«Έδωσε τη μάχη με αξιοπρέπεια»: Δεν παλεύεται ο καρκίνος χωρίς ευφημισμούς

«Έδωσε την μάχη με αξιοπρέπεια»: Δεν παλεύεται ο καρκίνος χωρίς ευφημισμούς Facebook Twitter
«Στο αφελές ερώτημα "γιατί εγώ;", το σύμπαν απαντά βαριεστημένα "γιατί όχι;"», σημειώνει ο Κρίστοφερ Χίτσενς.
0

ΩΡΕΣ-ΩΡΕΣ, τα social media θυμίζουν νεκρώσιμη ακολουθία ή γραφείο τελετών, μια αλληλουχία κηδειόσημων, συλλυπητηρίων, ξοδιών, συνοπτικών νεκρολογιών, φόρων τιμής, συγκινησιακής φόρτισης, ένα ψηφιακό μωσαϊκό από μικρές και μεγάλες κηδείες, γνωστών και αγνώστων, επώνυμων και ανώνυμων, οικείων και μη προσώπων, που ενίοτε συμβαίνουν ταυτοχρόνως. 

Στα ενημερωτικά μέσα ελάχιστοι πλέον κάνουν λόγο για την «επάρατο νόσο» ενώ επίσης φαίνεται να ξεπεράσαμε εκείνη τη βαριά προκατάληψη που μας εμπόδιζε να πούμε ότι κάποιος «πέθανε». Δεν «έφυγε», δεν «νικήθηκε», δεν «έχασε την μάχη», απλώς πέθανε. Στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης όμως βασιλεύουν ακόμα οι υπερβατικοί ευφημισμοί, οι ηρωικές αναλογίες με το πεδίο της μάχης, η ανάγκη εξορκισμού του κακού. 

«Έχω πάψει να απαγγέλω με την ίδια πεποίθηση το ρητό "ό, τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει δυνατότερο". Έχω φτάσει μάλιστα να απορώ πώς μπορούσε να μου φαίνεται βαθύ κάποτε. Στον φυσικό και στον ιατρικό κόσμο υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που μπορούν να σε σκοτώσουν, κι αν δεν σε σκοτώσουν, μπορούν να σε αφήσουν πολύ πιο αδύναμο».

«Δεν λέμε ότι κάποιος ή κάποια έχει καρκίνο, λέμε ότι δίνει τη μάχη με τον καρκίνο», παρατηρούσε σκωπτικά ο συγγραφέας Κρίστοφερ Χίτσενς σε μία από τις ανταποκρίσεις του από το προχωρημένο στάδιο καρκίνου στον οισοφάγο για το περιοδικό Vanity Fair, κείμενα που μετά τον θάνατό του συγκεντρώθηκαν σε μια μικρή ανθολογία με τίτλο «Mortality», απ’ όπου και μεταφράζω τα παρακάτω σπαράγματα (το βιβλίο έχει κυκλοφορήσει και στα ελληνικά με τίτλο «Λίγο πριν το τέλος»). 

«Μ’ αρέσει κι εμένα η εικονογραφία του αγώνα», γράφει σε κάποιο άλλο σημείο. «Εύχομαι καμιά φορά να υπέφερα για κάποιο ευγενή σκοπό ή να ρίσκαρα την ζωή μου για το καλό των άλλων, αντί να είμαι απλά κάποιος που πάσχει από σοβαρή ασθένεια. Θα πρέπει να σας πληροφορήσω όμως ότι όταν βρίσκεσαι σ΄ έναν θάλαμο με άλλους φιναλίστ της ζωής και σου συνδέουν το χέρι με μια μεγάλη διαφανή σακούλα γεμάτη δηλητήριο και το φαρμάκι χύνεται βαθμιαία στον οργανισμό σου, η εικόνα του πολεμιστή είναι η τελευταία που έρχεται στο μυαλό σου. Νιώθεις να βουλιάζεις σ' ένα τέλμα παθητικότητας και ανικανότητας: διαλύεσαι στην ανημπόρια όπως ένας κύβος ζάχαρης στο νερό».  

«Στο αφελές ερώτημα "γιατί εγώ;", το σύμπαν απαντά βαριεστημένα "γιατί όχι;"», σημειώνει, τονίζοντας ότι μια τέτοια βαριά και επίμονη νόσος σε κάνει να επανεξετάζεις αρχές, πεποιθήσεις και γνωμικά που έμοιαζαν να έχουν καθολική ισχύ.

«Έχω πάψει να απαγγέλω με την ίδια πεποίθηση το ρητό "ό, τι δεν σε σκοτώνει σε κάνει δυνατότερο". Έχω φτάσει μάλιστα να απορώ πώς μπορούσε να μου φαίνεται βαθύ κάποτε. Στον φυσικό και στον ιατρικό κόσμο υπάρχουν τόσα πολλά πράγματα που μπορούν να σε σκοτώσουν, κι αν δεν σε σκοτώσουν, μπορούν να σε αφήσουν πολύ πιο αδύναμο». 

Η πολεμική ρητορική μοιάζει κούφια και στον Χίτσενς – και σε οποιονδήποτε ασθενή αναμετριέται με τις συνεχείς ήττες και αναξιοπρέπειες της θεραπευτικής διαδικασίας – καθώς ο «πόλεμος κατά του καρκίνου» έρχεται να προστεθεί σε μια σειρά από άλλους πολέμους που κατά καιρούς κηρύχτηκαν με τυμπανοκρουσίες: «τον πόλεμο κατά των ναρκωτικών, τον πόλεμο κατά της τρομοκρατίας, την μάχη ενάντια στη φτώχεια … Όσο κι αν ενθαρρύνομαι να "πολεμήσω", δεν μπορώ να αποδιώξω την αίσθηση ότι ο καρκίνος είναι αυτός που πολεμάει εμένα. Το δέος με το οποίο συζητάμε για το "κεφαλαίο Κ" αγγίζει τα όρια της δεισιδαιμονίας. Το ίδιο και ο τρόπος που διαρκώς εκφράζουμε ψιθυριστά την ελπίδα για μια νέα θεραπεία που θα έρθει κάποτε και θα τον εξαλείψει οριστικά…». 


 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Η κυρία Γεννηματά και οι άνιωθοι του πολιτικού μας πολιτισμού

Οπτική Γωνία / Η κυρία Γεννηματά και οι άνιωθοι του πολιτικού μας πολιτισμού

Φαντάζεται κανείς ότι μπροστά στην περιπέτεια της υγείας ενός ανθρώπου ξεχνιέται για λίγο η πολιτική του διαδρομή και κυρίως η κομματική του ταυτότητα. Μπα! Και είναι απολύτως ντροπιαστικό.
ΧΡΙΣΤΙΝΑ ΓΑΛΑΝΟΠΟΥΛΟΥ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Daily / Το θέμα με τον Καζαντζίδη

Έχει προ πολλού περάσει στην περιοχή των συμβόλων, πάνω στα οποία προβάλλονται αμφίσημα και αντιφατικά πράγματα, σαν αυτά που εξέφραζε κατά καιρούς και ο ίδιος. Μουσικά όμως, είναι αδύνατον να τον αρνηθείς, όσο κι αν θα το ήθελες ίσως.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Daily / «Yacht Rock»: Το πιο απολαυστικό μουσικό ντοκιμαντέρ της χρονιάς 

Από τους Steely Dan, τους Toto και τον Kenny Loggins μέχρι τον Questlove, τον Thundercat και τον Mac De Marco, τo ντοκιμαντέρ του HBO συνδέει τις κουκίδες ενός φαινομένου που αποτελεί λιγότερο ένα μουσικό είδος και περισσότερο μια αίσθηση, μια ιδέα, ένα vibe.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Daily / Το αιώνιο μεγαλείο του Λεονάρντο ντα Βίντσι

Στο νέο ντοκιμαντέρ του σπουδαίου Αμερικανού κινηματογραφιστή Κεν Μπερνς ξετυλίγεται η ζωή και το έργο του ανθρώπου που εκτός από το μεγαλειώδες εικαστικό έργο του, πρόλαβε πριν από μισή χιλιετία να αντιληφθεί, να ανακαλύψει, να εφεύρει ή να προβλέψει τα πάντα σχεδόν, από τη βαρύτητα μέχρι τον κινηματογράφο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Daily / Beatles ’64: Πριν από εξήντα χρόνια, κάτι μαγικό κι ανεπανάληπτο

Βασισμένο σ’ ένα εκπληκτικό πρωτότυπο υλικό, αυτό το εξαίρετο ντοκιμαντέρ του Disney+ σε παραγωγή του Μάρτιν Σκορσέζε μάς μεταφέρει με μοναδικό τρόπο σ’ αυτό που βίωσαν τα μέλη του θρυλικού συγκροτήματος όταν πάτησαν για πρώτη φορά το πόδι τους σε μια Αμερική που έμοιαζε να τους έχει απόλυτη ανάγκη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Daily / Η «παλιά, ωραία Αθήνα» της νεανικής ασφυξίας  

Περί της νοσταλγίας για «τα παλιά», με αφορμή τον θάνατο του ηθοποιού Θάνου Παπαδόπουλου που έπαιξε σε εκατοντάδες ταινίες αλλά θα μείνει αξέχαστος για την εμφάνισή του ως διαπομπευόμενος «τεντιμπόις» στην ταινία «Νόμος 4000».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Daily / Say Nothing: Μια καθηλωτική σειρά με φόντο το βίαιο δράμα της Βόρειας Ιρλανδίας

Η αυτοτελής σειρά κατορθώνει να λειτουργεί συγχρόνως ως ιστορική αναπαράσταση, ως συνταρακτικό δράμα, ως καθηλωτικό θρίλερ, ακόμα και ως δραματοποιημένο true crime, ειδικά για τους θεατές που δεν είναι εξοικειωμένοι με τις πολυσύνθετες πτυχές του ένοπλου αγώνα στη Βόρεια Ιρλανδία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Daily / Από πού έρχεται και πού πάει η κριτική κινηματογράφου;

Με μεγάλο ενδιαφέρον αναμένεται το πρώτο μεγάλο συνέδριο για την κινηματογραφική κριτική στην Ελλάδα, που θα διεξαχθεί από την Πέμπτη ως και το Σάββατο στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με ελεύθερη είσοδο για το κοινό.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ