Γιατί είμαι υπέρ της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στο σχολείο.

Γιατί είμαι υπέρ της διδασκαλίας των αρχαίων ελληνικών στο σχολείο. Facebook Twitter
28

Δεν είμαι φιλόλογος ή γλωσσολόγος αλλά ειδικεύομαι στη μάθηση και μάλιστα στα θέματα που αφορούν τη σχέση ανάμεσα στα γραφήματα (δηλαδή τον γραπτό λόγο) και την εξέλιξη της σκέψης.

 

Εκτός από πολιτικούς λόγους, οι οποίοι ώθησαν πολλούς να τοποθετηθούν σχεδόν άμεσα υπέρ ή κατά της διδασκαλίας τω αρχαίων τα σχολεία (συνηθίζεται τα αρχαία ελληνικά να συνδέονται πολιτικά με συντηρητισμό, ελιτισμό, πατριδολατρία και εθνικισμό ενώ η μη διδασκαλία τους θεωρείται απελευθέρωση από ανεξήγητα βάρη και άρα πρόοδο, μοντερνισμό), είναι υποχρεωτικό να εξεταστεί με σοβαρότητα και επαρκή επιχειρήματα το γνωστικό κέρδος για τον μαθητή, μιας τέτοιας απόφασης.

 

Ειδικεύομαι σε θέματα που έχουν να κάνουν με τις γνωστικές συνέπειες στους μαθητές της ενασχόλησής τους με διάφορα σημειωτικά συστήματα (αλφαβητική γραφή, αριθμοί, μουσικά σύμβολα, σχηματοποιήσεις, πίνακες κτλ). ΟΙ σύγχρονες έρευνες έχουν δείξει ότι η επαφή ενός μαθητή με οποιοδήποτε από τα παραπάνω συστήματα του δίνει τη δυνατότητα να υιοθετήσει διαφορετικές οργανώσεις σκέψης, τις οποίες αφού κατανοήσει, μπορεί να χρησιμοποιήσει και ο ίδιος για να επικοινωνήσει, αλλά και (σημαντικότερο) για να σκεφτεί.

 

Δίνω παράδειγμα τη διδασκαλία νέων ελληνικών σε ενήλικα και παιδί. Σε ενήλικα που έχει διδαχθεί λατινικά εξηγείς εύκολα τι σημαίνει « διαφορετικές πτώσεις στα ουσιαστικά ». Προσπάθησε να εξηγήσεις τον ίδιο μηχανισμό σε ένα παιδί που προσπαθεί να μάθει ελληνικά αλλά η μητρική του γλώσσα είναι τα γαλλικά. Θα δυσκολευτεί να καταλάβει το νόημα της ύπαρξης διαφορετικών πτώσεων, αφού στα γαλλικά οι διαφορετικές πτώσεις εκφράζονται με εμπρόθετους προσδιορισμούς. Η γνώση της λατινικής γλώσσας εμπλούτισε την ποικιλία των επιλογών σκέψης στον ενήλικα, με αποτέλεσμα να κάνει πολύ εύκολα τον παραλληλισμό ανάμεσα στις δύο γλώσσες, λατινικά και νέα ελληνικά.

 

Κάποιος μπορεί να πει ότι ναι μεν δεχόμαστε το επιχείρημα ότι τα διαφορετικά σημειωτικά συστήματα εμπλουτίζουν τις διαφορετικές οργανώσεις σκέψης αλλά γιατί λοιπόν να μην προτείνουμε στους μαθητές την ενασχόληση με τη μουσική για παράδειγμα, αντί των αρχαίων. Εκεί τίθεται το θέμα της παράδοσης και των πολιτισμικών αποσκευών κάθε χώρας. Η Ελλάδα που διαθέτει αρχαίο πολιτισμό προτείνει τη διδασκαλία των αρχαίων, η Αυστρία θα μπορούσε να προτείνει τη διδασκαλία των συμφωνιών του Μότσαρτ, και, το γνωστικό κέρδος για τους μαθητές θα ήταν ισάξιο.

 

Αυτό ήταν το πρώτο επιχείρημα. Το δεύτερο έχει ως εξής: Αν δεν έχεις σπουδάσει φιλολογία ή γλωσσολογία ή διδακτική της μητρικής σου γλώσσας ως ξένη γλώσσα δυσκολεύεσαι να τη διδάξεις. Γιατί σου λείπουν βασικές μεταγλωσσικές ικανότητες. Δηλαδή ενώ ξέρεις μια χαρά να χειρίζεσαι (γραπτώς και προφορικώς) τα εκφραστικά μέσα της μητρικής σου γλώσσας, το συντακτικό και τη γραμματική, δεν μπορείς εύκολα να ανακαλέσεις όλες αυτές τις γνώσεις με τη σχηματική μορφή κανόνων και εξαιρέσεων αλλά και την ορολογία, όταν πρέπει να την διδάξεις σε κάποιον ξένο. Μπορείς μόνο να του πεις « είναι έτσι, γιατί το λέμε έτσι ». Αυτό μου έχει συμβεί με ξένους φίλους όταν τους ζητάω κάποια εξήγηση στη μητρική τους γλώσσα.

 

Στην Ελλάδα είχα την τύχη, μαθαίνοντας αρχαία ελληνικά, να αποκτήσω κάποιες μεταγλωσσικές ικανότητες, χωρίς να χρειαστεί να σπουδάσω φιλολογία. Τύχη, γιατί μαθαίνουμε κανόνες της μητρικής μας γλώσσας σαν να πρόκειται για μια ξένη γλώσσα (τα αρχαία ελληνικά). Όταν μαθαίνουμε τους γραμματικούς και συντακτικούς κανόνες της μητρικής μας γλώσσας στην παιδική ηλικία, οι κανόνες αυτοί, από παιδαγωγική σκοπιά, μοιάζουν άχρηστοι στο παιδί γιατί ήδη ξέρει να μιλάει και να γράφει. Δεν υπάρχει ξεκάθαρο γνωστικό κίνητρο στο παιδί για να συγκρατήσει τι λέμε κατηγόρημα ή επίρρημα. Όταν μαθαίνεις μια ξένη γλώσσα αναγκάζεσαι να μάθεις και την ορολογία που χρησιμοποιείται για να περιγράψει αυτή τη γλώσσα, όπως ο « gerund » στα αγγλικά ή ο « subjonctif» στα γαλλικά.

 

Πόσο μεγάλο είναι το κέρδος όταν χρειάζεται να μάθεις μια ξένη γλώσσα (τα αρχαία ελληνικά) στην οποία είσαι υποχρεωμένος να μάθεις τις μεταγλωσσικές περιγραφές όπως για τα αγγλικά και τα γαλλικά, γιατί αλλιώς δεν είναι εφικτή η μάθηση; Τεράστιο. Γιατί οι ίδιες ακριβώς μεταγλωσσικές ικανότητες χρησιμοποιούνται και για τη μητρική σου γλώσσα.

 

 

Το παραπάνω επιχείρημα, κάποιος μπορεί να το αμφισβητήσει λέγοντας ότι έτσι, η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών χρειάζεται μόνο σε όσους σκοπεύουν να διδάξουν ελληνικά. Σήμερα λόγω της κρίσης έχει αυξηθεί σημαντικά η μετανάστευση και άρα η ανάγκη εφοδίων για βιοπορισμό στο εξωτερικό, οπότε δεν είναι καθόλου ευκαταφρόνητο αυτό το όφελος. Δεν θα σταθώ εδώ όμως. Η μεταγλωσσική ικανότητα που έχεις αποκτήσει σε βοηθάει να μάθεις πολύ πιο εύκολα μια ξένη γλώσσα (αυτό κι αν είναι εφόδιο την εποχή της μετανάστευσης) ή να καταλάβεις πιο εύκολα γιατί κάνεις λάθη στη μητρική σου γλώσσα και άρα να τα διορθώσεις. Το γνωστικό όφελος είναι εμφανές και μάλιστα ανεξάρτητα από επαγγελματική κατεύθυνση, εφόσον η σωστή χρήση της γλώσσας είναι προαπαιτούμενη σε όλα σχεδόν τα επαγγέλματα.

 

Καλό είναι να δούμε με ψυχραιμία τα πράγματα και κυρίως να αναγνωρίσουμε ότι η μάθηση όπως και η σκέψη είναι εξαιρετικά περίπλοκα φαινόμενα. Αν το ζήτημα ανάγεται μόνο σε πολιτικό επίπεδο και παραμείνει έρμαιο κόντρας εθνικιστών και των αντιπάλων τους χωρίς να αναγνωριστεί η σπουδαιότητα ενός επιστημονικού επιχειρήματος, δεν βλέπω για ποιο λόγο αντιμαχόμαστε τους εθνικιστές. Αφού και οι πολέμιοί τους χρησιμοποιούν τις ίδιες συντηρητικές μεθόδους: Απαξίωση της επιστήμης, αναγνώριση μόνο της επιφάνειας των πραγμάτων χωρίς περίπλοκους συσχετισμούς (νεκρή γλώσσα άρα άχρηστη γλώσσα, λες και ο παιδαγωγικός στόχος της εκμάθησης των αρχαίων ήταν ποτέ η επικοινωνία στα αρχαία ελληνικά), διανοητική ευκολία.

 

 

Ελλάδα
28

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δεν φαινόταν επικίνδυνος, λέει ο ψυχίατρος που εξέτασε τον οδηγό πριν σκοτώσει την 36χρονη στην Κρήτη

Ελλάδα / Δεν φαινόταν επικίνδυνος, λέει ο ψυχίατρος που εξέτασε τον οδηγό πριν σκοτώσει την 36χρονη στην Κρήτη

Ο δράστης είχε μεταφερθεί στο νοσοκομείο μετά από καταγγελία της συντρόφου του, η οποία τον θεώρησε επικίνδυνο. Ωστόσο, οι γιατροί έκριναν ότι δεν έχρηζε νοσηλείας και του χορηγήθηκε φαρμακευτική αγωγή, την οποία δεν δέχτηκε
LIFO NEWSROOM
Ηράκλειο: Το τροχαίο δυστύχημα ήταν τελικά δολοφονία - Τον φυγάδευσαν περαστικοί για να μην εξαφανιστεί

Ελλάδα / Κρήτη: Το τροχαίο ήταν τελικά δολοφονία - Περαστικοί εγκλώβισαν τον 33χρονο για να μην εξαφανιστεί

Ο δράστης είχε πιαστεί στο παρελθόν με επικίνδυνα όπλα στην κατοχή του, ενώ είχε νοσηλευτεί σε ψυχιατρική κλινική μετά από αίτημα της συντρόφου του, αλλά πήρε συνοπτικά εξιτήριο
LIFO NEWSROOM
Στο νοσοκομείο ο Κώστας Αγοραστός - Δέχθηκε επίθεση από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών

Ελλάδα / Στο νοσοκομείο ο Αγοραστός - Δέχθηκε επίθεση από συγγενείς θυμάτων των Τεμπών

Πανδαιμόνιο πριν το περιφερειακό συμβούλιο Θεσσαλίας - Συγγενείς των θυμάτων του σιδηροδρομικού δυστυχήματος των Τεμπών αποδοκίμασαν τον πρώην περιφερειάρχη - Στο νοσοκομείο με μώλωπες κατέληξε ο Κώστας Αγοραστός
LIFO NEWSROOM
Δολοφονία Εύβοια: «Είχε ξεσπάσματα, ήταν βρώμικος και δεν αντέχαμε άλλο» λένε οι δράστες

Ελλάδα / Δολοφονία Εύβοια: «Είχε ξεσπάσματα, ήταν βρώμικος, δεν αντέχαμε άλλο» λένε τα αδέλφια που σκότωσαν τον πατέρα τους

Τι υποστήριξαν ο 22χρονος και η 26χρονη που δολοφόνησαν τον πατέρα τους και προσπάθησαν να παραπλανήσουν την ΕΛΑΣ σκηνοθετώντας τη φρικτή πράξη τους
LIFO NEWSROOM
Κρήτη: Bίντεο - ντοκουμέντο από στιγμή φονική παράσυρσης 33χρονης

Ελλάδα / Κρήτη: Βίντεο - ντοκουμέντο ανατρέπει τα δεδομένα και δείχνει απρόκλητη δολοφονία 36χρονης

Ο δράστης περιμένει τη γυναίκα να βγει από το αυτοκίνητό της, επιταχύνει το ΙΧ του και την παρασύρει πεζή προκαλώντας τον θάνατό της - Από την σφοδρότητα της πρόσκρουσης ανατράπηκε το αυτοκίνητο του δράστη
LIFO NEWSROOM