ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ: Στο Δεκαήμερο του Βοκάκιου - στο Εθνικό Θέατρο

ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ: Στο Δεκαήμερο του Βοκάκιου - στο Εθνικό Θέατρο Facebook Twitter
2

 

 

«Τα εκατό διηγήματα –παραμύθια, παραβολές ή αφηγήσεις-, γράφτηκαν για να διώξουν τη μελαγχολία από τις γυναίκες» λέει ο ίδιος ο Βοκάκιος για το κολοσσιαίο του βιβλίο Δεκαήμερο, μία συλλογή εκατό νουβελών που έγραψε με φόντο την πανούκλα της Φλωρεντίας, το 1349 με 1351. Μεσαίωνας στη Μεσόγειο, με τον ήλιο να λούζει τα πρόσωπα, τα κορμιά, τις αισθήσεις. Και ένα αξεπέραστο αίσθημα να καλεί όλους, άντρες, γυναίκες, νιούς, γέρους και γριές, καταραμένους από τη φύση και προνομιούχους, άσχημους και ωραίους, να απολαύσουν αυτό το αρχέγονο κάλεσμα του έρωτα.

 

Ο Βοκάκιος, θέλοντας να μιλήσει γι’ αυτό αφαιρώντας το αίσθημα της αμαρτίας, βάζει ακόμα και κληρικούς, ακόμα και άσηπτες καλόγριες να συνουσιάζονται, να ανακαλύπτουν τη χαρά του έρωτα, να τον χαίρονται σε όλο του το μεγαλείο! Περίπου με μια τέτοια σκηνή ξεκινάει η παράσταση του Νίκου Καραθάνου στη Σκηνή «Νίκος Κούρκουλος» του Εθνικού Θεάτρου, όπου πέντε καλόγριες βρίσκουν έναν πανέμορφο νέο άντρα να λιάζεται στην όχθη μιας λίμνης, γυμνό. Ή σχεδόν γυμνό με ένα μαντήλι να κρύβει το φύλο του. Οι προσπάθειες τους να διώξουν το μαντήλι με το φύσημα τους αποτυχαίνει και επιστρατεύουν τη γηραιότερη και τυφλή καλόγρια  να το αφαιρέσει.

 

Μένουν έκθαμβες μπροστά στο θαύμα της φύσης και θέλουν πολύ να δοκιμάσουν όλες για λίγο την ηδονή του έρωτα. Να το κάνουν, αλλά αν μιλήσει; Ο νέος ξυπνάει και λέει με χειρονομίες ότι είναι μουγκός. Σώθηκαν! Ορμούν όλες με σειρά σαν φαντάροι που «περνάν» νουμεράδα μια πουτάνα, μέχρι και η ηγουμένη και η γριά τυφλή. Ο νέος δεν αντέχει άλλο την λαίλαπα και  εκρήγνυται. Τελικά δεν ήταν καθόλου άλαλος. Ο ρυθμός, οι σιωπές, ο ανεπιτήδευτος ερωτισμός, η υπόγεια κωμικότητα της κατάστασης είναι τόσο έντονα που σε προετοιμάζουν για ό,τι ακολουθεί. Ο έρωτας άλλωστε είναι το κυρίαρχο στοιχείο τόσο του μεγαλειώδους έργου όσο και της παράστασης του Εθνικού, που θαρρείς ότι στήθηκε με τα πιο απλά μέσα.

 

Μερικά πανιά, τρία τέσσερα στρώματα, έναν μπερντέ που άλλοτε λειτουργεί ως κουβούκλιο εξομογητηρίου κι άλλοτε ως θέατρο σκιών, έναν ανθρώπινο σκελετό, και 14 κορμιά, κάποια πιο νέα και θελκτικά, άλλα πιο κακοφορμισμένα, συχνά γυμνά αλλά ποτέ χυδαία. Επιστρατεύονται όλες μας οι αισθήσεις, μέχρι και η όσφρηση, όταν οι ηθοποιοί προσφέρουν φυλλαράκια βασιλικού στο κοινό και ευωδιάζει όλος ο χώρος. Οι σκηνές ακολουθούν η μία την άλλη με μία απίστευτη αγνότητα, απλότητα κι αφαίρεση. Ουδεμία αποστροφή απέναντι στη γύμνια αλλά ούτε απέναντι στη σεξουαλική πράξη, που αρκετές φορές ως δρώμενα πιάνουν εξαπίνης τους συμμετέχοντες χαρακτήρες δημιουργώντας θυμηδία στο κοινό. Με κορύφωμα το ξεκαρδιστικό μπουρδούκλωμα σωμάτων και συνουσιών σε ένα καλοκαιρινό νυχτερινό ύπνο μιας οικογένειας που συνεχώς «ενισχύεται» από την άφιξη όλο και περισσότερων συγγενών και αγνώστων.

 

Πιο λιτά και στοιχειώδη μέσα δε θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο Καραθάνος. Ακόμα και οι ελάχιστοι νεωτερισμοί του, δεν αποσπούν, δε μουτζουρώνουν. Απλά σου υπενθυμίζουν ότι βλέπεις ένα θεατρικό παιχνίδι. Ο σκηνοθέτης και ηθοποιός επαναφέρει εκείνη την τρέλα και το joie de vivre του Συρανό πριν από μερικά χρόνια, φιλτραρισμένα μέσα από την «ιερότητα» με την οποία αντιμετώπισε τη Γκόλφω. Μας υπενθύμισε το ανενδοίαστο της εποχής των παιδιών των λουλουδιών του χίπυ κινήματος και τη γλυκύτητα της  ομώνυμης ταινίας του Παζολίνι. Κοντολογής, μία παράσταση βάλσαμο! Σε μία εποχή μεγάλου θυμού, μεγάλης απόγνωσης και ακόμα μεγαλύτερης καταπίεσης συναισθημάτων. Η πρεμιέρα χθες το βράδυ Παρασκευή 28 Μαρτίου, ήταν από τις ευτυχέστερες των τελευταίων ετών. Νομίζω ότι όλοι, εχθροί και φίλοι, βγήκαμε αλαφρωμένοι κι εξιλεωμένοι, ίσως και λίγο σα μεθυσμένοι από την γλυκιά μυσταγωγία που μας είχε παρασύρει ο Καραθάνος και οι Αλίκη Αλεξανδράκη, Μαρία Διακοπαναγιώτου, Αναστάσια Διαμαντοπούλου, Γιάννης Κότσιφας, Χρήστος Λούλης, Γιώργος Μπινιάρης, Άγγελος Παπαδημητρίου, Εύη Σαουλίδου, Μιχάλης Σαράντης, Άγγελος Τριανταφύλου, Μαρίσσα Τριανταφυλλίδου, Λυδία Φωτοπούλου, Γαλήνη Χατζηπασχάλη, ο μουσικός επί σκηνής Δημήτρης Τίγκας. 

 

 

2

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Portraits 2025 / Η Νεφέλη Θεοδότου είναι ο λόγος που όλο το ελληνικό TikTok χόρευε Φουρέιρα το 2024

Η χορογράφος και στενή συνεργάτιδα της Ελένης Φουρέιρα, αφού έφτιαξε την πιο viral χορογραφία της χρονιάς για το «Αριστούργημα», αποφάσισε να δοκιμαστεί και στη συναυλία της Άννας Βίσση στο Καλλιμάρμαρο. Και ναι, πήγε καλά αυτό.
ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ
Άκης Δήμου

Θέατρο / «Ζούμε σε καιρούς φλυαρίας· έχουμε ανάγκη τη σιωπή του θεάτρου»

Άφησε τη δικηγορία για το θέατρο, δεν εγκατέλειψε ποτέ τη Θεσσαλονίκη για την Αθήνα. Ο ιδιαίτερα παραγωγικός συγγραφέας Άκης Δήμου μιλά για τη Λούλα Αναγνωστάκη που τον ενέπνευσε, και για μια πόλη όπου η ζωή τελειώνει στην προκυμαία, δίχως να βρίσκει διαφυγή στο λιμάνι της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Θέατρο / Επιστροφή στο σπίτι της γιαγιάς: Ένα θεατρικό τσουνάμι αναμνήσεων

Ο νεαρός σκηνοθέτης Δημήτρης Χαραλαμπόπουλος ανεβάζει στην Πειραματική του Εθνικού το «ΜΑ ΓΚΡΑΝ'ΜΑ», μια ευαίσθητη σκηνική σύνθεση, αφιερωμένη στη σιωπηλή ηρωίδα της οικογενειακής ιστορίας μας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Ματαρόα στον ορίζοντα»: Φέρνοντας ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Θέατρο / «Ματαρόα στον ορίζοντα»: Ένα θρυλικό ταξίδι στη σημερινή του διάσταση

Στην πολυεπίπεδη νέα παραγωγή της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ, λόγος, μουσική και σκηνική δράση συνυπάρχουν ισάξια και συνεισφέρουν από κοινού στην αφήγηση των επίδοξων ταξιδιωτών ενός ουτοπικού πλοίου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το video art στο ελληνικό θέατρο

Θέατρο / Video art στο ελληνικό θέατρο: Έχει αντικαταστήσει τη σκηνογραφία;

Λειτουργεί το βίντεο ανταγωνιστικά με τη σκηνογραφία και τη σκηνική δράση ή αποτελεί προέκταση του εθισμού μας στην οθόνη των κινητών μας; Οι γιγαντοοθόνες είναι θεμιτές στην Επίδαυρο ή καταργούν τον λόγο και τον ηθοποιό; Πώς φτάσαμε από τη video art στα stage LED screens; Τρεις video artists, τρεις σκηνοθέτες και ένας σκηνογράφος καταθέτουν τις εμπειρίες τους.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κωνσταντίνος Ρήγος

Οι Αθηναίοι / «Έχω αισθανθεί να απειλούμαι τη μέρα, όχι δουλεύοντας τη νύχτα»

Οκτάνα, Επίδαυρος, ΚΘΒΕ, Πέγκυ Ζήνα, Εθνικό, Λυρική, «Brokeback Mountain» και «Ρωμαίος και Ιουλιέτα». Ως χορογράφος και σκηνοθέτης, ο Κωνσταντίνος Ρήγος έχει κάνει τα πάντα. Και παρότι έχει αρκετούς haters, νιώθει ότι αυτοί που τον καταλαβαίνουν είναι πολύ περισσότεροι.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Οσιέλ Γκουνεό: «Είμαι πρώτα χορευτής και μετά μαύρος»

Χορός / «Δεν βλέπω τον εαυτό μου ως έναν μαύρο χορευτή μπαλέτου αλλά ως έναν χορευτή καταρχάς»

Λίγο πριν εμφανιστεί ως Μπαζίλιο στον «Δον Κιχώτη» της Εθνικής Λυρικής Σκηνής, ο κορυφαίος κουβανικής καταγωγής χορευτής Οσιέλ Γκουνεό –έχει λάβει πολλά βραβεία, έχει επίσης εμφανιστεί στο Θέατρο Μπολσόι της Μόσχας, στην Όπερα του Παρισιού, στο Λίνκολν Σέντερ της Νέας Υόρκης και στο Ελίζιουμ του Λονδίνου– μιλά για την προσωπική του πορεία στον χορό και τις εμπειρίες που αποκόμισε, ενώ δηλώνει λάτρης της αρχαίας ελληνικής μυθολογίας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Οι Αθηναίοι / Σμαράγδα Καρύδη: «Ήθελα να είμαι η Βουγιουκλάκη και ο Ρέτσος μαζί»

Ηθοποιός, σκηνοθέτις, ακατάτακτη και αγαπημένη του κοινού, η Σμαράγδα Καρύδη θυμάται πως ανέκαθεν ήθελε το σύμπαν, χωρίς να περιορίζεται. Στον απολογισμό της μέχρι τώρα πορείας της, ως η Αθηναία της εβδομάδας, καταλήγει πως, ούτως ή άλλως, «στο τέλος ανήκεις εκεί που μπορείς να φτάσεις», ενώ δηλώνει πως πάντα θα επιλέγει συνειδητά να συντάσσεται με τη χαρά.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Θέατρο / Το ανάπηρο σώμα που αντιστέκεται

Πώς διαβάζουμε σήμερα τον «Γυάλινο Κόσμο» του Τενεσί Oυίλιαμς; Στην παράσταση του Θεάτρου Τέχνης ο Antonio Latella προσφέρει μια «άλλη» Λόρα που ορθώνει το ανάστημά της ενάντια στο κυρίαρχο αφήγημα περί επαγγελματικής ανέλιξης, πλουτισμού και γαμήλιας ευτυχίας.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ

σχόλια

2 σχόλια