειονεκτικά. Φοβόταν ότι δεν θα μπορούσε να εξυπηρετήσει τους ανθρώπους. Αλλιώς θα πέθαινε εδώ. Ήταν αεικίνητος μέχρι το τέλος, σε μια συνεχή κίνηση και δεν καθόταν ποτέ σε καρέκλα. Από την ώρα που ερχόταν μέχρι την ώρα που έφευγε, εξυπηρετούσε συνέχεια. Καθόταν μόνο για σύντομο διάλειμμα για κολατσιό το μεσημέρι, δυο φρυγανιές και λίγο τυρί τυλιγμένες σε χαρτοπετσέτα με λαστιχάκι. Τα έβαζε κάτω απ' τον πάγκο με τα περιοδικά και όταν ήταν η ώρα κατέβαινε σε μια γωνία κάτω και τα έτρωγε αθόρυβα. Μια ζωή τα ίδια. Είχε μια απίστευτη διαύγεια μέχρι την τελευταία μέρα της ζωής του. Τον επισκεφτήκαμε πριν από καμιά δεκαριά μέρες με την κυρία Καραϊτίδου και είχε ενημερωθεί για όλα τα καινούργια βιβλία, παρακολουθούσε τον Τύπο και είχε να μας κάνει παρατηρήσεις και προτάσεις. Με τέτοια μάλιστα βαρύτητα που έμεινα έκπληκτος».

«Είχε μια τρομερή αντίληψη της οικονομίας», λέει η Μαρία, «τα μολύβια τα έξυνε μέχρι τέλους, δεν πέταγε τίποτα. Τους σπάγγους από τα δέματα, τα χαρτιά, τις σακούλες, το καλάθι του με τα σκουπίδια ήταν πάντα άδειο. Δεν το έκανε από τσιγκουνιά ή ιδιομορφία. Είχε τη σοφία της ζωής ενός ανθρώπου που στερήθηκε και τώρα που έχει κάποια πράγματα τα εκτιμάει. Και μας έλεγε ότι όλα εδώ μέσα είναι πολύτιμα. Ακόμα κι η σκόνη από τα παπούτσια έχει αξία γιατί έμπαιναν και μπαίνουν σημαντικοί άνθρωποι...». To 2003 έγραψε το Σαν να διάβασα ένα βιβλίο (εκδόσεις Εστία) με μαρτυρίες από τη ζωή του ως βιβλιοπώλη για 80 χρόνια.

Ο Νίκος Παντελάκης παντρεύτηκε τη Μαρία στο τέλος της δεκαετίας του ‘40 και απόκτησε μαζί της δυο κόρες, τη Γεωργία και την Ελευθερία. Έμενε στην Άνω Κυψέλη. Έγινε δυο φορές παππούς.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μιχάλης Γκανάς: Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

Απώλειες / Μιχάλης Γκανάς (1944-2024): Ο ποιητής της συλλογικής μας μνήμης

«Ό,τι με βασανίζει κατά βάθος είναι η οριστική απώλεια ανθρώπων, τόπων και τρόπων και το ανέφικτο της επιστροφής». Ο σημαντικός Έλληνας ποιητής έφυγε σήμερα από τη ζωή σε ηλικία 80 ετών.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Απώλειες / Teri Garr (1944-2024): Το χιούμορ τής έσωσε τη ζωή

Αστεία και ανθρώπινη, η αξιαγάπητη, υπερταλαντούχα Τέρι Γκαρ, που απολαύσαμε στο «Young Frankenstein» και το «Τούτσι» και αγαπήσαμε από τις εμφανίσεις της στο βραδινό talk show του Ντέιβιντ Λέτερμαν, ήταν μια από τις πιο λαμπερές σουμπρέτες του αμερικανικού σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Paul Morrissey (1938-2024)

Απώλειες / Ο Paul Morrissey (1938-2024) έδωσε φωνή στα «ανθρώπινα σκουπίδια»

Ο εμβληματικός σκηνοθέτης της cult τριλογίας «Flesh» - «Trash» - «Heat» ταυτίστηκε με τον Άντι Γουόρχολ και το νεοϋορκέζικο αβανγκάρντ των ’60s, ως ο πιο ανεξάρτητος από τους ανεξάρτητους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Απώλειες / Βάσω Παπανδρέου (1944-2024): Η γυναίκα που θα γινόταν πρωθυπουργός

Το ΠΑΣΟΚ πενθεί τη Βάσω Παπανδρέου, τη μεγάλη κυρία της ελληνικής σοσιαλδημοκρατίας, μια σημαντική πολιτική προσωπικότητα η οποία, τα τελευταία χρόνια, πριν η δημόσια φωνή της σιγήσει, μίλησε με τόλμη για όλα, αλλά ο θόρυβος της εποχής την είχε σκεπάσει.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
MAGGIE SMITH

Απώλειες / Μάγκι Σμιθ (1934-2024): Μια ηθοποιός καθηλωτική στη διακριτική της διαδρομή

Οι κυρίες τη θαύμασαν στο «Downton Abbey», τα παιδιά τη λάτρεψαν στον Χάρι Πότερ, το θέατρο και το σινεμά έχασαν τη βασίλισσα της ένρινης ειρωνείας και έναν εθνικό θησαυρό της Αγγλίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Παπαδημητρίου: Ο συνθέτης των επιτυχιών, που πέθανε προχθές

Απώλειες / Αλέξης Παπαδημητρίου (1944-2024): Ο συνθέτης επιτυχιών που τραγούδησαν όλοι οι Έλληνες

Τραγούδια του συνθέτη και τραγουδοποιού Αλέξη Παπαδημητρίου, που πέθανε προχθές σε ηλικία 80 ετών, είχαν ερμηνεύσει οι Μαρινέλλα, Πάριος, Καλογιάννης, Κανελλίδου κ.ά., όπως και όλη η ελληνική ποπ του ’80 και του ’90.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Pulp Fiction / Robert Towne (1934-2024): Ο σπουδαιότερος σεναριογράφος του Χόλιγουντ

Αν και μόνο το «Chinatown» θα αρκούσε για να χρισθεί κορυφαίος, ο Ρόμπερτ Τάουν υπήρξε πραγματικά σπουδαίος, έχοντας βοηθήσει δεκάδες συναδέλφους του όποτε στέρευαν από αφηγηματικές ιδέες και δραματικές λύσεις.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ζαν Μορό: η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Πέθανε Σαν Σήμερα / Ζαν Μορό: Η πασιονάρια του γαλλικού σινεμά

Η σπουδαία Γαλλίδα ηθοποιός που έζησε με έμπνευση και ενέργεια για το παρόν και πέθανε σαν σήμερα το 2017 απεχθανόταν τις μελό αναδρομές στο παρελθόν, τις γενικές ερωτήσεις και την ανοησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ