Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter
0

 

*Το πρώτο μέρος της τριλογίας παρουσιάζεται από τις 19 Ιανουαρίου έως τις 12 Μαΐου 2013

 

Η περίοδος των πενήντα ετών στην ευρωπαϊκή ζωγραφική (1960-2010) που καλύπτουν οι τρεις εκθέσεις που αποτελούν την ενότητα με τίτλο Τριλογία της Ζωγραφικής. Ευρωπαϊκές Εικαστικές Συγγένειες και θα διοργανωθούν από το Μουσείο Φρυσίρα κατά την περίοδο 2013-2015, εκτός του ότι αποτελεί τον κύριο όγκο των συλλογών του, συνιστά μια κρίσιμη καμπή στις εξελίξεις των εικαστικών τεχνών, καθώς μετά από μια μακρά αμφισβήτηση της αναπαραστατικής ζωγραφικής κατά τα πρώτα εξήντα χρόνια του εικοστού αιώνα προς όφελος άλλων μορφών (γεωμετρική τέχνη, αφαίρεση) ή μέσων (κολάζ, φωτογραφία, βίντεο, εγκαταστάσεις, περφόρμανς) ξαναφέρνει τη ζωγραφική αναπαράσταση στο προσκήνιο.

 

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Από τις πρώτες δειλές επιστροφές στη ζωγραφική με κύριο άξονα τη Βρετανία στη δεκαετία του '60 θα έχουμε τα επόμενα χρόνια πληθώρα οπισθοχωρήσεων και "αναβιώσεων" του ζωγραφικού μέσου, τις οποίες οι κριτικοί αντιλήφθηκαν άλλοτε ως συλλογική αντίδραση απέναντι στις κρίσεις και τα αδιέξοδα της πρωτοπορίας και άλλοτε ως χειρισμούς των αιθουσών τέχνης για την αναζωογόνηση του εμπορίου.

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Στην Ελλάδα η ζωγραφική ποτέ δεν αποσύρθηκε ουσιαστικά από το προσκήνιο ή (κυρίως) τις αίθουσες διδασκαλίας της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών, κάνοντας πολλούς να μιλούν για μια ειδική ελλαδική παράδοση στην αναπαραστατική ζωγραφική. Βέβαια, μια τέτοια παράδοση κάθε άλλο παρά ομοιογενής είναι αφού διανθίζεται συνεχώς με νέες συνισταμένες: Με πρώτη συμπαγή αυτή της Σχολής του Μονάχου στο δεύτερο μισό του 19ου που θα συντηρηθεί μέσα από τη διδασκαλία των αποφοίτων της στην εδώ Α.Σ.Κ.Τ. για πολλά χρόνια και στη συνέχεια την αναζήτηση ενός άλλου "γηγενούς δρόμου" από τη λεγόμενη Γενιά του '30 μέσα από επιρροές από τα Φαγιούμ και τη Βυζαντινή εικονογραφία αλλά και την αντικατάσταση της "δυτικής" ελαιογραφίας με την καθ' ημάς αυγοτέμπερα.

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Μετά τον πόλεμο θα είναι αυτοί ακριβώς οι εκπρόσωποι της γενιάς του '30 που θα διδάξουν και θ' αποκτήσουν πολυάριθμους μαθητές. Από τη δεκαετία του '60 θα γίνει σαφές ότι το Παρίσι είναι το κύριο κέντρο των εικαστικών επιρροών για την Αθήνα και, μετά την κυριαρχία της αφαίρεσης και των πρωτοποριών, σταδιακά τα ateliers της Beaux Arts με ζωγραφικό προσανατολισμό θα ανακτήσουν τη σχέση τους με την ελλαδική τέχνη.

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Το πρώτο μέρος της τριλογίας, με τίτλο Ζωγραφική Ι που παρουσιάζεται στο κτήριο της Μονής Αστερίου 3 από τις 19 Ιανουαρίου έως τις 12 Μαΐου 2013, επικεντρώνεται στην περίοδο 1960-1980. Τα χρόνια αυτά σηματοδοτούν τόσο για την Ευρώπη όσο και για την Ελλάδα την πιο ανήσυχη περίοδο σε όλη τη διάρκεια του δεύτερου μισού του εικοστού αιώνα στο κοινωνικοπολιτικό επίπεδο. Τα κυρίαρχα ζητήματα θα είναι ο πόλεμος του Βιετνάμ που θα προκαλέσει κύμα αντιδράσεων στις Η.Π.Α, η εξέγερση του Μάη του '68 στο Παρίσι, η Άνοιξη της Πράγας και η επέμβαση του Συμφώνου της Βαρσοβίας.

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Στην Ελλάδα θα κυριαρχήσουν οι κινητοποιήσεις για την Παιδεία της δεκαετίας του '60, η κυβερνητική αστάθεια που θα οδηγήσει στη στρατιωτική δικτατορία (1967-1974), την εξέγερση του Πολυτεχνείου και την τραγωδία της Κύπρου, στη συνέχεια μια ανήσυχη μεταπολιτευτική περίοδο που θα δώσει πρωτοφανείς ελευθερίες στο καλλιτεχνικό και το εκφραστικό επίπεδο αλλά μια εντονότατη πολιτικοποίηση του καλλιτεχνικού έργου. Στην Ευρώπη θα είναι η (τελευταία;) εποχή των πρωτοποριών και των νέων μέσων στα εικαστικά. Οι ζωγράφοι που επιμένουν αναπαραστατικά θα το κάνουν δειλά και στο περιθώριο των μεγάλων καλλιτεχνικών διοργανώσεων, με την εξαίρεση της Βρετανίας στην οποία θα είναι στο προσκήνιο καθόλη τη μεταπολεμική περίοδο.

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η δεκαετία του '70 θα εμφανίσει μια συλλογική κόπωση με τις προτάσεις των πρωτοποριακών μορφών και την παλινόρθωση ζωγραφικών παραδειγμάτων. Στην Ελλάδα, βέβαια, τα πράγματα θα είναι διαφορετικά με ουσιαστικά διαρθρωτικά στοιχεία την συμπαρουσία τριών γενεών, σχεδόν ταυτόχρονα: αυτή των κληρονόμων της ζωγραφικής παράδοσης και της "ελληνικότητας" δεκαετίας του '30, αυτή των πρωτοποριακών καλλιτεχνών της λεγόμενης γενιάς του '60 που είτε δρουν από το Παρίσι (κυρίως) είτε επιστρέφουν στην πατρίδα τους για να διδάξουν και να δρέψουν τις δάφνες για τη μέχρι τότε πορεία τους και, τέλος, την εμφάνιση μιας νέας, δυναμικής, γενιάς του '70, έντονα πολιτικοποιημένης και, παράλληλα, προσηλωμένης στη ζωγραφική αναπαράσταση, που τμήμα της έχει λάβει κατά καιρούς διάφορα ονόματα (Νέοι Ρεαλιστές, Σχολή των Αθηνών). Αυτές οι δύο τελευταίες "γενιές", σχεδόν παράλληλα, θα στελεχώσουν την Α.Σ.Κ.Τ. Και, όπως είναι φυσικό, θα δημιουργήσουν με τη σειρά τους "μαθητές" που θα μεταφέρουν τις καλλιτεχνικές διενέξεις των δασκάλων στις επόμενες δεκαετίες.

  

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Η Τριλογία της Ζωγραφικής: πενήντα χρόνια ευρωπαϊκή ζωγραφική στο Μουσείο Φρυσίρα Facebook Twitter

 

Επιμέλεια έκθεσης : Θανάσης Μουτσόπουλος

 

Στην έκθεση παρουσιάζονται έργα από τις μόνιμες συλλογές του μουσείου Φρυσίρα, από τους καλλιτέχνες:


Βαλαβανίδης Γιάννης, Βυζάντιος Ντίκος(Κων/νος), Γουλάκος Περικλής, Θεοφυλακτόπουλος Μάκης, Κατζουράκης Κυριάκος, Κεσσανλής Νίκος, Κόττης Γιάννης, Κυπραίος Βασίλης, Μπότσογλου Χρόνης, Μυταράς Δημήτρης, Πανιάρας Κώστας, Ρωμανού Χρύσα, Σκουλάκης Δήμος, Τάκης, Τσόκλης Κώστας, Χουλιαράς Νίκος, Χριστοφόρου John, Ψυχοπαίδης Γιάννης, Adami Valerio, Andrea Pat, Arroyo Eduardo, Auerbach Frank, Blake Peter, Cremonini Leonardo, DADO, Feher Laszlo, Golub Leon, Hockney David, Howson Peter, Kirby John, Paladino Mimmo, R.B Kitaj, Rego Paula, Rustin Jean, Segui Antonio, Szafran Sam, Van Geest Arie, Veermesch Jose, Velickovic Vladimir.

 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ