Gay Pride

Gay Pride Facebook Twitter
0

Yπάρχει μια παράσταση που δεν αναπαριστά τίποτα. Ένα Συμπόσιο οι συνδαιτυμόνες του οποίου δεν παρέστησαν ποτέ.

Υπάρχει ένας έλικας στο μυαλό του Πλάτωνα που αλέθει την προοπτική της σκηνής και κατεβαίνουν αμέσως τα μαύρα παραπετάσματα έως τα υποσκήνια.

Έχω ακούσει πως έτσι πολτοποιούν έναν κακό αδένα, έτσι ανακατεύουν το ζυμάρι της αδυναμίας. Ο άνθρωπος δεν σκέφτεται με το όργανο. Δεν οργανώνεται με λόγο η ψυχή. Έχω ακούσει για την ιδέα της ομοιοστασίας σε μια εξελιγμένη φυσική χωρίς το «τζίνι» - όπως λένε στο θέατρο τον γερανό που ανυψώνει τον τεχνικό έως τα φώτα.

Άλλα στοιχεία δηλώνουν την εικόνα. Άλλος κανόνας οδηγεί την αυλαία της εποχής. Το ότι η φιλοσοφία πέθανε μετά τον Νίτσε, ή ότι ακόμη ζει μ’αυτήν την ετιμοθάνατη γνώση σημαίνει πως έζησε με το μέλημα να αντιταχθεί στην ν- φιλοσοφία. Δηλαδή στο τέλος της αλλά και στην αρχή της. Και αν η σκέψη σήμερα έχει κάποια σημασία είναι γιατί μπορεί να θέτει ερωτήματα μη φιλοσοφικά. Ερωτήματα που έχουν να κάνουν με τον τρόπο της έκφρασης. Εξ’ου και ο λόγος ύπαρξης του Πλάτωνα στο θέατρο.  Πώς θα μιλήσω, λοιπόν, ανάμεσα στα κατασκευάσματα δυο διαστάσεων: τη φιλολογία και την ευσέβεια; Πώς θα σωπάσω, σβήνοντας στη χάρτινη έρημο κι αυτής της σκηνής; Πώς θα μιλήσω σε όσους κρύβουν μέσα τους ερήμους;

Κι όπως ανέκαθεν, σ’ οτιδήποτε τιτλοφορείται διάλογος, ζητούμενο υπήρξε να κάνεις τον υποτιθέμενο συνομιλητή να πει αυτό που το ερώτημα του πρώτου ομιλητή δικαιολογεί -μια που η απάντηση προϋπάρχει- έτσι κι εδώ, διάλογος δεν υπάρχει. Κι ενώ αντιστρέφεται ο πλατωνισμός -χάνεται η ουσία και τα φαινόμενα κυριαρχούν- επικρατεί ο Σωκράτης ως σοφιστής, όπως στον Σοφιστή, όπου η περιπέτεια του πλατωνισμού ενσαρκώνεται στον ελεάτη Ξένο - αναδιπλασιασμό του Σωκράτη. Επιστροφή αιώνια λοιπόν του όντος στο μη ον ώστε ο πλατωνισμός ν’ αρνηθεί εν τέλει κάθε ουσιολογικό ισχυρισμό και να περιοριστεί στον χειρισμό ειδώλων.

Άραγε, ο Πλάτων δεν είναι μια διερώτηση του Πλάτωνα; Οι διάλογοί του δεν στερούνται από «την παρουσία του πατρός τους», όπως υποστηρίζει στον Φαίδρο; Το έργο του δεν έχει γραφτεί «πάνω στο νερό»; Αλλά, εάν ο Πλάτωνας υπάρχει, συμβαίνει γιατί είναι μέσα στο βιβλίο του. Κι αν το βιβλίο υπάρχει, είναι γιατί πολλαπλασιάζει το βιβλίο. Κι όπως το πλατωνικό κείμενο είναι το χειρόγραφο ενός άλλου (του Σωκράτη), έτσι και το κείμενο του Λακάν είναι χειρόγραφο του Πλάτωνα.

Αυτό θα δείξω στο Εθνικό την Πέμπτη 22 Δεκεμβρίου, όντας βέβαιος και αμφιβάλλοντας για το ανόσιο σχέδιο: ένα θυέστειο σχέδιο προφανώς. Έβαλα τον Λακάν να υπαγορεύει το Ακόμη (μεταφρ. Β. Σκολίδης εκδ. Ψυχογιός, 2011). Διότι ό,τι υπογράφει ο Πλάτωνας-Σωκράτης δεν είναι άλλο από τη θανατική καταδίκη μιας θεωρίας που καταδικάζει την απόλαυση. Πράγματι, το ομιλούν σώμα δεν μπορεί να πετύχει ν’ αναπαραχθεί παρά χάρη σε μια παρεξήγηση της απόλαυσής του. Δηλαδή, «δεν αναπαράγεται παρά χάρη σε μια αστοχία αυτού που θέλει να πει, γιατί αυτό που θέλει να πει -δηλαδή το νόημά του- είναι η ουσιαστική απόλαυσή του».

Τουλάχιστον, απολαμβάνουμε εδώ, άπιστοι ως προς τα κείμενα, άπιστοι μεταξύ μας, όντας, παρ’ όλα αυτά, ο ένας για τον άλλον τέρατα πίστεως; Δηλαδή οι άπιστοι οι πιο διεστραμμένοι;

*: η νέα  μετάφραση του συμποσίου είναι της Σεσίλ Ιγγλέση Μαργέλλου που θα κυκλοφορήσει από τις εκδόσεις Σμίλη.

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ