Πέθανε ο Νίκος Φώσκολος

Πέθανε ο Νίκος Φώσκολος Facebook Twitter
Φωτ.: Σπύρος Στάβερης/ LIFO
14

Πέθανε σήμερα σε ηλικία 88 ετών, ο Έλληνας σκηνοθέτης και σεναριογράφος Νίκος Φώσκολος.

Η κηδεία του θα τελεστεί την Παρασκευή, 1 Νοεμβρίου, στις 14.30 το μεσημέρι, στο Κοιμητήριο Ηλιούπολης.

Ο Νίκος Φώσκολος γεννήθηκε στην Αθήνα στις 26 Νοεμβρίου του 1927. Σπούδασε πολιτικές επιστήμες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών χωρίς όμως να λάβει πτυχίο. Αρχικά δούλεψε ως δημοσιογράφος, (στη δεκαετία 1950-1960), στις εφημερίδες "Εμπρός" και «Ανεξάρτητος Τύπος» κάνοντας ελεύθερο και καλλιτεχνικό ρεπορτάζ και γράφοντας κινηματογραφική κριτική.

Από πολύ νωρίς ασχολήθηκε με τη συγγραφή αστυνομικού μυθιστορήματος. H ραδιοφωνική εκπομπή «Αστυνομικές ιστορίες του Νίκου Φώσκολου» αποτέλεσε το πρώτο του ραδιοφωνικό σήριαλ που είχε πολύ μεγάλη επιτυχία και όταν εκδόθηκε ήταν το μπεστ-σέλερ της εποχής.

Στη δεκαετία του 1960 ξεκινά ως θεατρικός συγγραφέας και κριτικός συγγράφοντας περισσότερα από 10 θεατρικά έργα και πολλά ραδιοφωνικά. Στη συνέχεια μετακινείται στον κινηματογράφο όπου και κάνει το σενάριο για περισσότερες από 70 ταινίες, κυρίως με τη Φίνος Φιλμ.

Το 1971 ασχολείται με επιτυχία με την τηλεόραση, με την ιστορική τηλεοπτική σειρά (δράμα) «Άγνωστος Πόλεμος» που σημείωσε το παγκόσμιο ρεκόρ 92% θεαματικότητας, μετά την οποία ακολούθησαν διάφορα ιστορικά και κοινωνικά δράματα όπως τα «Εν Τούτω Νίκα», «Κραυγή των λύκων», «Ρωμανός Διογένης» κ.ά..

Μετά το 1991 οπότε κάνει την εμφάνισή της η ιδιωτική τηλεόραση, συγγράφει τη μεγάλης διάρκειας τηλεοπτική σειρά «Λάμψη» της οποίας η προβολή κράτησε 14 (1991 - 2005) χρόνια, κάνοντας 3457 επεισόδια στο σύνολο. Το 1993 έγραψε την δεύτερη τηλεοπτική σειρά του, το Καλημέρα Ζωή της οποίας η προβολή κράτησε 13 (1993 - 2006) χρόνια κάνοντας 3179 επεισόδια στο σύνολο.

Ο Νίκος Φώσκολος ήταν τακτικό μέλος της Ένωσης Συντακτών Αθηναϊκού Τύπου, καθώς και της Εταιρίας Ελλήνων Θεατρικών Συγγραφέων. Είχε λάβει τρία βραβεία και ένα κρατικό Βραβείο Σεναρίου για την ταινία «Κοντσέρτο για πολυβόλα» (1968).

Από τις ταινίες του έχουν βραβευθεί επίσης: «Οι αδίστακτοι», «Πυρετός στην άσφαλτο» και «Κοινωνία ώρα μηδέν», ενώ η ταινία «Το χώμα βάφτηκε κόκκινο» του Βασίλη Γεωργιάδη, της οποίας έγραψε το σενάριο, προτάθηκε από την Αμερικανική Ακαδημία Τεχνών και Επιστημών για Όσκαρ καλύτερης ξένης ταινίας (1965).

Επίσης έχει τιμηθεί από τον Πρόεδρο της Ελληνικής Δημοκρατίας (2007), από την Ιερά Σύνοδο για την ταινία «Εν Τούτω Νίκα», από την ΕΡΤ, από την οργάνωση Λάιονς, από διάφορους Δήμους, Καλλιτεχνικές Λέσχες, σωματεία και άλλες οργανώσεις.

 ______

Συγγραφικό έργο

 

Θεατρικά έργα
Ο θάνατος θα ξανάρθει(1959)
Θηλειά στο σκοτάδι (1961)
Η μαρκησία του λιμανιού (1971)
Σκέψου πριν αγαπήσεις (1971)
Ο άγνωστος δολοφόνος (1972)
Αρμένικο φεγγάρι (1976)
Πόρνες και πόρνες (1994)


Κινηματογραφικές ταινίες-σενάριο


Κρυστάλλω (1959)
Τσακιτζής, ο προστάτης των φτωχών (1960)
Φλογέρα και αίμα (1961)
Η κατάρα της μάνας (1961)
Ο θάνατος θα ξανάρθει (1961)
Αγάπη και θύελλα (1961)
Ο γεροδήμος (1962)
Οργή (1962)
Πονεμένη μητέρα (1962)
Οι διεστραμμένοι (1963)
Το κάθαρμα (1963)
Όσα κρύβει η νύχτα (1963)
Οι σταυραετοί (1963)
Έτσι ήταν η ζωή μου (1963)
Η κραυγή (1964)
Είναι μεγάλος ο καημός (1964)
Ο κράχτης (1964)
Χωρίς γονείς κι αδέλφια (1964)
Η προδομένη (1965)
Το χώμα βάφτηκε κόκκινο (1965)
Βρώμικη πόλις (1965)
Δεν μπορούν να μας χωρίσουν (1965)
Οι εχθροί (1965)
Οι αδίστακτοι (1965)
Η αχαριστη (1966)
Ο άνθρωπος που γύρισε από τον πόνο (1966)
Δάκρυα για την Ηλεκτρα (1966)
Κατηγορώ τους ανθρώπους (1966)
Κοινωνία ώρα μηδέν (1966)
Ο κατατρεγμένος (1966)
Κονσέρτο για πολυβόλα (1966)
Ο μεθύστακας του λιμανιού (1967)
Πυρετός στην άσφαλτο (1967)
Οι σφαίρες δε γυρίζουν πίσω (1967)
Το παρελθόν μιας γυναίκας (1968)
Αγάπη και αίμα (1969)
Όταν η πόλις πεθαίνει (1969)
Ορατότης μηδέν (1969)
Ο πρόσφυγας (1969)
Η λεωφόρος της προδοσίας (1969)
Η ζούγκλα των πόλεων (1970)
Εν ονόματι του νόμου (1970)
Πεθαίνω κάθε ξημέρωμα (1970)
Ο μεγάλος ένοχος (1970)
Αυτοί που ξέχασαν τον όρκο τους (1971)
Εσχάτη προδοσία (1971)
Ο δρόμος των ηρώων (1971)
Κατάχρησις εξουσίας (1971)
Με φόβο και πάθος (1971)
Έρωτας και προδοσία (1972)
Αιχμάλωτοι του μίσους (1972)
Οι γενναίοι πεθαίνουν δυο φορές (1973)
Τα χρόνια της οργής (1973)
Το κόκκινο τρένο (1982)[6]

Ελλάδα
14

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

11 σχόλια
Λυπηρος ο θανατος ....αλλα οι δηλωσεις "εσβυσε η λαμψη του ελληνικου κινηματογραφου και τηλεορασης" και "εφυγε ο πατριαρχης του ελληνικου κινηματογραφου...." δεν μπορουν να ορισουν το πολιτιστικο επιπεδο των ελληνων...αν θεωρουν ορισμενοι οτι περιοδος Φωσκολου ηταν το απαυγασμα αυτου του πολιτισμου....να μας χαιρομαστε!
Αποψη μου είναι ότι ο Φώσκολος είναι ένας άνθρωπος ο οποίος καλλιτεχνικά επηρεάστηκε ιδιαίτερα από το ύφος του αντίστοιχου Αμερικάνου γκανγκστερά Σαμ Πέκινπα, τουλάχιστον μετά το 1970. Τα σλοουμότιον και οι περιπετειώδεις καταδιώξεις και συμπλοκές θυμίζουν ιδιαίτερα τις περιπέτειες του Πέκινπα. Συγκεκριμένα το 1ο επεισόδιο της σειράς Εις θάνατον, έχει σκηνή κοπιαρισμένη από το the getaway του 1972. Το θέμα είναι ότι τα μπάτζετ της χώρας και ιδιαίτερα των τηλεοπτικών ή βιντιακών παραγωγών δεν του επέτρεπαν το κάτι παραπάνω. Σίγουρα όμως είχε συγκριτικά με άλλους της εποχής του, κάποιο ατομικό ύφος, και αν έβρισκε τα μέσα μπορούσε παράγει σπουδαίες περιπέτειες με "βαλκανική" πινελιά.
-Πέθανε ο Φώσκολος.-Τι εννοείς;-Εννοώ πως ο Φώσκολος πέθανε-Θες να μου πεις πως ο Φώσκολος δε ζει πια;-Θέλω να πω πως ο Φώσκολος δεν είναι πια στη ζωή.-Μίλα ξεκάθαρα Βίρνα!
Αν και πολλες απο τις σειρες και ταινιες του κοροιδευτηκαν και χλευαστηκαν πρεπει να αναγνωρισουμε οτι ηταν ενα τεραστιο κεφαλαιο στον ελληνικο κινηματογραφο και την τηλεοραση, και που τελικα επηρεασε, αν οχι διαμορφωσε την Ελλαδα οπως την ξερουμε σημερα. Οι παλιοτεροι θα θυμουνται.. τα παιδικα κ νεανικα χρονια της γενιας 30-40 στιγματιστηκαν απο την Λαμψη, οσο κι αν αστεια φαινεται εκ των υστερων. Θυμαμαι σαν χθες οταν στο νησι μου μπηκε ο ΑΝΤ1 για πρωτη φορα ειχαμε μαζευτει ολη η γειτονια να δουμε το καινουριο σηριαλ!! Τωρα γελαμε με τις ατακες της Βιρνας και του Γιαγκου αλλα ποσες χιλιαδες νεοι, γεροι και παιδια καθηλωνοταν στην τιβι τις καθημερινες το βραδυ!!Επισης αν και ηξερα οτι ειναι πολυγραφοτατος, δεν ειχα συνειδητοποιησει τον ογκο της γραφης του! Μπραβο πολυ ωραιο κ εμπεριστατωμενο αφιερωμα, μακαρι να ειχαμε περισσοτερα τετοια οσο ακομη οι δημιουργοι βρισκονται εν ζωη και οχι μονο να τους εκτιμουμε οταν χαθουν..
Ηταν σιγουρα ο "χρυσοδάκτυλος του εμπορικού θεάματος"! Γνωριζε πολυ καλα τι ηθελε να δει η "στρουγκα" και το εδινε απλοχερα. (Και φυσικα οι τιτλοι και μονο των ταινιων, δειχνουν πολυ καλα τι ηθελε να δει η "στρουγκα" στη μικρη και στη μεγαλη οθονη ολες αυτες τις δεκαετιες.)
> ο 1971 ασχολείται με επιτυχία με την τηλεόραση, με την ιστορική τηλεοπτική σειρά (δράμα) «Άγνωστος Πόλεμος» που σημείωσε το παγκόσμιο ρεκόρ 92% θεαματικότητας[Η πολεμική δεκαετία στην Οθόνη: Από τον Άγνωστο πόλεμο στον Θίασο](http://bit.ly/1gcIT7R):> Η προβολή του Άγνωστου Πολέμου κατάφερε σημαντικό πλήγμα όχι μόνο στην παρακολούθηση ελληνικών κινηματογραφικών ταινιών αλλά και σε άλλες εκδηλώσεις της κοινωνικής ζωής, αφού κατά τη διάρκεια της τα πάντα αναστέλλονταν.> Η σειρά αρχικά είχε μια ανοδική πορεία. Κατά τη διάρκεια του πρώτου μήνα προβολής της (Οκτώβριος 1971) ερχόταν στην πέμπτη σειρά των προτιμήσεων των τηλεθεατών του προγράμματος της ΥΕΝΕΔ. Τον Φεβρουάριο του 1972 γίνεται νέα σφυγμομέτρηση και της δίνει την πρώτη θέση. Κατά δήλωση του σεναριογράφου της σειράς Νίκου Φώσκολου, την παρακολουθούσαν 1,500,000 θεατές. Ο Στάθης Βαλούκος αναφέρει ως ποσοστό τηλεθέασης το 76%.> Η ταύτιση των τηλεθεατών με τις περιπέτειες των πρωταγωνιστών ήταν έντονη. Ενδεικτικές είναι οι αναφορές του δημοσιογράφου της Ραδιοτηλεόρασης Απ. Βραχιολίδη: «Ξέρω ακόμη ότι ένας τουλάχιστον τηλεθεατής έστειλε γράμμα στο Πεντάγωνο και ζητάει την προαγωγή του [κεντρικού ήρωα της σειράς] συνταγματάρχου Βαρτάνη επ’ ανδραγαθία…»> Μέχρι και η περιφορά του Επιταφίου τη Μεγάλη Παρασκευή άλλαξε ώρα σε επαρχιακές πόλεις για να μπορέσει ο κόσμος να προλάβει τη σειρά. Στο πρόγραμμα της τηλεόρασης της Μεγάλης Τετάρτης του 1972 (5 Απριλίου) βλέπουμε τη μετάθεση της ώρας προβολής αργότερα, μάλλον πάλι για να προλάβει ο κόσμος να εκκλησιαστεί και μετά απερίσπαστος να προλάβει την προβολή. Ακόμη, πολλοί χρεώθηκαν με δόσεις προκειμένου να αγοράσουν συσκευές τηλεόρασης για να μην υποχρεώνονται στους γείτονες τους για την παρακολούθηση του Άγνωστου Πολέμου.