Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ

Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
0

 

Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
H Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ

Νυχτερινή Περίπολος

 

Διάβασα πριν μερικές μέρες μονορούφι τα δυο διηγήματα του Μπαλζάκ,  Σαραζίν και το Άγνωστο Αριστούργημα( εκδόσεις ύψιλον, 3 ευρώ στο παζάρι βιβλίου της Αθήνας, μέχρι τις 9 Φεβρουαρίου στην πλατεία Κοτζιά). Στο Άγνωστο Αριστούργημα ο γέρος ζωγράφος Φρενχόφερ είναι σίγουρος ότι έχει ζωγραφίσει το απόλυτο αριστούργημα, την Κατρίν Λεσκώ. Μέσα στην μακροσκελή ανάλυση που κάνει περί Τέχνης στο νεαρό ζωγράφο Νικολά Πουσέν και στον ήδη καταξιωμένο Φραντς Πόρμπις, μου κίνησε το ενδιαφέρον ένα σημείο της ομιλίας του το οποίο θυμάμαι αυτή την στιγμή χωρίς να χρειαστεί να ανατρέξω στο βιβλίο. Λέει ο Φρενχόφερ ότι υπάρχει διαφορά ανάμεσα σε ένα άψογο πίνακα και σε ένα πίνακα που έχει ζωή. «Είναι τέλειες» λέει για κάποιες γυναικείες φιγούρες «αλλά δεν βλέπω το αίμα να κυλάει στις φλέβες τους».

Σκέφτηκα ένα πίνακα που μου είχε δημιουργήσει αυτή την εντύπωση όταν τον είχα δει στο Άμστερνταμ πριν χρόνια. Τα πρόσωπα στην «Νυχτερινή Περίπολο» του Ρέμπραντ ήταν τόσο ζωντανά ώστε καθώς κοιτούσα τον πίνακα νόμιζα ότι όλο αυτό το σύμπαν θα ξεχειλίσει σιγά-σιγά στα πόδια μου. Ήταν η πρώτη φορά που ένας πίνακας με είχε αρπάξει από τα μούτρα, επειδή τα πρόσωπα, οι κινήσεις τους, τα χρώματα, όλη αυτή η αυτόνομη ενέργεια που εξέπεμπε δεν με άφηνε να πάρω τα μάτια μου από πάνω του. Εκεί συνειδητοποίησα την τεράστια διαφορά που υπάρχει ανάμεσα στο να βλέπεις ένα πίνακα από κοντά και στο να τον βλέπεις σε κάποιο βιβλίο ή στο ίντερνετ. Απλά, δεν υπάρχει σύγκριση.

Πέρσι με αφορμή την επαναλειτουργία του Rijksmuseum στο Άμστερνταμ θα έβλεπα αυτό το εκπληκτικό βίντεο:

Την αναπαράσταση του πίνακα σε ένα εμπορικό κέντρο. Έτσι θα έπρεπε να διαφημίζεται η τέχνη. Να μας βρίσκει μέσα στα εμπορικά κέντρα καθώς κρατάμε τις σακούλες και ακούγονται οι προσφορές από τα μεγάφωνα. Μόνο έτσι θα αναπνεύσει μέσα στην καθημερινότητα μας. Για να γίνει όμως αυτό πρέπει να υπάρχει η ιδέα και μια καλή αφορμή. Όπως έγινε με την επαναλειτουργία του μουσείου στο Άμστερνταμ.

Τα σχέδια του Πικάσο

 

O Πικάσο αγαπούσε το Άγνωστο Αριστούργημα. Με αφορμή αυτό έφτιαξε μια σειρά σχεδίων. Εκατό χρόνια μετά τη συγγραφή του βιβλίου, στα μέσα της δεκαετίας του 1930, ο Πάμπλο Πικάσο θα εγκατασταθεί στο μέγαρο όπου διαδραματίζεται η ιστορία του βιβλίου και εκεί θα ζωγραφίσει την «Guernica», ένα έργο για την αθλιότητα και την απανθρωπιά του πολέμου.

Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Guernica
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter

Πωλ Σεζάν

 

Δυο χρόνια πριν το θάνατο του ο Cezanne εξομολογήθηκε στην Emile Bernard ότι μόλις διάβασε την ιστορία του Φρενχόφερ, του ήρωα του Μπαλζάκ στο Άγνωστο Αριστούργημα που δεν κατάφερε να πραγματοποιήσει τους καλλιτεχνικούς του στόχους ξέσπασε σε κλάματα και θεωρούσε ότι ο ίδιος ενσαρκώνει αυτόν τον τραγικό ήρωα.  Ο Cezanne θεωρούσε ότι είχε τον ίδιο στόχο με τον ήρωα του Μπαλζάκ «Να εκφράσει με χρώμα την ζωή». Περισσότερα εδώ

Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Οι χαρτοπαίχτες του Πωλ Σεζάν

Ο Πωλ Σεζάν έφυγε πικραμένος από την ζωή και χτυπημένος από την κριτική. Πίστευε ότι η καλλιτεχνική του αξία κάποια στιγμή θα αναγνωριστεί και συχνά έλεγε «Γεννήθηκα νωρίς». Το Μάιο του 1952 πουλήθηκε μια νεκρή φύση του ζωγράφου  στα 33.000.000 γαλλικά φράγκα. Τον Οκτώβριο του 1958 προσφέρθηκαν στο Λονδίνο 258 εκατομμύρια γαλλικά φράγκα για έναν πίνακα του ζωγράφου.

 

Η ωραία καβγατζού


Ένα αφιέρωμα στο Άγνωστο Αριστούργημα του Μπαλζάκ Facebook Twitter
Η Emmanuelle Beart στο la bell Noiseuse

 

 

Η ταινία «Η ωραία καβγατζού», του Ζακ Ριβέτ, είναι διασκευή του Άγνωστου Αριστουργήματος του Μπαλζακ και η τελευταία αριστουργηματική ταινία του σκηνοθέτη. Με θέμα την καλλιτεχνική δημιουργία και την πάλη ανάμεσα στο ζωγράφο και στον ίδιο τον εαυτό του.

Μια σκηνή από την ταινία:

Ολόκληρο το φιλμ:

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ