Big Bang School: το πρώτο μη κερδοσκοπικό γυμνάσιο της φύσης στην Ελλάδα
Το δημοτικό σχολείο Big Bang School παρέχει μια διαφορετική προσέγγηση στην εκπαίδευση, κοντά στη φύση, λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Η ηθοποιός Μαρίνα Καλογήρου ετοιμάζεται να συνεχίσει αυτή την καινοτομία δημιουργώντας το πρώτο μη κερδοσκοπικό φυσικό γυμνάσιο στην Ελλάδα.
Η AMKE Big Bang Education ιδρύθηκε το 2016 από τρεις ανθρώπους που αφιερώνουν τη ζωή τους στο όραμα της ιδανικής εκπαίδευσης: τη Βέτα Γεωργιάδου, τον Άγγελο Πατσιά και τον Γιάννη Σωτηράκο. Πρόκειται για έναν εκπαιδευτικό φορέα που μέχρι τώρα φιλοξενεί 300 μαθητές ενώ απασχολεί 30 εκπαιδευτικούς και σειρά εξωτερικών συνεργατών.
Το δημοτικό σχολείο Big Bang School κάνει ήδη πράξη, εδώ και πάνω από έναν χρόνο, το όνειρο μιας αλλιώτικης εκπαίδευσης, κοντά στη φύση, λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη. Σήμερα, πιο πολύ από κάθε άλλη στιγμή, αντιλαμβανόμενη την αναγκαιότητα της κοινωνικής προσφοράς μέσω της εκπαίδευσης, η οποία είναι η μόνη απάντηση στα απρόβλεπτα του μέλλοντος, η ηθοποιός Μαρίνα Καλογήρου συνεχίζει την πρωτοβουλία, προχωρώντας στη δημιουργία του μη κερδοσκοπικού Big Bang Γυμνασίου, με ορίζοντα λειτουργίας του τον Σεπτέμβριο του 2021 στη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα (ή ταυτόχρονα και στις δύο πόλεις).
Η γνωστή ηθοποιός που ήρθε σε επαφή με το πρότζεκτ μέσω της συμμετοχής του γιου της σε αυτό, καθώς και οι ιδρυτές του, μας μιλούν για τα όσα διαφορετικά προσφέρει στα παιδιά, για την αναγκαιότητα εναλλακτικών προσεγγίσεων στην εκπαίδευση και στον εφοδιασμό τους με δεξιότητες απαραίτητες για το μέλλον.
Το όραμα της φυσικής εκπαίδευσης των Big Bang Schools είναι να γίνει δημόσιο δικαίωμα κάθε παιδιού. Κάθε μαθητής που θα αναγνωρίζει στον εαυτό του την αναγκαιότητα της ένταξης του σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα, θα πρέπει να μπορεί να το κάνει. Η ευχή είναι να δημιουργήσουμε ένα νέο πρότυπο στην εκπαίδευση που θα μπορεί να μεταφερθεί παντού και να απαντήσει σε όλα τα απρόβλεπτα του μέλλοντος. Ξεκινώντας από την Ελλάδα!
Η πρώτη επαφή
Η Μαρίνα Καλογήρου έπεσε τυχαία πάνω στο site του Big Bang School ένα απόγευμα του περσινού Δεκέμβρη. «Αυτά που διάβαζα μου φάνηκαν τόσο θαυμάσια και ονειρικά, που αμέσως φώναξα τον γιο μου να τα δει. Εκείνος πήρε το πολύ σοβαρό του ύφος, διάβασε το site από άκρη σε άκρη και μετά, χωρίς να πει λέξη, πήγε στο δωμάτιό του, κατέβασε τη βαλίτσα του και τη γέμισε με ρούχα. "Μαμά φύγαμε" μου είπε... Εγώ τον κοίταξα στα μάτια, κατάλαβα ότι το εννοούσε και του απάντησα: "Γιατί όχι;". Αυτό το "γιατί όχι" με εκσφενδόνισε στη Θεσσαλονίκη, στην οποία παρεμπιπτόντως είχα ξαναέρθει μόνο μία φορά, με μια θεατρική περιοδεία. Φτάσαμε στο Big Bang. Ήταν ένα όνειρο, ανάμεσα σε πράσινα λιβάδια, να αγναντεύει μόνο φύση, θάλασσα, ουρανό και γαλήνη, μέχρι εκεί που φτάνει το μάτι. Έμοιαζε σαν ένα ανεξήγητο, ξαφνικό, μαγικό παραμύθι. Παρ' όλα αυτά, όταν πήγα να τον πάρω το μεσημέρι, πίστευα ότι όλο αυτό θα ήταν μάλλον μια ωραία ιδιαίτερη εκδρομή. Όταν μπήκε στο αυτοκίνητο γύρισα και του είπα: "Λέγε" και εκείνος απάντησε: "Ένα έχω να σου πω. Αν αυτό το σχολείο υπήρχε από τότε που πήγα πρώτη δημοτικού, θα έπρεπε να έχεις τύψεις μέχρι θανάτου"».
Είναι όμως η εκπαίδευση ενός παιδιού αρκετός λόγος για να μετακομίσει μια οικογένεια σε άλλη περιοχή της Ελλάδας; Γιατί ένας γονιός να κάνει αυτή την επιλογή; «Φαίνεται πως είναι. Γιατί δεν είμαι η μόνη. Έχουν μετακομίσει οικογένειες από την Εύβοια, την Κρήτη, την Αθήνα, ακόμα και από το Ισραήλ! Νομίζω πως κι εσείς αν έρθετε και δείτε τι συμβαίνει, θα μείνετε!».
Δύο εκπαιδευτικοί υπεύθυνοι για το Big Bang School
Η Ελισάβετ Γεωργιάδου, ως νηπιαγωγός, έχει αφοσιωθεί εδώ και πολλά χρόνια στα παιδιά και το εκπαιδευτικό της όραμα. Το 2007 δημιούργησε τον βρεφονηπιακό σταθμό - νηπιαγωγείο «Σχολειό της Φύσης» και το 2019 το δημοτικό Big Bang School. «Στα 22 μου χρόνια στη δημόσια εκπαίδευση έμαθα τι θα πει παιδί, σχολείο, δάσκαλος, γονιός από πρώτο χέρι. Εκπαιδεύτηκα και "άρπαξα" κάθε ευκαιρία επιμόρφωσης που μου δόθηκε, δούλεψα, πειραματίστηκα, έζησα αποτυχίες και επιτυχίες, εκπαιδεύτηκα στα δύσκολα. Έβαψα, καθάρισα, μαστόρεψα, έκανα κηπουρική και έμαθα να μη θεωρώ τίποτα δεδομένο: ότι δηλαδή θα πας σε ένα σχολείο, σε ένα χωριό ή μια πόλη, και θα βρεις χώρο οργανωμένο, καθαρό, όπου εσύ θα υλοποιείς απλά το εκπαιδευτικό πρόγραμμα που σχεδιάζεις. Γίνεσαι λοιπόν από την κατάσταση ευέλικτος και πολυμήχανος και εάν σε αυτήν τη διαδικασία πάρεις μαζί σου παιδιά και γονείς, πετυχαίνεις μια παιδαγωγική συνθήκη που για μένα είναι ζητούμενο πια: Τα παιδιά να συμμετέχουν σε καθημερινές δουλειές που θα τις συναντήσουν στη ζωή τους, οπότε μεγαλώνοντας θα νιώθουν άνθρωποι άξιοι και ικανοί να τα καταφέρουν παντού, στο σπίτι, στον εργασιακό τους τομέα, στην κοινωνία που ζουν και όχι μόνο εκεί που εξειδικεύτηκαν».
Ο Άγγελος Πατσιάς υπηρέτησε επίσης το δημόσιο σχολείο για 7 χρόνια. Το έργο του μαθεύτηκε από το τον Φουρφουρά στο ορεινό Ρέθυμνο, που αποτέλεσε για 5 χρόνια πηγή εκπαιδευτικής καινοτομίας. «Δεν υπήρξα ο πιο συνετός και συνεπής φοιτητής και η σχέση μου με την παιδαγωγική είχε να κάνει καθαρά με την έμπνευση της στιγμής. Με τη δημιουργία νέων συνθηκών, αν θέλετε, που μέσα σε αυτές, εγώ πρώτα θα μπορούσα να χαίρομαι να είμαι κομμάτι τους».
Η φιλοσοφία της Big Bang Education
«Κάθε σχολείο στη χώρα και τον κόσμο είναι διαφορετικό» επισημαίνει ο κ. Πατσιάς. «O δρόμος που τραβάει αποτελεί τη σύνθεση των οπτικών του κάθε μέλους του. Τo Big Bang είναι ουσιαστικά παιδί του "Σχολειού της Φύσης" και των αναζητήσεων της Βέτας, η οποία είναι και ιδρύτριά του, αλλά και δικών μου, ενώ συνεχώς διαμορφώνεται μέσα από τους ανθρώπους του. Το Big Bang School αγαπάει να μαθαίνει. Λατρεύουμε την έρευνα και τους τρόπους με τους οποίους μπορεί κανείς να μάθει. Όχι μονάχα πώς να γεμίσει το κεφάλι με πληροφορία, αλλά να μάθει. Η διαφορά είναι πολύ σημαντική. Είχα ακούσει κάποτε ότι η μάθηση είναι συνώνυμη με τη μετάνοια. Με την αλλαγή δηλαδή του νου. Με εκφράζει απόλυτα αυτό. Δεν υπάρχει μάθηση, αν στην πορεία δεν έχεις αλλάξει κάτι από εσένα.
Το Big Bang έχει κάτι από αρχαιοελληνική Αγορά, όπου εξωτερικοί συνεργάτες έρχονται να ακουμπήσουν κομμάτι των εμπειριών τους στα παιδιά, ενώ τα ίδια τα παιδιά συζητούν και αναστοχάζονται πάνω στη δική τους πορεία αλλά και στην πορεία του σχολείου. Μας ενδιαφέρει να μεγαλώσουν κοντά μας αξιοσέβαστοι (όπως αρέσει πολύ στη Βέτα να λέει) πολίτες. Άνθρωποι που να νοιάζονται για τον συνάνθρωπό τους, για το φαγητό που έχουν μπροστά τους, για τις δύο γραμμές που θα γράψουν στο τετράδιό τους. Μας νοιάζει να φύγουμε από την επιφάνεια και τις γρήγορες ταχύτητες της εποχής και να δώσουμε σημασία στο καθετί. "Να είστε μερακλήδες" είναι η ατάκα μας! Τέλος, το σχολείο μας έχει κάτι από Disneyland! Θέλουμε έναν χώρο που να γεννάει όνειρα. Που θα σου επιτρέπει να είσαι παιδί. Αυτά έχουμε λοιπόν στο μυαλό μας και αυτά ορίζουν τον τρόπο που λειτουργούμε στα προγράμματά μας.
Ας πούμε, τώρα που μιλάμε, οι μαθητές των γαλλικών κάνουν εκπομπή στο ραδιόφωνο του σχολείου με θέμα προσωπικότητες από τη Γαλλία. Σήμερα οι δευτέρες ήρθαν στο σχολείο ντυμένοι Ινδιάνοι! Έφτιαξαν τις στολές τους, βρήκαν τα ονόματά τους και οργάνωσαν τη γιορτή των ευχαριστιών που θα κάνουν αύριο σε έναν ελαιώνα, κάτω από το σχολείο μας. Χθες η Δ' δημοτικού σχεδίαζε με τη βοήθεια ενός αρχιτέκτονα τις αποικίες που θα κάνουν σε ένα δασάκι πιο κάτω. Πιο πριν είχαν χτίσει με φυσική δόμηση τα δικά τους κτίρια, έκαναν κατόψεις, τα περιέγραψαν και αφού πήρε ο καθένας τον ρόλο του στις νέες αποικίες ετοιμάζονται να ζήσουν την πραγματική κατασκευή μίας από αυτές. Προσπαθούμε να δημιουργούμε αυθεντικές καταστάσεις για να μπορέσουμε να δώσουμε τα πρώτα "γιατί" και τις μεγάλες ανάγκες που είχε πάντα ο άνθρωπος. Αν φυτευτεί αυτό το "γιατί" στα μυαλά των παιδιών, μπαίνουν σε mode διαρκούς αναζήτησης. Δεν είναι φυσικά διαδικασίες που γίνονται από τη μια μέρα στην άλλη, αλλά καλλιεργούνται συστηματικά.
Πώς δημιουργείται, όμως, το πρόγραμμα σπουδών στο Big Bang School; Εμπνέονται από κάποιο συγκεκριμένο μοντέλο εκπαιδευτικού συστήματος του εξωτερικού; Τα μαθήματα που ορίζει το υπουργείο Παιδείας ακολουθούνται με τροποποιήσεις ή είναι τελείως διαφορετικό το curriculum; Ο κ. Πατσιάς εξηγεί: «Τα προγράμματά μας φτιάχνονται από τους εκπαιδευτικούς μας σε στενή συνεργασία με τη Βέτα, εμένα και την Αργυρώ Μουμτζίδου, η οποία έχει αναλάβει το πολυγλωσσικό κομμάτι του σχολείου. Εννοείται πως το Big Bang είναι κομμάτι της ελληνικής εκπαιδευτικής πραγματικότητας και ακολουθεί τους στόχους του αναλυτικού προγράμματος. Αυτές που διαφέρουν είναι οι μεθοδολογίες που ακολουθούμε για να τους επιτύχουμε, αλλά και για να μπορέσουμε να καλλιεργήσουμε και τις απαραίτητες στάσεις και δεξιότητες. Χρειάζεται συνδυασμός μεθόδων, σύμφωνα με τις εκάστοτε ανάγκες».
Δεν χωρά αμφιβολία, πάντως, πως το άλφα και το ωμέγα ενός σχολείου είναι οι δάσκαλοί του. Με ποια κριτήρια επιλέγονται και πώς εκπαιδεύονται οι δάσκαλοι που στελεχώνουν το Big Bang School; «Οι δάσκαλοι είναι αυτοί που φιλτράρουν την κάθε πληροφορία και την περνάνε στα παιδιά με τρόπους λεκτικούς και μη λεκτικούς. Για εμάς το δυνατό κομμάτι του κάθε εκπαιδευτικού είναι αυτό που δεν ακούγεται. Είναι η στάση τους στα πράγματα. Απέναντι στο φυτό, στο φαγητό, στα αναμμένα φώτα και τους ξεχασμένους ανεμιστήρες. Είναι το παιχνίδι που θα κάνουν με τα παιδιά στο διάλειμμα και ο χρόνος που θα περάσουν ταΐζοντας τις κότες ή βγάζοντας βόλτα τον Ηρακλή, τον σκύλο μας. Το να μάθεις να κάνεις το μάθημα με τον άλφα ή βήτα τρόπο είναι κάτι που μαθαίνεται και είναι από τα σχετικά απλά κομμάτια. Το να μάθεις να είσαι, δεν είναι. Υπάρχουν δάσκαλοι εκεί έξω που δεν έχουν ιδέα ότι είναι δάσκαλοι. Υπάρχουν και άνθρωποι που το σπούδασαν και μέσα στην τάξη το μάθημα δεν βγαίνει» καταλήγει ο διευθυντής του Big Bang School.
Οι ελλείψεις του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος
Ως μητέρα αλλά και ως άνθρωπος που ασχολείται πλέον με την εκπαίδευση, μέσω της εμπλοκής της με το Big Bang School, ποια θεωρεί η κ. Καλογήρου ότι είναι τα βασικότερα προβλήματα του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος; «Νομίζω πως είναι πολύ απλό. Λείπει μόνο η πίστη. Η πίστη ότι τα πράγματα αλλάζουν, ότι τα παιδιά γεννιούνται με μια άπειρη δυνατότητα και εσύ το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να της επιτρέψεις να ξεδιπλωθεί, η πίστη ότι η ζωή είναι απλή και όμορφη, η πίστη ότι με την αγάπη λύνονται όλα τα προβλήματα. Αλλά αν κάτσεις να μιλήσεις για μια ώρα με τη Βέτα από κοντά (η οποία πηγαίνει κάθε χρόνο για έναν μήνα στο Νεπάλ και χτίζει με τα χέρια της σχολεία για τα παιδιά εκεί), ξαναπιστεύεις στα όνειρα. Αν η εκπαίδευση μετακινηθεί από το "κάνω" στο "είμαι" και από την ύλη στον άνθρωπο, η ζωή μας θα αλλάξει».
«Αυτό που κάνω vs. Αυτό που είμαι»: Αυτή η διαφορά διέπει λοιπόν τον πυρήνα της φιλοσοφίας του Big Bang School: «Όταν αυτό που είμαι έχει ηρεμία, χαρά, εγρήγορση και διαύγεια, τότε ό,τι και να κάνω θα είναι καλό. Θα κάνει καλό σε μένα και στους άλλους. Θα δημιουργεί αποτελέσματα και εξέλιξη. Αν μάθω μόνο να κάνω χωρίς να είμαι, τότε το μόνο που θα συμβεί θα είναι να απομακρύνομαι όλο και περισσότερο από την αλήθεια μου».
Όταν αυτό που είμαι έχει ηρεμία, χαρά, εγρήγορση και διαύγεια, τότε ό,τι και να κάνω θα είναι καλό. Θα κάνει καλό σε μένα και στους άλλους. Θα δημιουργεί αποτελέσματα και εξέλιξη. Αν μάθω μόνο να κάνω χωρίς να είμαι, τότε το μόνο που θα συμβεί θα είναι να απομακρύνομαι όλο και περισσότερο από την αλήθεια μου.
Νέες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις για τις προκλήσεις της εποχής
Η ανάπτυξη δεξιοτήτων σημαντικών για τον 21αι., όπως η ευελιξία, η προσαρμοστικότητα, η επίλυση προβλήματος, η συνεχής δημιουργία ερωτημάτων, είναι τα όπλα με τα οποία, σύμφωνα με την κ. Γεωργιάδου, εφοδιάζονται οι μαθητές μέσα από τις νέες εκπαιδευτικές προσεγγίσεις. «Η επιλογή του χώρου, στη φύση, μέσα στα χωράφια, και το πρόγραμμα είναι δομημένο για να δημιουργηθούν συνθήκες, όπου τα παιδιά εκπαιδεύονται στην εμπιστοσύνη στον εαυτό, στη συνεργασία, στη δημιουργικότητα, στη σωματική δύναμη. Αντιλαμβάνονται τις ανάγκες τους και βρίσκουν τρόπο να τις ικανοποιήσουν με γνώμονα το καλό όλων. Μαθαίνουν να απαντούν στο "τι", στο "γιατί" και στο "πώς", και αυτό είναι εργαλείο ζωής».
«Για μένα η εκπαίδευση πρέπει να περάσει σταδιακά στην αυτόνομη μάθηση» συμπληρώνει ο κ. Πατσιάς. «Τα σχολεία να μετατραπούν σε εργαστήρια καινοτομίας, όπου οι μαθητές ερευνούν, δημιουργούν, μαθαίνουν να είναι μια νέα εκδοχή του εαυτού τους. Οι ηλικιακοί διαχωρισμοί κάποια στιγμή θα πάψουν να υπάρχουν γιατί δεν έχουν καμία σχέση με τη ζωή και το σχολείο πρέπει να προετοιμάζει για τη ζωή. Ένας μαθητής θα μπορεί να είναι ηλικιακά στην τρίτη δημοτικού και να κάνει μαθηματικά έκτης και εικαστικά δευτέρας γυμνασίου. Ο φίλος και συνιδρυτής της Big Bαng Education, Γιάννης Σωτηράκος, είχε πει ότι φαντάζεται σχολεία στα οποία θα φτάνουν πραγματικά προβλήματα του κόσμου και οι μαθητές θα καλούνται να τα λύσουν. Γιατί μπορούν και πρέπει να πιστέψουμε ότι μπορούν! Στο μοντέλο που έχω στο μυαλό ο δάσκαλος είναι μέντορας. Εμπνέει, καθοδηγεί και κοντά του τα παιδιά μαθητεύουν».
Η «μεγάλη έκρηξη» στην εκπαίδευση
Η σχολική χρονιά 2019-20 που πέρασε, ήταν η πρώτη περίοδος λειτουργίας του Big Bang School και, όπως λέει η Βέτα Γεωργιάδου, «ήταν μια χρονιά που τα είχε όλα»: «Αγωνία και πολύς κόπος από πολλούς ανθρώπους, που στάθηκαν δίπλα μας, για να τα καταφέρουμε να ανοίξουμε, καθώς το Big Bang School χτίστηκε σε χρόνο ρεκόρ, σχεδόν σε τέσσερις μήνες, αγωνία για την επιλογή και επιμονή στην εκπαίδευση των δασκάλων, χαρά που υποδεχτήκαμε τους πρώτους μαθητές μας στην ώρα μας, ενθουσιασμός για τα καινοτόμα προγράμματα που υλοποιήσαμε, πίστη και επιμονή στις ιδέες μας για να ξεπεράσουμε τις δυσκολίες που προέκυψαν σε διάφορους τομείς, με τελευταία και σημαντική την πανδημία και το lockdown του Μαρτίου, που έβαλε ένα ακόμα εκπαιδευτικό στοίχημα, την τηλεκπαίδευση.
Μάθαμε και συνεχίζουμε να μαθαίνουμε μέσα από τα προβλήματα που συναντάμε στην εξέλιξή μας και προχωράμε δυναμικά με μεγαλύτερο πάθος, γιατί είχαμε από την πρώτη στιγμή και έχουμε κοντά μας γονείς που αναζητούσαν μια άλλη εκπαίδευση για το παιδί τους, που περιλαμβάνει αναζήτηση, εξερεύνηση, παιχνίδι, τη χαρά της δημιουργίας. Συνεχίζουμε με πάθος και πάντα με γνώμονα ό,τι ορίσαμε ως πλαίσιο και στόχο εκπαίδευσης, που είναι η σύνδεση με τον Άνθρωπο, τη Φύση και τις αξίες της Παιδείας του Βάθους, να γίνονται καθημερινότητα στο σχολείο και να διατρέχουν τα γνωστικά αντικείμενα, τις ρουτίνες του σχολείου και ό,τι υπάρχει μέσα στη μέρα των παιδιών, και αυτό να συνεχίζεται και στο σπίτι. Συνέπεια αυτών είναι η διαρκής επαγρύπνηση και η συνεχόμενη εκπαίδευση δασκάλων και γονέων στις αξίες του σχολείου. Μια διαρκής μαθητεία για όλους».
Στην πράξη όμως, ποιες διαφορές έχει παρατηρήσει μέχρι τώρα η κ. Καλογήρου στην εκπαίδευση του γιου της; «Μετατοπίζοντας το focus, δίνεται στο παιδί όλη η ελευθερία να αναπτύξει την καλύτερη του δυνατότητα. Το μυαλό τους εκτοξεύεται. Το Big Bang εγώ το βλέπω να συμβαίνει μέσα στη σκέψη του γιου μου και στην ενέργειά του. Τα παιδιά είναι γεμάτα χαρά και αυτοπεποίθηση, γεμάτα δύναμη και πίστη ότι ο κόσμος είναι πανέμορφος και πως ό,τι δεν λειτουργεί μπορεί να αλλάξει, φτάνει να το θες. Οπότε η αυτονομία, η ευελιξία και η προσαρμοστικότητα στις οποίες εκπαιδεύονται, μαζί με τον επαναπροσδιορισμό των αξιών, την κριτική σκέψη και την αυτογνωσία, δημιουργούν πλάσματα ικανά να ανταποκριθούν στις διαφορετικές και άγνωστες προκλήσεις του μέλλοντος και μάλιστα να το κάνουν με χαρά και δημιουργικότητα, και όχι μόνο σαν λύση επιβίωσης».
Σε όλη αυτή την ιδιότυπη εκπαιδευτική διαδικασία, οι γονείς δεν είναι απλοί θεατές που οφείλουν απλά «να διαβάσουν» τα παιδιά τους στο σπίτι. Συμμετέχουν ενεργά. «Η Βέτα οργανώνει συνεχώς εκδρομές στη φύση με διάφορα θέματα. Πολλές από αυτές είναι μόνο για γονείς! Και αυτό είναι πολύ φυσιολογικό, αφού το να μεγαλώσουν με αυτόν τον τρόπο τα παιδιά είναι δουλειά του σχολείου, αλλά φυσικά και των γονιών. Χρειαζόμαστε κι εμείς εκπαίδευση! Εννοείται πως είναι προαιρετικές αυτές οι εκδρομές, αλλά λειτουργούν πολύ. Καμιά φορά είμαστε και εκατό άτομα!».
Πώς λειτουργεί όμως σε προσωπικό επίπεδο για έναν καλλιτέχνη, έναν ηθοποιό, εν προκειμένω, όπως η κ. Καλογήρου, η ενασχόλησή της με μια κοινωνική δράση όπως αυτή; Σε καλλιτεχνικό επίπεδο, της παρέχει έμπνευση, κίνητρο για αυτά με τα οποία θα ασχοληθεί στο μέλλον; «Αυτή η ερώτηση με συγκινεί» θα μου πει. «Έχω πολύ μεγάλη ανάγκη και εγώ, όπως και όλοι μας, να κάνω πράγματα που κάνουν καλό. Και, ξέρετε, ο τομέας δεν έχει καμία σημασία. Δηλαδή τι διαφορά έχει αν εγώ πάνω σε μια σκηνή θεάτρου θα καταφέρω να ανοίξω την καρδιά ενός θεατή και να συνδεθώ μαζί του με το αν θα καταφέρω να ανοίξω ένα σχολείο που θα δημιουργεί αληθινούς και χαρούμενους ανθρώπους για γενιές και γενιές από εδώ και στο εξής; Και τα δύο είναι τόσο σημαντικά και τόσο αναγκαία για την ψυχή μου».
Η συνέχιση του πρότζεκτ
Και έτσι ερχόμαστε στο σήμερα. Η Μαρίνα Καλογήρου, έχοντας «ερωτευτεί» το σχολείο, αποφάσισε να καταφέρει, μαζί με την ομάδα της να φτιάξουν το γυμνάσιο, για να μπορέσει αυτή η μαγική εκπαίδευση να συνεχίσει και στη δευτεροβάθμια μορφή της. «Δουλεύω ασταμάτητα γι΄ αυτό το πρότζεκτ και για να βρω τα χρήματα που χρειαζόμαστε, και είμαι τόσο πολύ χαρούμενη, γιατί όποιος καταλαβαίνει τι συμβαίνει σε αυτό το σχολείο έρχεται μαζί μας και βοηθάει στην υλοποίηση του οράματος. Σας λέω με μεγάλη ειλικρίνεια ότι ακόμα, κάθε φορά που τυχαίνει να βρεθώ σε ένα μάθημα ή σε μια παρουσίαση στο σχολείο, τα μάτια μου γεμίζουν δάκρυα. Από ευγνωμοσύνη».
Γιατί είναι σημαντικό να υπάρξει συνέχεια στην Big Bang Education, μετά την πρωτοβάθμια εκπαίδευση, με τη δημιουργία του γυμνασίου που έχει αναλάβει η κ. Καλογήρου; «Για πολλούς λόγους. Ο πρώτος και πολύ σημαντικός για μένα, ως μαμά, είναι αυτή η απορία που είχα πάντα: στην ηλικία 13-16 η πιο σημαντική ενέργεια για έναν έφηβο είναι το σώμα του που ξυπνάει. Όπως για ένα μικρό παιδί είναι το παιχνίδι. Πώς λοιπόν έχουμε καταφέρει να έχουμε τα παιδιά στην εφηβεία, καθισμένα σε ένα θρανίο-γραφείο για 6 και 8 ώρες την ημέρα, όταν αυτά έχουν τόσο μεγάλη ανάγκη να εκτονωθούν και να εκφραστούν σωματικά, να επικοινωνήσουν και να ερωτευτούν; Αρχίζουν να συνειδητοποιούν πράγματα, να έχουν υπαρξιακά ερωτήματα.
Όπως λοιπόν στο δημοτικό σεβόμαστε την ανάγκη των παιδιών για παιχνίδι και βρίσκουμε δεκάδες μεθόδους να το συνδυάσουμε με τη μάθηση και το γνωστικό αντικείμενο, έτσι και στην εφηβεία θα πρέπει να σεβαστούμε το σώμα, την ειδική ψυχολογική υποστήριξη που χρειάζονται κάποια παιδιά σε αυτήν τη φάση, την ανάγκη τους για ουσιαστική κοινωνικοποίηση, για ομάδα, για μοίρασμα, για επαφή, να τους υποστηρίξουμε να ανακαλύψουν τον εαυτό τους με υγιή και φυσικό τρόπο. Επίσης, η επαφή με τη φύση που είναι θεμελιώδης αρχή στην εκπαίδευση της Big Bang Education βοηθάει πάρα πολύ στην οργανική ισορροπία και αρμονία.
Ο δεύτερος λόγος είναι ότι στο τέλος του δημοτικού και αφήνοντας σιγά σιγά την ανάγκη του παιχνιδιού, ο νους ανοίγει και ρουφάει τη γνώση με μεγάλη ευκολία, οπότε είναι υπέροχη περίοδος για να δημιουργήσεις εκπαιδευτικές συνθήκες που θα γοητεύουν τους νέους ανθρώπους και θα εκτοξεύουν δυναμικά όλες τους τις δυνατότητες, χωρίς να τους περιορίζεις και να τους καταπιέζεις καθισμένους μπροστά σε ένα βιβλίο για άπειρες, βαρετές ώρες. Με λίγα λόγια να τους δώσεις τον χώρο και τον χρόνο να αναπτυχθούν ισορροπημένα σε όλα τα επίπεδα: νοητικό, συναισθηματικό, ψυχικό, σωματικό».
Ο στόχος λοιπόν είναι να ανοίξει το γυμνάσιο τον προσεχή Σεπτέμβριο. Η κ. Καλογήρου επισημαίνει σε αυτό το σημείο και μια βασική διαφορά: ενώ το δημοτικό είναι ιδιωτικό, η συνέχεια της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης φιλοδοξούν να είναι μη κερδοσκοπική. «Ακούγεται αισιόδοξο και τρελό ίσως για τους καιρούς που διανύουμε, αλλά αν βλέπατε πώς το περιμένουν όλοι... Οι πιθανότητες να ανοίξει στη Θεσσαλονίκη ή την Αθήνα είναι ακριβώς οι ίδιες αυτήν τη στιγμή που μιλάμε και θα εξαρτηθεί από τον επενδυτή. Αυτός που θα προσφέρει τα χρήματα ή το κτίριο, θα ορίσει και τον τόπο. Και αυτό συμβαίνει γιατί το "πού" δεν είναι αυτό που μας ενδιαφέρει πρωτίστως, αφού ο αρχικός στόχος της Big Bang Education ήταν να εξαπλωθεί αυτή η εκπαίδευση σε όλη την Ελλάδα και, γιατί όχι, να γίνει δημόσια και δώρο ζωής σε όλα τα παιδιά.
Γι' αυτό τώρα, ενώ το δημοτικό είναι ιδιωτικό, το γυμνάσιο στοχεύουμε να γίνει μη κερδοσκοπικό, ώστε να έχουμε ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών, περίπου το 30%, με υποτροφίες. Το πολύ ενθαρρυντικό είναι ότι με όποιον ερχόμαστε σε επαφή αντιλαμβάνεται την αξία του οράματος και βοηθάει στην προσπάθειά μας. Όλοι συμμετέχουν με κάποιον τρόπο. Δεν αντιμετωπίζουμε προβλήματα. Και είμαστε πολύ χαρούμενοι γιατί το υπουργείο Παιδείας είναι πολύ ανοιχτό σε πρωτοποριακές προτάσεις για την εκπαίδευση και έτσι νιώθουμε υποστήριξη.
Το όραμα της φυσικής εκπαίδευσης των Big Bang Schools είναι να γίνει δημόσιο δικαίωμα κάθε παιδιού. Κάθε μαθητής που θα αναγνωρίζει στον εαυτό του την αναγκαιότητα της ένταξης του σε ένα τέτοιο εκπαιδευτικό σύστημα, θα πρέπει να μπορεί να το κάνει. Η ευχή είναι να δημιουργήσουμε ένα νέο πρότυπο στην εκπαίδευση που θα μπορεί να μεταφερθεί παντού και να απαντήσει σε όλα τα απρόβλεπτα του μέλλοντος. Ξεκινώντας από την Ελλάδα!».
Περισσότερα για το Big Bang School εδώ.