8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter
0

Με την προβολή του ντοκιμαντέρ για τον Bob Marley που πρωτοείδαμε στην Ελλάδα στις τελευταίες ''Νύχτες Πρεμιέρας'' της Αθήνας πέφτει απόψε η αυλαία του 8ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού. Από χθες βρίσκομαι πίσω στα πάτρια εδάφη, οπότε είναι η καταλληλότερη στιγμή για έναν απολογισμό του φεστιβάλ:

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Κατ' αρχάς ένα μεγάλο μπράβο στο κυπριακό Υπουργείο Πολιτισμού που εξακολουθεί να πριμοδοτεί τα καλλιτεχνικά γεγονότα της Μεγαλόνησου παρά το γεγονός και της εκεί οικονομικής κρίσης. Το μπράβο αξίζει φυσικά και στην Έλενα Χριστοδουλίδου, υπεύθυνη για τα κινηματογραφικά του ΥΠΠΟ της Κύπρου, η οποία βρέθηκε στη Λεμεσό και παρακολούθησε πολλές από τις προβολές, συνομιλώντας με τους ξένους καλεσμένους του φεστιβάλ.

Ας αναφέρω εδώ ότι πριν από δύο χρόνια που συμμετείχα στο Φεστιβάλ Αντεργκράουντ Κινηματογράφου της Λευκωσίας (ναι, υπάρχει και τέτοιο φεστιβάλ στην Κύπρο), η Χριστοδουλίδου με πήρε κυριολεκτικά από το χέρι ένα βράδυ και με γύρισε σε γκαλερί και χώρους πολιτισμού για να γνωρίσω και άλλους Κύπριους καλλιτέχνες, εικαστικούς, μουσικούς και ποιητές.

Αν μη τι άλλο, σέβονται την έννοια ''Πολιτισμός'' στην Κύπρο και το κράτος κάνει ότι μπορεί για να προβάλλει τους εκπροσώπους του πολιτισμού του. Ένας τέτοιος εκπρόσωπος είναι σίγουρα και ο Γιάγκος Χατζηγιάννης, ο άνθρωπος που ''τρέχει'' εδώ και μία οχταετία το Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού, επιλέγοντας ταινίες που κυρίως βραβεύθηκαν στο εξωτερικό, αλλά και που ακούστηκαν, έκαναν ντόρο και ξεχώρισαν, στις χώρες παραγωγής τους.

Ο Γιάγκος Χατζηγιάννης δεν είναι Δημήτρης Εϊπίδης, δεν προεδρεύει δηλαδή σε επιτροπές μεγάλων κινηματογραφικών φεστιβάλ, ούτε πηγαίνει σε ξένες χώρες για να συλλέξει ταινίες. Το φεστιβάλ του, άλλωστε, ουδεμία σχέση έχει με τις ''Εικόνες του 21ου αι.'' της Θεσσαλονίκης, που πλέον θεωρούνται και είναι ένα από τα καλύτερα ευρωπαϊκά φεστιβάλ ντοκιμαντέρ.

Στο Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού παίζονται λίγες ταινίες - το πολύ 30 κάθε χρόνο - χωρίς διαγωνιστικό χαρακτήρα, έτσι, περισσότερο σαν μιαν ανάσα πολιτισμού για τους ανθρώπους της παραθαλάσσιας αυτής πόλης, Κύπριους και αλλοδαπούς. Δεν υπάρχει εισιτήριο για τις προβολές ή ''κρατημένες θέσεις'', γι' αυτό και ήταν ευτύχημα που ειδικά φέτος η συμμετοχή του κόσμου ξεπέρασε κάθε προηγούμενο.

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Αναφέρομαι κυρίως στα ντοκιμαντέρ ''Κατερίνα Γώγου - Για την αποκατάσταση του μαύρου'' με την αναγκαστική δεύτερη επαναληπτική προβολή του (περιαυτολογώ, δεν το αποφεύγω, μα όσο πιο αντικειμενικά γίνεται) και στο τουρκικό ''My Child'', όπου έξω από το Θέατρο Ένα στήθηκε ολόκληρο happening από gay ακτιβιστές της κυπριακής LGBT ομάδας ''Accept''. Κάτι μου λέει πως η αποψινή προβολή του αμερικανο-αγγλικού ντοκιμαντέρ ''Marley'' του Kevin McDonald θα γίνει η τρίτη πιο κοσμαγάπητη ταινία του φεστιβάλ! 

Τώρα, αν πρέπει να κάνω μια λίστα με τις καλύτερες ταινίες που είδα αυτή τη μία εβδομάδα στη Λεμεσό, θα ξεχώριζα τρεις:

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Νο 1 το σκληρό ντοκιμαντέρ ''The act of Killing'' του Joshua Oppenheimer με τον Werner Herzog μεταξύ των εκτελεστών παραγωγών του.

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Νο 2 το ποιητικό, αγγελοπουλικών προεκτάσεων, ''The machine which makes everything disappear'' της Tinatin Gurchiani από τη Γεωργία.

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Και Νο 3 το γερμανικό ''Fuck for Forest'' του Πολωνού Mickal Marczak για το τολμηρό θέμα του και τον τρόπο αντιμετώπισης του.

Γενικά, το επίπεδο όλων των ντοκιμαντέρ ήταν από πολύ καλό έως άρτιο, ακόμη και των μουσικών που δεν είχαν κάποιο βραβείο διεθνές στις αποσκευές τους και που προβλήθηκαν στην καλοκαιρινή αυλή του μπαρ ''Σουσάμι''.

Μόνο καλά θα έχω να θυμάμαι και από τη φιλοξενία, έναν επίσης ''νευραλγικό'' τομέα κάθε διεθνούς φεστιβάλ που καλεί ξένους guests. Αεροπορικά εισιτήρια πληρωμένα και τρεις μέρες διαμονή σε πολυτελές ξενοδοχείο της Λεμεσού με εξασφαλισμένη τη διατροφή. Επιπλέον, μία κυριακάτικη πρωινή εκδρομή σε ορεινά χωριά της Κύπρου,

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

προσκύνημα στον τόπο που ο Γρηγόρης Αυξεντίου έχασε τη ζωή του στον αγώνα κατά των Βρετανών αποικιοκρατών

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

και επίσκεψη σε ένα από τα παλιότερα κυπριακά οινοποιεία.

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Όσο σκέφτομαι, βέβαια, εκείνον τον Εγγλέζο που ουδεμία σχέση είχε με τα ντοκιμαντέρ και το φεστιβάλ, απλά βρέθηκε εκεί ως γκόμενος μιας Αμερικάνας παραγωγού, μου ανεβαίνει το αίμα στο κεφάλι. Βρισκόμασταν μεσ' στη σπηλιά του Γρηγόρη Αυξεντίου και άλλων καταζητούμενων μελών της ΕΟΚΑ. Είχα συγκινηθεί που έβλεπα τα χειρόγραφα ποιήματα και τις τελευταίες του φορεσιές. Σαν με ρώτησε ένας άλλος Δανός παραγωγός τι βλέπουμε ακριβώς, του εξήγησα πως το παιδί αυτό σκοτώθηκε την εποχή της ''British Occupation''. ''Assistance'' πετάχτηκε ο Εγγλέζος και με διόρθωσε με ύφος, για να του απαντήσω ''Are you joking?'' και να την κάνω, εφόσον η επικοινωνία με ανθρώπους που βαφτίζουν ''Assistance'' τα παιδιά κρεμασμένα από τα δέντρα είναι μάλλον αδύνατη και μου φέρνει και ναυτία!

8ο Διεθνές Φεστιβάλ Ντοκιμαντέρ Λεμεσού Facebook Twitter

Στο επανιδείν, λοιπόν! Ελπίζω να ξαναβρεθώ στη Λεμεσό την επόμενη χρονιά ως ανταποκριτής και σίγουρα όχι ως κινηματογραφιστής, αφού ποιος ξέρει τώρα πότε θα ξανακάνουμε ταινία μέσ' στην απόλυτη ελληνική διάλυση. Ομολογουμένως ήδη μου λείπουν οι φάτσες των νέων φίλων που έκανα, του Γιάννη Ιωαννίδη από την ομάδα ''κίνησης'' του φεστιβάλ, της Hannah από τη Γερμανία, της Tinatin από τη Γεωργία και της Signe από τη Δανία!

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ