Το εγώ, το υπερεγώ και η σχέση τους με το καλοκαιρινό μαύρισμα.

Facebook Twitter
0

Τρίτη πρωί. Φθάνουμε οικογενειακώς σε ήσυχη παραλία, σε νησί του Ιονίου. Ευθεία μπροστά μας ο δρόμος τελειώνει στα βότσαλα. Μετά, η θάλασσα. Παρκάρουμε λίγο πιο πάνω και κατεβαίνουμε με τα πόδια. Μπροστά μας, σχεδόν πάνω στην παραλία, μερσεντές πολλών κυβικών έχει μπλοκάρει, καθώς πέρασε την άσφαλτο, πάτησε βότσαλο και δεν πρόσεξε ότι το βότσαλο άρχιζε αρκετά εκατοστά πιο χαμηλά, με αποτέλεσμα το αυτοκίνητο να χτυπήσει από κάτω. Οι επιβαίνοντες έχουν κατεβεί και συσκέπτονται για το πώς θα ξεκολλήσουν το αμάξι, χωρίς να το σπάσουν. Ο οδηγός έχει φρικάρει -και με το δίκιο του- για το πανάκριβο αυτοκινητάκι του. Κάποια στιγμή τα καταφέρνουν και το ανεβάζουν, όπως όπως. Τους λέμε ευγενικά να προσέξουν που θα το παρκάρουν, γιατί εκεί που το έχουν, εμποδίζει τα αυτοκίνητα να στρίψουν. «Δεν θα μείνουμε» μας λέει η συνοδηγός. «Απλώς, την παραλία θέλαμε να δούμε». Αν καταλάβαμε καλά, κι εγώ και ο Δ., δεν ήθελαν απλώς να δουν την παραλία. Ήθελαν να τη δουν, απλώς, χωρίς να χρειαστεί να βγουν από το αυτοκίνητό τους. Και χωρίς να κλείσουν τον κλιματισμό. Απλώς.

Η σχέση των Ελλήνων με τα αυτοκίνητά τους είναι μια σχέση ερωτική, μια σχέση πάθους και λατρείας, μια σχέση μόνιμη και καθόλου διακριτική. Το αυτοκίνητο δεν λειτουργεί μόνο σα μεταφορικό μέσο, ούτε καν μόνο σαν μεταφορικό μέσο και αντικείμενο status, ούτε καν σαν μεταφορικό μέσο, αντικείμενο status και σεξουαλικό φετίχ. Είναι περισσότερο μια προέκταση της καθημερινότητάς μας, μια δεδομένη αναγκαιότητα που αψηφά τον αντίλογο, μια πολυτέλεια με την οποία είμαστε πλέον τόσο εξοικειωμένοι ώστε να μην τη θεωρούμε πολυτέλεια. Είναι ωστόσο ξεκάθαρα μια στάση ζωής. Και αν στις μεγάλες πόλεις και κυρίως στην Αθήνα, το μόνιμο επιχείρημα είναι οι προβληματικές συγκοινωνίες και η γενικότερη δυσκολία μετάβασης, η κατάσταση δεν είναι διαφορετική στην επαρχία, όπου πολλοί παίρνουν το αυτοκίνητο ακόμη και για πάνε, απλώς, λίγο πιο εκεί.

Ουσιαστικότερο ζήτημα δεν είναι τόσο το όχημα όσο η παντελής έλλειψη κοινωνικής, οικολογικής ή άλλης ευγενούς συνείδησης στο βωμό της προσωπικής άνεσης και βολής. Οι παρτάκηδες κερδίζουν με άνεση την πλειοψηφία και κάνουν έντονη την παρουσία τους σε πλείστους τομείς. Με την ίδια λογική που σηκώνονται και φεύγουν, μπουλούκια ολόκληρα, από το Ηρώδειο την ώρα που το κοινό χειροκροτεί και οι καλλιτέχνες βρίσκονται ακόμη στη σκηνή, με τον ίδιο τσαμπουκά που πατάνε γκάζι μόλις το φανάρι γίνει πορτοκαλί, με τον ίδιο ζαμανφουτισμό που καπνίζουν στην παιδική χαρά, «γιατί είναι έξω και δεν ενοχλεί». Ο κύριος με τη μερσεντές είναι από τις λίγες περιπτώσεις στις οποίες θύμα αυτής της πρακτικής υπήρξε μόνο το αυτοκίνητό του και κατ’ επέκταση, ο ίδιος.

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Σωτήρης Ντάλης / «Μετά την πανδημία του κορωνοϊού, η ανισότητα θα αυξηθεί»

Ο αναπληρωτής καθηγητής στο Τμήμα Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου και επικεφαλής της Μονάδας Έρευνας για την Ευρωπαϊκή και Διεθνή Πολιτική σχολιάζει τον αντίκτυπο της πανδημίας και της εκλογής Μπάιντεν στην Ευρώπη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Σωτήριος Σέρμπος / «Επί Τραμπ οι μειοψηφίες κατέστησαν πλειοψηφίες»

Τι σηματοδοτεί η εποχή Μπάιντεν και τι αφήνει πίσω του ο απερχόμενος Πρόεδρος; Απαντά στη LiFO ο Σωτήριος Σέρμπος, αναπληρωτής καθηγητής Διεθνούς Πολιτικής στο Δημοκρίτειο Παν/μιο Θράκης και Ερευνητής στο ΕΛΙΑΜΕΠ.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ελλάδα / Θεοκλής Ζαούτης: «Είναι αρκετά πιθανόν να έχουμε τρίτο κύμα πανδημίας»

Ο καθηγητής Παιδιατρικής και Επιδημιολογίας στο Πανεπιστήμιο της Πενσιλβάνια και μέλος της Επιτροπής των Λοιμωξιολόγων του υπουργείου Υγείας μιλά για τα τελευταία δεδομένα της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Νικόλας Σεβαστάκης / Ο γυμνός βασιλιάς, το Καπιτώλιο και η επόμενη μέρα

Ο Ντόναλντ Τραμπ δεν είναι ένας Γουίλι Σταρκ της εποχής μας. Υπάρχει κάτι σημαντικό που χωρίζει τη λαϊκιστική φαντασία των χρόνων του Μεσοπολέμου –όπως την αναπλάθει το μυθιστόρημα του Γουόρεν– από τα πλήθη που είδαμε να βγαίνουν από τα μεσαιωνικά σπήλαια των social media για να ορμήσουν προς το Καπιτώλιο.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ελλάδα / Ευάγγελος Μανωλόπουλος: «Να μάθουμε να ζούμε με τις μάσκες, γιατί θα αργήσουμε να τις βγάλουμε»

Ο καθηγητής Φαρμακολογίας, Φαρμακογονιδιωματικής και Ιατρικής Ακριβείας στο Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρείας Φαρμακολογίας, Ευάγγελος Μανωλόπουλος, μιλά στη LiFO για τα εμβόλια και τις φαρμακευτικές αγωγές που εξετάζονται. Απαντά για το δεύτερο κύμα της πανδημίας, εξηγεί ποια είναι η αλήθεια για τις ΜΕΘ, πότε θα αποχωριστούμε τις μάσκες αλλά και πότε προβλέπεται η επάνοδος στην κανονικότητα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τech & Science / Γιατί η ασφάλεια του εμβολίου είναι υψηλού βαθμού; Ο καθηγητής της Οξφόρδης Πέτρος Λιγοξυγκάκης εξηγεί

Τι θα σημάνει η γενική χρήση των εμβολίων; Θα εφαρμοστούν νέοι κανόνες σχετικά με τον εμβολιασμό; Πότε προσδιορίζεται η έναρξή του; Και τι γίνεται με τους αρνητές;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Νικόλας Σεβαστάκης / Η ενδοχώρα της άρνησης και το εμβόλιο

Η όποια στρατηγική για τον εμβολιασμό χρειάζεται να είναι σκληρή με τον νεοφασισμό των fake news και της ωμής παραπλάνησης. Την ίδια στιγμή, όμως, πρέπει να εντάξει τις ανησυχίες, τις αντιρρήσεις και τις δεύτερες σκέψεις πολλών ανθρώπων.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ελλάδα / Ευάγγελος Καϊμακάμης: «Έχουν πεθάνει πολλοί σαραντάρηδες στα χέρια μας χωρίς προβλήματα υγείας»

Ο πνευμονολόγος-εντατικολόγος στο νοσοκομείο Παπανικολάου μιλά για την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στις ΜΕΘ και τις μελλοντικές ανησυχίες του σχετικά με την πανδημία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ελλάδα / Θεόδωρος Βασιλακόπουλος: «Ακόμη κι αν είχαμε 10.000 κλίνες ΜΕΘ, αν γέμιζαν όλες, θα θρηνούσαμε 4.000 θανάτους»

Ο καθηγητής Πνευμονολογίας-Εντατικής Θεραπείας της Ιατρικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών σχολιάζει όλες τις τελευταίες εξελίξεις στο μέτωπο της πανδημίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ