Γιατί τα Cabrio είναι πια είδος υπό εξαφάνιση
Όπως φαίνεται, ο χρυσός αιώνας των ανοιχτών μοντέλων πέρασε ανεπιστρεπτί. Πώς θα επιβιώσουν οι λιγοστοί τους επίγονοι;
ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΛΙΓΑ ΜΟΛΙΣ ΧΡΟΝΙΑ έβριθε η αγορά αυτοκινήτου από ανοιχτά μοντέλα, ακόμη και στις μικρομεσαίες κατηγορίες. Όσοι επιθυμούσαν να αγοράσουν ένα Cabrio είχαν πολλές εναλλακτικές μεταξύ αντίστοιχων εκδόσεων, π.χ. του VW Golf, του Peugeot 308, ακόμη και ενός λιλιπούτειου μίνι, όπως το Mitsubishi CZC.
Ωστόσο οι εξελίξεις ήταν ραγδαίες και αυτήν τη στιγμή δεν κυκλοφορεί κανένα καινούριο Cabrio made in France, ενώ ο μοναδικός compact εκπρόσωπος της συγκεκριμένης συνομοταξίας, δηλαδή η ανοιχτή εκδοχή της σειράς 2 της BMW, θα μας κουνήσει και αυτός σύντομα μαντίλι.
Καθοριστικό ρόλο στην εξαφάνιση των ευάερων και ευήλιων αυτοκινήτων, που κοσμούσαν μέχρι το πρόσφατο παρελθόν την γκάμα σχεδόν κάθε σημαντικού κατασκευαστή, είχε ο αδυσώπητος κανόνας της προσφοράς και της ζήτησης. Οι πωλήσεις των Cabrio βρίσκονται εδώ και μία δεκαετία σε ελεύθερη πτώση, καθώς έπεσαν θύματα της επέλασης των SUV.
Kάποιες μάρκες προσπάθησαν να αντιμετωπίσουν το πρόβλημα με παράταιρα υβρίδια διασταυρώνοντας τα χαρακτηριστικά ενός Cabrio και ενός SUV, με τυπικούς εκπροσώπους το Nissan Murano και το Range Rover Evoque σε εκδοχές Convertible, ωστόσο η αποδοχή τους από το κοινό ήταν αποκαρδιωτική και κατέληξαν σε εμπορικό φιάσκο.
Γιατί μειώθηκε ωστόσο η ζήτηση για ανοιχτά μοντέλα; Σημαντική αποδείχθηκε εδώ η αλλαγή στρατοπέδου από πλευράς του γυναικείου αγοραστικού κοινού, που προτιμούσε παραδοσιακά τα Cabrio. Οι γυναίκες στράφηκαν ωστόσο στα SUV επειδή τους παρέχουν ένα αυξημένο αίσθημα ασφάλειας λόγω της υψηλότερης απόστασης από το έδαφος, ενώ εκτιμούν ιδιαίτερα την πρακτικότητά τους σε αντίθεση με τα όχι ιδιαίτερα λειτουργικά Cabriolet.
Μία άλλη κρίσιμη παράμετρος είναι η Κίνα, όπου η ζήτηση για Cabrio είναι ουσιαστικά μηδενική. Οι Κινέζοι πελάτες βλέπουν το αυτοκίνητο σαν μία φούσκα απομόνωσης και βέβαια ένα μοντέλο με κατεβασμένη οροφή δεν προσφέρεται για κάτι τέτοιο. Αν σκεφτούμε, λοιπόν, ότι η κινέζικη αγορά αυτοκινήτου είναι με διαφορά η μεγαλύτερη στον πλανήτη, αντιλαμβανόμαστε γιατί αποφεύγουν να ενσωματώσουν οι γνωστές μάρκες στην γκάμα τους ένα μοντέλο χωρίς καμία προοπτική επιτυχίας στη χώρα του μεταξιού.
Άλλο ένα μειονέκτημα των Cabriolet είναι το αυξημένο βάρος του ενισχυμένου αμαξώματος προκειμένου να μειωθούν οι στρεβλώσεις του εξαιτίας της απουσίας οροφής, όπως επίσης ο κακός αεροδυναμικός συντελεστής, ιδιαίτερα με κατεβασμένη κουκούλα. Πρόκειται για δύο παραμέτρους που συμβάλλουν σε υψηλότερη κατανάλωση και μειώνουν –εκτός των άλλων– την αυτονομία των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που κατακλύζουν σταδιακά την αγορά.
Tα Cabrio δεν προβλέπεται να εξαφανιστούν πάντως από τον χάρτη της αυτοκίνησης, απλά περιορίζονται σταδιακά στις premium κατηγορίες και απευθύνονται σε ένα αριθμητικά περιορισμένο κοινό με υψηλά εισοδήματα. Μοντέλα όπως η νέα McLaren Elva, η Ferrari SF90 Spider και η Aston Martin V12 Speedster επιβεβαιώνουν του λόγου το αληθές απέναντι στην απουσία Cabrio για μικρότερες τσέπες, όπου το νέο, ηλεκτρικό Fiat 500 αποτελεί φωτεινή εξαίρεση.
Σύμφωνα με πολλούς ειδικούς, η αγορά των Cabriolet έχει πιάσει πλέον πάτο. Έτσι εκτιμούν ότι θα αρχίσουν να ανακάμπτουν μακροπρόθεσμα χάρη στην εξατομίκευση που προσφέρουν στους κατόχους τους. Ακόμη όμως και έτσι, δεν πρόκειται να επιστρέψουμε στα επίπεδα του παρελθόντος και, όπως φαίνεται, ο χρυσός αιώνας των ανοιχτών μοντέλων πέρασε ανεπιστρεπτί.