Ιερές συμφωνίες

Facebook Twitter
0

του Κωστή Παπαϊωάννου από το

http://antiphono.wordpress.com/

 

Μεσούντος του Μνημονίου, η υποθετική σκηνή θα ξάφνιαζε: ο Υπουργός Οικονομικών επισκέπτεται τη διοίκηση μιας δημόσιας επιχείρησης κοινής ωφέλειας και διαβεβαιώνει ότι δεν θα θιγούν οι μισθοί των εργαζομένων ειδικά αυτής της επιχείρησης. Διαβεβαιώνει επίσης ότι τα περιουσιακά στοιχεία της δεν «κινδυνεύουν» να αξιοποιηθούν στη μάχη κατά του δημόσιου χρέους.

Κι όμως, αυτό συνέβη στην πρόσφατη συνεδρίαση της Ιεράς Συνόδου.  Ο κ. Βενιζέλος καθησύχασε τους ιεράρχες για τη μισθοδοσία του κλήρου και για τη μη ένταξη εκκλησιαστικής περιουσίας στο ταμείο δημόσιας περιουσίας. Ο προκάτοχός του είχε επιδείξει πρόθεση αξιοποίησης της εκκλησιαστικής περιουσίας (προεκλογική δέσμευση ήταν άλλωστε, ό,τι κι αν σημαίνει αυτό) και σοβαρής περικοπής της συμμετοχής του κράτους στη μισθοδοσία των κληρικών. Αντίθετα, ο νέος υπουργός έκανε μια ιδιότυπη «συμφωνία»: η κυβέρνηση δεν θα θίξει καμιά παροχή ή εξαιρετική μεταχείριση της εκκλησίας και σε αντιστάθμισμα η εκκλησία θα κάνει φιλανθρωπίες.

Προκύπτουν αναπόφευκτα ορισμένες παρατηρήσεις. Κατ’ αρχήν, κακώς υπεισέρχεται στη συζήτηση το θεάρεστο φιλανθρωπικό έργο της εκκλησίας. Οι υποχρεώσεις της εκκλησίας, ως θεσμού στο πλαίσιο κοσμικού κράτους, δεν υποκαθίστανται από τη φιλανθρωπία. Η υποχρέωση καταβολής φόρου ακίνητης περιουσίας, για παράδειγμα, δεν αναιρείται με την επίκληση των συσσιτίων. Εξάλλου, οι φιλανθρωπικές δωρεές εκπίπτουν από τη φορολογία οποιουδήποτε χωρίς να τον απαλλάσσουν συνολικά από τη φορολόγηση.

Η δεύτερη παρατήρηση αφορά την ίδια την οικονομική σχέση κράτους και εκκλησίας. Μετά την απαλλοτρίωση μέρους της εκκλησιαστικής περιουσίας προβλέφθηκε ως ανταπόδοση η κρατική μισθοδοσία των ιερέων. Παράλληλα, ορίστηκε πως το 25% των ακαθάριστων εσόδων των ναών έπρεπε να καταβάλλεται ως φόρος, ποσοστό που ανέβηκε στο 35% επί δικτατορίας για να καταργηθεί πλήρως από την κυβέρνηση Σημίτη, όπως και ο φόρος 10% από την εκμίσθωση γαιών και οικοδομών εμπορικού χαρακτήρα της εκκλησίας.

Όταν προσεγγίζουμε το ακανθώδες ζήτημα των μισθοδοτικών υποχρεώσεων της πολιτείας έναντι του κλήρου, καλό είναι να βλέπουμε πώς εξελίχθηκε συνολικά το θέμα μέσα στο χρόνο, χωρίς επιλεκτικές απλουστεύσεις. Καλό είναι επίσης να λαμβάνεται υπόψη η διηνεκής κρατική αδυναμία ή απροθυμία ελέγχου των στοιχείων που δήλωνε η εκκλησία, γεγονός που επέτρεψε τα παγκοίνως γνωστά έθιμα πολλών Μητροπόλεων (να τηρούν διπλά βιβλία, να αποδίδουν φόρους για το 10% των εσόδων και να βαφτίζουν στα δεύτερα βιβλία το 90% «έσοδα εκ δωρεών»). Όταν λοιπόν αναφερόμαστε στην ύψους 226 εκατομμυρίων ετήσια μισθοδοσία των ιερέων, ποσό όχι ιδιαίτερα σημαντικό κατά τον κ. Βενιζέλο, καλό είναι να τα έχουμε όλα αυτά κατά νου. Ιδίως μάλιστα όταν ιερείς από άμβωνος και ιεράρχες από την τηλεόραση ανενδοίαστα δηλώνουν «αγανακτισμένοι» με την οικονομική κρίση.

Πέρα όμως από την κυβερνητική πολιτική απέναντι στην εκκλησία, αποτιμώνται και προσωπικές πολιτικές πολιτικών παραγόντων. Ο πάντοτε ευθύβολος Ανδρέας Πετρουλάκης θύμισε (εδώ) πώς ο κ. Βενιζέλος «προτίμησε να κλείσει το μάτι στις παραεκκλησιαστικές οργανώσεις και το συντηρητικό κοινό της Θεσσαλονίκης» κρατώντας επαμφοτερίζουσα στάση στην αναγραφή του θρησκεύματος στις ταυτότητες. Θύμισε επίσης τον καινοφανή χειρισμό της έκθεσης OUTLOOK, όταν ως υπουργός Πολιτισμού αποκαθήλωσε έναν (αμφιλεγόμενο) πίνακα αντί να υπερασπιστεί την καλλιτεχνική ελευθερία. Θύμισε και την εύγλωττη προσπάθεια συσκότισης των ευθυνών των μοναχών του Βατοπεδίου. Εμείς μπορούμε να προσθέσουμε σε αυτή την άσκηση μνήμης την καθοριστική συμβολή του στο μνημειωδώς αποτυχημένο και διεθνώς στιγματισμένο εμπάργκο κατά της ΠΓΔΜ. Όλες αυτές οι κινήσεις απευθύνονταν σε πιο σκληροπυρηνικές ή σε ευρύτερες και ηπιότερες εκδοχές του ίδιου πάντα ακροατηρίου.

Οι δηλώσεις του Αρχιεπισκόπου και του Υπουργού μετά την Ιερά Σύνοδο στέλνουν λάθος μήνυμα. Ότι δηλαδή ακόμα και την ώρα της κρίσης, όταν ανατρέπεται κάθε δεδομένο και σπάνε τα παραδοσιακά στεγανά, μερικές προνομιακές σχέσεις διατηρούνται αλώβητες για χάρη μιας, ελάχιστα χριστιανικής, αμοιβαίας ιδιοτέλειας.

Χάνεται έτσι μια διπλή ιστορική ευκαιρία. Η εκκλησία θα μπορούσε να βγει από το κάδρο της κοινωνικής απαξίας αν αντί για λόμπι συντεχνιακού χαρακτήρα έκανε την αλληλεγγύη όχημα δομικής αυτοκάθαρσης και δραστικού αναπροσδιορισμού των κοσμικών της χαρακτηριστικών. Η πολιτεία από την άλλη θα μπορούσε με ειλικρίνεια να προσεγγίσει επιτέλους το ζήτημα των σχέσεων με την εκκλησία. Οι συνθήκες διευκολύνουν μια τέτοια προσέγγιση, χωρίς επικοινωνιακούς λαϊκισμούς και τακτικισμούς. Η κρίση θα μπορούσε να μετατραπεί σε ευκαιρία εξορθολογισμού.

 

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ