ΚΙΝΗΣΗ

2ο Underground Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Καβάλα

2ο Underground Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Καβάλα Facebook Twitter
0

Μεγάλη νύχτα η αποψινή για τον ελληνικό κινηματογράφο! Νύχτα γιορτής και χαράς για την ακρίβεια! Η ταινία ''Miss Violence'' του Αλέξανδρου Αβρανά έφυγε με τον Αργυρό Λέοντα Σκηνοθεσίας για τον ίδιο και το Βραβείο Καλύτερης Ανδρικής Ερμηνείας για τον Θέμη Πάνου! Όλο αυτό συνέβη στη χθεσινή τελετή απονομής των βραβείων του Φεστιβάλ Βενετίας! Εγώ το έμαθα από τον Μάριο και τη σύντροφο του, που ήρθαν από τη Θεσσαλονίκη στην Καβάλα για να δουν τη Γώγου, έχοντας διαβάσει - όπως μου είπαν - το σχετικό post στο lifo.gr

Όποιος δε χαίρεται μ' αυτή τη σημαντική διάκριση ενός Έλληνα σκηνοθέτη στο εξωτερικό, ειδικά αν προέρχεται από το κινηματογραφικό σινάφι, είναι τουλάχιστον μίζερος. Σε μία περίοδο που ο εγχώριος πολιτισμός υποτιμάται και πολεμάται εκ των έσω, η βράβευση του Αβρανά και της ταινίας του ισοδυναμεί με ένεση δυναμωτική για όλους όσοι αγωνίζονται να παράξουν τέχνη στον τόπο αυτό. Μου είναι παντελώς αδιάφορο επί της παρούσης αν έκανε καλή ή κακή ταινία, για τα δικά μου γούστα, ο Αβρανάς. Με νοιάζει μόνο που ένα σύγχρονο ελληνικό έργο τέχνης κατακτά το διεθνές στερέωμα, δίνοντας μου ελπίδα πως τα πράγματα θ' αλλάξουν προς το καλύτερο αργά ή γρήγορα. Το λέω εγώ που όλη μου η εθνική συνείδηση φιλτράρεται όχι μέσα από σημαίες και σύνορα, αλλά μόνο μέσα από συγκεκριμένους καλλιτέχνες και τα έργα τους. Και κάτσε τώρα συ, Σμαραγδή, και τραγούδα μαντινάδες στον Σαμαρά...Συγνώμη, αλλά έτσι ακριβώς είναι, όπως το λέω.

Πάμε τώρα στο ''Αγόρι'' που ''τρώει το φαγητό του πουλιού'', την άλλη διεθνώς διακεκριμένη ελληνική ταινία του Έκτορα Λυγίζου. Την είδα πρώτη φορά χθες, αρκετά καθυστερημένα, στην 3η μέρα του Underground Φεστιβάλ Κινηματογράφου της Καβάλας. Δυο - τρεις χώροι όλοι κι όλοι στην ταινία, δυο - τρία πρόσωπα βουβά μπροστά στο εξίσου βουβό δράμα του ήρωα, μια ισχυρή πείνα για φαγητό, εργασία, έρωτα και ανθρώπινη επικοινωνία, μια σιωπή όμοια με σπαραχτικό ουρλιαχτό - The scream of the butterfly, όπως θά'λεγε ο Jim Morrison -, μια χώρα σάπια από τα ιστορικά της θεμέλια, απρόσωπη και απάνθρωπη - Μα τότε που στη μοίρα μου μιλούσα, είχες ντυθεί τ' αρχαία σου τα λούσα, εδώ όπως θά'λεγε ο Νικόλαος Γκάτσος. Και στο κέντρο ένας συγκλονιστικός Γιάννης Παπαδόπουλος, αλλά και μια κάμερα που με την υποκειμενική ματιά της ερεθίζει, ταράζει και εν τέλει συγκινεί τον θεατή. Ένα διαμάντι μπρεσονικού τύπου, ένα μινιμαλιστικό απόσπασμα από τα Κατά Ματθαίων Πάθη στην Αθήνα της κρίσης και του απόλυτου Μηδέν, μια παράθεση σκληρών εικόνων και ταυτόχρονα ένα λιτό εγκώμιο στα όρια και στις αντοχές της ανθρώπινης ύπαρξης.

2ο Underground Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Καβάλα Facebook Twitter

Δεν έχω κάτι να γράψω για την προβολή του ντοκιμαντέρ ''Κατερίνα Γώγου - Για την αποκατάσταση του μαύρου'', αφενός διότι βαριέμαι, αφετέρου διότι η θέαση της ταινίας του Έκτορα ήταν πρωτόγνωρη κινηματογραφική εμπειρία και μετά ήρθαν και τα ευχάριστα νέα για τον Αβρανά και το ''Miss Violence''! Να το πω αλλιώς, ποιος χέστηκε για το ταπεινό μου ντοκιμαντεράκι;

2ο Underground Φεστιβάλ Κινηματογράφου στην Καβάλα Facebook Twitter

Ή μάλλον έχω να πω. Δύο πράγματα. Το ένα είναι ότι από τα 60 άτομα που είχε η προβολή, τα 10 είχαν έρθει από το Προσκλητήριο Ζώντων & Νεκρών, δηλαδή ούτε από το facebook, ούτε από την επίσημη ιστοσελίδα του ντοκιμαντέρ - κάτι που με χαροποιεί ιδιαιτέρως και φανερώνει πως το blog αυτό έχει ήδη βρει τους φαν του!

Και το δεύτερο και σημαντικότερο είναι πως στη χθεσινή 3η και προτελευταία μέρα του Underground Φεστιβάλ στην Καβάλα εμφανίστηκε η Ελληνογερμανίδα Μάγδα Smitt, υπεύθυνη προγράμματος του Φεστιβάλ Ελληνικού Κινηματογράφου του Μονάχου στη Γερμανία. Η κυρία Smitt με πλησίασε ευγενέστατα αμέσως μετά το τέλος της προβολής και μου ζήτησε το ντοκιμαντέρ για τη Γώγου να προβληθεί στο Μόναχο τον Νοέμβριο μαζί με το ''Αγόρι'' του Λυγίζου. Ανταλλάξαμε τηλέφωνα, της έδωσα και το νούμερο του Έκτορα, χαιρετηθήκαμε. Κοίτα να δεις που ότι δεν κάνουν οι κρατικοί κινηματογραφικοί φορείς, το κάνουν τα φεστιβάλ αντιεξουσιαστών. Ωραία, ωραία, μια χαρά, πότε πάμε Μόναχο είπαμε;

0

ΚΙΝΗΣΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ