Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να αποσυρθεί το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού

Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να αποσυρθεί το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού Facebook Twitter
4

Ερώτηση στη Βουλή κατέθεσαν βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ για το βιβλίο Ιστορίας της 6ης Δημοτικού, καταλογίζοντας «ιστορικά ατοπήματα». Όπως σημειώνουν οι βουλευτές, που ζητούν από τον υπουργό την αντικατάστασή του, στο βιβλίο "δεν αναφέρεται το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, ως δικτατορία".

Το νέο βιβλίο συντάχθηκε από ομάδα καθηγητών Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, με επικεφαλής τον κ. Ιωάννη Κολιόπουλο μετά από απόφαση του πρώην υπουργού Παιδείας Ευρυπίδη Στυλιανίδη (2008), προκειμένου να αντικατασταθεί το περίφημο βιβλίο της κυρίας Μαρίας Ρεπούση.

 

Ο ΣΥΡΙΖΑ ζητά να αποσυρθεί το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ' Δημοτικού Facebook Twitter

Αναλυτικά η ερώτηση των βουλευτών του ΣΥΡΙΖΑ, προς τον Υπουργό, Κωνσταντίνο Αρβανιτόπουλο:

"Τα σχολικά εγχειρίδια της Νεότερης και Σύγχρονης Ιστορίας έχουν διαχρονικά απασχολήσει τόσο την εκπαιδευτική και επιστημονική κοινότητα, όσο και την κοινωνία συνολικά. Αναφορικά με το βιβλίο Ιστορίας της Στ’ δημοτικού το 2008 ο κ. Ευριπίδης Στυλιανίδης που αναλαμβάνει το Υπουργείο Παιδείας  αποφασίζει άμεσα την απόσυρση του βιβλίου Ιστορίας της Στ’ Δημοτικού της Μαρίας Ρεπούση που επρόκειτο να διανεμηθεί στα σχολεία.

Δίνει εντολή να εκτυπωθεί εκ νέου το παλιό βιβλίο Ιστορίας και να διανεμηθεί στους μαθητές, ενώ παράλληλα προκηρύσσει διαγωνισμό για τη συγγραφή νέου βιβλίου Ιστορίας.

Τελικώς η συγγραφή του βιβλίου δίνεται με απευθείας ανάθεση σε ομάδα καθηγητών Ιστορίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης , με επικεφαλής τον κ. Ιωάννη Κολιόπουλο. Το βιβλίο δεν περνά ποτέ από το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, αν και το κόστος του πληρώνεται απευθείας από τον Ειδικό Λογαριασμό του.

Η μετέπειτα Υπουργός Παιδείας, Άννα Διαμαντοπούλου βρίσκει την πρώτη σειρά του νέου βιβλίου τυπωμένη, ωστόσο δεν εγκρίνει τη διανομή του στα σχολεία.

Το βιβλίο της συγγραφικής ομάδας του καθηγητή Ιωάννη Κολιόπουλου παραμένει στις αποθήκες έως το Φεβρουάριο του 2012, οπότε ο νέος αναπληρωτής Υπουργός Παιδείας Κ. Αρβανιτόπουλος ανακοινώνει την έγκριση και διανομή του νέου βιβλίου Ιστορίας της ΣΤ’ Δημοτικού κατά τη σχολική περίοδο 2012-13.

Η υφυπουργός Εύη Χριστοφιλοπούλου υπογράφει στις 13-2 την έγκριση του. Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ίδιος καθηγητής συνέγραψε μαζί με άλλους ιστορικούς και το βιβλίο Ιστορίας της Γ’ Λυκείου "Ιστορία του νεότερου και σύγχρονου κόσμου", το οποίο είχε δεχθεί αρνητικές κριτικές τόσο για το περιεχόμενο , όσο και για τη μεθοδολογία του. Βιβλίο που επίσης γράφτηκε με τη διαδικασία της ανάθεσης ,επί υπουργίας Μαριέττας Γιαννάκου.

Πέρα ωστόσο από το προφανές ζήτημα που ανακύπτει αναφορικά με τη διαδικασία της ανάθεσης, η κριτική που έχει δεχθεί το βιβλίο, τόσο από παιδαγωγικούς, όσο και από επιστημονικούς κύκλους καταδεικνύει ότι σε αυτό ενυπάρχουν σοβαρές αδυναμίες , αλλά και ιδεολογικές αγκυλώσεις.

Στο πλαίσιο του βασικού αφηγηματικού κειμένου η αναφορά στην Εθνική Αντίσταση καταλαμβάνει μισή περίπου σελίδα. Η ποσοτική αυτή διαφοροποίηση είναι αποκαλυπτική της επιλεκτικής και ιδεολογικής διάστασης της ιστορικής αφήγησης.

Συγκεκριμένα δεν αναφέρεται το καθεστώς της 4ης Αυγούστου, ως δικτατορία. Το βιβλίο παρουσιάζει τον Ιωάννη Μεταξά να αναλαμβάνει την εξουσία μετά από "κοινωνική αναταραχή που εκφραζόταν με πορείες , διαδηλώσεις και απεργίες".

Η αφήγηση δίνει στους μαθητές να καταλάβουν πως ήταν κάτι σαν πατέρας του έθνους, που ήρθε για να επιλύσει "την πολιτική αστάθεια" από την οποία "η Ελλάδα ταλανιζόταν". Ενώ υπόρρητα διατυπώνεται πως οι πορείες , οι διαδηλώσεις και οι απεργίες δεν αποτελούν μέσα πάλης του λαού για τα δίκια του, αλλά "ταλανίζουν" τη χώρα , όταν εκδηλώνονται.

Οι μαθητές μαθαίνουν ότι ο δικτάτορας "προσπάθησε, χωρίς ουσιαστικό αποτέλεσμα να προσεγγίσει τους αγρότες και τους εργάτες με διάφορα κοινωνικά μέτρα". Αποσιωπώνται εντελώς οι εξορίες, οι φυλακές, οι διώξεις και η χωρίς προηγούμενο – ως τότε - τρομοκρατία του καθεστώτος, για τα οποία ουδεμία αναφορά γίνεται στο βιβλίο.

Ωσαύτως παραδίδονται στη λήθη όλα όσα ο ελληνικός λαός βίωσε και γνωρίζει για τους κυβερνήτες τυχοδιώκτες εκείνης της περιόδου, που στα δύσκολα παρέδωσαν το λαό και τη χώρα στους κατακτητές, συνεργαζόμενοι με τους Γερμανούς.

Διαπιστώνονται επίσης ιστορικά ατοπήματα με σοβαρότερο αυτό που αποδίδει την ίδρυση του ΕΑΜ-ΕΛΑΣ σε πρωτοβουλία των Άγγλων.

Διαβάζουμε στο βιβλίο "με την ηθική και υλική υποστήριξη της Βρετανίας δημιουργήθηκαν τρεις αντιστασιακές οργανώσεις, το ΕΑΜ-ΕΛΑΣ, ο ΕΔΕΣ και η ΕΚΚΑ". Ταυτόχρονα τα Δεκεμβριανά με μια λογική συμψηφισμού, αποδίδονται "σε λάθη και παραλείψεις όλων των παρατάξεων και στην ανάμειξη των Άγγλων".

Επειδή ιστορική αφήγηση χαρακτηρίζεται από μονομέρεια και την έλλειψη της απαραίτητης για ένα σχολικό εγχειρίδιο αντικειμενικότητας ή έστω ίσων αποστάσεων.

Επειδή η ιστορική συνείδηση αρχίζει να διαμορφώνεται στα χρόνια του δημοτικού, όταν ο μαθητής διατυπώνει τα πρώτα του ερωτήματα και έχει τις πρώτες του αναζητήσεις.

Επειδή ο ρόλος του σχολικού εγχειριδίου είναι να εγείρει το ενδιαφέρον του παιδιού για την Ιστορία, να καλλιεργεί την κριτική του σκέψη , να προκαλεί ερωτήματα και προβληματισμούς  και όχι να υποβάλει απόψεις.

Επειδή ειδικά σε ένα σχολικό εγχειρίδιο Ιστορίας δέον είναι η σύσταση της συγγραφικής ομάδας να είναι τέτοια, ώστε να αποτρέπεται η μονομερής προσέγγιση των γεγονότων.

Ερωτάται ο κ. Υπουργός

1. Με ποιες συγκεκριμένες διαδικασίες και στη βάση ποιών κριτηρίων επελέγη η συγγραφική ομάδα του εν λόγω βιβλίου ;

2. Προτίθεται το Υπουργείο να εξετάσει το ενδεχόμενο άμεσης - κατά το δυνατό - αντικατάστασης του συγκεκριμένου εγχειριδίου από άλλο που θα πληροί τις στοιχειώδεις παιδαγωγικές και επιστημονικές αρχές, που οφείλουν να διέπουν ένα σχολικό εγχειρίδιο ;

3. Είναι στις προθέσεις του Υπουργείου να εγκαταλείψει την πρακτική της ανάθεσης στην συγγραφή σχολικών εγχειριδίων και να επιστρέψει στη δημοκρατική και επιστημονικά αρτιότερη πρακτική του διαγωνισμού ;

Οι ερωτώντες βουλευτές

Διαμαντόπουλος Ευάγγελος

Κουράκης Αναστάσιος

Γλέζος Μανώλης

Κανελοπούλου Μαρία

Βαμβακά Ευγενία

Πάντζας Γεώργιος

Καραγιουσούφ Αϊχάν

Κριτσωτάκης Μιχάλης

Γεωργοπούλου – Σαλτάρη  Έφη".

4

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη: «Σχολιάζει την πραγματικότητα ως σαν να κυβερνά κάποιος άλλος»

Πολιτική / ΣΥΡΙΖΑ για Μητσοτάκη: «Σχολιάζει την πραγματικότητα ως σαν να κυβερνά κάποιος άλλος»

«Μαθήματα δημοκρατίας και μετασχηματισμού του νοήματος του Πολυτεχνείου με άμεσους συνεργάτες τον Μάκη Βορίδη, τον 'Αδωνι Γεωργιάδη και τον Θάνο Πλεύρη περιττεύουν»
LIFO NEWSROOM
Μητσοτάκης: 51 χρόνια μετά το μήνυμα του Πολυτεχνείου εξακολουθεί να σηματοδοτεί την αφοσίωση στη Δημοκρατία

Πολιτική / Μητσοτάκης: 51 χρόνια μετά το μήνυμα του Πολυτεχνείου εξακολουθεί να σηματοδοτεί την αφοσίωση στη Δημοκρατία

«Η Ελλάδα του 2024 τιμά τους αγωνιστές του ‘73 με τα πανεπιστήμιά της ανοιχτά στη σύγχρονη γνώση. Θυμίζοντας πως η χούντα ήταν εκείνη που πρώτη τα βεβήλωσε και τα κατέστρεψε» επισημαίνει ο πρωθυπουργός
LIFO NEWSROOM
Διαγραφή Αντώνη Σαμαρά από τη Νέα Δημοκρατία

Πολιτική / Ο Μητσοτάκης διαγράφει τον Σαμαρά από τη Νέα Δημοκρατία

Οργή του πρωθυπουργού για τις απόψεις που εκφράζει ο Αντώνης Σαμαράς σε συνέντευξή του στο «Βήμα» - «Ο κ. Σαμαράς θέτει εαυτόν για δεύτερη φορά μετά το 1993 εκτός ΝΔ» ανακοίνωσε ο κυβερνητικός εκπρόσωπος
LIFO NEWSROOM
Παραιτήθηκε ο πολιτικός διευθυντής του Υπουργείου Εξωτερικών, Ρούσσος Κούνδουρος

Πολιτική / Παραιτήθηκε ο πολιτικός διευθυντής του Υπουργείου Εξωτερικών, Ρούσσος Κούνδουρος

Σύμφωνα με διπλωματικές πηγές δεν συμμετείχε στις διευρυμένες συνομιλίες των αντιπροσωπειών που πραγματοποιήθηκαν κατά τη συνάντηση των Υπουργών Εξωτερικών Ελλάδας-Τουρκίας της 8ης Νοεμβρίου, καθώς δεν συμμετείχε ο ομόλογός του
LIFO NEWSROOM

σχόλια

4 σχόλια
εντελως λανθασμενη η αναφορα στα δεκεμβριανα που ηταν ενοπλη αποπειρα καταληψης της εξουσιας απο μια ενοπλη μειοψηφια δηλαδη απο το κκε και τον κομματικο του στρατο ελας
Μια ζωή στην Ελλάδα θα μαλώνουμε για απλά πράγματα. Είναι τόσο δύσκολο να αποφασίσουμε για το τι ήταν ο Μεταξάς; Εφόσον πήρε την εξουσία χωρίς εκλογές σαφέστατα ήταν δικτάτορας. Και σαφέστατα εφόσον ήταν προσδεδεμένος (μαζί με τον Γεώργιο) στο άρμα της Αγγλίας αντιτάχθηκε αργότερα τον Άξονα. Είναι τόσο τραγικά δύσκολα αυτά τα δύο;
Εχθές στο αεροπλάνο για Σόφια, δυο παιδιά 20-24 χρονών που κάθονταν πίσω μου είχαν πιάσει συζήτηση για ιστορία. Ερώτηση του πρώτου: "Οι Γερμανοί ήρθαν μετά την μεταπολίτευση, έτσι;". "Όοοχι, αυτοί ήταν πολύ πριν, μετά ήταν μια περίοδος που κυνήγαγαν τους αριστερούς άγρια και μετά έγινε η μεταπολίτευση." Τα σχολεία αποτυγχάνουν τόσο τραγικά στη διδασκαλία της σύγχρονης ιστορίας που εξοργιστικές ωραιοποιήσεις όπως αυτές που αναφέρονται στην παραπάνω ερώτηση, πολύ πιο τραγικές από τον συνωστισμό της Ρεπούση, φαίνονται δευτερεύοντες σχολαστικισμοί.