Ιβόν Φουρνό RIP: Η αξέχαστη πικρία της στη «Γλυκιά Ζωή»

Ιβόν Φουρνό: Η αξέχαστη πικρία της στη «Γλυκιά Ζωή» Facebook Twitter
H Iβόν Φουρνό υποδύθηκε την Έμα στην ταινία «Ντόλτσε Βίτα»
0

ΚΑΘΕ ΦΟΡΑ ΠΟΥ βλέπω την «Ντόλτσε Βίτα» μέσα στις δεκαετίες –και την έχω δει περισσότερες φορές μάλλον από οποιαδήποτε άλλη ταινία, με εξαίρεση το «Μπλε Βελούδο» ίσως– το βλέμμα και το μυαλό μου κολλάνε σε διαφορετικά πράγματα και σε διαφορετικά πρόσωπα από τον (φαύλο) κύκλο που περιστοιχίζει τον κεντρικό χαρακτήρα, τον Μαρτσέλο. Και κάθε φορά αναδεικνύεται με διαφορετικό τρόπο καθεμιά από τις τρεις γυναίκες με τις οποίες σχετίζεται ή θα ήθελε ιδανικά να σχετίζεται ερωτικά στην ταινία.

Η ασύλληπτη πληθωρικότητα της Σίλβια (Ανίτα Έκμπεργκ), της σταρ από το Χόλιγουντ που προσγειώνεται με εκθαμβωτική μεγαλοπρέπεια στη Ρώμη και στη ζωή του, χάνει με κάθε προβολή του φιλμ κάτι από την έτσι κι αλλιώς φευγαλέα υπόστασή της. Και κάθε φορά το παραλήρημα του Μαρτσέλο όταν της κάνει ερωτική εξομολόγηση ως αυθεντικός Ιταλός φανφαρόνος –«Είσαι τα πάντα… η μάνα, η αδελφή, η φίλη, η ερωμένη, ο άγγελος, ο διάβολος, η γη, το σπίτι»– μοιάζει όλο και πιο άσφαιρο, μάταιο και σαχλό.

Ο Μαρτσέλο μπορεί να είναι σκλάβος της γλυκιάς ζωής και τζουτζές της παρακμιακής πλουτοκρατίας, όπως καταλήγει επίσημα πλέον στο τέλος της ταινίας, αλλά μέσα του ξέρει ότι μόνο η Έμα μπορεί να είναι πάντα εκεί, συγχρόνως η ευχή και η κατάρα του. 

Σαφώς περισσότερο ενδιαφέρον έχει η σχέση του με την Μανταλένα (Ανούκ Εμέ), την κομψή, αινιγματική και σε μόνιμη αναζήτηση λυτρωμού από την πλήξη, μεγαλοαστή καλλονή, η οποία όμως μοιάζει να μην είναι ποτέ εκεί στην πραγματικότητα.

Αυτή που όχι μόνο διατηρεί αλλά επαυξάνει την ισχύ της με κάθε προβολή είναι η Έμα, την οποία υποδύεται η Ιβόν Φουρνό, μια ηθοποιός που είχε κάνει μια φοβερή «διπλή» εμφάνιση στην οθόνη, μ’ αυτή την ταινία και με την «Αποστροφή» του Πολάνσκι (στο ρόλο της αδελφής της Κατρίν Ντενέβ) λίγα χρόνια μετά.

Μετά όμως «χάθηκε» σταδιακά από το προσκήνιο μέχρι χθες, που ανακοινώθηκε ο θάνατος της σε ηλικία 98 ετών. Μ’ αυτή την αφορμή έμαθα ότι ήταν Αγγλίδα (γεννημένη στη Γαλλία), με σοβαρή προϋπηρεσία στο θέατρο, στοιχεία που προσδίδουν μια ακόμα διάσταση στον τρόπο με τον οποίο ενσάρκωσε την «απλή», μικροαστή κοπέλα που είναι η επίσημη μνηστή του Μαρτσέλο στην «Ντόλτσε Βίτα», το ήμισυ μιας σχέσης που, με σύγχρονους όρους, οπωσδήποτε θα χαρακτηρίζαμε τοξική (και τον χαρακτήρα του Μαστρογιάνι ακραίο νάρκισσο).

Συγχρόνως όμως, οι σκηνές μεταξύ τους έχουν έναν ηλεκτρισμό και μια αίσθηση του επείγοντος – έναν ρεαλισμό που διαπερνά το ονειρικό, αλληγορικό πέπλο που σκεπάζει μεγάλο κομμάτι της ταινίας. Ειδικά η σκηνή που μαλώνουν ξημερώματα στα περίχωρα της πόλης μέσα και έξω από το σπορ αυτοκίνητο του Μαρτσέλο, είναι από τις καλύτερες (και πιο διαχρονικές) της ταινίας και η συμβολή της Φουρνό είναι καταλυτική.  

Ιβόν Φουρνό: Η αξέχαστη πικρία της στη «Γλυκιά Ζωή» Facebook Twitter
H Ιβόν Φουρνό είχε κάνει μια φοβερή «διπλή» εμφάνιση στην οθόνη, μ’ αυτή την ταινία και με την «Αποστροφή» του Πολάνσκι. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image

Έμα: Τι έχω κάνει και μου φέρεσαι έτσι; Ούτε σκυλί δεν αξίζει τέτοια μεταχείριση… Αν μ’ αγαπούσες το μισό απ’ όσο σ’ αγαπάω εγώ, θα καταλάβαινες. Δεν καταλαβαίνεις επειδή δεν αγαπάς κανένα. Είσαι ένας εγωιστής με μια άδεια, κλειδωμένη καρδιά. Κυνηγάς τις γυναίκες και νομίζεις ότι αυτό είναι αγάπη. Τι θέλεις πια; Είσαι ένα μίζερο σκουλήκι, και θα μείνεις μόνος σου σαν το σκυλί… Δεν συνειδητοποιείς ότι βρήκες το πιο σημαντικό πράγμα στη ζωή – μια γυναίκα που σ΄ αγαπάει πραγματικά. Όταν δύο άνθρωποι αγαπιούνται, τα υπόλοιπα δεν έχουν σημασία. Τι φοβάσαι;

Μαρτσέλο: Εσένα και τον εγωισμό σου. Μα δεν βλέπεις πόσο άθλια είναι η ζωή που θέλεις; Το μόνο που σε νοιάζει είναι το μαγείρεμα και το κρεβάτι. Ο άνδρας που το δέχεται αυτό είναι ένα τίποτα. Ένα πραγματικό σκουλήκι! Όχι, δεν πιστεύω στην επιθετική, πιεστική, μητρική αγάπη σου. Δεν τη θέλω! Αυτό δεν είναι αγάπη, είναι ασφυξία! Δεν μπορώ να ζήσω έτσι, δεν μπορώ να ζήσω μαζί σου! Θέλω να είμαι μόνος.  

Μετά τη λεκτική, ακολουθεί και κάποια σωματική βία (εκατέρωθεν), εκείνος τη διώχνει και φεύγει μόνος του, εκείνη καπνίζοντας βαδίζει αγέρωχα στην έρημη λεωφόρο μέχρι που η μέρα χαράζει και το αυτοκίνητο επιστρέφει για να την πάρει. Ο Μαρτσέλο μπορεί να είναι σκλάβος της γλυκιάς ζωής και τζουτζές της παρακμιακής πλουτοκρατίας, όπως καταλήγει επίσημα πλέον στο τέλος της ταινίας, αλλά μέσα του ξέρει ότι μόνο η Έμα μπορεί να είναι πάντα εκεί, συγχρόνως η ευχή και η κατάρα του. 

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

25 χρόνια «Sopranos» με ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τη μνημειώδη σειρά και τον δημιουργό της 

Daily / 25 χρόνια «Sopranos» με ένα εξαιρετικό ντοκιμαντέρ για τη μνημειώδη σειρά και τον δημιουργό της 

Το ντοκιμαντέρ του HBO με τίτλο «Wise Guy: David Chase and the Sopranos» μάς υπενθυμίζει με τον πιο υποδειγματικό τρόπο τη φοβερή ισχύ που διαθέτει ακόμα η κορυφαία δραματική σειρά όλων των εποχών.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Daily / Από νικητής προτεινόμενος: Το ανατρεπτικό ριάλιτι του Στέφανου Κασσελάκη

Το πρόβλημα με τα ριάλιτι είναι ότι πολλοί τα παρακολουθούν αλλά κανείς δεν τα σέβεται. Το όργιο χειραγώγησης, υστεροβουλίας και τοξικότητας κερδίζει την προσοχή αλλά όχι την υποστήριξη.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Daily / Κι αν είμαι τραπ μη με φοβάσαι

Η εξαιρετική ταινία MJ του Γιώργου Φουρτούνη που μπορεί να δει κανείς από την πλατφόρμα του Διεθνούς Φεστιβάλ Ταινιών Μικρού Μήκους Δράμας, έχει ως κεντρικό χαρακτήρα έναν εγχώριο σταρ της (τ)ραπ σκηνής στα πρόθυρα νευρικής κατάρρευσης.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Daily / KAOS: Το λυκόφως των θεών και η «Κρήτη» της πιο τρελής φαντασίας

Η νέα σειρά του Netflix είναι ένα μεθυστικό – και λίγο βαρύ ίσως – κοκτέιλ όπου συμπλέκονται γλυκά κι αυθαίρετα διάφοροι αρχαιοελληνικοί μύθοι, με ιδανικό πρωταγωνιστή τον Τζεφ Γκόλντμπλουμ στο ρόλο ενός σύγχρονου Δία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

Daily / Η Αν Κάρσον έχει Πάρκινσον και αυτό που την ενοχλεί πιο πολύ είναι η αποσύνθεση του γραφικού της χαρακτήρα

«Η ζωή γλιστράει ακόμη ένα σκαλοπάτι προς τη βαρβαρότητα…»: Η σπουδαία ποιήτρια αποκαλύπτει με ένα υπέροχο κείμενό της στο London Review Books ότι πάσχει από τη νόσο του Πάρκινσον.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Daily / Με σκότωσε γιατί την αγαπούσα

Μεγάλη αρρώστια βγάζει τελικά στους εραστές της η «επίσημη αγαπημένη», όπως φάνηκε από τις αντιδράσεις για την εθνική μπάσκετ στους Ολυμπιακούς. Ευτυχώς υπάρχει ο Μίλτος Τεντόγλου για να μας επαναφέρει στην τάξη με τη συγκροτημένη χαλαρότητα και το ελεύθερο πνεύμα του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Daily / Όχι βιβλία, όχι πλαστικά σε θάλασσες κι ακτές 

Πώς μπορεί κανείς να συγκεντρώνεται στο μικρό κάδρο ενός ανοιχτού βιβλίου, όταν υπάρχει το μεγάλο κάδρο –ο ουρανός, η θάλασσα, τα βράχια, το πολύτιμο τοπίο, οι άνθρωποι στα καλύτερά τους– που μπορείς να το χαρείς μόνο για ένα δραματικά περιορισμένο διάστημα;
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Daily / Έλεος, όχι άλλη Μεταπολίτευση, μισός αιώνας φτάνει 

Ο φετιχισμός όμως και ο ψυχαναγκασμός με τον όρο καλά κρατούν. Σα να υπάρχει μια συλλογική άρνηση να κλείσει ένα κεφάλαιο που έχει ξεπεράσει κατά πολύ τα αφηγηματικά του όρια και μοιάζει αυτές τις μέρες με περιφερόμενο μαυσωλείο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Πίσω από το χαμόγελό μας, ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Daily / «Πίσω από το χαμόγελό μας ξέρω ότι μέσα μας κοιμάται ακόμα o φόβος»

Το «Bye Bye Tiberias», ένα ονειρικό γενεαλογικό οδοιπορικό στην Παλαιστίνη με κεντρική φιγούρα τη γνωστή Παλαιστίνια ηθοποιό Χιάμ Αμπάς, διάσημη εσχάτως από τον ρόλο της στο «Succession», είναι ένα από τα πιο μελαγχολικά, συγκινητικά αλλά και λυτρωτικά, εν τέλει, ντοκιμαντέρ που γυρίστηκαν πρόσφατα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Daily / Θάλασσα αγαπημένη, θάλασσα φαρμακερή

Όταν βρεθεί κανείς σε μια οποιαδήποτε σχεδόν ήσυχη παραλία κατά το σούρουπο, τα ξεχνάει όλα, όχι επειδή γίνονται καπνός οι ευαισθησίες του, αλλά γιατί αυτό είναι ένα από τα ελάχιστα μέρη όπου μπορεί να το κάνει.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ