Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall

Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall Facebook Twitter
0

— Πώς ξεκίνησε η ιδέα για το «Art Take Over» στο The Mall;
Σκεφτείτε πώς είναι να έρχεται κάποιος και να σου ζητά να υλοποιήσεις αυτό ακριβώς που θα ήθελες να του προτείνεις εσύ! Υποδέχτηκα την πρόταση με ενθουσιασμό. Υπό τις κατάλληλες συνθήκες, που εδώ διασφαλίστηκαν, πιστεύω στην εξωστρέφεια της τέχνης και θεωρώ ότι είναι –και οφείλει να είναι– μια υπόθεση που αφορά τον πολύ κόσμο. Δεν πιστεύω ότι με τέτοιες δράσεις εμπιστευόμαστε τα έργα τέχνης στο βλέμμα εκείνων που δεν γνωρίζουν αρκετά, άρα υποτιμούμε τη δυναμική και τη σημασία τους. Αντιθέτως, πιστεύω ότι με τον τρόπο αυτό υψώνουμε τον πήχη και καλλιεργούμε το βλέμμα εκείνων που δεν είναι σχετικοί. Αυτό σημαίνει ομορφιά στην πόλη, βελτίωση του δημόσιου χώρου, καλλιέργεια της αισθητικής. Είμαι ιδιαίτερα ευτυχής για τη δυνατότητα που μου δόθηκε από το The Mall Athens και ενσυνείδητα εργάστηκα ακάματα για το αποτέλεσμα επί σειρά μηνών, ενδεχομένως φέρνοντας στο τραπέζι περισσότερα από αυτά που μου είχαν ζητηθεί.

— Με τι κριτήριο επιλέξατε την κάθε συνεργασία;

Αναζήτησα και επιδίωξα μια πλουραλιστική ισορροπία στις τάσεις και στις θεματικές του προγράμματος του «Art Take Over». Με την επιθυμία να υπάρχουν τόσο ιστορικές όσο και σύγχρονες εικαστικές εκθέσεις αλλά και εικαστικά εργαστήρια για μικρούς και μεγάλους –το στοιχείο της διάδρασης ήταν μείζον ζητούμενο κατά τον σχεδιασμό–, προσπάθησα να κατανείμω όσα εν τέλει υλοποιήσαμε ανά όροφο, έχοντας σε κάθε περίπτωση γνώση της ταυτότητας του εκάστοτε ορόφου. Έτσι, για παράδειγμα, οι δράσεις για τα παιδιά καθώς και το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης με τα εκθέματά του φιλοξενούνται στο ισόγειο, όπου βρίσκονται πολλά παιδικά καταστήματα, το Πελοποννησιακό Λαογραφικό Ίδρυμα φιλοξενείται κοντά στις μπουτίκ των γυναικέιων ενδυμάτων του δεύτερου ορόφου και τα αρχεία της Finos Film κοντά στην είσοδο των κινηματογράφων. Κατά τα άλλα, μοιράσαμε τις υπόλοιπες δράσεις σεβόμενοι τη δομή του χώρου και αναζητώντας το ιδανικό σημείο για τους ζωγραφικούς πίνακες, τη φωτογραφία, τα εικαστικά ενδύματα, τα γλυπτά, τη δράση «Shopping Bag» κλπ.

— Μιλήστε μας για τις εκθέσεις που θα δούμε από 6 ως 21 Οκτωβρίου.

Οι εκθέσεις βρίσκονται σε οργανικό διάλογο με τη δομή και το περιεχόμενο κάθε επιπέδου του εμπορικού κέντρου. Οι επισκέπτες θα παρακολουθήσουν ολοκληρωμένα αφιερώματα, παρουσιάσεις και εκθέσεις σημαντικών πρωτότυπων έργων, όπως αυτά του Γιώργου Ζογγολόπουλου σε συνεργασία με το Ίδρυμα Γεωργίου Ζογγολόπουλου καθώς και δεκάδων άλλων διακεκριμένων καλλιτεχνών. Το κοινό θα μπορέσει επίσης να παρακολουθήσει πολλές ακόμη ενδιαφέρουσες εκθέσεις, όπως η «Ελληνική μόδα από τις συλλογές του Πελοποννησιακού Λαογραφικού Ιδρύματος», η έκθεση «Καρέ Καρέ: Ο μαγικός κόσμος της Finos Film» με σπάνιο υλικό και συλλεκτικά αντικείμενα από τα αρχεία της εταιρείας ή η έκθεση του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης με τίτλο «Οι μεγάλοι ζωγράφοι από το Μουσείο Ελληνικής Παιδικής Τέχνης». Το σύγχρονο εικαστικό πρόγραμμα του «Art Take Over» περιλαμβάνει εκθέσεις ζωγραφικής και κατασκευής, γλυπτικής και εικαστικού ενδύματος, ενώ παράλληλα διοργανώνεται διαγωνισμός ασπρόμαυρης θεματικής φωτογραφίας με τίτλο «Οι μικρές νεκρές φύσεις της Αθήνας» σε συνεργασία με τη δυναμική ψηφιακή κοινότητα «Κάθε Σάββατο στην Αθήνα» και συντονισμό του ιδρυτή της, δημοσιογράφου Νίκου Βατόπουλου. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει η ομαδική εικαστική έκθεση με τίτλο «Αγορά / Agora», που πραγματοποιείται με τη συμμετοχή τριάντα διακεκριμένων καλλιτεχνών. Επίσης, οι επισκέπτες θα δουν την ομαδική εγκατάσταση εικαστικού ενδύματος με τίτλο «Fashion Tales», ενώ στο 2ο επίπεδο του The Mall Athens φιλοξενείται «Έκθεση Σύγχρονης Γλυπτικής». Μια ακόμα ενδιαφέρουσα έκθεση είναι αυτή με τίτλο «Shopping Bag», που με την επιμέλεια της product designer Χριστίνας Σκουλούδη συγκεντρώνει εικαστικούς και designers που μεταμορφώνουν μια λευκή χάρτινη σακούλα σε αυτοτελές χρηστικό αντικείμενο ή αντικείμενο τέχνης.

Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall Facebook Twitter
Φραγκίσκος Δουκάκης, Ματιές, 2017, Λάδι σε μουσαμά, 70x100 εκ.

— Τι άλλου είδους δράσεις και workshops περιλαμβάνει το πρόγραμμα;

Καταρχάς, μπορεί κανείς να περιηγηθεί στις εκθέσεις και να τις απολαύσει ή να παρακολουθήσει το ανοιχτό εργαστήριο της ΑΣΚΤ που γενικά φαίνεται ότι μαγνητίζει τον κόσμο. Επιπλέον, κάθε απόγευμα τις καθημερινές και το Σάββατο πρωί και απόγευμα πραγματοποιούνται εργαστήρια για παιδιά με την art educator Λύντια Πετροπούλου και τη διευθύντρια του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης, την Εύα Σταμάτη. Τις ίδιες ώρες εναλλασσόμενοι σπουδαίοι εικαστικοί (στους οποίους είμαι ευγνώμων για τη συμβολή τους) πραγματοποιούν εργαστήρια ενηλίκων. Κόσμημα, κολάζ, ζωγραφική σε διάφορα υλικά και ομαδική τοιχογραφία είναι μερικές από τις δράσεις στις οποίες καλούμε το κοινό να συμμετάσχει. Θέλουμε να μπορεί ο καθένας, αφιερώνοντας ελάχιστο χρόνο ή και όλο του το απόγευμα, αν το επιθυμεί, να φύγει παίρνοντας ένα εικαστικό αντικείμενο ή έργο τέχνης μαζί του. Η συμμετοχή είναι ελεύθερη και το πρόγραμμα των εργαστηρίων βρίσκεται αναρτημένο επιτόπου αλλά και στη σελίδα του The Mall Athens.

— Πείτε μας δυο λόγια για τη δράση με τους φοιτητές και αποφοίτους του Α' Εργαστηρίου Ζωγραφικής της Ανωτάτης Σχολής Καλών Τεχνών (ΑΣΚΤ).

Με τον υπεύθυνο του Α' Εργαστηρίου Ζωγραφικής της ΑΣΚΤ, καθηγητή Άγγελο Αντωνόπουλο, μας συνδέει πολυετής φιλία και συνεργασία. Οπως κι εγώ, έτσι κι εκείνος πιστεύει στην αναμέτρηση και στη συνύπαρξη της τέχνης με τον δημόσιο χώρο και το δημόσιο βλέμμα. Γενικά, η ΑΣΚΤ, με την πολύτιμη αρωγή του Γραφείου Διασύνδεσής της, έχει ανοίξει τα φτερά της με εξαιρετικές δράσεις τα τελευταία χρόνια στην Αθήνα αλλά και εκτός, έχει συνεργαστεί με μουσεία, ιδρύματα, πινακοθήκες, αίθουσες τέχνης, βιομηχανικούς οργανισμούς και άλλους φορείς. Ιδιαίτερα το Α' Εργαστήριο παρουσιάζει εξαιρετικά πυκνή δράση, με την ενθάρρυνση, τη συνέργεια αλλά και τη συνευθύνη του Άγγελου Αντωνόπουλου. Η ιδέα της ολοκλήρωσης ενός έργου τέχνης μπροστά στο κοινό από μια ομάδα φοιτητών και νέων αποφοίτων είναι κάτι που έχουμε επαναλάβει σε συνεργασία με τον Άγγελο και στο παρελθόν, με ιδιαίτερη επιτυχία. Στην περίπτωση του «Art Take Over», δεκαπέντε νέοι εικαστικοί δημιούργησαν κατά τη διάρκεια της πρώτης εβδομάδας της δράσης (6-14/10) μπροστά στο κοινό με θέμα τον ίδιο τον χώρο που τους φιλοξενεί, ενώ τη δεύτερη εβδομάδα τα έργα τους θα εκτίθενται και θα είναι υποψήφια για 4 βραβεία που θα απονεμηθούν το Σάββατο 21/10.

Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall Facebook Twitter
Tel-Néant: 1998, ανοξείδωτος χάλυβας και πλεξιγκλάς. Πρωτότυπο γλυπτό προς έκθεση. Όμοιο γλυπτό βρίσκεται εγκατεστημένο στο Προεδρικό Μέγαρο. Το γλυπτό ύψους 13 μ. και μήκους 10 μ. το οποίο ο καλλιτέχνης παρουσίασε στην Μπιενάλε της Βενετίας το 1997, εκτέθηκε στη συνέχεια στο Βερολίνο και στη Βαϊμάρη το 1998 και 1999 αντιστοίχως, όταν οι πόλεις είχαν οριστεί Πολιτιστικές Πρωτεύουσες της Ευρώπης.Σήμερα το έργο βρίσκεται εγκατεστημένο στο Μέγαρο του ΟΤΕ.
Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall Facebook Twitter
Ευδοξιάδης Γιώργος, 11 ετών, ακουαρέλα. Αναπαραγωγή έργου που δημιουργήθηκε στα εικαστικά εργαστήρια του Μουσείου Ελληνικής Παιδικής Τέχνης με αφορμή τα έργα του Μαρκ Σαγκάλ.
Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall Facebook Twitter
Αγγελική Σχίζα, Το δικό μου Μοναστηράκι. "Δεκαετία 1950 στην Αθήνα. Ωραίες αναμνήσεις των παιδικών μου χρόνων στο σπίτι των γονιών μου".
Small talk με την Ίριδα Κρητικού, διοργανώτρια της «καλλιτεχνικής κατάληψης» στο The Mall Facebook Twitter
Βούλα Καραμπατζάκη, «Paper Dress and Mask», 2017. "Χρησιμοποιώ τα ελληνικά σημαιάκια, ως αναδυόμενες παιδικές μνήμες, για να κατασκευάσω ενα ένδυμα «paper caper» μαζί με μια «μάσκα», σύμβολο που συναντάμε στα περισσότερα ελληνικά ιεροτελεστικά/παγανιστικά δρώμενα από αρχαιοτάτων χρόνων μέχρι σήμερα, και να αποτυπώσω την ανάγκη της εποχής μας να αναδείξουμε την ελληνική μας παράδοση και ταυτότητα, που θα μας βοηθήσει να ανταποκριθούμε στις απαιτήσεις της εποχής που ζούμε".
Αρχείο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ