Κρυφά από τη θεατρική ομάδα Μαύρος Γάντζος στη Θεσσαλονίκη

Facebook Twitter
0

Η θεατρική ομάδα Μαύρος Γάντζος παρουσιάζει στα πλαίσια του 1ου Θεατρικού Φεστιβάλ της Πόλης στο θέατρο Άνετον της Θεσσαλονίκης την παράσταση ΚΡΥΦΑ βασισμένη στα έργα "Ζώντας κρυφά" του Jon Fosse και την "Απόφαση" της Νίκης Γιάνναρη σε σκηνοθεσία και σκηνικο χώρο του Θάνου Μπουλουγρά με τους Δημήτρη Φραγκούλη, Χρήστο Ντόβα, Πάνο Θεοδωρίδη και Λία Ζωγράφου. Μουσικό τοπίο Μαριάνα Βογιατζή, κίνηση Δημήτρη Κυανίδη και φώτα Jean-Michel Perrenoud

Όταν βρεθήκαμε τυχαία στο διάλειμμα μιας παράστασης το περασμένο καλοκαίρι ανταλλάσσοντας δυο κουβέντες, ήξερα πως έπρεπε να ξαναβρεθούμε για να μιλήσουμε. Λίγο αργότερα, βρισκόμενος αντιμέτωπος με τη συγγραφή ενός μικρού θεατρικού κειμένου κι έχοντας ανάγκη μια δεύτερη ματιά, ζήτησα τη βοήθειά της. Το διαμέρισμα μου φάνηκε προκλητικά οικείο. Περάσαμε στη βεράντα κι αρχίσαμε να μιλάμε με την οικειότητα παλιών γνώριμων.

Μου έκαναν εντύπωση οι εικόνες που έφερε ερήμην του. Εικόνες εμψυχωμένες τόσο, ώστε στο θέατρο να αποκαλούνται σκηνικό. Υπολείμματα από κλωστές κεντήματος στη σειρά, ένα αδέξιο φυτολόγιο, σπάνια αντικείμενα του 50, ζωγραφιές και βιβλία και σχέδια και σπίτια και χαρτιά καιυφάσματα και μια βιτρίνα με παιχνίδια και μινιατούρες και ντροπές. Μια ποπλίνα, σκέφτηκαπάνω στο τραύμα.

Οι ώρες κύλησαν χωρίς να το αντιληφθούμε. Φτάσαμε στο τέλος του κειμένου. Τις επόμενες μέρες και σε στιγμές ανύποπτες στιγμές, τηλεφωνιόμασταν για τις διορθώσεις. Χωρίς ούτε καν τους συνήθεις αμοιβαίους χαιρετισμούς.

Κάποιος είπε πως τραυματικό δεν είναι το να συμβεί κάτι βίαιο, την ώρα που δεν πρέπειαλλά το να μην συμβεί τίποτε τότε που θαπρεπε κάτι να συμβεί. Γι’αυτό αγαπάει έτσι το θέατρο, σκέφτηκαΓια να συμβεί, επιτέλους, αυτό που δεν συνέβη τότε που θαπρεπε να είχε συμβεί: η Παρουσία.

Σε κάποια από τις συνομιλίες μας είπε : « Επιτρέπεται....», τίποτε άλλο. Ακολούθησε ένα ταξίδι της στο Παρίσι για μια  παράσταση του Claude Regy, που μέχρι τότε αγνοούσα και κάπως έτσι ήρθα σ΄ επαφή με το έργο του Νορβηγού συγγραφέα Jon Fossse. Το Ζώντας κρυφά  μου κίνησε αμέσως το ενδιαφέρον, συγχρόνως όμως και την ανάγκη κάποιας γυναικείας φωνής δίπλα του, σαν συμπλήρωμα αλλά και σαν αντίστιξη. Μάλλον έψαχνα μια επαφή στη δυσβάσταχτη μοναξιά του αφηγητή· ή μήπως στη δική μου;

Κι ύστερα κατάλαβα πως για κάποιους σ’αυτήν την ομάδαθέατρο είναι το να ανασύρεις τα πράγματα από την αφάνεια και να τα φέρνεις στο φως. Δικά σου πράγματα. Έτσι όπως μπορείς και θέλεις. Αυτό είναι, σκέφτηκα, η σκηνοθεσία: Το να παρίστασαι μάρτυρας της Απουσίας, κι έπειτα να της δίνεις φόρμα. Μεκόπο. Και οδύνη. 

Το κείμενο γράφτηκε σαν να παίζαμε. Συζητήσεις, ατέλειωτες διορθώσεις, χιούμορ, η απόλαυση της συνεργασίας στις καθημερινή σχεδόν επαφή μας. Στο τέλος δημιουργήθηκε ένα κείμενο που ήταν ακριβώς όπως το είχα σχηματίσει στο μυαλό μου. Ζήτησε να υπογράψει ως Ν. Γ. κι εγώ την πρόδωσα.

Συζητούσαμε για την τέχνη·λέγαμε πως η τέχνη είναι τρόπος ζωής. Είναι εκείνο το συμβάν που μαρτυρεί την ερμητική πραγματικότητα. Γιατί το όντως ερμητικό δεν είναι η τέχνη αλλά η πραγματικότητα: Ο τάφος της μητέρας, ένα απελπισμένο τηλεφώνημα από την άκρη του κόσμου, η ανοίκεια οικειότητα μεταξύ των συγγενών, το σακάκι του πατέρα, το φως εκείνο το απόγευμα που σ’αποχαιρετούσα, τα σώματα των ανθρώπων, η καταγωγή, η ενοχή, η πίκρα, το χρώμα, ένα γεύμα, ο έρωτας, ένα σπίτι, οι αγαπημένοι φίλοι που απουσιάζουν.

Όταν άρχισε η διαδικασία της υλοποίησης της παράστασης ήταν όλες τους εκεί: η Γιάννα, η Μαριάνα, η Τάνια, η Φρόσω, η Λία, η Μαρίνα, η Μαρία (στο Παρίσι), η Σόφι (στο Βερολίνο), η Αγγελική (στο Bliss)… Μετά, ο Δημήτρης, ο Πάνος, ο άλλος Δημήτρης, ο Σπύρος, ο Σταύρος, ο Γιώργος, ο Νίκος (στο Βερολίνο) ο άλλος Νίκος (στη Βαρκελώνη), ο Χρήστος…και οι απόντες.

Στο θέατρο καλείσαι να διακρίνεις ένα λεπτό αδιόρατο νήμα, το δικό σου νήμα...να ψηλαφίσεις  τους κόμπους του μέσα από τη φόρμα, δηλαδή, μέσα από τις σχέσεις...ή κάπως έτσι...

τέλος πάντων...

Παύση

Επειδή  επιτρέπεται...

Σιωπή

 

 

Ν.  Γ.                                       Θάνος  Μπουλουγράς         

     

Δημοτικό Θέατρο Άνετον, Παρασκευοπούλου 42, 2310-869869                  Απόψε 24 Μαϊου 2012 στις 9:15μμ, τελευταία παράσταση

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ