Όταν ο Έρικ Κλάπτον τραγουδούσε στην Τερψιθέα

Όταν ο Έρικ Κλάπτον τραγουδούσε στην Τερψιθέα Facebook Twitter
1

Από το Pireorama.

Βρισκόμαστε στις αρχές της δεκαετίας του '60, όταν σε κάθε γειτονιά του Πειραιά υπάρχουν τοπικά ερασιτεχνικά συγκροτήματα, αποτελούμενα κυρίως από μαθητές του τοπικού γυμνασίου ενώ την ίδια περίοδο εμφανίζονται και οι πρώτοι ραδιοερασιτέχνες που εξέπεμπαν τα γνωστά "πειρατικά" προγράμματα κάτω από αντίξοες συνθήκες που δημιουργούσαν τα γνωστά ραδιογωνιόμετρα της αστυνομίας που τους εντόπιζαν και προχωρούσαν σε κατασχέσεις των μηχανημάτων.

Τα ερασιτεχνικά αυτά τοπικά συγκροτήματα, έδιναν παραστάσεις γνωστές ως "κυριακάτικα μουσικά πρωινά" σε αίθουσες κινηματοθεάτρων. Για να είναι μια τέτοια αίθουσα κατάλληλη, θα έπρεπε να διαθέτει πρωτίστως υπερυψωμένη σκηνή κάτω από την οθόνη. Κατάλληλες αίθουσες για τον σκοπό αυτό στον Πειραιά ήταν οι κινηματογράφοι Αρμονία και Δελφοί στην Καλλίπολη αλλά κυρίως ο κινηματογράφος Τερψιθέα στην ομώνυμη πλατεία.

Μερικά συγκροτήματα μέσα από αυτά τα "μουσικά πρωινά" κατάφεραν να αποκτήσουν κοινό που τους ακολουθούσε διαρκώς σε όποια σκηνή και αν παρουσιάζονταν.


Ένα από τα ελληνικά συγκροτήματα της πρώιμης αυτής φάσης ήταν και οι αθηναίοι Juniors που αποτελούνταν από τους Αλέκο Καρακαντά (κιθάρα) τον Παρίτση (κιθάρα και φωνητικά), τον Τζίμη Νταή (κρουστά), τον Γιώργο Τσίκνη (φωνητικά), τον Λάκη Βλαβιανό (πιάνο), τον Πέτρο Κολάτο (σαξόφωνο) και τον Θάνο Σογιούλ (μπάσο). Ο τελευταίος Θάνος Σογιούλ είναι ο γιος του παλαιότερου γνωστού μουσικοσυνθέτη Μιχάλη Σογιούλ.

Τον Θάνο Σογιούλ τον συναντούμε και στις ταινίες "Νόμος 4000" και "Κατήφορος" που κάνει τον εξοργισμένο νέο.

Στις 10 Οκτωβρίου του 1965 όμως ο Θάνος χάνει τη ζωή του εξ αιτίας τροχαίου, ενώ ο Καρακαντάς που βρίσκεται στο ίδιο αυτοκίνητο τραυματίζεται. Ξαφνικά λοιπόν το συγκρότημα μένει χωρίς μουσικούς.

Και ενώ όλοι θα περίμεναν την διακοπή των "κυριακάτικων μουσικών πρωινών" από τους Juniors, αυτοί μόλις μια εβδομάδα μετά το δυστύχημα, ανακοινώνουν ότι η προγραμματισμένη συναυλία της Κυριακής 17 Οκτωβρίου 1965, θα γίνει κανονικά στον Κινηματογράφο Τερψιθέα. Η εμφάνιση αυτή αφιερώνεται μάλιστα στην μνήμη του αδικοχαμένου Θάνου Σογιούλ.

Την θέση του κιθαρίστα Καρακαντά καταλαμβάνει κάποιος Έρικ. Αυτός ο Έρικ (που φυσικά πρόκειται για τον Έρικ Κλάπτον) είναι ένας παράξενος Εγγλέζος που περνά τις βραδιές του παίζοντας κιθάρα στην Πλάκα με ένα άλλο μικρό συγκρότημα τους Faces. Ο ίδιος λέει ότι έχει αποχωρήσει από ένα αγγλικό συγκρότημα τους "Γιάρντμπερντς". (Στην επίσημη σελίδα του Eric Clapton επιβεβαιώνει ότι το 1965 βρίσκονταν στην Ελλάδα και έπαιζε στην Αθήνα, αλλά με ένα συγκρότημα τους "The Glands". O Clapton μάλιστα λέει ότι στο ίδιο συγκρότημα έπαιζε πιάνο και ο Ben Palmer).

Η συναυλία πραγματοποιείται μέσα σε μια έντονα φορτισμένη ατμόσφαιρα από τον θάνατο του Σογιούλ, ενώ οι εφημερίδες της εποχής αν και η συναυλία που γίνεται στον κινηματογράφο Τερψιθέα είναι τοπικής σημασίας, την καταγράφουν ως είδηση με τον τίτλο "Υστερία" για να αποδώσουν την κατάσταση που επικρατούσε στο κοινό της Τερψιθέας, υστερία που προκάλεσε το εκπληκτικό παίξιμο της κιθάρας του Έρικ Κλάπτον.

"Υπήρχε βέβαια η φόρτιση από το δυστύχημα, αλλά ήταν κι αυτός ο Εγγλέζος που με την κιθάρα του έπαιζε παπάδες. Ο κόσμος δεν είχε ξανακούσει κάτι τέτοιο".

Η κοινή εμφάνιση των Juniors με τους faces και τον Εγγλέζο Έρικ, έκανε τέτοιο πάταγο που η συναυλία συνεχίστηκε για έξι ημέρες στην Τερψιθέα.

Όμως ο Clapton συνεργάζεται με τους Juniors για κάποιο διάστημα μετά από την ημέρα εκείνη της Τερψιθέας.

Άλλοι μιλάνε για εξάμηνο άλλοι για δίμηνο. Η ιστορία πάντως καταγράφει τετράμηνη απουσία του Κλάπτον από το συγκρότημά του Bluesbrakers, αφού στην ιστορία της ροκ δεν αναφέρεται επισήμως τι έκανε ο Κλάπτον αυτό το τετράμηνο της απουσίας του. Επανεμφανίζεται με τους Bluesbrakers στα τέλη του 1965.

Ο Νίκος Μαστοράκης μάλιστα απευθυνόμενος τότε στον Κλάπτον του λέει: "Έρικ εσύ εδώ χαραμίζεσαι με τέτοια κιθάρα! Ντρέπεται όλο το συγκρότημα που παίζει". Ο Έρικ απαντώντας στον Μαστοράκη του λέει: "Μα εγώ την έχω βρει εδώ πέρα".


Μετά από 23 χρόνια όταν ο Έρικ Κλάπτον έχει γίνει πια διάσημος, συναντά ξανά τον Μαστοράκη και θυμάται το ξεκίνημα της Τερψιθέας.

Το 1966 οι JUNIORS διαλύονται και ο Έρικ επιστρέφει στην Αγγλία. Τον Ιούλιο του 1966 δημιουργεί τους CREAM και από το 1968 κάνει ουσιαστικά μοναχική καριέρα.

  • Επιλεκτικό απόσπασμα από άρθρο του Λεωνίδα Καλλιβρετάκη (ιστορικού Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών) που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα "ΝΕΑ" 13/8/1999.
  • Αρχείο Εφημερίδων Εθνικής Βιβλιοθήκης
Αρχείο
1

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

1 σχόλια