ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ: Πού πήγε το Σύσσημον;

ΗΜΟΥΝ ΕΚΕΙ: Πού πήγε το Σύσσημον; Facebook Twitter
1

  

"O χαρακτήρας του έργου είναι μνημειακός, κι ας μην κλείνουμε τα μάτια στο προφανές: δεν είναι γραμμένο για το θέατρο. Αν και ένα εσωτερικό δράμα πλέκεται στις ερμητικές σελίδες του. Ομως ποιό στοιχείο τάχα;», γράφει στο πρόγραμμα του έργου ο ποιητής Νίκος Παναγιωτόπουλος.

Ο θεατής που δεν έχει διαβάσει ολόκληρο το Σύσσημον, ή δεν το έχει διαβάσει καθόλου, λοιπόν τι αποκομίζει από αυτή την παράσταση-άσκηση ή όπως αλλιώς θέλει να λέγεται στην Επίδαυρο; Θα αναζητήσει να βρει το ποίημα;

Αν ναι, αυτό είναι και το μόνο κέρδος.

Κατά τα άλλα, εμένα προσωπικά αυτή η σύνθεση των δημοτικών τραγουδιών που ακούστηκαν (τρία στη σειρά) και αναρωτιόμουν «πότε επιτέλους θα αρχίσει το Σύσσημον», τα αποσπάσματα από τον Οιδίποδα και το παραμύθι που ακούστηκε στην καρδιά της παράστασης Αρς Αρσινό από το Καστελλόριζο, με άφησαν εντελώς αδιάφορη.

Για άλλη μια φορά: είναι πολύ δύσκολο να κάνεις δραματουργία. Χίλιες φορές πιο δύσκολο από το να ανεβάσεις ένα έργο,  ακόμα κι αν το πειράξεις μέχρις εξαντλήσεως. Ακόμα και το ιντεράκτιβ κομμάτι, στο οποίο ο αφηγητής του παραμυθιού ρωτά τον ποιητή "σε ποιά γλώσσα είναι αυτό το αρς αρσινό" και ο ποιητής από τη θέση του στην κερκίδα απαντά «σε μαγικά ελληνικά» , αυτή η οικειότητα, μόνο αμηχανία μου προκάλεσε.

Παρακολουθώ και εκτιμώ πολύ τη δουλειά του Κακκάλα, αλλά εδώ η άσκησή του πάνω στο έργο, δεν ακολουθούσε κανένα κανόνα. Παύσεις, συνδέσεις, οικονομία χρόνου, είχαν περισσότερο την δομή πρόβας, παρά παράστασης. Σαν να έβλεπα ένα πράγμα που δεν ήταν «μετρημένο». Αντιθέτως, οι ηθοποιοί του με συγκίνησαν. Η προσήλωσή τους, ο τρόπος με τον οποίο έλεγαν αυτό τα τόσο δύσκολα ποιήματα. Το ότι δε συλλάβιζαν και δεν έζησα αυτή τη σχολή του συλλαβισμού που πολύ με έχει ταλαιπωρήσει κυρίως στους μονολόγους. Δείχνει ήθος αυτό και μη-έπαρση.

Και για άλλη μια φορά θαύμασα την Ελενα Μαυρίδου, αυτή την ξεχωριστή ηθοποιό. Χρησιμοποιεί τη μάσκα σαν πρόσωπο, ειδικά αυτές τις τυφλές δύσκολες μάσκες που φορούσαν. Παρόλο που ο «Χώρος» είναι η μόνη ομάδα στην Ελλάδα που ξέρει να τις χρησιμοποιεί, εδώ υπήρχε ένα μπέρδεμα νεοπαγανιστικό με τις λύρες να μη σωπαίνουν ούτε στιγμή.

Θα ήθελα να κάνω μια παρατήρηση αισθητικού χαρακτήρα. Μπορεί στο πλαίσιο της «άσκησης-παράστασης», οι ηθοποιοί να φορούν πρόχειρα ρούχα. Ομως άλλα είναι τα πρόχειρα της ζωής και άλλα της σκηνής. Δηλαδή δεν είμαστε στο κατάστρωμα του πλοίου που πάει στα Κουφονήσια.Δεν είναι κοστούμια θεάτρου αυτά, γιατί στο θέατρο και ένα βρακί να φοράς είναι ένα μελετημένο βρακί.

Στο Σύσσημον δεν καταλάβαινα, κυρίως δεν ένοιωθα. Μάλλον ένοιωσα. Οτι δεν ήθελε να μας βάλει στον κόσμο του. Κι αυτό με άφησε λυπημένη, καθόλου θυμωμένη. Επίσης θα ήθελα να πω ότι μια τέτοια παράσταση , αυτή η δραματουργία δε πάει στην Επίδαυρο. Η Επίδαυρος είναι αν το θέλετε και έτσι ένα πιο μέινστριμ κομμάτι του φεστιβάλ, που και μόνο ως παράδοση και μέγεθος θα προσελκύσει πολύ και διαφορετικό κόσμο. Είναι η κεντρική ας πούμε σκηνή του. Αυτό δε σημαίνει ότι θα βλέπουμε θεάματα του περασμένου αιώνος.

Ακουσα και μερικά ελιτίστικα, ότι εδώ είναι όσοι πρέπει και το μόνο που θα πω είναι ότι πρέπει επιτέλους να κατέβουμε από τα δέντρα. Η τέχνη πρέπει να είναι το μέσο που θα προσελκύσει και αυτόν που δε ξέρει. Αλοίμονο. Ζούμε στον 21ο αιώνα.

Θα πει κάποιος «δεν αξίζει να παρουσιαστεί δηλαδή το Σύσσημον στην Επίδαυρο»; Θα απαντήσω με μια ερώτηση: Αξίζει να παρουσιαστεί έτσι το Σύσσημον και να εξαφανιστεί;

*****

Αρχείο
1

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια
Η παράσταση ήταν μια απόπειρα....να παρουσιαστεί ένα ποίημα στο Θέατρο...μάλιστα σε ένα ανοιχτό θέατρο ..το καλύτερο που έχουμε την Επίδαυρο.Μέγα Λάθος!!του κυρίου Λούκου. Τέτοιες απόπειρες είναι για την Πειραιώς άντε και για την μικρή οχι για εκεί που παίχτηκε.Ο σκηνοθέτης προσπάθησε να κάνει το ακατόρθωτο με πίστη σοβαρότητα και έναν πραγματικό "θίασο" κοντά του(οχι κάποιους τυχαίους που βρίσκονται για να βγάλουν το καλοκαίρι) και εκεί πέτυχε διάνα ! μακάρι να μείνουν μαζί πολύ καιρό.Δεν υπήρχε δραματουργία δεν υπήρχαν πρόσωπα δεν υπήρχαν ήρωες υπήρχε ένας λόγος που μου θύμιζε σε τεχνοτροπία "αφορισμούς".(αυτό είναι σίγουρο).Κάτι του έφταιγε του ποιητή και κάτι αγαπούσε ...αγαπούσε την γλώσσα ..η γλώσσα φώτιζε την ζωή του και εχθροί ήταν όσοι δεν συμμεριζόντουσαν την "εμμονή" του.(αυτό δεν είναι σίγουρο είναι αυτό που κατάλαβα)Είχε ωραίους στίχους... για όλα τα γούστα προφανώς ...εμένα ένας που μου άρεσε έλεγε"η ουσία βρίσκεται στην διοίκηση δεν βρίσκεται στην πατρίδα"Δεν είχε τίποτα άλλο...μόνο στίχους ...καταιγισμό από στίχουςπου ενώ σαν αναγνώστης θα δυσκολευόμουν αρκετά και θα γυρνούσα αρκετές φορές σε μια προηγούμενη σελίδα για να δω τι έχασα....και να συνεχίσωτώρα ως θεατής θα έπρεπε να τους πιάνω στον αέρα (πράγμα αδύνατον)ετσι στην πρώτη παυσάρα με το σκοτάδι παρέα σκέφτηκα να φωνάξω "γεια σου ρε Λούκο με τα ωραία σου" αλλά δεν το έκανα κάτι με κρατούσε..έτσι μόνο χαμογέλασα.τι με κρατούσε ;κάτι παράδοξο και μαγικό!τεχνικά αποτελεσματικό..και ευτυχώς που υπήρχε!η μουσική !!την μουσική και την σχέση της με το δρώμενο και την απόπειρα σκέφτηκα και μου φάνηκε πολύ καλύτερο να συνεχίσω να σκέφτομαι αυτό το στοιχείο (παρά να φωνάζω σαν κανίβαλος ...ή πολίτης; ανοίγει μεγάλη κουβέντα ας το αφ΄γσω στην άκρη)που ενώ θα έπρεπε να χειροτερεύει τα πράγματα... (γιατί διεγείρει σαν τέχνη άλλα κέντρα)τα Διονυσιακά στην περίπτωση αυτή βοηθούσε τα Απολλώνια...(ή ένα μέρος τέλος πάντων απ΄αυτά που προσπαθούσαν καλοπροαίρετα να συντονιστούν με την απόπειρα). Ξαφνικά και ενώ απολαμβάνω αυτό το είδους του μουσικού θεατρικού τρανς ....σε τόνους ποντιακούς και ρυθμούς πυρρίχιους ...ανατρέπονται όλα όσα είχα φτιάξει σαν κατασκευή μέσα στο μυαλό μου για να παρακολουθήσω την παράσταση και να μην εγκαταλείψω την θέαση στην μέση (όπως την προηγούμενη εβδομάδα με τις Τρωάδες του δηπεθε πατρας έλεος !και περνούσε στον τύπο σαν μουσική παράσταση ...δεν ήταν όμως ...ούτε μουσική ούτε παράσταση...ενω αυτή εδώ είχε και ηθοποιούς!! και σκηνοθέτη που τους άφηνε να μιλάνε σαν άνθρωποι πρώτα και μετά σαν καλογυμνασμένοι ηθοποιοί άρτιοι τεχνικά)εμφανίζεται το γνωστό λινό κρεμ κοστούμι (σήμα κατατεθέν του άνετου και έμπειρου)παναγια μου βόηθα ....και αρχίζει να λέει ένα παραμύθι με κροκόδειλο (δεν κάνω πλάκα) ...που Δρα καταλυτικά στον θίασο και το ακούει αν οχι μαγεμένος ...τουλάχιστον πολύ προσεκτικά!μου καταστρέφει οτι είχα μπορέσει να φτιάξω ...καπάκι το κοστούμι αρχίζει να μιλάει με τον συγγραφέα ..κάτι λένε για μαγικά ελληνικά ...(φαντάζομαι θα υπάρχουν και μαγικά ιταλικά γαλλικά κλπ)εγώ αρχίζω να συνειδητοποιώ την ψυχρούλα (κακό σημάδι)...σηκώνομαι ανεβαίνω στο χώρο μεταξύ πάνω κ κάτω διαζώματος και αρχίζω κάτι μικρές βολτούλες για ζέσταμα ...αλλά δεν εγκαταλείπω νομίζω πως θα τελειώσει και δεν θέλω να χάσω το τέλος ...αλλα υπάρχει και άλλο έργο (κι΄αλλοι στίχοι δηλαδή)... κι΄αλλα δέκαπέντε περίπου λεπτά με τις απόπειρες τελετουργίας αυτή την φορά να έχουν την τιμητική τους ένα σκίαχτρο σε άσπρο χρώμα περπατάει με την βοήθεια μιας ηθοποιού....σε 10 το πολύ δεύτερα παύει να μ΄ενδιαφέρει παντελώς το σκιάχτρο αλλά γουστάρω ολοένα και περισσότερο την κίνηση-δόσιμο της ηθοποιού (ήταν κανονική!! ηθοποιός ναι υπάρχουν ακόμα τέτοιες..δεν ήταν κανονικός άνθρωπος που παρίστανε τον ηθοποιό..γιατι όσο και να φαίνεται παράδοξο ... οι ηθοποιοί Δεν είναι κανονικοί άνθρωποι...είναι ηθοποιοί )αλλά πόσο να κρατήσει και αυτό ...και στο τέλος καταλαβαίνω πως αν δεν αδειάσει η θυμέλη...η παράσταση δεν τελειώνει ...αναρωτιέμαι αν τολμήσει (γιατί είχε τόλμη! και για παύσεις και για σκοτάδια)...να αδειάσει το θέατρο πηγαίνοντας την πιρόγα... πρώτα στον κεντρικό θεατή ζητώντας του ν΄ακολουθήσει και να φύγουν όλοι θεατές και θίασος σαν "επιτάφιος" κάπως έτσι είχαν μπει...αλλα οχι βγαίνουν απο πίσω και χάνονται .συμπέρασμα ...αυτό που λέει μια φιλή μου ..."η Επίδαυρος θα είναι πάντα Επίδαυρος ...ξανά και ξανά "αρκεί να μην χρεώνονται στους δύσκολους αυτούς καιρούς οι απόπειρες για παραστάσειςσυμπληρώνω εγώ και περιμένω να δω πόσο μας κόστισε.σόρυ αν έγραψα σεντόνι αλλα έτσι κ΄αλλιώς όταν άρχισα να γράφω ...δεν υπήρχε ούτε ένα σχόλιο.Καλο βράδυ σε όλους και μακάρι ο Λούκος να μην ξανακάνει τέτοια επιλογή για την Επίδαυρο και τα παιδιά αυτά να μείνουν μαζί ...αξίζει ο κόπος.