Kunst Design Studio: Το δημιουργικό γραφείο πίσω από τα διακεκριμένα branding
Όσα δήλωσε ο Γιάννης Γαλάνης, ιδρυτής του studio, για τη δημιουργική του διαδικασία και τον viral λογαριασμό του στο Instagram.
ADVERTORIAL
«Kunst σημαίνει τέχνη. Kunst είναι το πάθος μου για τα grotesque και το Swiss style. Kunst γιατί όλοι οι άλλοι χρησιμοποιούν αγγλικά. Kunst είναι όλα όσα ονειρευόμουν να καταφέρω μέσα σε ένα studio.»
Ο Γιάννης Γαλάνης θυμάται να ζωγραφίζει στο χαρτί από μικρό παιδί και να κάνει ταγκιές στους δρόμους με την παρέα του. «Η μητέρα μου απορούσε, γιατί από πολύ μικρός ήξερα τις μάρκες όλων των αυτοκινήτων. Τι να πω; Μάλλον πάντα με γοήτευαν τα λογότυπα.
Ατελείωτο το πάθος μου για τη γραφιστική, από τα 21 μου κιόλας χρόνια. Θυμάμαι από τότε έλεγα ότι θέλω να κάνω ωραία σχέδια και να αμείβομαι. Καθημερινά μαθαίνω και εξελίσσομαι μέσα από προσχέδια, συνθέσεις, πειραματισμούς. Μέσα στον οπτικό θόρυβο κυνηγάω τον διακριτικό σχεδιασμό. Άποψη, για μένα, είναι να μπορείς να δεις τα πράγματα διαφορετικά, ταλέντο είναι να μπορείς να δεις εκεί που δεν μπορούν οι άλλοι. Αισθητική σημαίνει γνώση και παιδεία. Είμαι φανατικός οπαδός της Ελβετικής σχολής και εμπνέομαι από το παρελθόν. Συχνά χάνομαι στις σκέψεις μου, αναλύω δημιουργικά και brief, λογότυπα και συζητήσεις.», μας περιγράφει.
Μετά από πρακτικές και ώρες εργασίας σε διάφορες διαφημιστικές, ο designer ένιωσε ότι δεν πήγαινε άλλο. Έτσι πήρε τον χώρο του δικηγορικού γραφείου της μητέρας του που είχε βγει στη σύνταξη και σιγά-σιγά το μετέτρεψε στο Kunst Design Studio.
«Είμαι πολύ συνδεδεμένος με τον συγκεκριμένο χώρο συναισθηματικά και το είχα όραμα να κάνω το δικό μου studio εδώ στη Βαλαωρίτου», μοιράζεται μαζί μας. «Από πιτσιρικάς άραζα με τους φίλους μου στο γραφείο. Θυμάμαι τότε που βολτάραμε, στην περιοχή υπήρχαν μόνο κλειστές βιοτεχνίες και ήταν αρκετά σκοτεινή η γειτονιά. Τα τελευταία χρόνια η Βαλαωρίτου έχει αναβαθμιστεί και άρχισε να γίνεται πόλος έλξης για τη δημιουργική κοινότητα. Στην περιοχή έχουν ανοίξει πολλά μπαράκια και είναι σχετικά κοντά τα δικαστήρια, οπότε το πρωί συναντάς ανθρώπους ντυμένους με κοστούμια και γραβάτες και το βράδυ πιο εναλλακτικό κόσμο να περικλείει την περιοχή μαζί με δυνατές μουσικές. Αυτή η ιδιαιτερότητα της περιοχής πραγματικά με τρελαίνει.».
Η γραφιστική στη Θεσσαλονίκη ωστόσο δεν είναι εύκολη υπόθεση.
«Δύσκολη υπόθεση να εκπαιδεύεις και να εξηγείς στον πελάτη κάθε φορά πόσο σημαντική είναι η επένδυση της οπτικής επικοινωνίας και του branding για την επιχείρηση του. Η Θεσσαλονίκη είναι μία πόλη που προσπαθεί τα τελευταία χρόνια να προβάλλει έναν ευρωπαϊκό χαρακτήρα, κάτι που έγινε ακόμα πιο έντονο με τη Στοά Μοδιάνο, αλλά έχουμε δουλειά ακόμα. Προσωπικά, για να αποσυμπιέζομαι από την καθημερινότητα, απολαμβάνω το περπάτημα με έναν freddo espresso σκέτο. Θα με πετύχεις στο κέντρο να κάνω βόλτες, άπειρες βόλτες. Από τη Βαλαωρίτου μέχρι την Ερμού, Aγ. Σοφίας και πίσω Βασιλέως Ηρακλείου και παραλιακή. Στη Θεσσαλονίκη λατρεύω το καλημέρα της γειτονιάς, τους φίλους μου, την οικογένεια μου».
Το 2016 το Kunst Design Studio ήταν ένα one-man show, αλλά η ομάδα έχει πλέον μεγαλώσει.
«Σήμερα είμαστε δύο in-house σχεδιαστές και την ομάδα συμπληρώνουν άλλοι δύο εξωτερικοί συνεργάτες, ένας φωτογράφος και ένας κειμενογράφος», μας λέει περήφανος ο Γιάννης. «Αυτή τη στιγμή σχεδιάζουμε λογότυπα για δύο ξενοδοχεία και ένα μαγαζί στην εστίαση. Οι πελάτες μάς επιλέγουν κυρίως για το κομμάτι του branding και του packaging. Επίσης, βρίσκω ενδιαφέρον το ότι όλα τα πρότζεκτ προέρχονται από διαφορετικούς τομείς, με πελάτες μικρούς και μεγάλους. Τα τελευταία χρόνια έχουμε μπει και στο κομμάτι του πολιτισμού. Μας ελκύουν πολύ τα καλλιτεχνικά ιδρύματα και τα μουσεία. Μελλοντικά στοχεύω να σχεδιάσουμε και ταυτότητες για φεστιβάλ. Θέλω να βάλουμε και εμείς το δικό μας στίγμα στην ιστορία της πόλης μας».
Οι βραβεύσεις για το Kunst δεν άργησαν να αρχίσουν, με τη σημαντικότερη διάκριση στα βραβεία ΕΒΓΕ το 2019 για το Zantero Foundation.
«Πιστεύω η επιτροπή εκτίμησε τον τυπογραφικό πειραματισμό και τις εικόνες σε μεγάλη κλίμακα που προέβαλαν τα workshops», θυμάται. «Επίσης η χρωματική παλέτα με τα fluo ανέδειξε ακόμα περισσότερο το καλλιτεχνικό ίδρυμα στην Ολλανδία. Οι πρώτες διακρίσεις βέβαια έγιναν στα International Design Awards στη Γαλλία το 2015 και το 2016. Στο branding για ένα αρχιτεκτονικό γραφείο, αυτό που άρεσε στην επιτροπή ήταν ο τρόπος που σχεδίασα τις κατόψεις και οπτικοποίησα ένα μονόγραμμα. Η δεύτερη διάκριση ήρθε για ένα περιοδικό πιο πειραματικό, όπου έπαιζα με διαφορετικά χαρτιά ανάλογα την θεματολογία. Σίγουρα νιώθω μεγάλη υπερηφάνεια για τα παραπάνω, αλλά για μένα τα βραβεία δεν αποτελούν αυτοσκοπό, ούτε σε κάνουν καλύτερο σχεδιαστή. Είναι απλώς μια ανάγκη επιβεβαίωσης του υπερεγώ».
Αντί των βραβείων, ο Γιάννης προτιμάει να μιλάει για τα αγαπημένα του έργα.
«Μεγάλη πρόκληση ήταν ο σχεδιασμός για το περίπτερο του Δήμου Θεσσαλονίκης πέρυσι και φέτος στη ΔΕΘ. Πέρα από ότι είναι μεγάλο έργο σχεδιαστικά, είναι και το συναισθηματικό κομμάτι όσο αφορά την πόλη. Τέλος, το βλέπεις και πιο αρχιτεκτονικά, το πώς μπορεί ένα ολοκληρωμένο έργο να σταθεί σε ένα φυσικό περιβάλλον και πρέπει να ξεχωρίζει ανάμεσα στα άλλα περίπτερα, ειδικά όταν πρόκειται για τη Διεθνή Έκθεση Θεσσαλονίκης».
«Έπειτα οι προσκλήσεις για το Βαφοπούλειο Πνευματικό Κέντρο Θεσσαλονίκης. Στόχος μου ήταν, ανοίγοντας την πρόσκληση, αυτή να μεταμορφώνεται σε καμβά περνώντας άμεσα το μήνυμα των εικαστικών εργαστηρίων. Το branding - Light the Darkness επίσης. Πρόκειται για ένα κοινωνικό έργο που στηρίζει τις κακοποιημένες γυναίκες από το kamiamoni.gr. Σε τέτοια θέματα είμαι πολύ ευαισθητοποιημένος. Σε πιο εμπορικό επίπεδο, είμαι περήφανος για τα branding του εργοστασίου Υιοί Μιχαηλίδης, το Φύσηξε Βαρδάρης - ημερολόγιο 2021 & 2022, το Sahara beach bar, το Oberon bar, και το ξενοδοχείο Nine Doors».
«Αφού αναλύσουμε το brief του πελάτη για να καταλάβουμε τις ανάγκες του, κάνουμε εκτενή έρευνα και ξεκινάμε τα πρώτα προσχέδια μέσω του πειραματισμού», περιγράφει για τη δημιουργική διαδικασία. «Οτιδήποτε περιττό αφαιρείται. Πιστεύουμε ότι το μήνυμα πρέπει να είναι όσο πιο ξεκάθαρο γίνεται. Πολλές φορές θέλουμε να τους κατευθύνουμε σε κάποια πρόταση γιατί συνήθως οι πελάτες δεν γνωρίζουν τι ακριβώς χρειάζονται ή έχουν στο μυαλό τους κάτι που στην πράξη δεν εξυπηρετεί τον εμπορικό σκοπό. Εκεί είναι που καταλαβαίνουμε ότι και το κομμάτι τις εκπαίδευσης είναι πολύ σημαντικό. Μην ξεχνάς ότι σχεδιάζουμε για τους πελάτες του πελάτη μας. Η δουλειά μας οφείλει να λύνει προβλήματα και όχι να αποτελεί ανάγκη για εικαστική έκφραση δική μας ή του πελάτη. Θέλουμε η τελική πρόταση μέσω της εμπειρίας και της γνώσης μας στο αντικείμενο να είναι μια βαθιά προσέγγιση με αισθητική υψηλού επιπέδου, για ένα αποτέλεσμα που μπορεί να λειτουργεί για χρόνια και θα ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό».
Στο μεταξύ το studio της ομάδας ανακαινίστηκε πρόσφατα με επιρροές 1950s-1960s από το Swiss Style, ενώ στην εξώπορτα υπάρχει αφίσα με αναφορές στους Armin Hofmann, Wim Crouwel, Γιάννη Σβορώνο.
«Ο χώρος ενός δημιουργικού γραφείου πρέπει να έχει την προσωπικότητα σου, την αισθητική σου, τις επιρροές σου. Η τυπογραφία και η γεωμετρία στο γραφείο μας θα έχουν πάντα την τιμητική τους και θα συνυπάρχουν με τα grid. Αυτή είναι και η κοινωνική μας θέση απέναντι στα πράγματα, δεν μπορείς να σχεδιάσεις για κάτι που δεν σε πρεσβεύει κοινωνικά και πολιτικά, ούτε να υποδύεσαι κάτι που δεν είσαι! Τέλος, η ανανέωση έφερε στην επιφάνεια και τη δημιουργία μιας γραμματοσειράς ως σηματοδότηση της νέας εποχής του γραφείου. Πρέπει να τολμάμε για νέα πράγματα. Θέλω να φεύγουμε απ’ τα γνώριμα πλαίσια και να εξετάζουμε νέα συστήματα, μεθόδους και προεκτάσεις. Χρωστάω και ένα μεγάλο ευχαριστώ στον πατέρα μου που με βοήθησε πολύ στην ανακαίνιση».
Μίλησε περισσότερο για την ολοκληρωμένη γραμματοσειρά Neue Alphabet που δημιούργησε.
«Μπορείς να δημιουργήσεις μια μελλοντική παρακαταθήκη μέσω εκτενούς έρευνας σε ιστορικές αναφορές. Η σωστή έρευνα και μελέτη γίνονται μέσα από κλαδικά βιβλία και όχι applications δεκαετίας τύπου Instagram, Pinterest ή Behance. Με αφορμή λοιπόν το βιβλίο του Wim Crouwel το οποίο μελέτησα για να αναλύσω νέα συστήματα και μεθόδους του, είδα ένα μοτίβο του 1970 απ’ όπου εμπνεύστηκα και δημιούργησα τη γραμματοσειρά Neue Alphabet. Σε λίγο καιρό θα είναι διαθέσιμη με Ελληνικούς και λατινικούς χαρακτήρες. Γενικά μου αρέσει να αναδεικνύω στοιχεία από το παρελθόν και να τα μεταφράζω στο σήμερα, ή να δίνω προέκταση και συνέχεια σε ένα έργο. Αυτό ονομάζεται επιρροή».
Παραδόξως, η επιρροή που δεν περίμενε να έχει ήταν αυτή στους μαθητές του στο Ι.Ε.Κ. ΔΕΛΤΑ όπου είχε σπουδάσει και ο ίδιος γραφιστική.
«Το γεγονός ότι διδάσκω είναι κάτι που το οφείλω στον κ. Χουζανά. Περίπου στα 25 μου με είχε πάρει κυριολεκτικά απ’ το χέρι και με πήγε τότε σε μια μικρή σχολή να ξεκινήσω τη διδασκαλία. Τρία χρόνια, μετά με κάλεσε στο ΔΕΛΤΑ να κάνω παρουσίαση τη δουλειά του γραφείου μου. Όταν τελείωσε η παρουσίαση θυμάμαι τα παιδιά είχαν κατά ενθουσιαστεί, έτσι πήρα έγκριση και από τον παλιό μου καθηγητή κ. Σταμπουλίδη να ξεκινήσω στη σχολή. Μέχρι σήμερα έχω κλείσει 5 ολόκληρα χρόνια και νιώθω πολύ τυχερός που διδάσκω μαζί τους! Δεν το παίζω καθηγητής. Προσπαθώ να κάνω το μάθημα με τον τρόπο που θα ήθελα να μου το κάνουν. Θέλω μέσα από την επαγγελματική μου σκοπιά να εξηγώ το πώς σκέφτομαι σαν επαγγελματίας στην καθημερινότητά μου, όπως και ποια είναι τα προβλήματα και τα λάθη που συναντώ. Οι νέοι σχεδιαστές πρέπει να πιστεύουν στον εαυτό τους, να παίρνουν ρίσκα, να τολμούν και να μη συμβιβάζονται».
Η επιρροή του σχεδιαστή δεν τελειώνει εδώ. Ο λογαριασμός Helveticaposter που διατηρεί στο Instagram εδώ και πέντε χρόνια μετράει πάνω από 95.000 ακόλουθους.
«Τα κριτήρια για να δημοσιεύσω ένα έργο είναι η ιδέα, η αρτιότητα, η λειτουργικότητα και η επικοινωνία, βάση της δικής μου αισθητικής. Οι σχεδιαστές και τα γραφεία μου στέλνουν τα καλύτερα έργα τους για να τα προβάλλω στο Instagram. Είναι πολύ όμορφο που δίνω χαρά σε συνάδελφους μέσα από ένα account που αναδεικνύει φαινομενικά τις καλύτερες εργασίες από όλο τον κόσμο. Επίσης, είναι μεγάλη μου τιμή να εμπιστεύονται τόσα αναγνωρισμένα γραφεία όχι μόνο την κρίση μου, αλλά και να θέλουν να προβληθούν στο feed που έχω χτίσει όλα αυτά τα χρόνια.
Το Helveticaposter, εκτός από τη διεύρυνση της αισθητικής και των οριζόντων μου, με έχει φέρει σε επαφή με πολύ μεγάλα γραφεία και σχεδιαστές παγκοσμίως. Κατά καιρούς μου στέλνουν διαφορά δώρα ως ανταμοιβή της εκτίμησης τους και έχω πάρει και κάποιες χορηγίες. Μου έχει βγει σε πολύ καλό και η διαφήμιση γύρω από το όνομα του γραφείου μου στο εξωτερικό, ήταν κάτι που πραγματικά το ήθελα. Τα DM όπως και οι ειδοποιήσεις για προβολή εργασιών χτυπούν ασταμάτητα. Πλέον είναι αδύνατο να τα διαβάσεις όλα».
Με τόσες δραστηριότητες και μία νέα χρονιά να έχει μόλις ξεκινήσει, ποιος μπορεί να είναι ο νέος του στόχος;
«Να παραμείνω ανήσυχος, να ταξιδέψω πολύ, να γνωρίσω νέους πολιτισμούς, ανθρώπους και γεύσεις. Να ανταλλάξω ιδέες και απόψεις για ένα καλύτερο μέλλον».
Info:
Βασιλέως Ηρακλείου 10, Θεσσαλονίκη