Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ»

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter
Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959.
0

ΠΑΝΤΑ ΑΠΟΡΟΥΣΑ ΜΕ ΑΥΤΟΥΣ που έβλεπαν τον «Ιησού από τη Ναζαρέτ» και τα «Πάθη του Χριστού» χωρίς να βαριούνται.

Οι αγαπημένες μου πασχαλινές ταινίες ήταν πάντα χολιγουντιανά βιβλικά έπη του ‘50 ή του ‘60 που έπαιζαν κάτι μεσημέρια Μεγάλης Τρίτης ή χαράματα – τα έβλεπα παιδί πάντα μέσα σε μια παραζάλη βαρεμάρας και πάθαινα μια ανεξήγητη έξαψη. Συνήθως απεικόνιζαν ιστορίες από την Παλαιά Διαθήκη. Κάποιες ήταν εξ ολοκλήρου γυρισμένες σε στούντιο της Τσινετσιτά. Ξαναείδα κάποια αποσπάσματα στο ΥouΤube πρόσφατα και κατάλαβα τι με γοήτευε. 

Μου άρεσαν οι πρωταγωνίστριες – η Δαλιδά, η Μεσσαλίνα, η Εσθήρ· εξωτικές φαμ φατάλ ντυμένες με αραχνοΰφαντους χιτώνες και χρυσά κοσμήματα. Συχνά ερωτεύονται έναν χριστιανό και μετανοούν αλλά πρώτα έχουν προλάβει να κυλιστούν στον υπέροχο βούρκο της αμαρτίας.

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων. Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής.

Σε αυτές τις ταινίες οι βάρβαροι παγανιστές, οι περισσότεροι βαμμένοι με φούμο, περνάνε υπέροχα: τρώνε σταφύλια, ψήνουν σε σούβλες, βάφουν τα νύχια τους και ζουν την καλύτερή τους ζωή, συχνά μέσα σε σκηνικά που σήμερα μοιάζουν ευτελή.

Ψάχνοντας βρήκα και τον λόγο για όλο αυτόν τον διάχυτο αισθησιασμό και την αγάπη για αμαρτία: Στη δεκαετία του '50 και του '60 οι θρησκευτικές ιστορίες ήταν ένας εύκολος τρόπος να δικαιολογηθεί το σεξ και η βία στην οθόνη. 

Με ένα γρήγορο ψάξιμο είδα πως η μόνη από αυτές τις ταινίες που θα παιχτεί φέτος στην ελληνική τηλεόραση –πρόκειται για μια από τις ποιοτικές ταινίες του είδους– είναι «Ο Χιτών» του 1953.

ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ CHECK Πέρα από τον «Ιησού από τη Ναζαρετ» Facebook Twitter

Ταινίες όπως οι φαντασμαγορικές «Δέκα εντολές», «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά», «Η Εσθήρ και ο Βασιλιάς» με την Τζόαν Κόλινς παιδούλα, «Ο Δημήτριος και οι Μονομάχοι» και φυσικά το «The last days of Sodom and Gomorrah» (δεν είμαι καν σίγουρη αν αυτή η ταινία έχει παίξει στην ελληνική τηλεόραση, αν και κάποιοι φίλοι τη θυμούνται ως «Σόδομα και Γόμορα») δεν αποτελούν πια μέρος του τηλεοπτικού προγράμματος. 

Το απόλυτο αγαπημένο μου είναι «Ο Σολομών και η Βασίλισσα του Σαβά» που γυρίστηκε το 1959. Έχω χρόνια να τη δω στην τηλεόραση αλλά νομίζω πως παιζόταν κυρίως μετά τα μεσάνυχτα στην ΕΡΤ.

Η Τζίνα Λολομπρίτζιτα είναι η αμαρτωλή Βασίλισσα του Σαβά. Στο πρόσωπο της ενσαρκώνεται κάθε οριενταλιστικό στερεότυπο: Η βασίλισσα έχει παπαγάλους, ευνούχους και χαρέμι και νικάει στις μάχες χτυπώντας τους εχθρούς της με ένα μαστίγιο στο πρόσωπο. Το highlight της ταινίας είναι ένα πάρτι γονιμότητας αφιερωμένο στη θεότητα του φεγγαριού Ra Gong/Almaqah. 

Σε ένα φεγγαρόφωτο ξέφωτο η βασίλισσα στολισμένη με χρυσαφικά χορεύει ημίγυμνη σχεδόν σε έκσταση. Τα μάτια της μοιάζουν με κάρβουνα. Από πίσω οι παγανιστές γιορτάζουν υπό των ήχο των τυμπάνων.

Το κάλεσμα της σάρκας λυγίζει τον Γιούλ Μπρίνερ που υποδύεται τον σοφό Σολομώντα αλλά ο Θεός τους εκδικείται, γκρεμίζει ναούς, γίνονται λιμοί και καταποντισμοί, ο λαός εξεγείρεται. Όλα βέβαια φτιάχνουν όταν η Τζίνα ασπάζεται τον χριστιανισμό, ντύνεται σεμνά και κοιτά το πάτωμα με μάτια υποταγής. 

Φυσικά δεν θα μπορούσαν να πάνε και όλα καλά – κάπως θα πρέπει να τιμωρηθεί η αστεφάνωτη παστρικιά παγανίστρια. Στο τέλος της ταινίας υποταγμένη και ντυμένη περιμένει να γίνει μανούλα αλλά γυρνά μόνη της να γεννήσει στο βασίλειο του Σαβά γιατί, όπως εξηγεί στον Σολομώντα, το έχει κάνει τάμα. Αποχωρεί κυρία, με το κεφάλι ψηλά και δάκρυα στα μάτια.

Solomon and Sheba, 1959

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Οπτική Γωνία / Οι λύκοι της Γκράβας, το Χάρβαρντ και το λαγούμι

Η αδυναμία του ΣΥΡΙΖΑ, ο οποίος βρίσκεται μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας και βλέπει την πλάτη της Ζωής Κωνσταντοπούλου, επαναφέρει τα σενάρια συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ και την επιστροφή του Αλέξη Τσίπρα. Πόσο ρεαλιστικά όμως είναι όλα αυτά; 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
ΕΠΕΞ Πορνό

Οπτική Γωνία / «Δεν μου αρέσει να νιώθω ότι παίζω τον ρόλο που είδαν σε μια ταινία πορνό»

Τρεις γυναίκες μιλούν για το πώς αντιμετώπισαν το θέμα της συστηματικής παρακολούθησης πορνογραφίας από τον ή την σύντροφό τους και για τις επιπτώσεις που είχε στη σχέση τους.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Ρεπορτάζ / Αντιμόνιο στη Χίο: Τοξική πληγή ή πηγή πλούτου;

Η προκήρυξη διαγωνισμού για την εξόρυξη αντιμονίου στη Βόρεια Χίο έχει φέρει σε αντιπαράθεση την τοπική κοινωνία με την κυβέρνηση. Τι υποστηρίζει κάθε πλευρά και πόσο πιθανός είναι ο περιβαλλοντικός κίνδυνος;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Τις επόμενες μέρες Θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ανταπόκριση από την Κωνσταντινούπολη / «Τις επόμενες μέρες θα δούμε περισσότερη βία, συλλήψεις και οργή»

Ερντογάν εναντίον Ιμάμογλου: Η αρχή ή το τέλος μιας σκληρής σύγκρουσης; O διευθυντής της Milliyet, ο ανταποκριτής της «Süddeutsche Zeitung» και πολίτες περιγράφουν την κατάσταση που επικρατεί στην πόλη και το χάος που απειλεί τη χώρα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Eνηλικίωση, αυτή η αναπόφευκτη

Οπτική Γωνία / «Όταν, μεγάλος πια, χάνεις έναν γονιό, είσαι πολύ μεγάλος για να μεγαλώσεις»

Βγάζεις ταυτότητα στα 12, παίρνεις δίπλωμα οδήγησης μετά το λύκειο, έχεις δικαίωμα ψήφου στα 17. Όμως η αληθινή ενηλικίωση έρχεται όταν δεν είσαι πια το παιδί κάποιου.
ΛΙΝΑ ΙΝΤΖΕΓΙΑΝΝΗ
Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη» Ή «Δεν λείπει η άποψη αλλά η έρευνα και η νηφάλια σκέψη»

Συνέντευξη / Μιχάλης Τσιντσίνης: «Σοβαρή ενημέρωση δεν σημαίνει και ξενέρωτη»

Ο διευθυντής σύνταξης της κυριακάτικης έκδοσης της «Καθημερινής» δίνει την πρώτη του συνέντευξη και μιλά για το μέλλον των εντύπων, την ποιοτική δημοσιογραφία, τα social media αλλά και την κριτική που έχει δεχθεί κατά καιρούς το μέσο στο οποίο εργάζεται. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ