«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της Facebook Twitter
«Συνειδητά, δεν ντρέπομαι καθόλου για την ομοφυλοφιλία μου», έγραφε.... Η Πατρίσια Χάισμιθ το 1947 στο Λονδίνο.

«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της

0

«Κανείς συγγραφέας δεν θα πρόδιδε ποτέ την μυστική του ζωή» έγραφε σε φίλο της το 1940 η Πατρίσια Χάισμιθ, όταν ήταν ακόμη μόλις 19 ετών. «Θα ήταν σα να στέκεται γυμνός σε κοινή θέα».

Είκοσι πέντε σχεδόν χρόνια μετά τον θάνατό της όμως, η δική της «μυστική ζωή» - οι στοχασμοί πάνω στο δημιουργικό της έργο, οι θυελλώδεις ρομαντικές της σχέσεις και οι εμμονές της με τα ψυχολογικά θεμέλια της βίας – πρόκειται να εκτεθούν σε κοινή θέα με την έκδοση εκατοντάδων σελίδων από τα προσωπικά της ημερολόγια.

Τα ημερολόγια, που αναμένεται να εκδοθούν στις Ηνωμένες Πολιτείες το 2021, προσφέρουν μια μοναδική θέα στη ζωή μιας συγγραφέως που τα ιδιοφυή ψυχολογικά θρίλερ που έγραψε (ανάμεσά τους διάσημα και αενάως δημοφιλή έργα που έγιναν ακολούθως και εξέχουσες κινηματογραφικές ταινίες, όπως το «Ξένοι στο Τρένο» και ο «Ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ») αποτελούν ορόσημα για την λογοτεχνία και τον πολιτισμό του 20ου αιώνα.

Η ίδια ήταν μια παροιμιακά μυστικοπαθής και ευερέθιστη προσωπικότητα, αινιγματική ακόμα και για τους φίλους και τους ερωτικούς συντρόφους της (γυναίκες κατά κανόνα). Συχνά επίσης της ήταν αδύνατον να συγκρατήσει τις αβάσταχτα ρατσιστικές και αντισημιτικές αντιλήψεις της.

«Ο φόνος είναι κατά κάποιον τρόπο σα να κάνεις έρωτα, ένα είδος κατοχής του άλλου» έγραφε το 1950.

Τα ημερολόγια διατρέχουν ολόκληρο το χρονικό διάστημα της ενήλικης ζωής της (έξι δεκαετίες σχεδόν) καταγράφοντας τις σκέψεις της πάνω σε θέματα όπως το καλό και το κακό, η μοναξιά και η οικειότητα, ο έρωτας και ο φόνος. Τα δύο τελευταία φαίνεται να βρίσκονται συνδεδεμένα στο μαυλό της: «Ο φόνος είναι κατά κάποιον τρόπο σα να κάνεις έρωτα, ένα είδος κατοχής του άλλου» έγραφε το 1950. Η Χάισμιθ, όπως αναφέρει η ίδια, εντάχτηκε σε διαδικασία ψυχοθεραπείας για να βρεθεί «στην κατάσταση μιας γυναίκας που πρόκειται να παντρευτεί» αλλά συγχρόνως απεχθανόταν το ότι ένιωθε αναγκασμένη να κρύβει τον (σαφή) σεξουαλικό προσανατολισμό της από το κοινό. «Συνειδητά, δεν ντρέπομαι καθόλου για την ομοφυλοφιλία μου», έγραφε.

«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της Facebook Twitter
Σελίδες από τα ημερολόγια

Σε κάποια άλλη σελίδα των ημερολογίων της, γράφει ότι «ο Αμερικανός άντρας δεν έχει ιδέα τι να κάνει με ένα κορίτσι από τη στιγμή που το κατακτά. Όχι τόσο επειδή είναι καταπιεσμένος από τους πουριτανικούς περιορισμούς που του έχουν κληροδοτηθεί: απλά δεν φαίνεται να έχει στόχους όσον αφορά το πλαίσιο μιας σεξουαλικής σχέσης». Σε κάποιο άλλο σημείο, περιγράφει μια αμήχανη απόπειρα σεξουαλικής συνεύρεσης με τον συγγραφέα Άρθουρ Κέστλερ ως «ένα μίζερο, άχαρο επεισόδιο».

Σαφώς πιο γόνιμη ήταν η σχέση της με τους χαρακτήρες των βιβλίων της. Γράφοντας το 1950 για την ηρωίδα του πρωτοποριακού «λεσβιακού» βιβλίου της "The Price of Salt" (γνωστού και ως «Κάρολ») το οποίο εξέδωσε χρησιμοποιώντας ψευδώνυμο το 1952, αναφέρει στο ημερολόγια της και τα εξής: «Σήμερα ερωτεύτηκα τρελά την Κάρολ. Τι ωραιότερο πράγμα υπάρχει από το να αναλώνω τις δυνάμεις μου στη δημιουργία του χαρακτήρα της κάθε μέρα που περνά; Και τις νύχτες να νοιώθω την πιο γλυκιά εξάντληση. Θέλω να περνάω όλον τον καιρό μου, όλα μου τα βράδια μαζί της».

Τα ημερολόγια ανακαλύφτηκαν το 1995, λίγο καιρό μετά τον θάνατό της, υπό τη μορφή 56 σπιράλ σημειωματάριων (γύρω στις 8.000 σελίδες συνολικά) που βρέθηκαν καταχωνιασμένα πίσω από σεντόνια και πετσέτες σε μια ντουλάπα του σπιτιού της στο Τιτσίνο της Ελβετίας από την επιμελήτρια των βιβλίων της Anna Von Planta και τoν πληρεξούσιο της διαθήκης της Daniel Keel.

«Ο φόνος είναι σαν τον έρωτα»: Στο φως η μυστική ζωή της Πατρίσια Χάισμιθ με την έκδοση των ημερολόγιων της Facebook Twitter
Η συγγαρφέας σε νεαρή ηλικία

Έκτοτε βρίσκονται προς μελέτη στον χώρο των Ελβετικών Λογοτεχνικών Αρχείων. Σύμφωνα με την Von Planta που επιμελήθηκε την ανθολόγηση των ημερολογίων, η μεταγραφή και η επιμέλεια των χειρόγραφων αποτέλεσε τιτάνιο έργο, το οποίο έγινε ακόμα πιο δύσκολο εξαιτίας του γεγονότος ότι η Χάισμιθ διατηρούσε δύο ειδών χρονικά της ζωής της: σημειωματάρια σχετικά με την επαγγελματική της ζωή, όπου κατέγραφε ιδέες για την πλοκή και το ύφος των βιβλίων της, και ημερολόγια όπου έγραφε τις πιο ενδόμυχες προσωπικές της σκέψεις.

«Ήταν σα να κρατά διπλά βιβλία για την ίδια της την ζωή» λέει η επιμελήτρια της έκδοσης, δηλώνοντας ότι στόχος της ήταν να φωτιστούν ακόμα και οι πιο σκοτεινές πτυχές της προσωπικότητας της συγγραφέως που είχε αναφερθεί στο Ολοκαύτωμα ως «Ολοκαύτωμα και Σία» ("Holocaust Inc.") ή ως «ημικαύτωμα» ("semicaust") επειδή κάποιοι Εβραίοι είχαν διασωθεί.

Η έκδοση θα αποτελέσει έναν συνδυασμό των σημειωματάριων και των ημερολογίων, θα ακολουθεί χρονολογική σειρά και στις 650 σελίδες του θα περιλαμβάνονται σκίτσα και υδατογραφίες της Χάισμιθ. «Η ιδέα ήταν να δείξουμε το πώς η Πατρίσια Χάισμιθ έγινε η Πατρίσια Χάισμιθ», λέει η επιμελήτρια του βιβλίου, «επιτρέποντάς της να αφηγηθεί η ίδια τις σκέψεις, τις ανησυχίες, την δημιουργία του έργου της, με τα δικά της λόγια».

Με στοιχεία από τους New York Times

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ντέιβιντ Λοτζ: «Θεραπεία»

Το πίσω ράφι / Η «Θεραπεία» του Ντέιβιντ Λοτζ για το υπαρξιακό μας άγχος

Ένα από τα δημοφιλέστερα βιβλία του Βρετανού συγγραφέα (και του εξαιρετικού ψυχογράφου με το πικρόχολο χιούμορ), που βρισκόταν εδώ και χρόνια εκτός αγοράς, επιτέλους επανεκδίδεται.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μπερνάρ Πιβό: «Αμήχανοι θεατές»

To πίσω ράφι / Όταν ο Μπερνάρ Πιβό επιτέθηκε στη μέση νοικοκυρά για τα τηλεοπτικά σκουπίδια που καταναλώνει

Το βιβλίο «Αμήχανοι θεατές» του Γάλλου πολιτιστικού δημοσιογράφου που πέθανε πριν από λίγες ημέρες ήταν σαν τις εκπομπές του, ανάλαφρο και ταυτόχρονα διεισδυτικό.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Ν. Μούσχουρη- Φ. Απέργης: «Το όνομά μου είναι Νάνα»

Το πίσω ράφι / Νάνα Μούσχουρη: «Είμαι ικανή ν’ αγαπήσω, αλλά όχι να πέσω στα πόδια του ανθρώπου που αγαπώ»

Η βιογραφία «Το όνομά μου είναι Νάνα», ένα δυσεύρετο πια βιβλίο του 2007, προέκυψε από την απόφασή της Μούσχουρη ν’ αφηγηθεί τη ζωή της στον Φώτη Απέργη.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

The Book Lovers / «Υπάρχει η βουλιμική, υπάρχει και η ανάγνωση dégustation. Προτιμώ τη δεύτερη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον Νίκο Τσούχλο, πρόεδρο του Διοικητικού Συμβουλίου του Ωδείου Αθηνών και αναπληρωτή καθηγητή στο Ιόνιο Πανεπιστήμιο, για το αναγνωστικό του εκκρεμές.
THE LIFO TEAM
σταινμπεκ

Σαν Σήμερα / Σαν σήμερα το 1940 «Τα σταφύλια της οργής», το magnum opus του Τζον Στάινμπεκ, τιμάται με το βραβείο Πούλιτζερ

Στο δημοφιλέστερο βιβλίο του, που τιμήθηκε με το βραβείο Πούλιτζερ σαν σήμερα το 1940, ο Στάινμπεκ αποτυπώνει την ψευδαίσθηση του αμερικανικού ονείρου κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής ύφεσης.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Με το καινούργιο κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Βιβλίο / Ο Σαλμάν Ρούσντι έζησε για να ξαναβάλει κοστούμι Ραλφ Λόρεν

Τα πιο κρίσιμα 27 δευτερόλεπτα της ζωής του, η δολοφονική επίθεση που δέχτηκε το 2022 σε ένα κέντρο για συγγραφείς στη Νέα Υόρκη αποτελεί τον πυρήνα του αυτοβιογραφικού βιβλίου του «Μαχαίρι».
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Απώλειες / Πολ Όστερ (1947-2024): Ο Mr. Vertigo των ονειρικών μας κόσμων

Η ζωή και το έργο του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα που στις σελίδες του κατάφερε να συνδυάσει τη μαγεία των Γνωστικών με την περιπέτεια της περιπλάνησης και τη νουάρ ατμόσφαιρα με τα πιο ανήκουστα αυτοβιογραφικά περιστατικά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ