Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο;

Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο; Facebook Twitter
18

 

Βλέπεις αυτές τις μέρες να πουλιούνται αληθινά δέντρα και σκέφτεσαι πόση κακογουστιά, κιτς, απερισκεψία, βλακεία και νεοπλουτέ μπαναλαρία κρύβουν μέσα τους οι άνθρωποι και είναι έτοιμοι να την βγάλουν τα Χριστούγεννα. Δεν φτάνει που είναι η γιορτή της υπερβολής, δεν φτάνει που η υπερβολή αυτή προσπαθεί να καλύψει τούτη την περίοδο όπως-όπως τις κοινωνικοοικονομικές συνθήκες που ζούμε σαν ψυχεδελικό ριχτάρι πάνω σε τρύπιο καναπέ, έχουμε και τους σφαγείς του δάσους. Τα απλώνουν μάλιστα στα πεζοδρόμια των ΒΠ σαν τρόπαια. Κάθεται ο άλλος στο σκαμνάκι του και περιμένει να πουλήσει και δεν τον ενοχλεί κανένας.

Είναι τρομερό αν φανταστείς το πού επιλέγουν μερικοί άνθρωποι να εκδηλώσουν την λατρεία τους για το αληθινό: Σε καθετί άκυρο.

Γκουγκλάροντας λίγο το θέμα είδα σε κάποιο ρεπορτάζ για τις πωλήσεις αληθινών δέντρων στη Κύπρο ότι:

«Αληθινά χριστουγεννιάτικα δέντρα με τιμές για όλα τα βαλάντια διαθέτει και φέτος το Τμήμα Δασών, για όσους πολίτες επιλέξουν το στόλισμα ενός οικολογικού δέντρου σε σχέση με τα τεχνητά που υπάρχουν στην αγορά»

 

Τώρα το πώς το κομμένο δέντρο έχει βαφτιστεί από το Τμήμα Δασών οικολογικό μάλλον είναι ένα ερώτημα που δύσκολα μπορεί να το απαντήσει κάποιος. Επίσης σε ένα ρεπορτάζ για το πώς να κάνεις την σωστή επιλογή για Χριστουγεννιάτικο δέντρο κάτι από αυτά που πρέπει να έχετε κατά νου είναι το εξής:

«Αποφασίστε εάν θέλετε ένα αληθινό ή ένα τεχνητό δέντρο. Το θέμα με τα αληθινά δέντρα, είναι ότι χρειάζονται περισσότερη φροντίδα, άρα και περισσότερα χρήματα, ενώ τα τεχνητά δέντρα, αν και δεν έχουν αυτό το υπέροχο φυσικό άρωμα, είναι ωστόσο πιο εύκολο να τα στήσετε και δεν έχουν και μεγάλη φασαρία». Τι να πρωτοσχολιάσεις;

 

Επίσης, κάπου διάβασα ότι «πρέπει να ζητάμε πιστοποίηση ότι τα δέντρα έχουν καλλιεργηθεί για αυτό το σκοπό». Άντε και έχουν καλλιεργηθεί για αυτό το σκοπό, άντε και σου δείχνουν το πιστοποιητικό, άντε και το έστησες «νόμιμα». Σε κάνει η «νομιμότητα» λιγότερο κιτς και απερίσκεπτο;

Αλλά εσείς που στολίζετε αληθινό δέντρο αυτές τις μέρες μην πτοείστε, υπάρχουν και χειρότερα: H φιλανθρωπία των Χριστουγέννων.

Υ.Γ.

Εικόνες του Jason Wen. Πεταμένα δέντρα μετά το τέλος των γιορτών στις γειτονιές του Λονδίνου:

Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο; Facebook Twitter
Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο; Facebook Twitter
Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο; Facebook Twitter
Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο; Facebook Twitter
Για ποιον λόγο στολίζεις αληθινό δέντρο; Facebook Twitter
18

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

16 σχόλια
Φέτος που είμαι στα ξένα (εισαγωγή μπουζουκιού, ντριν ντραν ντριν ντραν) και δεν έχω το πλαστικό δέντρο μαζί, πήρα ένα γλαστράκι από το σουπερμάρκετ με αληθινό δεντράκι κάποιας τάδε ποικιλίας έλατο και το λατρεύω. Θα το έχω -μακάρι- και του χρόνου και του παραχρόνου.Από την άλλη άχτι το 'χω να βάλω το καραβάκι, και να πεις οτι είμαι και θρήσκα ρε γαμώτο.. Αλλά έχω ψαρώσει από μικρή.
μακαρι φετος να στολισουν ακομα περισσοτεροι αθηναιοι φυσικα δεντρα ετσι ωστε να καει και στα τζακια και στις σομπες λιγο ξυλο και οχι καρεκλοποδαρα μπας και γλιτωσουμε οι ασθματικοι την μπουκαλα οξυγονου μεσα στα σπιτια στα μπαλκονια και στα πηγαινε-ελα μας....
Η μητέρα μου αγόρασε το ψεύτικο δέντρο της αρκετά πριν γεννηθώ. Εγώ είμαι σχεδόν 28. Είναι λιγάκι τσαλακωμένο σε μερικά σημεία αλλά με τα στολίδια δεν φαίνεται. Συμφωνώ με τα περισσότερα από όσα ειπώθηκαν για τα φυσικά δέντρα. Απλά σχολιάζω ώστε να δουν μερικοί οτι το ψεύτικο έχει και αυτό θετικά.
Να αφήσουν τα δεντράκια ήσυχα! Καίγονται που καίγονται τόσα, από τους οικοπεδοφάγους, έχουμε και τα Χριστούγεννα!! Πάντα δε αναρωτιόμουν τι απογίνονται τα φυσικά δέντρα που δεν πωλούνται. Μήπως ξέρει κανείς;
Η αληθεια ειναι οτι ειναι πολυ πιο οικολογικα πρωτον γιατι καλλιεργουνται επι τουτου και κυριως επειδη.....Ενα δενδρο αποτελειται κατα 99% (ας πουμε) απο ανθρακα που εχει συλλεξει μεσω της φωτοσυνθεσης απο τον αερα. Οταν αυτο το δενδρο καει θεωρητκα ΔΕΝ μολυνει απλα επειδη επιστρεφει τον ανθρακα αυτο στην ατμοσφαιρα. Συγκεκριμμενα τα χριστ δενδρα συνηθως δεν καιγονται (τις παλιες καλες εποχες) αλλα απλα πετιουνται και ετσι κανουν και καλο δεσμευοντας ενα σωρο ανθρακα στο υπεδαφος (χωματερη)
ΜΙΑ ΑΠΟΨΗ ΔΙΑΦΟΡΕΤΙΚΗ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΔΗΘΕΝ ΟΙΚΟΛΟΓΟΥΝΤΕΣΤο Χριστουγεννιάτικο δέντρο ως οικολογικό έθιμο, που δέχεται κάθε χρόνο μεγάλη επίθεση από τους «οικολογούντες». Κυριάκος ΣκορδάςΔασολόγος – Περιβαλλοντολόγος Το έθιμο του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είναι συνυφασμένο με την νέο-ελληνική παράδοση, αλλά και με το κλίμα των εορτών των Χριστουγέννων παγκοσμίως. Ως μέσο για να στολίσουμε το σπίτι μας ή τον χώρο εργασίας μπορεί η χρήση του να έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτό επ ουδενί δε σημαίνει πως πρόκειται για ένα «ξενόφερτο έθιμο». Σημειολογικά πρέπει να αναφερθεί πως στην Ελλάδα ήρθε με την οικογένεια των Βαυαρών, μετά την επανάσταση του ‘21 και την απελευθέρωση της χώρας, όπου στολίστηκαν το 1835 τα ανάκτορα (η σημερινή βουλή) με χριστουγεννιάτικο δέντρο καθώς και λίγα ακόμα σπίτια στην Αθήνα.Είναι γεγονός πως αποτελεί ένα έθιμο για πολλούς χριστιανικούς λαούς σε όλο τον κόσμο. Ειδικότερα για τις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, αλλά και για την Αμερική. Υπάρχουν επίσης αναφορές για σύνδεση με τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους ως προσπάθεια τόνωσης ενός νέου συμβόλου ως απάντηση σε πολλά ειδωλολατρικά πρότυπα. Ειδικά στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου πάντα υπήρχε η σύνδεση του δέντρου με την καλοτυχία. Ειδικά ένα δέντρο αειθαλές και καταπράσινο. Σήμερα ως τέτοιο έχει καθιερωθεί το έλατο. Παράλληλα μέσα από δημιουργία παραμυθιών και άλλων εκδόσεων ενισχύθηκε η παρουσία του δέντρου, με χαρακτηριστική αναφορά το βιβλίο του Καρόλου Ντίκενς (Christmas Carole), καθώς και του ρόλου του μέσα στις γιορτές (όπου εκεί τοποθετούνται τα δώρα κλπ). Στη Γερμανία πωλούνται κάθε χρόνο περίπου 25 εκατομμύρια δέντρα, τα περισσότερα από τα οποία εισάγονται από τη Δανία. Η Δανία είναι γενικά μια χώρα που δείχνει τεράστιο ενδιαφέρον για την οικονομική διάσταση της παραγωγής Χριστουγεννιάτικου δέντρου. Η χώρα είναι αυτάρκης και εξάγει κοντά στα 7 εκατομμύρια δέντρα σε κάθε χριστουγεννιάτικη περίοδο!Αν έρθουμε στη χώρα μας τα νούμερα είναι ιδιαίτερα μικρά. Η παραγωγή ξεκίνησε από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1960. Αρχικά η δασική υπηρεσία έδινε άδειες για κοπή μικρού αριθμού μέσα σε καστανοπερίβολα και άλλες συστάδες. Καθώς η ζήτηση αυξανόταν, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για ενεργό συμμετοχή του αγροτικού κόσμου, ειδικά του ορεινού πληθυσμού της χώρας. Έτσι σιγά σιγά αρκετές οικογένειες ξεκίνησαν δειλά την εγκατάσταση φυτείας για παραγωγή χριστουγεννιάτικου δέντρου. Ως κύρια επιλογή ήταν η ελάτη, η οποία κυριαρχεί ως είδος ακόμα και τώρα, ενώ ακόμη χρησιμοποιούνται το πεύκο, η ερυθρελάτη, η ψευδοτσούγκα και άλλα. Ειδικά για το έλατο χρησιμοποιήθηκε ως αρχικός, σπόρος από ελατοδάση της Περιοχής Περτουλίου, ενώ σήμερα πολλοί παραγωγοί έχουν βρει περιοχές, με σχετικά ικανοποιητικά αποτελέσματα.Η μεγάλη όμως επίθεση που δέχεται το έθιμο του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα, από διάφορους (συχνά και από φορείς ή και οικολογικές οργανώσεις) έχουν «σπείρει» στην κοινή γνώμη μια αμφιβολία. Αρκετοί δυστυχώς ισχυρίζονται πως είναι αντιοικολογικό η προμήθεια φυσικού δέντρου. Μέσα σε πνεύμα άγνοιας ή και φαρισαϊσμού επικαλούνται πως το τεχνητό δέντρο είναι οικολογικό… Αν είναι δυνατόν η πλαστικούρα, με τις τοξικές βαφές και τις αναθυμιάσεις είναι οικολογικό απέναντι σε ένα φυσικό δέντρο. Ένα δέντρο που είναι προϊόν νόμιμης αγροτικής εκμετάλλευσης, απόλυτα ελεγχόμενης, που στηρίζει την τοπική οικονομία της ορεινής Ελλάδας. Κακά τα ψέματα αυτά είναι δυστυχώς τα κατάλοιπα αυτού που ονομάζω «οικολογία αστικού τύπου», τα οποία σε έντονο βαθμό ζούμε στις αντικυνηγετικές εξάρσεις. Είναι χαρακτηριστικό πως το ίδιο έντυπο ή εφημερίδα μπορεί να αποκηρύσσει τους κυνηγούς…. και τις πράξεις τους και ταυτόχρονα να επαινεί σικ εστιατόριο για να φάτε σπεσιαλιτέ πάπια ή αγριογούρουνο. Ο φαρισαϊσμός κυρίαρχος. Τα καημένα τα δεντράκια, λένε. Δεν λένε όμως ποτέ τα καημένα τα τριαντάφυλλα όταν αγοράζουν στη γιορτή του Αγ. Βαλεντίνου, ούτε τις καημένες τις ντομάτες όταν τις κόβουμε από το χωράφι, τις λιώνουμε για να κάνουμε σάλτσα… Δεν καταλαβαίνουν πως το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι ένα καθαρό αγρο-δασικό προϊόν. Αποτέλεσμα καλλιέργειας και κόπου των ορεσίβιων Ελλήνων, συχνά μοναδική επαγγελματική διέξοδος τους. Και για όποιον έχει αμφιβολία το κάθε κομμένο δέντρο οφείλει να είναι εφοδιασμένο με ειδική μολύβδινη σφραγίδα, που αποδεικνύει πως είναι προϊόν φυτείας και έχει κοπεί με την άδεια της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας.Και αναφερόμαστε για χιλιάδες στρέμματα γης, είτε άγονων εκτάσεων είτε εγκαταλελειμμένων αγρών, που δασώθηκαν με φυτείες χριστουγεννιάτικων δέντρων. Οι φυτείες αυτές, αν και είναι καλλιέργειες, παρέχουν όλα τα ευεργετικά οφέλη του δάσους. Είναι παραγωγοί οξυγόνου, αυξάνουν τη κάλυψη του εδάφους, συγκρατούν τα εδάφη από τις πλημμύρες, προσφέρουν εδαφοβελτιωτικές λειτουργίες, συμμετέχουν στον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα, αποτελούν χώρους χρήσιμους για την άγρια πανίδα. Όλοι αυτοί που με ευκολία κατηγορούν, ενταγμένοι μέσα στον α-κριτο trendy τρόπο ζωής που τα ΜΜΕ καλλιεργούν, πρέπει να αντιληφθούν πως το δίλημμα είναι α) δασωμένες πλαγιές και τόνωση του κατοίκου της υπαίθρου ή β) άγονες γυμνές πλαγιές και εγκατάλειψη των πατρογονικών εστιών…Δυστυχώς όλη αυτή η αρνητική προπαγάνδα και οι συνεχείς προσπάθειες δυσφήμισης ενός προϊόντος, όπου πρωτοστατούν ακόμα και κυριακάτικες εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας (οι οποίες στο ίδιο φύλλο προπαγανδίζουν μαγαζιά για να αγοραστούν πλαστικά κλαδιά…) είχε ως αποτέλεσμα την οικονομική ζημία των Ελλήνων παραγωγών. Από το 1992 έως το 2006 υπήρξε πτώση του αριθμού των υλοτομηθέντων δεντρυλλίων σε ποσοστό μεγαλύτερο από 50% (χωρίς να γνωρίζουμε πόσα από αυτά που κόπηκαν έμειναν και απούλητα). H σημερινή οικονομική κρίση ασφαλώς έφερε μεγάλη ζημιά στους παραγωγούς, που βρέθηκαν διπλά θύματα – και θύματα της οικονομικής κρίσης, αλλά και θύματα της «οικολογικής υστερίας»Εκτιμήσεις του εργαστηρίου Δασικής Οικονομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αναφέρουν πως από τα διαθέσιμα δέντρα υλοτομείται μόλις το 40%, γεγονός που αποδεικνύει την κρίση που περνά ο κλάδος των παραγωγών στη χώρα μας. Εδώ επίσης αξίζει να αναφέρουμε πως η ελληνική πολιτεία δεν φρόντισε έγκαιρα να ενισχύσει την καλλιέργεια των χριστουγεννιάτικων δέντρων και μάλιστα μετά την εφαρμογή του κανονισμού 2080/92 σταμάτησε και τις όποιες επιδοτήσεις. Παράλληλα γίνονται εισαγωγές χαμηλής ποιότητας δέντρων από τη Βουλγαρία.Τα πλεονεκτήματα του φυσικού δέντρου απέναντι στην ύπαρξη πλαστικού-τεχνητού είναι αντιληπτά, ειδικά σε κόσμο, όπως ο κυνηγετικός που γνωρίζει να βιώνει τη φύση και που επικοινωνεί με τους κατοίκους της ελληνικής υπαίθρου. Είναι όμως λυπηρή αυτή επίθεση που γίνεται κάθε χρόνο κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων. Όλοι εσείς που φέτος στολίσατε φυσικό χριστουγεννιάτικο δέντρο δεν πρέπει να νιώθετε ένοχοι… επειδή απλά κάποιοι είναι προκλητικά αμαθείς. Και αν χρειάζονται και επιχειρήματα να σας πω δυο αντικειμενικά:Α) Περιβαλλοντικό Ινστιτούτο του Γκέτεμποργκ της Σουηδίας έκανε ειδική μελέτη όπου τονίζει πως το φυσικό δέντρο είναι πιο οικολογικό, καθώς το τεχνητό δέντρο προκαλεί πολύ μεγάλη περιβαλλοντική υποβάθμιση, τόσο από το χρόνο καταστροφής του ως σκουπίδι, όσο και από την ενέργεια και την επιβάρυνση κατά την παραγωγή του, όσο και με τη μεταφορά του!Β) Σε παγκόσμιο συνέδριο που έγινε το καλοκαίρι του 2007 στη Δανία, στην περιοχή του Bogense διαπιστώθηκε η μεγάλη οικονομική σημασία και η ενεργός αγορά που υπάρχει γύρω από την οικονομία της παραγωγής φυσικού χριστουγεννιάτικου δέντρου. Και μετά το πέρας των γιορτών, όσοι διαθέτουν τζάκι, είναι μια καλή ασχολία με τα παιδιά η κοπή των κλαδιών και το άναμμα σιγά σιγά στο τζάκι. Και αναρωτηθείτε που θα πάει όλη αυτή η ποσότητα πλαστικών από τα τεχνητά δέντρα που γρήγορα θα τα βαρεθείτε και θα τα πετάξετε επίσης. Ακόμη για στόλισμα τα φυσικά κλαδιά από έλατο είναι ότι καλύτερο και πιο ζεστό, σε σχέση με γιρλάντες και άλλα πλαστικά. Και αν το φυσικό λίγο σας μαδήσει…. με λίγη σκούπα τακτοποιείται το ζήτημα. Προτιμώ έστω και λίγες μέρες το χρόνο, να έχω την αίσθηση της φύσης στο σπίτι μου, να μοσχομυρίζουν οι βελόνες.http://www.hunters.gr/2013/12/%CF%84%CE%BF-%CF%87%CF%81%CE%B9%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%85%CE%B3%CE%B5%CE%BD%CE%BD%CE%B9%CE%AC%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%BF-%CE%B4%CE%AD%CE%BD%CF%84%CF%81%CE%BF-%CF%89%CF%82-%CE%BF%CE%B9%CE%BA%CE%BF%CE%BB/
Δεν καταλαβαινω γιατί πρέπει να δέντρα να είναι ΚΟΜΜΕΝΑ. Ας τα πουλάνε μέσα σε γλάστρες με την ρίζα. Ας οργανωνουν μετα τις γιορτές εξτρατειες δενδροφύτευσης να πηγαινει ο κόσμος να τα φυτεύει στα καμμενα και στα βουνα. Οποιος θέλει να το κραταει οποιος θελει να το μεταφυτευει. Το καθε δεντρακι χρειαζεται χρόνια για να φτασει σε ενα λογικο μεγεθος για να πάει ο άλλος μετα να το σφαξει καινα το στολισει ενας τριτος για 15 μερες. Πριν μερικα χρόνια το σωματειο των εμπορων από τον Ταξιαρχη δώρησε στη Θεσσαλονίκη ενα ελατο 30+ μετρα και το στολίσανε στην Αριστοτελους. ΧΕΣΤΗΚΑ αν ηταν καλλιεργημενο, του πηρε 200 χρονια να γινει 30 μετρα για ελθει ενας σαρανταρης, που τοτε που βλαστησε το δεντρο δεν ήταν ΟΥΤΕ σε υγρη μορφη παππους του, να το κοψει.
Ως προς το ζητημα της καλαισθησιας, το δεντρο γενικως(ψευτικο η αληθινο)ειναι καπως οριακο. Ομως επειδη ετσι τα ξερουμε τα Χριστουγεννα, επειδη ολοι τα εχουμε στο μυαλο μας καπως "υπερβολικα χαρουμενα" μπορεις να το δικαιολοκησεις.Τωρα ως προς το ζητημα της οικολογιας, αν οντως τηρουνται ορισμενες προδιαγραφες(βεβαια στην Ελλαδα δεν το πολυπεριμενω αυτο, αλλα λεω Αν), τοτε γιατι οχι και τα αληθινα? Αν πραγματικα καλλιεργουνται με αυτο τον σκοπο δεν μπορεις να καταλογησεις ελλειμα οικολογικης συνειδησης.Προσωπικα βεβαια με ενοχλει το να στολιζω στο σαλονι μου τον κορμο ενος πεθαμενου δεντρου και με αυτη την εννοια, καλυτερα ψευτικο. Και ναι, βρισκω εξοχως θλιβερη την εικονα πεταμενων δεντρων μετα την χρηση...
Το άρθρο μου θύμισε ένα παραμύθι του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν για τη μελαγχολική μοίρα του χριστουγεννιάτικου έλατου.Η εικόνα ενός πεταμένου, ξεστολισμένου δέντρου δίπλα στα σκουπίδια είναι ιδιαιτέρως θλιβερή, μοιάζει με αυτή ενός τροφίμου γηροκομείου που πέρασαν οι γιορτές και δεν ήρθε κανείς να τον επισκεφτεί...
Το Χριστουγεννιάτικο δέντρο ως οικολογικό έθιμο, που δέχεται κάθε χρόνο μεγάλη επίθεση από τους «οικολογούντες». Κυριάκος Σκορδάς Δασολόγος – Περιβαλλοντολόγος Το έθιμο του Χριστουγεννιάτικου δέντρου είναι συνυφασμένο με την νέο-ελληνική παράδοση, αλλά και με το κλίμα των εορτών των Χριστουγέννων παγκοσμίως. Ως μέσο για να στολίσουμε το σπίτι μας ή τον χώρο εργασίας μπορεί η χρήση του να έχει ενταθεί τα τελευταία χρόνια, αλλά αυτό επ ουδενί δε σημαίνει πως πρόκειται για ένα «ξενόφερτο έθιμο». Σημειολογικά πρέπει να αναφερθεί πως στην Ελλάδα ήρθε με την οικογένεια των Βαυαρών, μετά την επανάσταση του ‘21 και την απελευθέρωση της χώρας, όπου στολίστηκαν το 1835 τα ανάκτορα (η σημερινή βουλή) με χριστουγεννιάτικο δέντρο καθώς και λίγα ακόμα σπίτια στην Αθήνα. Είναι γεγονός πως αποτελεί ένα έθιμο για πολλούς χριστιανικούς λαούς σε όλο τον κόσμο. Ειδικότερα για τις χώρες της Κεντρικής και Βόρειας Ευρώπης, αλλά και για την Αμερική. Υπάρχουν επίσης αναφορές για σύνδεση με τους πρώτους χριστιανικούς χρόνους ως προσπάθεια τόνωσης ενός νέου συμβόλου ως απάντηση σε πολλά ειδωλολατρικά πρότυπα. Ειδικά στις χώρες της Ανατολικής Μεσογείου πάντα υπήρχε η σύνδεση του δέντρου με την καλοτυχία. Ειδικά ένα δέντρο αειθαλές και καταπράσινο. Σήμερα ως τέτοιο έχει καθιερωθεί το έλατο. Παράλληλα μέσα από δημιουργία παραμυθιών και άλλων εκδόσεων ενισχύθηκε η παρουσία του δέντρου, με χαρακτηριστική αναφορά το βιβλίο του Καρόλου Ντίκενς (Christmas Carole), καθώς και του ρόλου του μέσα στις γιορτές (όπου εκεί τοποθετούνται τα δώρα κλπ). Στη Γερμανία πωλούνται κάθε χρόνο περίπου 25 εκατομμύρια δέντρα, τα περισσότερα από τα οποία εισάγονται από τη Δανία. Η Δανία είναι γενικά μια χώρα που δείχνει τεράστιο ενδιαφέρον για την οικονομική διάσταση της παραγωγής Χριστουγεννιάτικου δέντρου. Η χώρα είναι αυτάρκης και εξάγει κοντά στα 7 εκατομμύρια δέντρα σε κάθε χριστουγεννιάτικη περίοδο! Αν έρθουμε στη χώρα μας τα νούμερα είναι ιδιαίτερα μικρά. Η παραγωγή ξεκίνησε από τα μέσα περίπου της δεκαετίας του 1960. Αρχικά η δασική υπηρεσία έδινε άδειες για κοπή μικρού αριθμού μέσα σε καστανοπερίβολα και άλλες συστάδες. Καθώς η ζήτηση αυξανόταν, δημιουργήθηκαν οι προϋποθέσεις για ενεργό συμμετοχή του αγροτικού κόσμου, ειδικά του ορεινού πληθυσμού της χώρας. Έτσι σιγά σιγά αρκετές οικογένειες ξεκίνησαν δειλά την εγκατάσταση φυτείας για παραγωγή χριστουγεννιάτικου δέντρου. Ως κύρια επιλογή ήταν η ελάτη, η οποία κυριαρχεί ως είδος ακόμα και τώρα, ενώ ακόμη χρησιμοποιούνται το πεύκο, η ερυθρελάτη, η ψευδοτσούγκα και άλλα. Ειδικά για το έλατο χρησιμοποιήθηκε ως αρχικός, σπόρος από ελατοδάση της Περιοχής Περτουλίου, ενώ σήμερα πολλοί παραγωγοί έχουν βρει περιοχές, με σχετικά ικανοποιητικά αποτελέσματα. Η μεγάλη όμως επίθεση που δέχεται το έθιμο του χριστουγεννιάτικου δέντρου στην Ελλάδα, από διάφορους (συχνά και από φορείς ή και οικολογικές οργανώσεις) έχουν «σπείρει» στην κοινή γνώμη μια αμφιβολία. Αρκετοί δυστυχώς ισχυρίζονται πως είναι αντιοικολογικό η προμήθεια φυσικού δέντρου. Μέσα σε πνεύμα άγνοιας ή και φαρισαϊσμού επικαλούνται πως το τεχνητό δέντρο είναι οικολογικό… Αν είναι δυνατόν η πλαστικούρα, με τις τοξικές βαφές και τις αναθυμιάσεις είναι οικολογικό απέναντι σε ένα φυσικό δέντρο. Ένα δέντρο που είναι προϊόν νόμιμης αγροτικής εκμετάλλευσης, απόλυτα ελεγχόμενης, που στηρίζει την τοπική οικονομία της ορεινής Ελλάδας. Κακά τα ψέματα αυτά είναι δυστυχώς τα κατάλοιπα αυτού που ονομάζω «οικολογία αστικού τύπου», τα οποία σε έντονο βαθμό ζούμε στις αντικυνηγετικές εξάρσεις. Είναι χαρακτηριστικό πως το ίδιο έντυπο ή εφημερίδα μπορεί να αποκηρύσσει τους κυνηγούς…. και τις πράξεις τους και ταυτόχρονα να επαινεί σικ εστιατόριο για να φάτε σπεσιαλιτέ πάπια ή αγριογούρουνο. Ο φαρισαϊσμός κυρίαρχος. Τα καημένα τα δεντράκια, λένε. Δεν λένε όμως ποτέ τα καημένα τα τριαντάφυλλα όταν αγοράζουν στη γιορτή του Αγ. Βαλεντίνου, ούτε τις καημένες τις ντομάτες όταν τις κόβουμε από το χωράφι, τις λιώνουμε για να κάνουμε σάλτσα… Δεν καταλαβαίνουν πως το χριστουγεννιάτικο δέντρο είναι ένα καθαρό αγρο-δασικό προϊόν. Αποτέλεσμα καλλιέργειας και κόπου των ορεσίβιων Ελλήνων, συχνά μοναδική επαγγελματική διέξοδος τους. Και για όποιον έχει αμφιβολία το κάθε κομμένο δέντρο οφείλει να είναι εφοδιασμένο με ειδική μολύβδινη σφραγίδα, που αποδεικνύει πως είναι προϊόν φυτείας και έχει κοπεί με την άδεια της αρμόδιας δασικής υπηρεσίας.Και αναφερόμαστε για χιλιάδες στρέμματα γης, είτε άγονων εκτάσεων είτε εγκαταλελειμμένων αγρών, που δασώθηκαν με φυτείες χριστουγεννιάτικων δέντρων. Οι φυτείες αυτές, αν και είναι καλλιέργειες, παρέχουν όλα τα ευεργετικά οφέλη του δάσους. Είναι παραγωγοί οξυγόνου, αυξάνουν τη κάλυψη του εδάφους, συγκρατούν τα εδάφη από τις πλημμύρες, προσφέρουν εδαφοβελτιωτικές λειτουργίες, συμμετέχουν στον εμπλουτισμό του υπόγειου υδροφόρου ορίζοντα, αποτελούν χώρους χρήσιμους για την άγρια πανίδα. Όλοι αυτοί που με ευκολία κατηγορούν, ενταγμένοι μέσα στον α-κριτο trendy τρόπο ζωής που τα ΜΜΕ καλλιεργούν, πρέπει να αντιληφθούν πως το δίλημμα είναι α) δασωμένες πλαγιές και τόνωση του κατοίκου της υπαίθρου ή β) άγονες γυμνές πλαγιές και εγκατάλειψη των πατρογονικών εστιών…Δυστυχώς όλη αυτή η αρνητική προπαγάνδα και οι συνεχείς προσπάθειες δυσφήμισης ενός προϊόντος, όπου πρωτοστατούν ακόμα και κυριακάτικες εφημερίδες ευρείας κυκλοφορίας (οι οποίες στο ίδιο φύλλο προπαγανδίζουν μαγαζιά για να αγοραστούν πλαστικά κλαδιά…) είχε ως αποτέλεσμα την οικονομική ζημία των Ελλήνων παραγωγών. Από το 1992 έως το 2006 υπήρξε πτώση του αριθμού των υλοτομηθέντων δεντρυλλίων σε ποσοστό μεγαλύτερο από 50% (χωρίς να γνωρίζουμε πόσα από αυτά που κόπηκαν έμειναν και απούλητα). H σημερινή οικονομική κρίση ασφαλώς έφερε μεγάλη ζημιά στους παραγωγούς, που βρέθηκαν διπλά θύματα – και θύματα της οικονομικής κρίσης, αλλά και θύματα της «οικολογικής υστερίας»Εκτιμήσεις του εργαστηρίου Δασικής Οικονομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης αναφέρουν πως από τα διαθέσιμα δέντρα υλοτομείται μόλις το 40%, γεγονός που αποδεικνύει την κρίση που περνά ο κλάδος των παραγωγών στη χώρα μας. Εδώ επίσης αξίζει να αναφέρουμε πως η ελληνική πολιτεία δεν φρόντισε έγκαιρα να ενισχύσει την καλλιέργεια των χριστουγεννιάτικων δέντρων και μάλιστα μετά την εφαρμογή του κανονισμού 2080/92 σταμάτησε και τις όποιες επιδοτήσεις. Παράλληλα γίνονται εισαγωγές χαμηλής ποιότητας δέντρων από τη Βουλγαρία.Τα πλεονεκτήματα του φυσικού δέντρου απέναντι στην ύπαρξη πλαστικού-τεχνητού είναι αντιληπτά, ειδικά σε κόσμο, όπως ο κυνηγετικός που γνωρίζει να βιώνει τη φύση και που επικοινωνεί με τους κατοίκους της ελληνικής υπαίθρου. Είναι όμως λυπηρή αυτή επίθεση που γίνεται κάθε χρόνο κατά την περίοδο των εορτών των Χριστουγέννων. Όλοι εσείς που φέτος στολίσατε φυσικό χριστουγεννιάτικο δέντρο δεν πρέπει να νιώθετε ένοχοι… επειδή απλά κάποιοι είναι προκλητικά αμαθείς. Και αν χρειάζονται και επιχειρήματα να σας πω δυο αντικειμενικά:Α) Περιβαλλοντικό Ινστιτούτο του Γκέτεμποργκ της Σουηδίας έκανε ειδική μελέτη όπου τονίζει πως το φυσικό δέντρο είναι πιο οικολογικό, καθώς το τεχνητό δέντρο προκαλεί πολύ μεγάλη περιβαλλοντική υποβάθμιση, τόσο από το χρόνο καταστροφής του ως σκουπίδι, όσο και από την ενέργεια και την επιβάρυνση κατά την παραγωγή του, όσο και με τη μεταφορά του! Β) Σε παγκόσμιο συνέδριο που έγινε το καλοκαίρι του 2007 στη Δανία, στην περιοχή του Bogense διαπιστώθηκε η μεγάλη οικονομική σημασία και η ενεργός αγορά που υπάρχει γύρω από την οικονομία της παραγωγής φυσικού χριστουγεννιάτικου δέντρου. Και μετά το πέρας των γιορτών, όσοι διαθέτουν τζάκι, είναι μια καλή ασχολία με τα παιδιά η κοπή των κλαδιών και το άναμμα σιγά σιγά στο τζάκι. Και αναρωτηθείτε που θα πάει όλη αυτή η ποσότητα πλαστικών από τα τεχνητά δέντρα που γρήγορα θα τα βαρεθείτε και θα τα πετάξετε επίσης. Ακόμη για στόλισμα τα φυσικά κλαδιά από έλατο είναι ότι καλύτερο και πιο ζεστό, σε σχέση με γιρλάντες και άλλα πλαστικά. Και αν το φυσικό λίγο σας μαδήσει…. με λίγη σκούπα τακτοποιείται το ζήτημα. Προτιμώ έστω και λίγες μέρες το χρόνο, να έχω την αίσθηση της φύσης στο σπίτι μου, να μοσχομυρίζουν οι βελόνες. http://www.hunters.gr/2013/12/%cf%84%ce%bf-%cf%87%cf%81%ce%b9%cf%83%cf%84%ce%bf%cf%85%ce%b3%ce%b5%ce%bd%ce%bd%ce%b9%ce%ac%cf%84%ce%b9%ce%ba%ce%bf-%ce%b4%ce%ad%ce%bd%cf%84%cf%81%ce%bf-%cf%89%cf%82-%ce%bf%ce%b9%ce%ba%ce%bf%ce%bb/
νομίζω ότι το σκεπτικό πίσω απ'το "οικολογικό φυσικό δέντρο" είναι ότι, σε αντίθεση με το πλαστικό, είναι βιοδιασπώμενο και δε ρυπαίνει ούτε κατά τη διαδικασία παραγωγής του, ούτε όταν πεταχτεί. (από την άλλη βέβαια, δεν έχω ιδέα πόσο φιλική στο περιβάλλον είναι η εντατική καλλιέργεια ελάτων και τι επιπτώσεις έχει μακροπρόθεσμα).υποθέτω όμως ότι αν κρατήσεις το πλαστικό δέντρο για πολλά-πολλά χρόνια και ίσως αν το ανακυκλώσεις μετά, ελαχιστοποιείς την επιβάρυνση στο περιβάλλον.όπως και να'χει, η εικόνα των πεταμένων, μισομαραμένων δέντρων είναι απίστευτα θλιβερή και αναιρεί την όποια πρόσκαιρη "χαρά" δίνει το δέντρο στις γιορτές. η καλύτερη λύση μάλλον είναι να στολίζουμε τα ζωντανά φυτά που ήδη έχουμε στο σπίτι ή στο μπαλκόνι, κι ας μην είναι σώνει και καλά έλατα...
Κι εγώ πίστευα ότι τα φυσικά δέντρα είναι έγκλημα να κόβονται και να στολίζονται. Και μετά γνώρισα 2-3 δασολόγους κι έκτοτε στολίζω αποκλειστικά φυσικό. Δε θα σου πω ακριβώς γιατί είναι ΕΝΤΕΛΩΣ λάθος αυτά που λες παραπάνω,σε προτρέπω απλά να διαβάσεις το κάτωθι:http://www.e-artemis.gr/449892/news/last-news/christougenniatiko-dentro-ke-ikologountes/και συνοπτικά να σου πω ότι το φυσικό δέντρο καλλιεργείται επί τούτου, χρειάζεται πολύ λιγότερο στολισμό για να γεμίζει το χώρο, είναι απείρως φιλικότερο για το περιβάλλον από το πλαστικό και στην τελική,αν τίθεται το θέμα της αισθητικής, νομίζω ότι για τα χριστούγεννα ειδικά, «Το κιτς είναι μέρος της ανθρώπινης μοίρας»...Καλές γιορτές!
Λετε πως ειναι "φιλικοτερο για το περιβαλλον" αλλα προφανως ξεχνατε οτι το ψευτικο το αγοραζουμε μια φορα και το χρησιμοποιουμε καθε χρονο, ενω το αληθινο ειναι "μιας χρησης". Περα απο το θλιβερο θεαμα των πεταμενων πραγματικων δεντρων στους δρομους ειναι και μια εξαιρετικα σπαταλη συνηθεια.Αλλα θα μου πεις, μπορεις να μιλησεις για σπατάλη στους ελληνες? Οχι βεβαια-λεφτα υπαρχουν!
Αν δεν πάρεις κανένα τέρας,δεν ξοδεύεις πάνω από 30 ευρώ το χρόνο. 30 ευρώ. Το χρόνο. 30 ευρώ που πηγαίνουν σε ανθρώπους που δουλεύουν όλο το χρόνο για να τα καλλιεργούν. Πραγματικά,τεράστια σπατάλη,συμφωνώ. Επιπλέον, με την επέλαση των τζακιών τα τελευταία χρόνια,δεν μπορώ να φανταστώ κάποιον λόγο για τον οποίο δεν μπορεί το δέντρο να χρησιμεύσει ως προσάναμμα...