Επενδυτικά σχέδια, αξιοποιήσεις εκτάσεων, κτιρίων και περιοχών, στρατηγικές παρεμβάσεις και νέες συγκοινωνιακές λειτουργίες διαμορφώνουν το νέο πρόσωπο του μεγάλου λιμανιού της χώρας. Το τελευταίο χρονικό διάστημα ο Πειραιάς βρίσκεται σε κινητικότητα με επεμβάσεις που αναζωογονούν και μετατρέπουν την πόλη σε έναν δυναμικό πόλο, σε εμπορικό και ναυτιλιακό κέντρο, καθώς και σε τουριστικό προορισμό.
Φαληρικός Όρμος - Μικρολίμανο
Ήδη, οι εργασίες για το καινούργιο, γιγάντιο και υπερφιλόδοξο σχέδιο ανάπλασης του Φαληρικού Όρμου με τον νέο αυτοκινητόδρομο, το υπόγειο κανάλι και το μεγαλύτερο παράκτιο πάρκο αλλάζουν πλήρως τη φυσιογνωμία της παραλιακής. Παράλληλα, λίγα μέτρα πιο μακριά, με την εγκεκριμένη προτεινόμενη ανάπλαση της περιοχής του Μικρολίμανου προβλέπεται η απελευθέρωση της Ζώνης Παραλίας από τις αυθαίρετες κατασκευές και η μετατροπή της σε ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο περιπάτου, ενώ οι οδοί Ακτή Κουμουνδούρου και Ναυάρχου Βότση θα μετατραπούν σε ήπιας κυκλοφορίας.
Επίσης, επίκεινται η αντικατάσταση όλων των φωτιστικών σωμάτων, η ανακατασκευή των πεζοδρομίων και των πλακοστρώσεων, ασφαλτικά έργα, αναβάθμιση του αποχετευτικού στη συγκεκριμένη περιοχή, καθορισμός νέων χώρων στάθμευσης για δημότες και επισκέπτες και, φυσικά, νέα συστήματα διαχείρισης απορριμμάτων. Η ανάπλαση του Μικρολίμανου, ύψους έξι εκατομμυρίων ευρώ, προγραμματίζεται να έχει ολοκληρωθεί εντός του 2019.
Με την εγκεκριμένη προτεινόμενη ανάπλαση της περιοχής του Μικρολίμανου προβλέπεται η απελευθέρωση της Ζώνης Παραλίας από τις αυθαίρετες κατασκευές και η μετατροπή της σε ελεύθερο κοινόχρηστο χώρο περιπάτου, ενώ οι οδοί Ακτή Κουμουνδούρου και Ναυάρχου Βότση θα μετατραπούν σε ήπιας κυκλοφορίας.
Επιπρόσθετα, ο δήμος Πειραιά, με ένα επενδυτικό σχέδιο που θεωρείται το μεγαλύτερο στην ιστορία της πόλης, έχει εξασφαλίσει για τα επόμενα πέντε χρόνια χρηματοδότηση 80.000.000 ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους. Η πρόταση της Ολοκληρωμένης Χωρικής Επένδυσης που κατατέθηκε στην Περιφέρεια Αττικής προς χρηματοδότηση, απέσπασε την υψηλότερη βαθμολογία και έτσι ξεκινά άμεσα η υλοποίηση μιας σειράς σημαντικών και μεγάλων παρεμβάσεων που θα οδηγήσουν στην αλλαγή της φυσιογνωμίας της πόλης, στην τόνωση της επιχειρηματικότητας, στη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας και στην αντιμετώπιση σοβαρών προβλημάτων που ταλαιπωρούν την πειραϊκή κοινωνία.
Ανάπλαση Αγίου Διονυσίου
Η παρέμβαση στην περιοχή του Αγίου Διονυσίου περιλαμβάνει την ανάπλαση και τη διαπλάτυνση πεζοδρομίων, αντικατάσταση όλων των φωτιστικών σωμάτων, δημιουργία ποδηλατοδρόμου κατά μήκος των παλιών σιδηροδρομικών γραμμών και αλλαγή στις προσόψεις των κτιρίων, ώστε να αποκτήσει η περιοχή μια ξεχωριστή φυσιογνωμία με σημείο αναφοράς τις τέχνες. Σε συνδυασμό με τη σημαντική ιδιωτική επένδυση που έχει ξεκινήσει στα κτίρια της παλιάς καπνοβιομηχανίας Παπαστράτος, η περιοχή του Αγίου Διονυσίου, που ήταν για χρόνια εγκαταλελειμμένη, προσδοκά τη ριζική αλλαγή όψης και χαρακτήρα.
Ανάμεσα στις παρεμβάσεις που προβλέπονται είναι η ενοποίηση και αναβάθμιση του παραλιακού μετώπου της πόλης και ο εκσυγχρονισμός του εμπορικού κέντρου του Πειραιά. Υπάρχει, επίσης, σχεδιασμός για ενοποίηση των εγκαταστάσεων της «κρουαζιέρας» στο λιμάνι με τις σημαντικότερες εστίες πολιτιστικού και αρχαιολογικού ενδιαφέροντος, με το παραλιακό μέτωπο και το εμπορικό κέντρο, μέσω της δημιουργίας τουριστικής πύλης και διαδρομής. Τη μελέτη του έργου υλοποίησε ο δήμος Πειραιά, ο προϋπολογισμός αγγίζει τα 15.000.000 ευρώ και η χρηματοδότηση θα γίνει από την Περιφέρεια Αττικής.
Στρατόπεδο Παπαδογιωργή
Την ίδια στιγμή η Περιφέρεια Αττικής έχει ήδη εγκρίνει για τον δήμο Πειραιά έργα ύψους πάνω από 30.000.000 ευρώ, με αποτέλεσμα να μιλάμε για ένα πακέτο επενδύσεων που αθροιστικά θα ξεπερνούν τα 110.000.000 ευρώ, τα οποία θα απορροφηθούν σε αναπτυξιακά έργα. Επίσης, στην Ολοκληρωμένη Χωρική Επένδυση εντάσσεται και η αξιοποίηση του πρώην Στρατοπέδου Παπαδογιωργή με σκοπό τη δημιουργία ενός Διευρυμένου Κόμβου Υπηρεσιών Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Κοινωνικής Ένταξης (Piraeus Social InclusionHub) συνολικής έκτασης 12.000 τ.μ και εμβαδού κτιρίων 1.900 τ.μ.
Μία από τις πιο γνωστές εργατικές και λαϊκές συνοικίες του Πειραιά είναι τα Καμίνια, μια περιοχή που εκτείνεται στο πίσω μέρος του καπνεργοστασίου Κεράνης, από την οδό Πειραιώς έως την περιοχή του Ρετσίνα και δυτικά ως την Παλαιά Κοκκινιά. Η πυκνή δόμηση, η έλλειψη ελεύθερων χώρων και πράσινου, οι ελλιπείς υποδομές και το εγκαταλελειμμένο κτιριακό απόθεμα (βιομηχανίες - στρατόπεδο) είχαν προσδώσει στην περιοχή χαρακτηριστικά υποβάθμισης και ρύπανσης, ενώ η σύγχρονη χωρική και κοινωνική παθογένεια είχαν υποβιβάσει την ποιότητα ζωής των κατοίκων της.
Επομένως, κύριο στόχο του προτεινόμενου προγράμματος, όπως επισημαίνουν από τον δήμο Πειραιά, αποτελεί η δημιουργία ενός πρότυπου, δυναμικού, καινοτόμου κέντρου κοινωνικής αλληλεγγύης και προσφοράς, του Κόμβου Αλληλεγγύης. Βασικός σκοπός του θα είναι η υποστήριξη και η ανακούφιση των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων, επικεντρώνοντας κυρίως σε μια περιοχή που μαστίζεται από την οικονομική κρίση, τα Καμίνια, και ακολούθως στο σύνολο του δήμου του Πειραιά.
Ο Κόμβος, με την εκμετάλλευση του πρώην Στρατόπεδο Παπαδογιωργή, το οποίο διαθέτει επαρκή αριθμό μικρών και μεγαλύτερων κτισμάτων, και προϋπολογισμό ύψους 4.800.000 ευρώ, είναι ένα πρόγραμμα που θα συμβάλει στην αναζωογόνηση και στην αναγέννηση της περιοχής, κυρίως αναβαθμίζοντας και αξιοποιώντας το κτιριακό απόθεμα που βρίσκεται εντός των γεωγραφικών της ορίων, δίνοντας στους κατοίκους το πρώην Στρατόπεδο Παπαδογιωργή.
Πύργος Πειραιά
Ένα πολύ σημαντικό ακίνητο, ιδιοκτησίας του δήμου Πειραιά, ο γνωστός σε όλους «Πύργος Πειραιά», εδώ και δεκαετίες παραμένει ανεκμετάλλευτο. Φαίνεται πως το εμβληματικό τοπόσημο του λιμανιού πρόκειται να αξιοποιηθεί με τη διαδικασία διεθνούς διαγωνισμού που θα πραγματοποιηθεί εντός του 2019. Πρόκειται για ένα επιβλητικό κτίριο στο κέντρο της πόλης, σε απόσταση ελάχιστων μέτρων απ' όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς. Σύμφωνα με πληροφορίες, έχουν γίνει ήδη κάποιες διερευνητικές επαφές από την πλευρά του δήμου και υπάρχει πολύ μεγάλο ενδιαφέρον.
Πάντως, μετά την αξιοποίηση ιστορικών κτιρίων της πρωτεύουσας για εμπορική και τουριστική χρήση αναμένεται να γίνουν πλειοδοτικοί διαγωνισμοί και στο μεγάλο λιμάνι. Με τα μέχρι στιγμής δεδομένα, στο επίκεντρο του ενδιαφέροντος βρίσκονται τα κτίρια του Μεγάρου ΝΑΤ, το Μέγαρο της Ακτής Μιαούλη αλλά και η έπαυλη Αξελού στην περιοχή της Καστέλλας.
Μετρό
Την ίδια στιγμή εντός του 2019 (κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου) αναμένεται να παραδοθούν οι τρεις πρώτοι σταθμοί της επέκτασης της γραμμής 3 του μετρό προς τον Πειραιά (Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλός και Νίκαια), ενώ και το έργο του τραμ αναμένεται να ολοκληρωθεί και να φτάσει μέχρι τον Πειραιά, διευκολύνοντας αποφασιστικά περιοχές που έχουν έντονο κυκλοφοριακό πρόβλημα.
Συγκεκριμένα, ο σταθμός Αγία Βαρβάρα θα βρίσκεται στη λεωφόρο Ελευθερίου Βενιζέλου (Αγία Ελεούσα), του Κορυδαλλού στην πλατεία Ελευθερίας και της Νίκαιας στην πλατεία Ελ. Βενιζέλου. Αργότερα, το 2021, θα ακολουθήσουν οι σταθμοί στα Μανιάτικα (Αιτωλικού και Μαυρομιχάλη), στον Πειραιά (Λιμάνι, πλησίον σταθμού ΗΣΑΠ) και στο Δημοτικό Θέατρο (Ηρώων Πολυτεχνείου & Βασιλέως Γεωργίου).
Σύμφωνα με τις μελέτες, από την κατασκευή της επέκτασης του μετρό στον Πειραιά υπολογίζεται να εξυπηρετούνται καθημερινά 132.000 επιβάτες, ενώ ο συνολικός χρόνος από το λιμάνι έως το αεροδρόμιο θα διαρκεί μόλις 45 λεπτά. Επιπρόσθετα, με τη λειτουργία του έργου θα κυκλοφορούν καθημερινά περίπου 23.000 οχήματα λιγότερα, επιφέροντας αντίστοιχα μείωση των ρύπων κατά 120 τόνους ημερησίως.
Τραμ
Στον σταθμό του Πειραιά προβλέπεται να δημιουργηθεί ένα ιδιαίτερα σημαντικό συγκοινωνιακό κέντρο που θα συνενώνει λειτουργικά δύο γραμμές μετρό (γραμμή 1 και γραμμή 3), το λιμάνι, τον προαστιακό σιδηρόδρομο και το τραμ, το οποίο προβλέπεται ότι θα διέλθει επίσης από την περιοχή αυτή, διευκολύνοντας έτσι τις μετεπιβιβάσεις ανάμεσα σε όλα τα μέσα μεταφοράς και συμβάλλοντας ουσιαστικά στην τουριστική και εμπορική ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής.
Επίσης, η παράδοση της λειτουργίας του τραμ αναμένεται να μειώσει τα οχήματα κατά 15.000, ενώ με τη φύτευση των δέντρων θα περιοριστεί η ατμοσφαιρική ρύπανση και θα βελτιωθεί σημαντικά το αστικό μικροκλίμα. Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, το έργο βρίσκεται στην τελική του φάση, αφού έχει ολοκληρωθεί το 100% της κατασκευής του τροχιόδρομου, ενώ συνολικά το έργο έχει φτάσει στο 75% και το μόνο που απομένει είναι ο ηλεκτρομηχανολογικός εξοπλισμός. Πιθανολογείται ότι η δοκιμαστική λειτουργία του θα έχει πραγματοποιηθεί ως το τέλος του έτους.
Καταλήγοντας, οι νέες επενδυτικές ευκαιρίες, η υλοποίηση έργων, οι αναπλάσεις, η αξιοποίηση ακίνητης περιουσίας και οι επιχειρηματικές πρωτοβουλίες μεταμορφώνουν τον Πειραιά σε μια σύγχρονη πόλη και συμβάλλουν καταλυτικά στην αισθητική αναβάθμιση της περιοχής, ανανεώνοντας τη λειτουργικότητα και τη βιωσιμότητά της.