Του Πάνου Μιχαήλ
Tο καλοκαίρι του 1950 ο φωτογράφος Hans Namuth φωτογράφισε τον ζωγράφο Jackson Pollock για πρώτη φορά την ώρα της δημιουργίας των περίφημων πινάκων του.
Οι φωτογραφίες αυτές υπήρξαν υπεύθυνες κατά μεγάλο ποσοστό για τη δόμηση της δημόσιας περσόνας του Πόλοκ τα επόμενα χρόνια. Δεν θα ήταν υπερβολή να λέγαμε πως ήταν ο πρώτος μεταπολεμικός σούπερ-σταρ της σύγχρονης αμερικάνικης τέχνης κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του 50.
Ο Πόλοκ του οποίου τα ψυχολογικά προβλήματα και ο αλκοολισμός εκείνη την περίοδο ήταν σε ύφεση ξαναφούντωσαν από αυτή την δόση δημοσιότητας που προκάλεσαν οι φωτογραφίες και η αποκάλυψη του τρόπου που δημιουργούσε τους μοναδικούς πινακές του στο ευρύ κοινό αλλά και στους κριτικούς.
Μετά από λίγο καιρό θα άλλαζε το ζωγραφικό αυτό στυλ και θα ξανάρχιζε το ποτό. Το οποίο μέχρι το θανατό του σε δυστύχημα (με αυτοκίνητο που οδηγούσε ο ίδιος μεθυσμένος) δε θα σταματούσε ποτέ.
Στις διάφορες βιογραφίες του που κυκλοφόρησαν με τα χρόνια έχει επιχειρηθεί να απαντηθεί το ερωτηματικό του κατήφορου της φυσικής του κατάστασης μετά από αυτή τη διάσημη φωτογράφηση. Φίλοι και γνωστοί ισχυρίζονται πως ένιωσε σαν η κάμερα να ρούφηξε όλη τη δημιουργικοτητά του και να υπερφώτισε τον τρόπο που λειτουργούσε δινοντάς του φαουστικά φήμη με ένα τρόπο που δε μπορούσε να ελέγξει.
Ως φωτογράφος που έχω έρθει κατά καιρούς σε επαφή με καλλιτέχνες που δεν επιθυμούν να φωτογραφηθούν μπορώ να καταλάβω κάπως το σκεπτικό του Πόλοκ. Υπάρχουν ανασφάλειες, ιδιοτροπίες, ψυχαναγκασμοί απόλυτα σεβαστοί και κατανοητοί. Ο κάθε καλλιτέχνης άλλωστε παλεύει με τους ολότελα δικούς του δαίμονες από τον πιο μέτριο μέχρι τον πιο εξέχοντα.
Ο Namuth όμως δεν αρκέστηκε στις φωτογραφίες. Τον είχε συνεπάρει ο τρόπος που δημιουργούσε ο Πόλοκ, αυτή η ιδιότυπη εικαστική χορογραφία που γινόταν μπροστά στον καμβά που αποφάσισε να την κινηματογραφήσει. Στο παρακάτω βιντεάκι το οποίο κινηματογράφησε ο οπερατέρ του σκηνοθέτη Φρίτζ Λάνγκ βλέπουμε τον Πόλοκ να ζωγραφίζει πάνω σε γυαλί. Μια ιδέα του Namuth για να νιώσει ο θεατής πως είναι μέσα στον πίνακα.
Μετά από την ολοκληρωσή του τσακώθηκαν γιατί οι επαναλαμβανόμενες κινήσεις που αναγκαστικά λογω κινηματογράφησης έπρεπε να κάνει ο Πόλοκ τον έκαναν να νιώσει πως υποκρίνεται. Ήταν εκείνο το βράδυ που ξεκίνησε ύστερα απο 2 χρόνια καθαρός το ποτό ξανά. Μέχρι το θανατό του.
Δες το βίντεο εδώ:
σχόλια