Food waste: Βοηθήστε τον πλανήτη μειώνοντας την σπατάλη τροφίμων
Με αφορμή την Διεθνή Μέρα Απώλειας και Σπατάλης Τροφίμων, μαθαίνουμε για όλες τις δεσμεύσεις της Unilever που συντελούν στο να έρθει η αλλαγή - μεμονωμένα και συλλογικά.
ADVERTORIAL
Ξέρουμε πως σε ό,τι αφορά στην προστασία του περιβάλλοντος, η αλλαγή πρέπει να γίνει τώρα. Όλοι γνωρίζουμε πως ο πλανήτης μας βρίσκεται σε κίνδυνο - αλλά ίσως δε γνωρίζουμε πως πολλές από τις καθημερινές μας συνήθειες έχουν σημαντικό αντίκτυπο σε αυτόν. Όπως τα τρόφιμα που πετάμε στα σκουπίδια καθημερινά.
Για την ακρίβεια, δισεκατομμύρια τόνοι βρώσιμων τροφίμων σπαταλώνται κάθε χρόνο, δημιουργώντας το 8% των παγκόσμιων εκπομπών, ενώ εκατομμύρια άτομα σε όλο τον κόσμο υποσιτίζονται. Πρόκειται για ένα κλιματικό και ανθρωπιστικό ζήτημα, το οποίο μάλιστα εκτείνεται σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας από την παραγωγή έως τη μεταποίηση, το λιανικό εμπόριο και την κατανάλωση.
Με αφορμή την Διεθνή Μέρα Απώλειας και Σπατάλης Τροφίμων, λοιπόν, αποφασίσαμε να κάνουμε μια μικρή έρευνα σχετικά με τα νούμερα που αποδεικνύουν πως το food waste αποτελεί ένα τεράστιο, παγκόσμιο πρόβλημα. Αρχικά, 1,3 δισεκατομμύρια τόνοι τροφίμων που παράγονται παγκοσμίως χάνονται ή σπαταλώνται κάθε χρόνο, ενώ 821 εκατομμύρια άνθρωποι πηγαίνουν για ύπνο πεινασμένοι κάθε βράδυ. Για τα τρόφιμα αυτά που χάνονται ή σπαταλώνται, περίπου το 28% της παγκόσμιας γεωργικής έκτασης που χρησιμοποιείται ετησίως για την παραγωγή τους, ισοδυναμεί με γεωργική γη στο μέγεθος της Κίνας και αρκετό γλυκό νερό για να γεμίσει τη λίμνη της Γενεύης τρεις φορές.
Κάθε χρόνο στη χώρα μας, τα νοικοκυριά πετούν πάνω από 1.000.000 τόνους τροφίμων, τα μισά εκ των οποίων θα μπορούσαν να είχαν καταναλωθεί με ασφάλεια. Μεμονωμένα, κάθε πολίτης στην Ελλάδα, πετά κάθε χρόνο 98,2 κιλά τροφίμων.
Επιπλέον, η απώλεια και η σπατάλη τροφίμων αποτελούν περίπου το 8-10% των συνολικών παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου (περίπου 1 δισεκατομμύριο τόνοι CO2e ετησίως θα μπορούσαν να αποφευχθούν εάν, σε παγκόσμιο επίπεδο, η ανθρωπότητα αντιμετώπιζε την απώλεια και τη σπατάλη τροφίμων σε ολόκληρη την αλυσίδα αξίας). Αυτό ισοδυναμεί με 4 φορές αέρια του θερμοκηπίου των παγκόσμιων αεροπορικών ταξιδιών. Και τέλος, σε μια δύσκολη εποχή για όλους τους ανθρώπους παγκοσμίως, η σπατάλη τροφίμων στην πραγματικότητα κοστίζει στην παγκόσμια οικονομία περίπου 940 δισεκατομμύρια δολάρια κάθε χρόνο.
Κάνοντας zoom στον χάρτη της Ελλάδας και σύμφωνα με έρευνες του Χαροκόπειου Πανεπιστημίου και του ΟΗΕ, κάθε χρόνο στη χώρα μας, τα νοικοκυριά πετούν πάνω από 1.000.000 τόνους τροφίμων, τα μισά εκ των οποίων θα μπορούσαν να είχαν καταναλωθεί με ασφάλεια. Μεμονωμένα, κάθε πολίτης στην Ελλάδα, πετά κάθε χρόνο 98,2 κιλά τροφίμων. Αυτό σημαίνει πως μία τετραμελής οικογένεια πετά 392,8 κιλά τροφίμων ετησίως και συγκεκριμένα 35,6 κιλά σε λαχανικά, 24,8 κιλά σε φρούτα, 22 κιλά σε αρτοσκευάσματα, 20 κιλά σε γαλακτοκομικά, 12,4 κιλά σε ζυμαρικά και ρύζι, 10,8 κιλά σε πατάτες, 10,4 κιλά σε κρέας και ψάρι και 4,4 κιλά σε αβγά. Κι όχι μόνο αυτό, αλλά προκαταρκτικές εκτιμήσεις του WWF Ελλάς δείχνουν πως το κόστος της σπατάλης τροφίμων για μια τετραμελή οικογένεια στην Ελλάδα ανέρχεται σε τουλάχιστον 650 ευρώ το χρόνο, χωρίς να συνυπολογιστεί το κόστος νερού και ηλεκτρισμού για την προετοιμασία των γευμάτων.
Ωστόσο, στην πραγματικότητα, κανείς δεν αισθάνεται καλά με το να πετά φαγητό. Μερικές φορές αυτό συμβαίνει μόνο και μόνο γιατί απλώς δε γνωρίζουμε πώς μπορούμε να το αξιοποιήσουμε. Πρόσφατα, μάλιστα, με αφορμή μια νέα καμπάνια της Hellmann's «Make Taste, Not Waste» ανακαλύψαμε νέους, ευρηματικούς τρόπους να σπαταλάμε λιγότερα τρόφιμα, αλλά και χρήματα. Άλλωστε, το φαγητό είναι πολύ καλό για να σπαταληθεί.
Μέσα από τις ιδιαίτερες συνταγές του γνωστού σεφ Βασίλη Καλλίδη, αλλά και άλλων αγαπημένων προσωπικοτήτων όπως ο Λάμπρος Φισφής, η Κατερίνα Παπουτσάκη και ο Ηλίας Γκότσης, που μπορεί να βρει κανείς στο Youtube κανάλι της Hellmann's, ανακαλύπτουμε νέους τρόπους να αξιοποιήσουμε τα leftovers από διάφορες περιστάσεις που το φαγητό συνήθως περισσεύει (Πάσχα, Τσικνοπέμπτη, κ.α.) και να έχουμε λιγότερο food waste. Μάλιστα, η Hellmann's στο πλαίσιο της καμπάνιας της «Make Taste, Not Waste», τοποθέτησε αυτοκόλλητα σε περισσότερους από 2.000 κάδους απορριμμάτων σε 4 δήμους σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Σε κεντρικά πάρκα, πλατείες και στάσεις Μέσων Μαζικής Μεταφοράς των δήμων Αμαρουσίου, Βριλησσίων, Βάρης-Βούλας-Βουλιαγμένης και στον δήμο Δέλτα στη Θεσσαλονίκη, βρίσκονται κάδοι απορριμμάτων με το αυτοκόλλητο που σε καλεί να αναρωτηθείς «Εσύ πόσα ευρώ πέταξες στα σκουπίδια σήμερα;» και το QR code που οδηγεί στο site της Hellmann’s με έξυπνα tips και νόστιμες συνταγές με leftovers.
Επιπλέον, η εταιρεία, συμβάλλει στη διάσωση και προσφορά περισσότερων από 130.000 μερίδων τροφίμων μέσω της υποστήριξης της Μη Κερδοσκοπικής Οργάνωσης «Μπορούμε» η οποία έχει σκοπό τον περιορισμό της σπατάλης τροφίμων και την καταπολέμηση του υποσιτισμού στην Ελλάδα. Ακόμη, σε συνεργασία με τα καταστήματα ΑΒ Βασιλόπουλος, η Hellmann’s υποστήριξε το πρόγραμμα «Μπορούμε στο Σχολείο» του «Μπορούμε», με σκοπό την ενημέρωση και ευαισθητοποίηση των παιδιών για τη σπατάλη τροφίμων. Χαρακτηριστικό είναι ότι σύμφωνα με τα στοιχεία του α' εξάμηνου 2022 μέσω της υποστήριξης της Hellmann’s στο πρόγραμμα αυτό περισσότερες σώθηκαν και προσφέρθηκαν από 250.000 μερίδες τροφίμων.
Μέσα από την πρωτοβουλία Future Foods η Unilever έχει δεσμευτεί - ως μέρος της της στρατηγικής της Unilever Compass και του Σχεδίου Δράσης για την Κλιματική Μετάβαση - να μειώσει κατά το ήμισυ όλα τα απόβλητα τροφίμων σε όλες τις δραστηριότητές της έως το 2025.
Κάθε μεγάλη αλλαγή, όμως, για να γίνει πραγματικότητα πρέπει να ξεκινήσει από εμάς. Μεμονωμένα και συλλογικά -γι' αυτό και είναι σημαντικό οι μεγάλες εταιρείες να συμβάλλουν σε αυτή τη σημαντική προσπάθεια σε ό,τι έχει να κάνει τόσο με την ευαισθητοποίηση των καταναλωτών τους, όσο και με την ίδια την παραγωγή τους. Αυτό είναι κάτι που η Unilever γνωρίζει πολύ καλά γι' αυτό έχει κάνει ήδη την αρχή και έχει δεσμευτεί να πραγματοποιήσει κάποιες ενέργειες που συντελούν ενεργά στην προστασία του περιβάλλοντος και την μείωση σπατάλης τροφίμων.
Συγκεκριμένα, μέσα από την πρωτοβουλία Future Foods η Unilever έχει δεσμευτεί - ως μέρος της της στρατηγικής της Unilever Compass και του Σχεδίου Δράσης για την Κλιματική Μετάβαση - να μειώσει κατά το ήμισυ όλα τα απόβλητα τροφίμων σε όλες τις δραστηριότητές της έως το 2025 (πέντε χρόνια νωρίτερα από τη δέσμευσή της), αλλά και να μην καταστρέφει τρόφιμα που μπορούν να καταναλωθούν, μέσα από τεχνικές εξοικονόμησης τροφίμων οι οποίες περιλαμβάνουν διορθώσεις και παρεμβάσεις στα συστήματα παραγωγής και αποθήκευσης των προϊόντων της. Στοχεύει να χρησιμοποιεί κάθε κομμάτι πρώτων υλών, ώστε καμία να μην πάει χαμένη. Για την υλοποίηση αυτής της στρατηγικής συνεργάζεται με διάφορους φορείς, οργανισμούς και ΜΚΟ όπως το «Μπορούμε» και η Τράπεζα Τροφίμων με στόχο τον περιορισμό και τη σωστή διαχείριση τροφίμων αλλά και την καταπολέμηση του υποσιτισμού στην Ελλάδα.
Ταυτόχρονα, η Unilever έχει ξεκινήσει μια σημαντική προσπάθεια στο να βοηθήσει και τους πελάτες της στην εστίαση να μειώσουν την σπατάλη τροφίμων. Μέσω της Unilever Food Solutions που έχει σαν στόχο να προσφέρει ποιοτικές υπηρεσίες επαγγελματικής τροφοδοσίας στον κλάδο της εστίασης, συνεργάστηκε με ξενοδοχειακές μονάδες σε όλη την Ελλάδα στο πλαίσιο του προγράμματος «Hotel Kitchen: Εδώ το φαγητό έχει αξία», με στόχο την μείωση της σπατάλης τροφίμων. Το πρόγραμμα εστιάζει στη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος των ελληνικών ξενοδοχείων, μέσα από την καλύτερη διαχείριση των πρώτων υλών και τη δημιουργία μιας νέας φιλοσοφίας που αναδεικνύει την πραγματική αξία της τροφής.
Στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας αυτής, βρίσκονται οι επισκέπτες των ξενοδοχείων, αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις φιλοξενίας που καλούνται να γίνουν πρεσβευτές της αλλαγής. Μέσα σε μόλις τέσσερις μήνες πιλοτικής εφαρμογής του προγράμματος, η συνολική μείωση της σπατάλης κυμάνθηκε μεταξύ 10-25% στα τρία ξενοδοχεία, ποσοστό ιδιαίτερα σημαντικό που αποδεικνύει πως τα μέτρα αντιμετώπισης που εφαρμόστηκαν απέδωσαν άμεσα. Στο πλαίσιο εφαρμογής του προγράμματος, πραγματοποιήθηκε εκπαίδευση του προσωπικού των ξενοδοχείων για το ζήτημα της σπατάλης τροφίμων και τους τρόπους μείωσης της. Στο επίκεντρο της πρωτοβουλίας του WWF, που υλοποιείται στην Ελλάδα με την υποστήριξη της Unilever Food Solutions, βρίσκονται οι επισκέπτες των ξενοδοχείων, αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις φιλοξενίας που καλούνται να γίνουν πρεσβευτές της αλλαγής.
Η Unilever αποδεικνύει, λοιπόν, έμπρακτα, πως όταν θέτουμε στόχους, μικρούς ή μεγάλους, μπορούμε να φέρουμε την αλλαγή. Η σπατάλη τροφίμων είναι πραγματικότητα και έχει αντίκτυπο τόσο στους συνανθρώπους μας, όσο και στον πλανήτη μας. Γι' αυτό, ξεκινάμε τώρα: μειώνουμε τα τρόφιμα που πετάμε, βρίσκουμε εναλλακτικούς τρόπους να τα χρησιμοποιήσουμε και γινόμαστε μέρος της αλλαγής.