Ντάριο Αρτζέντο: Ένα ντοκιμαντέρ για τον μαέστρο του εκλεκτικού τρόμου, ιδιαίτερο όσο κι ο ίδιος

Ντάριο Αρτζέντο: Ένα ντοκιμαντέρ για τον μαέστρο του εκλεκτικού τρόμου, ιδιαίτερο όσο κι ο ίδιος Facebook Twitter
Ο Νοέ παρομοιάζει την εμπειρία του να δεις για πρώτη φορά ταινία του Αρτζέντο με την πρώτη φορά που ένα παιδί δοκιμάζει Coca-Cola και εθίζεται διά παντός. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0

ΣΕ ΜΙΑ ΣΚΗΝΗ αυτού του περσινού ντοκιμαντέρ για τον Ντάριο Αρτζέντο, ο Ιταλός μαέστρος του εκλεκτικού τρόμου, καθώς συλλογίζεται ποιο είναι το στοιχείο ή το συναίσθημα που αναμοχλεύει τόσο έντονα και με τόσο ιδιαίτερο –και φετιχιστικό– τρόπο στις ταινίες του, δεν κάνει λόγο για φόβο, τρόμο, αγωνία, αλλά για κάτι άλλο, συγγενές μεν αλλά και διαφορετικό συγχρόνως.

«Αυτό που αναζητώ είναι ο πανικός», λέει, χαρίζοντας εκείνη τη στιγμή στην εξαιρετική αυτή –και κατά τόπους ιδιοσυγκρασιακή όπως το αντικείμενό της, αλλά και παράξενα ατμοσφαιρική όπως το έργο του– «βιογραφική» ταινία του Σιμόνε Σκαφίντι, που εδώ και λίγο καιρό έχει βρει τον δρόμο της στις πλατφόρμες και θα προβληθεί επίσης στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης.

Κατά σύμπτωση (ή και όχι), η λέξη «πανικός» φιγουράρει και στον τίτλο της μεγάλης ρετροσπεκτίβας του 83χρονου δημιουργού που έγινε αυτές τις μέρες στο IFC Center της Νέας Υόρκης με τίτλο Panic Attacks: The Films of Dario Argento, όπου προβλήθηκαν δεκατρείς από τις ταινίες του, ανάμεσά τους απαράμιλλα κομψοτεχνήματα του λεγόμενου «giallo» όπως το σκηνοθετικό του ντεμπούτο (είχε ξεκινήσει ως σεναριογράφος) «Το Πουλί με τα Κρυσταλλένια Φτερά» (1970), το «Βαθύ Κόκκινο» (1973), το «Suspiria» (1977), το «Inferno» (1980), το «Tenebrae» (1982) ή το «Opera» (1987) που ήταν και η πρώτη του ταινία που είχα δει όταν βγήκε εκείνη τη χρονιά στις ελληνικές αίθουσες. Ακόμα όταν τη σκέφτομαι βάζω αντανακλαστικά το χέρι μπροστά από τα μάτια μου.

Η πιο ενδιαφέρουσα όμως συνεισφορά είναι του ίδιου του Αρτζέντο, ο οποίος σε παρασύρει να τον χαζεύεις ακόμα κι αν δεν κάνει τίποτα, ακόμα κι όταν στέκεται αφηρημένος ή στοχαστικός, λουσμένος μ’ ένα απόκοσμο κιαροσκούρο, σαν αυτό στις ταινίες του.

Αυτό το αφιέρωμα περιλαμβάνει και μια ταινία που δεν είναι του Αρτζέντο, την κλέβει όμως με τη συγκλονιστική παρουσία του, μπροστά από την κάμερα αυτή τη φορά, σε μια πραγματικά αξέχαστη ερμηνεία. Πρόκειται για το συνταρακτικά στοιχειωμένο –όχι από δαίμονες, αλλά από το τρομακτικό φάσμα της άνοιας– προπέρσινο αριστούργημα «Vortex» του Γκασπάρ Νοέ, ο οποίος είναι ένας από τους σκηνοθέτες - οπαδούς του Αρτζέντο που καταθέτουν το δέος τους για το έργο του στο ντοκιμαντέρ. Ο Νοέ παρομοιάζει την εμπειρία του να δεις για πρώτη φορά ταινία του Αρτζέντο με την πρώτη φορά που ένα παιδί δοκιμάζει Coca-Cola και εθίζεται διά παντός.    

Ντάριο Αρτζέντο: Ένα ντοκιμαντέρ για τον μαέστρο του εκλεκτικού τρόμου, ιδιαίτερο όσο κι ο ίδιος Facebook Twitter
Suspiria (1977)

Ο πάντα ευφραδής Γκιγιέλμο Ντελ Τόρο περιγράφει το σινεμά του Αρτζέντο ως ένα «οργισμένο σύμπαν όπου κυριαρχεί κάποιο απόκοσμο, οικουμενικό κακό», και στη συνέχεια επιχειρεί κι αυτός με τη σειρά του μια γλαφυρή παρομοίωση: «Είναι σα να βγαίνει κάποιος από την τράπεζα και να λέει "θα εκτελέσω έναν όμηρο". Το κοινό όμως δεν τον πιστεύει και τότε εκείνος εκτελεί έναν όμηρο. Σοκαρισμένο το κοινό λέει "θεέ μου, μιλάει σοβαρά". Αυτό κάνει ο Αρτζέντο. Τα πάντα στις ταινίες του προσπαθούν να σε σκοτώσουν».

Κι αυτό συμβαίνει συχνά μέσω της αβάσταχτης ομορφιάς, τόσο στην εικόνα όσο και στον ήχο, είτε πρόκειται για new wave / italo disco επένδυση ή για τις φοβερές μουσικές που του έγραφαν οι συμπατριώτες του Goblin (εκ μέρους των οποίων μιλάει στο ντοκιμαντέρ ο Κλάουντιο Σιμονέτι). «Είναι ξωτικό, ζόμπι ή καταπιεσμένος ζωγράφος;», αναρωτιέται ο Δανός σκηνοθέτης Νίκολας Γουίντινγκ Ρεφν για τον Αρτζέντο, πριν παραδεχτεί ότι έχει κατακλέψει τις ιδέες του.

Πιο διαφωτιστικές όμως –όσο είναι δυνατόν για μια προσωπικότητα που αγαπά τις σκιές– και πιο ουσιαστικές σε ό,τι αφορά τον άνθρωπο Ντάριο Αρτζέντο είναι οι μαρτυρίες διάφορων γυναικών της ζωής του, με πιο έντονη ίσως αυτή της μικρής του κόρης (και πρωταγωνίστριάς του από τα 16 της ήδη) Άζια Αρζέντο, η οποία ξετυλίγει όλο το νήμα της πολυκύμαντης και ταραχώδους κατά περιόδους σχέσης τους. Μιλάει επίσης, μεταξύ άλλων, η πρώτη του σύζυγος Μαρία Καζάλες, η οποία στην ερώτηση «γιατί ερωτευτήκατε τον Ντάριο Αρτζέντο;», απαντά ως εξής: «Επειδή, γνωρίζοντάς τον, δεν μπορούσα να κάνω αλλιώς».

Η πιο ενδιαφέρουσα όμως συνεισφορά είναι του ίδιου του Αρτζέντο, ο οποίος σε παρασύρει να τον χαζεύεις ακόμα κι αν δεν κάνει τίποτα, ακόμα κι όταν στέκεται αφηρημένος ή στοχαστικός, λουσμένος μ’ ένα απόκοσμο κιαροσκούρο, σαν αυτό στις ταινίες του. Στο τελευταίο πλάνο του ντοκιμαντέρ κοιτάζει σκυθρωπός την κάμερα (και τον θεατή) αλλά σιγά-σιγά σχηματίζεται ένα χαμόγελο στο πρόσωπό του, σαν άτακτο παιδί που έκανε μια σκανταλιά αλλά ξέρει ότι κανείς δεν θα το τιμωρήσει.

Η ταινία «Dario Argento Panico» θα προβληθεί στο 26ο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Θεσσαλονίκης (7-17/3).

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Daily / Και οι Bon Jovi έχουν ψυχή

Πέρα από το νοσταλγικό χρονικό της μετεωρικής ανόδου του συγκροτήματος στα ασυνάρτητα ‘80s, το ντοκιμαντέρ «Thank You, Goodnight: The Bon Jovi Story» εστιάζει δραματικά στον αγώνα του Τζον Μπον Τζόβι να διατηρήσει κάτι από τη νεανική φωνή του.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ