Πριν από λίγες μέρες ο οργανισμός ASA (Advertising Standards Authority) που επιβλέπει τις διαφημίσεις στη Βρετανία, έλαβε παράπονα για την παραπάνω καμπάνια της Miu-Miu. Σύμφωνα με όσους εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους, η ηθοποιός και μοντέλο Mia Goth μοιάζει με ένα ανήλικο κορίτσι που ποζάρει σε σεξουαλικές πόζες ενώ υπονοείται πως κάποιος την παρακολουθεί πίσω από μια μισάνοιχτη πόρτα. Τελικά με αυτή την εκτίμηση συμφώνησε και ο ΑSA ο οποίος απαγόρεψε την καμπάνια που έφερε την υπογραφή του Steven Meisel. Η ετυμηγορία δεν έδειξε καμία εκτίμηση για το καλλιτεχνικό σκέλος της διαφήμισης και αναφέρει πως το μοντέλο είναι προκλητικό, το styling που έχει δεχτει την κάνει, αν και είναι 21 ετών, να φαίνεται μικρότερη από 16 και πως ουσιαστικά παρουσιάζεται ένα παιδί σαν αντικείμενο σεξουαλικού πόθου σε σκηνοθεσία που προσδίδει ενα ηδονοβλεπτικό ύφος.
Αυτή ήταν μόλις μια από τις περίπου 30.000 περιπτώσεις που ο ASA καλείται κάθε χρόνο να επιθεωρήσει. Ωστόσο δεν ήταν η πρώτη φορά που ο συγκεκριμένος οίκος μόδας ήρθε αντιμέτωπος με τη λογοκρισία των μελών του οργανισμού. Πριν από τέσσερα περίπου χρόνια, μια άλλη καμπάνια της Miu Miu, απαγορεύτηκε έπειτα από παράπονα που έγιναν και πάλι στον ASA. Η ηθοποιός Hailee Steinfeld φωτογραφήθηκε το 2011 από τον Bruce Weber καθισμένη στις ράγες τρένου. Η νεαρή πρωταγωνίστρια είχε πάρει μια εξαιρετικά θλιμμένη πόζα και το στιλ της καμπάνιας ήταν μελαγχολικό. Οι συνειρμοί που έγιναν παρέπεμπαν σε κοπέλα ποu ετοιμάζεται να αυτοκτονήσει και τελικά η φωτογραφία κρίθηκε ανεύθυνη και απαγορεύτηκε.
Αν και η πολιτική ορθότητα υπήρξε ανέκαθεν μια από τις βασικές αιτίες απαγόρευσης διαφημίσεων μόδας, ο πόλεμος λογοκρισίας και μόδας γίνεται πραγματικά τεράστιος όταν το θέμα είναι το σεξ. Πρωτεργάτης των υπερσεξουαλικών διαφημίσεων που μπήκαν στο στόχαστρο της βρετανικής και όχι μόνο λογοκρισίας, υπήρξε ο Tom Ford την περίοδο που είχε τα ηνία του οίκου Gucci. Ο ιταλικός κολοσσός έχει στο βιογραφικό του μερικές από τις πλέον προβοκατόρικες διαφημίσεις που κατέκλυσαν περιοδικά μόδας, τηλεοράσεις και media. Οι εικόνες του Terry Richardson ήταν σκληρές, ερωτικές, σχεδόν πορνογραφικές, και κατάφεραν να προκαλέσουν τις απαραίτητες αντιδράσεις που στην πραγματικότητα τροφοδότησαν ακόμη περισσότερο το θρύλο.
Ο Tom Ford παντως είχε καταλάβει πως το σεξ πουλάει και αποφάσισε να συνεχίσει ακόμη πιο προκλητικός. Το λανσάρισμα του αρώματος που έφερε το όνομά του και που ακόμη και σήμερα κάνει υψηλες πωλήσεις, έμελε να είναι ακόμη πιο προκλητικό από τις καμπάνιες του οίκου Gucci. Την καμπάνια ανέλαβε ο μετρ του είδους Τerry Richardson και η πρεμιέρα του αρώματος προκάλεσε αντιδράσειςπου έφτασαν στην ASA. Ωστόσο οι διαφημίσεις δεν απαγορεύτηκαν μια και κρίθηκε πως οι αναγνώστες των περιοδικών στα οποία εμφανίζονταν, ήταν εξοικειωμένοι με τα μηνύματα και δεν συνέβαλε λόγος προστασίας τους από το θέμα της διαφήμισης. Αυτά ως προς τον ASA, γιατί σε αρκετές άλλες χώρες, η καμπάνια δεν κατάφερε να παραμείνει για πολύ σε έντυπα ή ακόμη και καταστήματα καλλυντικών.
Ο Ford έπαιξε σημαντικό ρόλο στην πορεία τoυ Gucci, καθώς κατάφερε μέσα σε πέντε χρόνια να εκτοξεύσει την αξία του οίκου στα $4,3δις από εκεί που το 1990 ο οίκος βρισκόταν στα πρόθυρα της πτώχευσης. Όταν ο όμιλος Gucci εξαγόρασε ένα σημαντικό ποσοστό του οίκου Yves Saint Laurent, ο Φορντ ανέλαβε την καλλιτεχνική διεύθυνση και των δύο οίκων. Για τον YSL o Τοm Ford φαίνεται πως επεφύλασσε κάτι ακόμη πιο προκλητικό... Το πρώτο αντρικό full frontal προκάλεσε αμηχανία στους πιο τολμηρούς και οργή στους συντηρητικούς. Aν και η πόζα του μοντέλου Samuel de Cubber ήθελε να αποτίσει φόρο τιμής στη θρυλική γυμνή φωτογραφία του Yves Saint Laurent από τον Jean Loup Sieff, ελάχιστοι έδειξαν ανοχή στο καλλιτεχνικό σκέλος και τα παράπονα ήταν εκατοντάδες. Τελικά η φωτογραφία κυκλοφόρησε ολόκληρη σε ελάχιστα γαλλικά έντυπα και στις υπόλοιπες χώρες εμφανίστηκε κομμένη σχεδόν στο ύψος του αφαλού του μοντέλου. Η λίστα με τις διαφημίσεις του Tom Ford που έφτασαν στην επιθεώρηση λογοκρισίας μοιάζει ατελείωτη. Μια ακόμη καμπάνια που κατάφερε να ξεσηκώσει θύελλα παραπόνων ήταν για το γυναικείο άρωμα Opium. H ολόγυμνη μούσα του Sophie Dahl, φωτογραφήθηκε ξαπλωμένη σε μεταξωτό ύφασμα παρουσιαζοντας το χυμώδες κορμί της στο αδηφάγο βλέμμα των αναγνωστών όλων των περιοδικών μόδας. 1000 από αυτούς ενοχλήθηκαν και έσπευσαν και πάλι να παραπονεθούν. Τελικά η διαφήμιση πέρασε στην ιστορία του οργανισμού σαν μια από τις δέκα καμπάνιες με τα περισσότερα παράπονα.
Το περιοδικό Dazed σημειώνει πως ακόμη και ένα παράπονο είναι αρκετό για να ενεργοποιήσει τον ASA ο οποίος λαμβάνει πολύ σοβαρά κάθε καταγγελία. Μερικά από τα παραδείγματα που παραθέτει το ρεπορτάζ του είναι αστεία και εξωφρενικά. Υπήρξαν 12 επιστολές παραπόνων για βίντεο καμπάνιας, πάλι για το άρωμα Opium, που έδειχνε ένα μοντέλο να τρέχει πανικόβλητο στους δρόμους μιας πόλης προκειμένου να προλάβει το φίλο της που της έκλεψε το άρωμα. Οι θεατές υποστήριξαν πως το βίντεο ήταν μια αλληγορία για τους εξαρτημένους στα ναρκωτικά. Μια ακόμη "περιπτωσάρα" που αναφέρεται στο Dazed είνα εκείνη ενός θεατή που δεν έμεινε ικανοποιημένος από τους γυμνούς ώμους της Keira Knightley σε μια διαφήμιση της Chanel που προβλήθηκε κατά τη διάρκεια διαλείμματος του παιδικού φιλμ Ice Age 2.
Ιδου μερικές ακόμη καμπάνιες μόδας που δίχασαν και πέρασαν από τον κυκεώνα του πουριτανισμού και της λογοκρισίας. Kάποιες τα κατάφεραν και κάποιες όχι.
Ο Calvin Klein που κατάφερε από τις πρώτες του καμπάνιες να προκαλέσει σάλο για την ηλικία των μοντέλων, ή τουλάχιστον την ηλικία που έδειχναν να έχουν μέτά από το styling των διαφημίσεων. Πρώτη στη λίστα του CK, η 15χρονη Brooke Shields που "δεν ήθελε τίποτα ανάμεσα σε εκείνη και στο τζιν της." Ακολούθησαν μερικά ακόμη γυμνασμένα και ημίγυμνα μοντέλα διαφημίσεων που όσοι πρόλαβαν τα 90΄s σίγουρα θυμούνται.
Η Sisley που το 2001, έβαλε την Josie Maran μπροστά στο φακό του Terry Richardson. Εκείνος με τη σειρά του την έβαλε να αρμέξει μια αγελάδα και να πιεί το γάλα. Η διαφήμιση απαγορεύτηκε. Λίγο αργότερα η εταιρεία ξαναπειραματίζεται με τα βοοειδή στις καμπάνιες της και πέφτει πάλι θύμα της λογοκρισίας. Μετά εγκαταλλείπει αγελάδες και ταύρους και στρέφεται στο κόνσεπτ junkies, καταφέρνοντας και πάλι να εξοργίσει.
H Βenneton που ακόμη και χωρίς καθόλου σεξ κατάφερε να κάνει τις πιο πολυσυζητημένες καμπάνιες στην ιστορία της μόδας. Το 2011 ο Πάπας Βενέδικτος φιλάει στο στόμα τον Ιμάμη Sheik Ahmed el-Tayeb και η φωτογραφία απαγορεύεται από παντού. Αρκετά χρόνια νωρίτερα οι κριτικοί είχαν γίνει έξαλλοι με το πρόσωπο του AIDS - μια θρυλική φωτογραφία του ασθενή David Kirby που πεθαίνει στα χέρια των γονιών του.
O Μark Jacobs με πρωταγωνίστρια την τότε 17χρονη Dakota Fanning κατάφερε να μπει και αυτός στη λίστα με τις απαγορευμένες διαφημίσεις. Το κόνσεπτ με το μεγάλο μπουκάλι αρώματος Lola ανάμεσα στα σκέλια της ήταν πολύ τολμηρό και τα υπονοούμενα χαρακτηρίστηκαν απαράδεκτα και ανεύθυνα.
Οι Dolce & Gabbana και η φωτογράφηση με το μοντέλο σε σκηνή που θυμίζει ομαδικό βιασμό.
Η Abercrombie & Fitch που έγινε ανεπιθύμητη στη Σιγκπούρη εξαιτίας της παρακάτω διαφήμισης.
σχόλια