Ο Σταύρος Ζαλμάς πρωταγωνιστεί σε έργο του Άρθουρ Μίλλερ

Ο Σταύρος Ζαλμάς πρωταγωνιστεί σε έργο του Άρθουρ Μίλλερ Facebook Twitter
0
Ο Σταύρος Ζαλμάς πρωταγωνιστεί σε έργο του Άρθουρ Μίλλερ Facebook Twitter

Πριν δύο περίπου χρόνια ο Σταύρος Ζαλμάς μου εξομολογείτο σε συνέντευξη του για τη στήλη Οι Αθηναίοι τα εξής: «Όταν απολύθηκα απ’ τον στρατό, με έβαλαν διά της βίας να εργαστώ στην Εθνική Τράπεζα. Εκείνα τα χρόνια η θέση του τραπεζικού υπαλλήλου δημιουργούσε το ψευδές αίσθημα της ασφάλειας. Έτσι άρχισε μια οδύσσεια που κράτησε οκτώ χρόνια, υπό την ηθικο-συναισθηματική πίεση της μητέρας μου ότι αν εγκατέλειπα τη δουλειά, εκείνη «θα πέθαινε». Παραλίγο, βέβαια, να πεθάνω εγώ, καθώς είχα πέσει σε κατάθλιψη με πάρα πολλά ψυχοσωματικά συμπτώματα, εξαιτίας του λάθος περιβάλλοντος και της στέρησης αυτού που ονειρευόμουν να κάνω». Αυτά του τα λόγια θυμήθηκα, και συνειδητοποίησα πόσο πολύ τον αφορά το έργο Το τίμημα του Άρθουρ Μίλλερ, στο οποίο πρωταγωνιστεί. Μιλήσαμε στο τηλέφωνο λίγες ημέρες πριν την πρεμιέρα της παράστασης που ανεβαίνει στο Υπερώο του Κρατικού θεάτρου Βορείου Ελλάδος. Ο Μίλλερ, ο σπουδαίος ανανεωτής του αμερικανικού θεάτρου, ο συγγραφέας που απομυθοποίησε το αμερικανικό όνειρο με το Θάνατο του εμποράκου, που αποκάλυψε την υποκρισία του πατριωτισμού στο Ήταν όλοι τους παιδιά μου και με τη Δοκιμασία κατήγγειλε το «κυνήγι μαγισσών» της αντικομμουνιστικής υστερίας του μακαρθισμού, στο έργο αυτό του 1968 μιλάει για την οικογένεια και τις ευθύνες μας απέναντι στον εαυτό μας. Ο Ζαλμάς, από τη Θεσσαλονίκη όπου βρίσκεται, στην παρακάτω συνέντευξη αποπειράται να το αποκωδικοποιήσει:

Το τίμημα σχετίζεται με την κρίση του 1929;

Όχι, απλά κάνει μία αναφορά στην κρίση του ΄29 καθώς η οικογένεια του έργου ήταν ιδιαίτερα ευκατάστατη και καταστράφηκε. Το έργο λαμβάνει χώρα 35 χρόνια μετά. Δύο αδέλφια συναντιούνται για να πουλήσουν τα έπιπλα του πατρικού τους γιατί και οι δύο γονείς τους έχουν φύγει. Γραμμένο το 1967 πραγματεύεται σχέσεις, καταστάσεις και ιδέες της εποχής του, μέσα από το ξεκαθάρισμα λογαριασμών των αδελφών. Ο ένας πετυχημένος χειρούργος, που έφυγε από το σπίτι να κυνηγήσει το όνειρό του, και ο άλλος ένας απλός αστυνομικός που έμεινε πίσω για να στηρίξει τον γέρο πατέρα. Το τίμημα θέτει πολλά ερωτήματα, όπως μέχρι ποιο σημείο φτάνει η υποχρέωση μας να βοηθήσουμε την οικογένεια μας, μέχρι ποιου σημείου φτάνει η υποχρέωση μας απέναντι στον ίδιο μας τον εαυτό και τη ζωή μας, κατά πόσο οι υποχρεώσεις που μας δημιουργούν οι γονείς μας ανταποκρίνονται στην πραγματικότητα ή είναι προϊόν των φόβων τους. Επίσης αν τα πράγματα αποφασίζουμε στη ζωή μας είναι αυτά που πραγματικά θέλουμε και όχι προϊόντα των δικών μας φόβων.

Οπότε το έργο ουσιαστικά πραγματεύεται τις αγωνίες μας για επιβίωση και αυτοεπιβεβαίωση…

Πραγματεύεται το φόβο. Τον ανθρώπινο φόβο απέναντι σε διάφορα πράγματα και που μαζί με τη φυγοπονία γίνονται συνώνυμα με την ανηθικότητα. Κάθε φορά που υποκύπτουμε στους φόβους μας, παραχωρούμε κομμάτια του εαυτού μας που έχουν να κάνουν με την ηθική μας απέναντι στα πράγματα.

Ξεπερνάει τον ρεαλισμό αγγίζοντας περισσότερο υπαρξιακά θέματα με αυτό του το έργο ο Μίλλερ;

Εκμεταλλεύεται ένα πάρα πολύ ρεαλιστικό γεγονός ως φόντο, δηλαδή το ξεκαθάρισμα λογαριασμών των δύο αδελφών που συναντιούνται μετά από 16 χρόνια που είχαν να βρεθούν κατά τη διάρκεια των οποίων αναπτύχθηκαν εμπάθειες. Παρουσιάζονται μεγάλες εντάσεις, εμβαθύνουν σε αυτές, μέχρι που πιάνονται στα χέρια.

 

 

 

Ο Σταύρος Ζαλμάς πρωταγωνιστεί σε έργο του Άρθουρ Μίλλερ Facebook Twitter

 

 

Οι σχέσεις μεταξύ αδελφών στα έργα του Μίλλερ παίζουν πάντα κεντρικό ρόλο.

Η αμερικανική οικογένεια! Ο Μίλερ έγραψε Το τίμημα μέσα σε ένα σύντομο διάστημα μερικών εβδομάδων και για πρώτη φορά θέλησε να σκηνοθετήσει έργο του ο ίδιος. Πιθανόν να ήταν πολύ σημαντικό γι’ αυτόν.

Εσύ ποιον ρόλο παίζεις;

Του πετυχημένου χειρουργού ο οποίος επιστρέφει μετά από ένα νευρικό κλονισμό και τη θεραπεία του σε νοσοκομείο. Έχει πια συνειδητοποιήσει ότι οι αποφάσεις που πήρε στη ζωή του ήταν κι αυτές αποτέλεσμα του φόβου του να μην πάθει όσα έπαθε ο πατέρας του όταν καταστράφηκε οικονομικά. Εγκαταλείπει πια τις φιλοδοξίες του και το κυνήγι του χρήματος και ακριβώς σε αυτό το πλαίσιο αναθεώρησης είναι που συναντάει τον αδελφό του. Καταλαβαίνουν ότι οι επιλογές και των δύο ήταν αποτέλεσμα φόβου αλλά δεν υπάρχει περίπτωση να γεφυρώσουν το χάσμα μεταξύ τους. Αν ο αστυνομικός συνειδητοποιήσει ότι έζησε όλη του τη ζωή επάνω σε ένα ψέμα, δε θα μπορέσει να συνεχίσει.

Νομίζεις ότι το σύγχρονο κοινό θα ταυτιστεί λόγω των οικονομικών αδιεξόδων του;

Η ζωή μας με την κρίση έχει γίνει πιο εσωστρεφής, περισσότερο προσωποκεντρική. Σκεφτόμαστε λίγο παραπάνω, ασχολούμαστε περισσότερο με όσα μας αφορούν. Το έργο έχει σαν φόντο μεν μία οικονομική καταστροφή, αλλά εκείνο που κυρίως επεξεργάζεται είναι οι ανθρώπινοι φόβοι σε σχέση με τη λειτουργία τους επάνω μας και στην πορεία μας στη ζωή. Τη διαχείριση του φόβου.

 φωτογραφίες: Κώστας Αμοιρίδης 

«ΤΟ ΤΙΜΗΜΑ» ΤΟΥ ΑΡΘΟΥΡ ΜΙΛΛΕΡ                                                 

Μετάφραση: Ειρήνη Αδαμίδου

Σκηνοθεσία: Άσπα Καλλιάνη

Σκηνικά-κοστούμια: Γιώργος Γεωργίου

Μουσική: Γιώργος Μελισσινός

Φωτισμοί: Γιώργος Φρέντζος

Βοηθός σκηνοθέτη: Ελένη Αναστασίου

Οργάνωση παραγωγής: Χριστίνα Ζαχαροπούλου

Διανομή με αλφαβητική σειρά: Σταύρος Ζαλμάς (Ουώλτερ Φραντζ), Στέλλα Καζάζη (Έστερ), Αλέξανδρος Μούκανος (Βίκτωρ Φραντζ), Χρήστος Σιμαρδάνης (Γκρέγκορυ Σόλομον).

ΕΝΑΡΞΗ: ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 31 ΙΑΝΟΥΑΡΙΟΥ 2014     ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ

Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ