Αφιέρωμα στη μνήμη της σκηνοθέτιδας και δασκάλας Ευγενίας Χατζίκου

Αφιέρωμα στη μνήμη της σκηνοθέτιδας και δασκάλας Ευγενίας Χατζίκου Facebook Twitter
0

 

 

Η Ευγενία Χατζίκου, σκηνοθέτιδα, συγγραφέας, δασκάλα και διευθύντρια επί σειρά ετών της σχολής κινηματογράφου και θεάτρου που έφερε το όνομα της, δεν είναι πια κοντά μας. Έφυγε από τη ζωή χθες στο σπίτι της στην Καλλιθέα από καρδιακή ανακοπή. Τη βρήκαν με ένα σταυρόλεξο στα χέρια, ενδεικτικό ενός απρόσμενου και ήσυχου θανάτου. Η Ευγενία Χατζίκου ποτέ δε μιλούσε για την ηλικία της και ως εκ τούτου είναι αδύνατον αυτή την ώρα να την προσδιορίσουμε.

 

Τι σημασία έχει άλλωστε; Μεγαλύτερη σημασία έχει πως με το θάνατο της συγκεκριμένης γυναίκας κλείνει ένα μεγάλο κεφάλαιο της κινηματογραφικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα.

 

Η Ευγενία Χατζίκου γεννήθηκε στην Κυψέλη, κόρη μιας μουσικού και ενός αξιωματικού του ελληνικού στρατού, που η χούντα της 21ης Απριλίου έπαυσε από τα καθήκοντα του λόγω των δημοκρατικών φρονημάτων του. Μία ιστορία από τα νεανικά της χρόνια που συνήθιζε να αφηγείται είναι πως σε ανύποπτο χρόνο, στις αρχές της δεκαετίας του 1960, είχε δειπνίσει με μια παρέα στρατιωτικών. Μεταξύ αυτών και ένας που δεν είχε φανεί να συμπαθεί ιδιαίτερα τον βενιζελικό πατέρα της. Και το όνομα αυτού: Γεώργιος Παπαδόπουλος. Η Ευγενία σπούδασε γαλλική φιλολογία, σκηνοθεσία, υποκριτική και μουσική, ενώ το 1970 βρέθηκε υπότροφος στις Βρυξέλλες να σπουδάζει τις νέες τότε τεχνικές της τηλεόρασης. 

Στη Χατζίκου ανήκε η παροιμιώδης φράση Μικ-Μηκ, λογοπαίγνιο για τις μικρού μήκους ταινίες. ''Μικ - Μηκ'' τελικά είχε ονομάσει ακόμη ένα ντοκιμαντέρ της - συρραφή διακεκριμένων διεθνώς μικρού μήκους ταινιών που η ίδια είχε ξεχωρίσει από τα αντίστοιχα φεστιβάλ.

 

Στα τέλη της δεκαετίας του ΄70 ίδρυσε δραματική σχολή και λίγο αργότερα σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης. Σύντομα η πρώτη αναβαθμίστηκε σε ''Ανωτέρα'', περνώντας στην τριτοβάθμια εκπαίδευση. Έχει σημασία να αναφέρουμε πως ήταν τρομερά ρηξικέλευθο για το πλαίσιο της εποχής, δεδομένης της παντοδυναμίας της σχολής Λυκούργου Σταυράκου στην κινηματογραφική εκπαίδευση, που μία γυναίκα άνοιγε τη δική της σχολή.

 

Και οι δύο σχολές της Χατζίκου αρχικά στεγάζονταν στο περίφημο νεοκλασικό της λεωφόρου Αλεξάνδρας (πρώην κρατητήρια της χούντας), ενώ αρκετά αργότερα, στις αρχές της δεκαετίας του 1990, μεταφέρθηκαν σε οίκημα επί της Ασημάκη Φωτήλα στα Εξάρχεια. ''Εδώ ήταν το δημοτικό σχολείο της Μελίνας Μερκούρη'' συνήθιζε να λέει η Ευγενία για την καινούργια τοποθεσία των σχολών της.

 

Το ίδιο διάστημα, αρχές του ΄90, η σχολή κινηματογράφου και τηλεόρασης Ευγενίας Χατζίκου είχε λάβει το διεθνές βραβείο Προόδου από το Φεστιβάλ Ταινιών μικρού μήκους του Μονάχου, στο οποίο είχε σταθερή ετήσια παρουσία - συμμετοχή. Σε μία από εκείνες τις διοργανώσεις του Μονάχου, θυμάμαι την Ευγενία να μου λέει πως είχε βραβευθεί η σπουδαστική ταινία ενός νεαρού σκηνοθέτη με το όνομα Λαρς φον Τρίερ και πως το βραβείο που του είχε δοθεί ήταν το καπέλο του Φασμπίντερ!

 

Παράλληλα με το έργο της ως δασκάλα - υπήρξε πραγματικά εξαιρετική στο μάθημα του σεναρίου -, η Χατζίκου είχε ιδρύσει δύο θεατρικές ομάδες: τον ΕΛΟΣΕΧ, που είχε κοινωνικό χαρακτήρα και που έδινε παραστάσεις σε γηροκομεία, άσυλα και ορφανοτροφεία, και τον ΑΠΟ, την επαγγελματική ομάδα της, που είχε βραβευθεί στο Φεστιβάλ Θεάτρου της Ιθάκης με μέλη της κριτικής επιτροπής τον Μάνο Χατζιδάκι και τον στιχουργό Μιχάλη Μπουρμπούλη, μεταξύ άλλων.

 

Ως μόνιμο μέλος του Διεθνούς Κέντρου Σχολών Κινηματογράφου και Τηλεόρασης, η Χατζίκου ήταν παρούσα στα διετή συνέδρια του και στις πέντε ηπείρους.

 

Σίγουρα η ενασχόληση της με τις σχολές λειτούργησε κάπου ως τροχοπέδη για την κινηματογραφική της καριέρα. Άγνωστο το πότε ακριβώς, γύρισε σε φιλμ 35mm την ταινία με τίτλο ''Το αγγελούδι μας πού'ν'το'' - μία ταινία για την έκτρωση που περιελάμβανε πλάνα ενός εμβρύου στη φορμόλη. Αυτή ήταν και η αιτία που ενώ η ταινία είχε αγοραστεί από την κρατική τηλεόραση, εντέλει απαγορεύθηκε. Στην πραγματικότητα υπήρξε βουλευτής που έκανε σχετική επερώτηση στη Βουλή για την απαγόρευση της εν λόγω ταινίας ως ακατάλληλη για τα χρηστά ήθη των Ελλήνων. Παρ' όλα αυτά, ''Το αγγελούδι μας πού'ν'το'' βγήκε εκτός συνόρων και προβλήθηκε σε φεστιβάλ των Βρυξελλών. Λίγα χρόνια μετά το ντοκιμαντέρ ''Γένους θηλυκού'' της Χατζίκου θα προβαλλόταν την Ημέρα της Γυναίκας από την ΕΡΤ.

 

Στη Χατζίκου ανήκε η παροιμιώδης φράση Μικ-Μηκ, λογοπαίγνιο για τις μικρού μήκους ταινίες. ''Μικ - Μηκ'' τελικά είχε ονομάσει ακόμη ένα ντοκιμαντέρ της - συρραφή διακεκριμένων διεθνώς μικρού μήκους ταινιών που η ίδια είχε ξεχωρίσει από τα αντίστοιχα φεστιβάλ.

 

Καλά και ωραία όλα αυτά, η προσωπική ζωή της Ευγενίας Χατζίκου ήταν όμως αληθινή τραγωδία όσο τα χρόνια περνούσαν. Για τριάντα χρόνια σχεδόν ο μοναχογιός της, Γιώργος, πάλευε με την ηρωίνη. Κι αν η μεγαλύτερη σχέση της ζωής της ήταν αυτή με τον διανοούμενο Βασίλη Ραφαηλίδη από τα νεανικά τους χρόνια, το παιδί υπήρξε καρπός μιας άλλης σύντομης σχέσης με Έλληνα επιχειρηματία στο Μόναχο της Γερμανίας. Το πρόβλημα του αγαπημένου της παιδιού, λοιπόν, που σε κάποια φάση καταδικάστηκε για το φόνο του Θάνου Τράγκα, πατέρα του γνωστού δημοσιογράφου, και μπήκε στη φυλακή, όπου εκεί έμαθε τα σκληρά ναρκωτικά, μοιραία επηρέασε και την ίδια, οδηγώντας τις σχολές της στην περιθωριοποίηση. Αυτή είναι η σκληρή αλήθεια και οφείλουμε να την κοιτάμε κατάματα, σαν θελήσουμε να ερευνήσουμε την αιτία της πτώσης της. Δύο μεγάλες σχολές που αποτέλεσαν φυτώριο των πιο ανήσυχων πνευμάτων στη δεκαετία του 1980, μαγαζιά, κινητή και ακίνητη περιουσία εξανεμίστηκαν στο βωμό της πρέζας και έκαναν τη Μάνα υπέρ πάντων μία σκιά του ένδοξου παρελθόντος της στο χώρο των Τεχνών.

 

Είναι σίγουρο πως μετά το θάνατο του γιού της, στα τέλη του 2013, η Ευγενία Χατζίκου δεν θα ήταν ποτέ πια ο ίδιος άνθρωπος. Κι ας είχε καθημερινή παρουσία στο facebook, κι ας είχε εκδώσει στον εκδοτικό οίκο του παλιού μαθητή της, του γνωστού Νίκου Μουρατίδη, το αυτοβιογραφικό ''Notebook'' της. Στην πραγματικότητα είχε αποτραβηχτεί στο σπίτι της και οι δημόσιες εμφανίσεις της είχαν περιοριστεί δραματικά.

 

Όλο αυτό τον ενάμισι χρόνο  από το θάνατο του παιδιού της και μετά, η Ευγενία Χατζίκου έμοιασε να ανασυντάσσει τις δυνάμεις της και να κάνει ένα νέο ήρεμο πια ξεκίνημα. Στην ουσία, όμως, ετοιμαζόταν κι αυτή για το μεγάλο ταξίδι.

 

Υπήρξα μαθητής της, ταξίδεψα στο εξωτερικό δίπλα της και την ένιωσα να αγωνιά στο υποτυπώδες γύρισμα της σπουδαστικής μου 5λεπτης ταινίας. Ως εκ τούτου, την ευχαριστώ και την αποχαιρετώ με ένα αίσθημα βαθιάς οδύνης, μα παραδόξως και γαλήνης.

 

Το ίδιο, είμαι σίγουρος, θα νιώθουν και ο Γιάννης Οικονομίδης, ο Νίκος Σούλης, ο Βασίλης Λουλές, ο Σπύρος Ταραβήρας, ο Μάρκος Γκαστίν και πολλοί ακόμη σκηνοθέτες που μαθήτευσαν κοντά της.

 

Κλείνω αυτό το από καρδιάς αφιέρωμα με μερικές σύντομες δικές της εξιστορήσεις από το βιβλίο ''Notebook'':

 

  • Πήγαινα με τρένο στο Λονδίνο (φοιτητική δυσπραγία για το αεροπλάνο). Εκεί γνώρισα τον Σέρβο Γιάνκο. Κατέβηκα στο Βελιγράδι, χωρίς να πάω στον προορισμό μου, κι έζησα την πιο παθιασμένη κι έντονη μικρή ιστορία της προσωπικής μου ζωής. Υπέροχο το Βελιγράδι...
  • Παράπονο μου ειναι μόνον αυτός ο διαχωρισμός των ανθρωπων σε κουτάκια. Ηλικιακά, μορφωτικά, ταξικά, ερωτικά, οικονομικά. Τον θεωρώ υπέρτατη μήτρα ρατσισμού. Εσείς κ εμείς. The wall που τραγούδησαν κ οι φίλοι μας...
  • Θυμάμαι την πιο σκληρή αλήθεια: Ότι τελικά η μοναξιά είναι ο κυριότερος σύντροφός μου..
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ