Το Σχολείο για Γονείς επιστρέφει και απευθύνεται σε όλους όσους έχουν αναλάβει το δύσκολο έργο του να μεγαλώνεις ένα παιδί
Οι δωρεάν συναντήσεις του Σχολείου για Γονείς θα πραγματοποιούνται διαδικτυακά, απογευματινές ώρες, σε δεκαπενθήμερη βάση, και θα διαρκούν μία ώρα και τριάντα λεπτά (19.00-20.30), ενώ τα θέματα προς συζήτηση θα τα εισηγείται η επιστημονική συνεργάτιδα των Εκπαιδευτηρίων Γ. Ζώη, κ. Ράνια Κυριαζή, Ψυχοπαιδαγωγός-Κοινωνιολόγος, Δρ Κοιν. Ψυχολογίας.
ADVERTORIAL
Σε μια εποχή που όλα αλλάζουν με ραγδαίους ρυθμούς, κάθε τομέας της πραγματικότητάς μας επηρεάζεται από τις νέες συνθήκες. Και κυρίως, οι σχέσεις μεταξύ ανθρώπων.
Παράλληλα, το κομμάτι της ανατροφής των παιδιών είναι από μόνο του δύσκολο - και πόσο μάλλον αυτή την περίοδο που καλούμαστε να αναθεωρήσουμε τους εαυτούς μας και τους ρόλους μας, ως πολίτες, αλλά και ως γονείς και κηδεμόνες. Γι' αυτό, μια χρονιά που είναι πιο σημαντικό από ποτέ, Το Σχολείο για Γονείς, μια δωρεάν προσφορά των Εκπαιδευτηρίων Γ. Ζώη, επιστρέφει και απευθύνεται σε όλους.
Γονείς, κηδεμόνες, εκπαιδευτικοί, παππούδες, γιαγιάδες και μελλοντικοί γονείς, έχουν την ευκαιρία και το 2022 να εκπαιδευτούν και να προετοιμαστούν για το δύσκολο έργο του να μεγαλώνεις ένα παιδί. Σκοπός του Σχολείου για Γονείς είναι η ενδυνάμωση και η στήριξη του πολύπλευρου, σύνθετου κι απαιτητικού ρόλου της οικογένειας για τη δημιουργία και την ενίσχυση μιας ουσιαστικής σχέσης με τα παιδιά, όπως και η προαγωγή των γνώσεων των γονέων σχετικά με τις σωματικές, τις κοινωνικο-συναισθηματικές και τις πνευματικές ανάγκες τους έτσι ώστε, να τα βοηθήσουν να ανταποκριθούν με επιτυχία στις απαιτήσεις του Νηπιαγωγείου, του Δημοτικού, του Γυμνασίου και του Λυκείου. Επιπλέον, οι «μαθητές» του Σχολείου για Γονείς θα μπορέσουν να ανταλλάξουν εμπειρίες, προβληματισμούς, απόψεις και πρακτικές που σχετίζονται με την ανατροφή και τη διαπαιδαγώγηση χαρούμενων και ισορροπημένων παιδιών.
Καθώς η φετινή χρονιά - όπως και οι δύο προηγούμενες - είναι πολύ διαφορετική, το Σχολείο για Γονείς πρόκειται να επικεντρωθεί σε συγκεκριμένες θεματικές που συμβαδίζουν με την εποχή που διανύουμε. Συγκεκριμένα, θα επικεντρωθεί στην αναθεώρηση της στάσης μας στη διαχείριση των δυσκολιών του παιδιού μας, πρωτίστως μέσα από την αλλαγή των δικών μας καθημερινών πρακτικών στη σχέση μας με τον εαυτό μας, τον/τη σύντροφό μας, τους γύρω μας.
Αυτές πολλές φορές αποδεικνύονται δυσλειτουργικές, είναι απόρροια του «πονεμένου παιδιού» που κρύβουμε πολλοί από εμάς μέσα μας, αλλά ταυτόχρονα αποτελούν και αντικείμενο μίμησης ή και ταύτισης εκ μέρους του παιδιού μας. Άρα κατά κανόνα δεν αρκούν, και είναι ελάχιστα αποτελεσματικές οι οδηγίες και οι προτάσεις που μεταφέρουμε με λεκτικό συμβουλευτικό τρόπο στα παιδιά μας, όταν προκύπτει ένα ζήτημα. Σύμφωνα με τα ευρήματα σύγχρονων - και όχι μόνο- ψυχοπαιδαγωγικών ερευνών, η σχέση που έχει ο κάθε γονέας με τον εαυτό του, τον/τη σύντροφό του και την ευρύτερη οικογένεια (φόβοι, ανησυχίες, προβληματισμοί) και το καθημερινό μας παράδειγμα, ο τρόπος δηλαδή που εμείς οι ενήλικοι αλληλεπιδρούμε με τους γύρω μας, όταν αυτοί δε μας σέβονται ή δε μας αποδέχονται ή μας απαξιώνουν και μας επιτίθενται, αποτελεί την αόρατη βάση του παγόβουνου, στην κορυφή του οποίου συναντάμε τις δυσεπίλυτες διαφωνίες με τα παιδιά μας.
Καινοτομώντας λοιπόν κατά την τρέχουσα σχολική χρονιά, στις παιδαγωγικές συναντήσεις του Σχολείου για Γονείς, τα θέματα των συζητήσεων θα αναδύονται, όπως πάντα, από την επικαιρότητα και τις προτάσεις όσων το παρακολουθούν, αλλά θα αναφέρονται και στην ψυχολογία των ενηλίκων/γονέων, εφόσον η δική τους στάση και προσωπικότητα επηρεάζει άμεσα και καταλυτικά την ανατροφή του παιδιού.
Για μέγιστη ασφάλεια, αλλά και για ευελιξία χρόνου, οι συναντήσεις του Σχολείου για Γονείς θα πραγματοποιούνται διαδικτυακά, απογευματινές ώρες, σε δεκαπενθήμερη βάση, και θα διαρκούν μία ώρα και τριάντα λεπτά (19.00-20.30). Τα θέματα προς συζήτηση θα τα εισηγείται η επιστημονική συνεργάτιδα των Εκπαιδευτηρίων Γ. Ζώη, κ. Ράνια Κυριαζή, Ψυχοπαιδαγωγός-Κοινωνιολόγος, Δρ Κοιν. Ψυχολογίας, ενώ τη συζήτηση που θα ακολουθεί θα συντονίζει η Ψυχολόγος των Εκπαιδευτηρίων, κ. Σμαράγδα Ματθαίου. Στο τέλος κάθε συνάντησης θα προτείνεται σχετική βιβλιογραφία.
Δηλώστε συμμετοχή στην ηλεκτρονική φόρμα που θα βρείτε στον παρακάτω σύνδεσμο: https://forms.gle/buaRQ2tq588Q4BLf6 και βρείτε το αναλυτικό πρόγραμμα του φετινού Σχολείου για Γονείς παρακάτω:
Ιανουάριος
1ο Σχολείο για Γονείς: 19-01-2022 (Τετάρτη/ ώρα 19.00-20.30):
Διαχειρίζομαι το άγχος το δικό μου και του παιδιού μου, κατανοώ τα συναισθήματά του και τις ανάγκες του (καθημερινότητα, επιδόσεις/εξετάσεις, ανασφάλεια, φόβος για την υγεία μας, φοβίες). Προτάσεις για μεγάλους και μικρούς.
Είναι γεγονός ότι το υπερβολικό άγχος επηρεάζει αρνητικά την ψυχική και σωματική υγεία, τις επιδόσεις, τις σχέσεις μας με τους άλλους. Κι όμως μπορεί να ελεγχθεί, αν διδαχθούμε έγκαιρα τρόπους αποτελεσματικής διαχείρισής του και τρόπους ενίσχυσης της ψυχικής μας ανθεκτικότητας. Ακολουθούν βοηθητικά παραδείγματα και πρακτικές κι εφαρμόσιμες προτάσεις.
Φεβρουάριος
2ο Σχολείο για Γονείς: 02-02-2022 (Τετάρτη/ ώρα 19.00-20.30):
Γνωρίζω τον εαυτό μου, αποδέχομαι τις αδυναμίες μου, βελτιώνω την αυτοεκτίμησή μου. Προτάσεις και παραδείγματα για ενηλίκους και παιδιά.
Η εικόνα που έχω για τον εαυτό μου, η αυτοέκτίμησή μου, ο αυτοσεβασμός μου επηρεάζουν σε μεγάλο βαθμό την ψυχική μου υγεία και τη συμπεριφορά μου, π.χ. την εκδήλωση δειλίας ή επιθετικότητας, τη ζήλια, τις σχέσεις μου με τους τοξικούς ανθρώπους που με περιβάλλουν, τη διεκδικητικότητά μου, τα ρίσκα μου, τις προσδοκίες μου και τους στόχους μου, την πορεία της ζωής μου.
Κι όμως, εμείς οι ενήλικοι μπορούμε να βοηθήσουμε στην τόνωση της αυτοεκτίμησης του παιδιού μας, με ρεαλιστικές κι εφαρμόσιμες μεθόδους, χωρίς να διατρέξουμε τον κίνδυνο να δημιουργήσουμε παιδιά εγωκεντρικά, απαιτητικά, υπερφύαλα, αλαζονικά, χωρίς κατανόηση κι ενσυναίσθηση. Πρωτεύοντα ρόλο έχει πάντα το προσωπικό μας παράδειγμα.
3ο Σχολείο για Γονείς: 16-02-2022 (Τετάρτη/ ώρα 19.00-20.30):
Η σεξουαλική αγωγή στα παιδιά και στους εφήβους ως μέσο προστασίας από κακοποιητικές συμπεριφορές.
Η «σεξουαλική διαπαιδαγώγηση» αφορά τη σωστή κι έγκαιρη ενημέρωση των παιδιών σχετικά με το ανθρώπινο σώμα, τις βιολογικές λειτουργίες της αναπαραγωγής και τις σχέσεις των φύλων σε μια εποχή που οι σχετικές πληροφορίες κατακλύζουν τους ανώριμους αποδέκτες τους αφιλτράριστες, ανεξέλεγκτες και γι αυτό κακοποιητικές.
Με τη σωστή πληροφόρηση, στον κατάλληλο χρόνο, με τον ενδεδειγμένο τρόπο βοηθάμε τα παιδιά μας να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται έγκαιρα τους πιθανούς κινδύνους και να παίρνουν υπεύθυνες αποφάσεις σχετικά με τη μετέπειτα σεξουαλική τους ζωή.
Μάρτιος
4ο Σχολείο για Γονείς: 02-03-2022 (Τετάρτη/ ώρα 19.00-20.30):
Τα παιδιά μας/οι έφηβοί μας παίρνουν τον λόγο, εκφράζουν απορίες και προβληματισμούς και εμπλέκονται σε έναν γόνιμο διάλογο, μεταξύ τους και με εμάς, για θέματα που τα απασχολούν (σεξ, επικίνδυνες συμπεριφορές) με έμφαση στις αλήθειες και στα ψέματα, στην πραγματικότητα και στις σχετικές παρανοήσεις.
Στη συγκεκριμένη συνάντηση θα έχουμε την ξεχωριστή χαρά και την τύχη να ακούσουμε εκπροσώπους των παιδιών μας, οι οποίοι θα μιλήσουν με θάρρος και υπευθυνότητα για θέματα που αφορούν τις σχέσεις τους με το άλλο φύλο και επισφαλείς συμπεριφορές και συνήθειες με τις οποίες «φλερτάρουν» συχνά στη σημερινή προκλητική εποχή. Σημειώνεται ότι οι μαθητές μας έχουν προηγουμένως παρακολουθήσει σχετικές ενημερώσεις από εξειδικευμένους επίσημους φορείς, που οργάνωσαν τα Εκπαιδευτήριά μας σε συνεργασία με τους υπεύθυνους καθηγητές τους.
5ο Σχολείο για Γονείς: 16-03-2022 (Τετάρτη/ ώρα 19.00-20.30):
Παιδιά κι έφηβοι «κολλημένα» στις οθόνες: εκπληρώνουμε υπεύθυνα τον γονικό μας ρόλο, ασκούμε τα παιδιά στη σωστή χρήση του διαδικτύου, τα βοηθάμε να κοινωνικοποιηθούν σωστά, προφθάνουμε εξαρτητικές συμπεριφορές.
Μετά από τη δύσκολη διετία που διανύσαμε λόγω πανδημίας η δυσλειτουργική χρήση του διαδικτύου και οι αρνητικές του επιρροές στη συμπεριφορά και στην επίδοση των παιδιών μας είναι πιο έντονες από ποτέ και μας προβληματίζουν όλο και περισσότερο. Για τους λόγους αυτούς στη σημερινή συνάντηση απαντάμε στις ερωτήσεις:
- Δε με ακούει! Τι να κάνω;
- Παρασύρεται από τους φίλους του.
- Οι άλλοι γονείς αδιαφορούν.
- Να κρύψω όλες τις ηλεκτρονικές συσκευές στο …πατάρι;
- Με ποιες ενδιαφέρουσες δραστηριότητες να τις αντικαταστήσω;
- Πόσος είναι ο κατάλληλος χρόνος ενασχόλησης με οθόνες, ανάλογα με την ηλικία;
- Μήπως είναι ήδη αργά;