«Δε μπορείς να ζήσεις μέσα σε έναν Rothko.»

«Δε μπορείς να ζήσεις μέσα σε έναν Rothko.» Facebook Twitter
0

Ο Michael Findlay μίλησε στην εφημερίδα die Zeit στα πλαίσια της έκθεσης Art Cologne.

Πώς θα εξηγούσατε σε ένα πελάτη σας το γιατί πρέπει να πληρώσει εκατό εκατομμύρια δολάρια για να αποκτήσει ένα έργο του Πικάσο;

Πρώτα θα συνέκρινα την τιμή με παρόμοια έργα που πουλήθηκαν πρόσφατα. Μετά θα υπογράμμιζα τη σπανιότητα: πόσοι παρόμοιοι πίνακες υπάρχουν; Θα έλεγα επίσης: Από την περίοδο, κατά την οποία ο Πικάσο ήταν αθεράπευτα ερωτευμένος με την Marie Therese Walter υπάρχουν μόνο 15 πίνακες. Οι περισσότεροι βρίσκονται σε μουσεία και το πιθανότερο είναι ότι δεν θα βγουν ποτέ στην αγορά. Εξηγώ ποιοι είναι οι ιδιοκτήτες των υπόλοιπων έργων και πόση πιθανότητα υπάρχει να πωληθεί κάποτε κάποιος από αυτούς.

Εννοείτε ότι η τιμή δικαιολογείται απλά από τη σχέση προσφοράς / ζήτησης;

Σήμερα υπάρχουν πραγματικά πολλοί συλλέκτες που είναι πρόθυμοι να ξοδέψουν πολλά. Στη δεκαετία του ’60 υπήρχαν πολύ λίγοι, οι οποίοι πλήρωναν λίγα. Ο κόσμος περιγελούσε τους συλλέκτες. Αυτό άλλαξε γρήγορα, μέσα σε είκοσι χρόνια οι τιμές για έργα του Γουόρχολ και του Λίχτενσταϊν εκτοξεύτηκαν και αρκετοί ξεκίνησαν να αγοράζουν σύγχρονα έργα κατά τη δεκαετία του ’80. Ήλπιζαν ότι οι τιμές θα εξακολουθούσαν να ανεβαίνουν με τον ίδιο ρυθμό.

Ακόμα και οι ίδιοι καλλιτέχνες ενοχλούνται από τις αστρονομικές τιμές. Τον Οκτώβριο ένα έργο του Gerhard Richters Kerzen πουλήθηκε για δώδεκα εκατομμύρια ευρώ σε μία δημοπρασία και ο καλλιτέχνης δήλωσε ότι τέτοιες τιμές είναι «εντελώς απαράδεκτες και μάλλον γελοίες».

Φαντάζομαι ότι ο Richter θα προσαρμοστεί. Οι καλλιτέχνες μπορούν να επηρεάσουν τις τιμές όταν συνεργάζονται με γκαλερί αλλά στις δημοπρασίες δεν έχουν λόγο.

Μερικές φορές αυτές οι παθιασμένες μάχες στις δημοπρασίες, η οποίες οδηγούν τις τιμές στα ύψη, είναι εντελώς παράλογες. Παραδόξως η τιμή καθορίζεται από γελοίους κανόνες: οι μεγαλύτεροι πίνακες ενός καλλιτέχνη είναι πιο ακριβοί από τους μικρότερους, τα μοναδικά κομμάτια είναι πιο ακριβά από αυτά που έχουν αντίγραφα, οι πίνακες με πολλά χρώματα είναι πιο ακριβοί από τους μονοχρωματικούς.

Αυτό είναι αλήθεια. Υπάρχουν ελάχιστες εξαιρέσεις. Οι ακουαρέλες του Ντεγκά είναι πιο ακριβές από τους πίνακες με λάδι. Αυτές οι συμβάσεις πάντως σίγουρα δεν λένε κάτι για την ποιότητα του κάθε έργου.

Σήμερα πράγματι υπάρχουν περισσότεροι συλλέκτες σε σχέση με παλιότερα. Οι περισσότεροι άνθρωποι θα ξόδευαν 25 εκατομμύρια για να αγοράσουν ένα τεράστιο σπίτι με υπέροχη θέα κι όχι για να αποκτήσουν έναν πίνακα του Mark Rothko που απεικονίζει δύο κόκκινα, θολά τετράγωνα. Εσείς τι θα κάνατε;

Κάνετε πλάκα;

Αντιθέτως.

Είμαι σίγουρος ότι θα διάλεγα τον πίνακα. Εντάξει, δε μπορείς να ζήσεις μέσα σε έναν Rothko, αλλά ήδη έχω ένα σπίτι. Τα υπόλοιπά μου χρήματα τα ξοδεύω αγοράζοντας τέχνη. Είναι μια μόνιμη πηγή χαράς και έμπνευσης, μια αισθητική απόλαυση, προκλητική και εποικοδομητική. Κάτι που καθημερινά με μεταφέρει αλλού.

Στο βιβλίο σας αναφέρετε τρεις διαφορετικές λειτουργίες της τέχνης: μπορεί να λειτουργεί ως επένδυση, ως αντικείμενο πρεστίζ και ως αισθητική απόλαυση. Υπάρχουν στ’ αλήθεια άνθρωποι που αγοράζουν τέχνη χωρίς συναίσθημα, μόνο και μόνο επειδή το βλέπουν ως επένδυση;

Ξέρω πολλούς συλλέκτες οι οποίοι αγοράζουν τέχνη μόνο για εντυπωσιάσουν τους γείτονές τους, ή για να τοποθετήσουν κάπου τα χρήματά τους. Μετά κάθονται στον ακριβό τους καναπέ, βλέπουν τον τεράστιο ασπρόμαυρο πίνακα του Franz Kline και σκέφτονται «ούτε ένα χρώμα, και ξόδεψα έντεκα εκατομμύρια!» Όμως σιγά σιγά μαθαίνουν να τον αγαπούν.

Ο τύπος του εραστή της τέχνης είναι ακόμη πιο σπάνιος;

Το 1967 ήμουν παρών όταν μια νεαρή γυναίκα περίμενε ένα τηλεφώνημα από το Λονδίνο για να μάθει αν ο εκπρόσωπός της κατάφερε να αγοράσει σε μια δημοπρασία έναν πίνακα από τη μπλε περίοδο του Πικάσο. Δεν ήταν συλλέκτρια, είχε κληρονομήσει όμως λεφτά από τον παππού της. Κατάφερε να τον αποκτήσει για 530.000 δολάρια. Έζησε με τον πίνακα για πολλά χρόνια, αλλά αποκάλυψε μόνο στον άντρα της ότι ήταν αυθεντικός. Απλώς αντλούσε χαρά από τον πίνακα που αγαπούσε από τότε που ήταν παιδί.

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ