PSB Weekend

PSB Weekend Facebook Twitter
0

Το ''Heart'' κυκλοφόρησε το 1988 και ήταν το πρώτο single που ξεχώρισε μέσα από το ''Actually'', το δεύτερο μεγάλο άλμπουμ του βρετανικού synth-pop duo των Pet Shop Boys.

Τον καιρό εκείνο παράλληλα με τη μουσική βιομηχανία ανθούσε κι αυτή των music videos ή των βίντεο-κλιπς, όπως μέχρι σήμερα συνηθίζουμε να τα λέμε στην Ελλάδα. Για πρώτη φορά στην ιστορία της μουσικής, η εικόνα έπαιζε στα 80s το δικό της τεράστιο ρόλο στην ανάδειξη και στην καθιέρωση ενός τραγουδιού.

Οι Pet Shop Boys έδρασαν 100% εντός του συστήματος: Ήταν το εμπορικό χαρτί της ΕΜΙ (ανήκαν στο label της Parlophone) και μάλλον η πιο φωτεινή - απ' όλες τις απόψεις - εκδοχή του synth pop ρεύματος, που μέχρι πρότινος χρωστούσε την καταγωγή του στο new wave, το οποίο αποτέλεσε με τη σειρά του μια πιο soft εκδοχή του σκληροπυρηνικού punk κινήματος.

Λάτρεις ή και δέσμιοι της εικόνας, οι Pet Shop Boys αποφάσισαν ότι για το ''Heart'' δε θα στηνόταν απλώς ακόμη ένα βίντεο-κλιπ, αλλά μία κανονική μικρού μήκους ταινία γεμάτη από σινεφίλ αναφορές. Η σκηνοθεσία ανατέθηκε στον Jack Bond, τον άνθρωπο που είχε γυρίσει στα 60s ντοκιμαντέρ με τον Salvador Dali, που ξεκίνησε να καταγράφει σε βίντεο τις ηχογραφήσεις του ''Actually'' και που τελικά γύρισε ολόκληρη ταινία βασισμένη στα έργα και τις ημέρες των Pet Shop Boys: Επρόκειτο για το φιλμ ''It couldn't happen here'' (1987 - 88), όπου, εκτός του γκρουπ, συμμετείχαν και οι ηθοποιοί Barbara Windsor, Joss Ackland κ.α.

Πηγή έμπνευσης για το βίντεο-κλιπ του ''Heart'' δεν ήταν τόσο το πρώτο βουβό ''Nosferatu'' (1922) του F. W. Murnau, όσο το ριμέικ του από τον Werner Herzog το 1979 με τον Klaus Kinski και την Isabelle Adjani. Αυτό μαρτυρά η πλοκή του και το look του ερωτοχτυπημένου Κόμη Δράκουλα, ένας συνδυασμός του μακιγιάζ του Klaus Kinski από την ταινία του Herzog και του Christopher Lee από τις ταινίες τρόμου της βρετανικής Hammer!

Ως τόπος του γυρίσματος επιλέχθηκε η Σλοβενία της τότε ενωμένης Γιουγκοσλαβίας, ενώ ο Herzog είχε γυρίσει τον δικό του ''Nosferatu'' σε επαρχία της Τσεχοσλοβακίας. Το story είναι το ακόλουθο:

O Neil Tennant και η γυναίκα του, νιόπαντροι, οδηγούνται στον Πύργο του Δράκουλα με σοφέρ τους τον Chris Lowe. Διασχίζουν δρυμούς, εικονοστάσια και ένας χωρικός μοιάζει να προσεύχεται γι' αυτούς και τον προορισμό τους - sequence ξεπατικωμένη σχεδόν από την ταινία ''Scars of Dracula'' (1970) του Roy Ward Baker. 

Τη γυναίκα του Tennant υποδύεται η Danijela Colic, ένα πανέμορφο φωτομοντέλο από τη Σλοβενία, και τον Δράκουλα, ο οποίος βγαίνει από την κρύπτη του και αδημονεί για την άφιξη του ζεύγους στο κάστρο του, ο σπουδαίος Βρετανός ηθοποιός Ian MacKellen.

Φτάνουν στον πύργο οι νεόνυμφοι και τους υποδέχεται το υπηρετικό προσωπικό, που μάλλον πρόκειται για βρυκόλακες. Ο βιολιστής μάλιστα με το κάτωχρο πρόσωπο παίζει να είναι ο Roddy McDowall, ένας επίσης σπουδαίος Άγγλος ηθοποιός. Όσο για τις ανάγκες του πύργου, αξιοποιήθηκε το φυσικό ντεκόρ του Κάστρου Mokrice μεταξύ Σλοβενίας και Κροατίας, που χτίστηκε τον 15ο αι. και το 1988, τη χρονιά που γυριζόταν το κλιπ, είχε μετατραπεί σε πολυτελές εστιατόριο με εγκαταστάσεις γηπέδων γκολφ. Ωστόσο, καθώς η δράση μετατοπιζόταν στα κυριλέ ενδότερα του, το κλιπ πρόδιδε τις ρίζες του και έχανε πολύ από την επιδιωκόμενη ''ανατριχιαστική'' ατμόσφαιρα.

Το βράδυ ο Κόμης Δράκουλας κάνει μπανιστήρι στο ζευγάρι την ώρα που ο Tennant ξεντύνει την Danijela. Ο αμαξάς Lowe, ο υπηρέτης του δηλαδή, βγαίνει έφιππος από τον πύργο για να επιστρέψει με κάποιο θύμα, αν ενδεχομένως δεν του ''κάτσει'' του αφέντη του η νύφη - μία σκηνή καρέ καρέ δανεισμένη από τον παλιό ''Nosferatu'' του Murnau. Δεν το βλέπουμε, αλλά πιθανώς ο ερωτομανής Δράκουλας να έχει υπνωτίσει την κοπέλα, εξ ου και εμφανίζεται ημίγυμνη μπροστά του για να χορέψουν ένα αισθησιακό βαλς. Στο τέλος, τα βαμπιρικά ένστικτα υπερισχύουν, ο Δράκουλας αποκαλύπτει τους κυνόδοντες του και τη δαγκώνει στο λαιμό.

Το βίντεο-κλιπ τελειώνει με τον αμαξά Lowe να μεταφέρει τον Δράκουλα και τη νύφη κάπου αλλού, αφήνοντας μόνο κι έρμο τον Tennant να παραληρεί από το παράθυρο κάποιας αίθουσας του πύργου. Που θα καταλήξουν ο Δράκουλας με την καλή του; Πιθανώς στο Λονδίνο για να σπείρουν τη βαμπιρική κατάρα, όπως το ήθελε και ο Bram Stoker, ο συγγραφέας του μυθιστορήματος ''Dracula'' (1897). 

Κι εδώ είναι που το κλιπ των Pet Shop Boys σχετίζεται περισσότερο με την ταινία ''Nosferatu - Phantom der nacht'' του Werner Herzog! Ενώ στο εξπρεσιονιστικό ''Nosferatu - Eine symphonie des grauens'', ο βρυκόλακας καταστρέφεται από το ηλιακό φως, στο ριμέικ του Herzog, ναι μεν καταστρέφεται επίσης, αλλά έχει φροντίσει να μεταβιβάσει την κατάρα του στον Bruno Ganz, ο οποίος καλπάζει με τ' άλογο του για να επιστρέψει στα Καρπάθια, τη γενέτειρα του.

Με δυο λόγια, ο κομμουνιστής Herzog δεν ήθελε να νικάει το ''Καλό'', εν προκειμένω οι συντηρητικές και ρασιοναλιστικές δυνάμεις της Δύσης, έναντι του ''Κακού'', του εισβολέα, του Ξένου από μια χώρα του πρώην ανατολικού μπλοκ. Την ίδια γραμμή κράτησαν και οι Pet Shop Boys, ακόμη πιο ''προκλητικοί'': Ενώ θα μπορούσαμε στη μικρή διάρκεια του βίντεο να δούμε τον αφανισμό του Δράκουλα, του Κακού, και να πούμε ότι ''η αγάπη όλα τα νικάει'', αντίθετα βλέπουμε νικητή τον Βαλκάνιο Κόμη Δράκουλα, έτοιμο να εξαπλώσει παντού τη σατανική μόλυνση του. 

Το ''Heart'' έμεινε για αρκετές εβδομάδες στο Νο 1 του UK Singles Chart και το βίντεο-κλιπ του έκανε πάταγο στους τηλεοπτικούς σταθμούς παγκοσμίως, αρχής γινομένης από το MTV, που τότε μεσουρανούσε και καθόριζε τα ''προϊόντα'' της αγγλικής και αμερικανικής pop μουσικής.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ