Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
3

[Από τον Θανάση Χαραμή]

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter

Η παρούσα μελέτη αφορά τον σχεδιασμό μιας προσθήκης σε ένα παλιό λιθόχτιστο κτίσμα στα Τζουμέρκα της Ηπείρου, σε ένα προνομιούχο οικόπεδο με εντυπωσιακή θέα στα γύρω βουνά.

Το κτίσμα δεν αποτελεί κύρια κατοικία αλλά την προσαρμογή όλων των αναγκών της στέγασης σε μια συνολική εμπειρία διαβίωσης. Κύρια συστατικά αυτής της εμπειρίας, στην οποία στοχεύει η αρχιτεκτονική σύνθεση, είναι η ένταξη στο φυσικό τοπίο και στην παράδοση του τόπου με χειρισμό σύγχρονο και λιτό.

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter

Η κεντρική ιδέα της πρότασης πηγάζει από την τοπική παραδοσιακή αρχιτεκτονική. Η ομοιογένεια των οικισμών με τις τετράριχτες στέγες που εδράζονται πάνω στα στιβαρά πέτρινα κελύφη αποτέλεσε το ερέθισμα. Μια ελαφριά μεταλλική κατασκευή «ντυμένη» με τιτανιούχο ψευδάργυρο αντικαθιστά την υπάρχουσα ετοιμόρροπη στέγη και συνιστά την προσθήκη στην κατοικία, δημιουργώντας τους επιπλέον απαιτούμενους χώρους.

Το XT ARCHITECTURE STUDIO προσπάθησε να διαφοροποιηθεί ως προς τα υλικά και να διατηρήσει την τοπική ογκοπλασία, εμπλουτίζοντάς τη με ένα νέο αρχιτεκτονικό λεξιλόγιο, σε αρμονία με την αισθητική του τόπου.
Ο νέος όγκος φέρει δύο επίπεδα επιφάνειας 40 τ.μ., τα οποία οργανώνουν τους επιπλέον χώρους του σπιτιού. Το ισόγειο, επιφάνειας 70 τ.μ., αποκτά επιπλέον ύψος και φιλοξενεί το καθιστικό, το κυρίως υπνοδωμάτιο και το λουτρό, ενώ τα επιπρόσθετα πατάρια τους χώρους ύπνου και παιχνιδιού.

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter

 Όλοι οι χώροι επικοινωνούν οπτικά μεταξύ τους και όπου και όποτε κρίνεται απαραίτητο η διαχείρισή τους βασίζεται στη χρήση ελαφριών κατασκευών και κουρτινών. Στις δύο απέναντι πλευρές τις προσθήκης δύο μεγάλα γραμμικά ανοίγματα αφήνουν το φως να διεισδύει από ψηλά σε όλο το σπίτι, δημιουργούν παιχνίδια σκιάς με τους λιθόχτιστους τοίχους και προσδίδουν μια γοητευτική, οικεία ατμόσφαιρα.

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter

Ιδιαίτερη εμπειρία αποτελεί η μετατροπή του τελευταίου παταριού σε μια ανοιχτή βεράντα με υπέροχη θέα προς το σύνθετο ορεινό ανάγλυφο των Τζουμέρκων.

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Ο Χάρης Τσίσικας του XT architecture studio

XT ARCHITECTURE STUDIO


Το αρχιτεκτονικό γραφείο ΧΤ με έδρα τα Ιωάννινα ιδρύθηκε από τον αρχιτέκτονα Χάρη Τσίτσικα το 2009. Το γραφείο δραστηριοποιείται στα πεδία της αρχιτεκτονικής, της πολεοδομίας και της έρευνας και ασχολείται με την εκπόνηση μελετών ποικίλης κλίμακας και την κατασκευή ιδιωτικών έργων. Προσεγγίζοντας την αρχιτεκτονική σύνθεση μέσα από τον αστικό της ρόλο, στοχεύουν σε δυνατές και απλές λύσεις που λειτουργούν διαδραστικά με την πόλη, προσφέροντας κάθε φορά μια καινούργια εμπειρία στον χώρο. Η απλότητα, η καθαρότητα των μορφών και η ανθρωπογνωστική διάθεση στον σχεδιασμό αποτελούν βασικά στοιχεία της αρχιτεκτονικής τους φιλοσοφίας. Έχουν συμμετάσχει και διακριθεί σε εγχώριους και διεθνείς αρχιτεκτονικούς διαγωνισμούς και σε ατομικές και ομαδικές εκθέσεις στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Το έργο τους έχει παρουσιαστεί σε επιστημονικά συνέδρια και έχει δημοσιευτεί στον διεθνή αρχιτεκτονικό Τύπο.

 

 

 

Projects του αρχιτεκτονικού γραφείου ΧΤ

Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Αποκατάσταση και προσθήκη σε εξοχική κατοικία σε χωριό των Ιωαννίνων
Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Αrchitectural Workspace Iωάννινα: Ο χώρος επιλέχθηκε και εκτέθηκε στην 6η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων στο Μουσείο Μπενάκη
Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Αretha: Ξενοδοχείο στις όχθες του Αώου ποταμού / συνεργάτης αρχιτέκτονας Ιωάννης Οικονόμου
Ένα παλιό πέτρινο σπίτι στα Τζουμέρκα Facebook Twitter
Alea: Ανάπλαση του χώρου του παλιού ΓΣΠ της Λευκωσίας / διεθνής αρχιτεκτονικός διαγωνισμός /συνεργάτης αρχιτέκτονας Δήμος Μωυσιάδης.
Design
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Design / Casa Gaia Ένα παράδειγμα εμβληματικών μεσογειακών διακοπών

Η Casa Gaia από τους Bobotis+Bobotis Architects είναι μια βίλα που, απόλυτα συνδεδεμένη με το τοπίο, ενσωματώνει με ευαισθησία τις καθημερινές ανθρώπινες ανάγκες, αποτίνοντας φόρο τιμής στη διαχρονική ηρεμία του μεσογειακού καλοκαιριού.
ΔΑΝΑΗ ΜΑΚΡΗ
10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Design / 10 απίθανα αθηναϊκά σπίτια

Τη χρονιά που μας πέρασε, η Τζούλη Αγοράκη «άνοιξε» για τους αναγνώστες της LifO μερικά από τα πιο ιδιαίτερα, όμορφα, παράξενα, εκκεντρικά, γουστόζικα σπίτια της πόλης μας. Διαλέξαμε 10 που θα μας μείνουν αξέχαστα.
ΑΠΟ ΤΗΝ ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ - ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ: ΠΑΡΙΣ ΤΑΒΙΤΙΑΝ
CHECK Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Design / Ένα Μουσείο Παραμυθιού φτιαγμένο από ανακυκλώσιμα υλικά

Στην πόλη της Καβάλας oγδόντα παραμύθια και αγαπημένοι ήρωες προσφέρουν στα παιδιά την ευκαιρία να ταξιδέψουν σ’ έναν φανταστικό κόσμο με τη χρήση απλών, καθημερινών αντικειμένων που συχνά καταλήγουν στα σκουπίδια.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Design / Ένα σπίτι σαν ζεστή αγκαλιά

Ο διευθυντής προγράμματος του Δίεση, Γιώργος Γιαννόπουλος, προτιμά να ψάχνει πράγματα στο «γιουσουρούμ του Facebook» παρά να μπει σε μια αλυσίδα επίπλων. Και όταν έχει τις κλειστές του, μπορεί να ασχολείται με μια καρέκλα για δέκα ώρες χωρίς να κουράζεται.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Ένα σπίτι που μας προτρέπει να ζήσουμε στο max/ Ένα σπίτι που φοράει με χιούμορ τον μαξιμαλισμό του

Design / «Ο μινιμαλισμός είναι πλήξη»

Κάποτε η Tina Livanos είχε καθυστερήσει σε έναν γάμο, όπου ήταν παράνυμφος, επειδή είχε βρει μια ιδιαίτερη λάμπα. Μέχρι και σήμερα ψάχνει αδιάκοπα σε αντικερί, ανοιχτές αγορές και παζάρια, προκειμένου να γεμίσει το σπίτι της με έπιπλα και μπιχλιμπίδια.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Βιβλίο / Αθηναϊκές πολυκατοικίες: Η πιο ζωντανή ιστορία της πρωτεύουσας

Μια νέα ερευνητική έκδοση του Ιδρύματος Ωνάση, ευχάριστη και ζωντανή, αφηγείται την ιστορία της πολυκατοικίας αλλά και της πόλης μας με τις μεγάλες και τις μικρότερες αλλαγές της, μέσα από 37 ιστορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα σπίτι σε διάλογο με τη δικαιοσύνη και την τέχνη

Design / Ένα διαμέρισμα του ’70 που απορρίπτει οτιδήποτε παλιό

Το σπίτι του Αλέξανδρου Κασσανδρινού είναι γεμάτο τέχνη, χωρίς καμία αντίκα, με έπιπλα περισσότερο βολικά παρά ντιζαϊνάτα και άπειρο φως — τόσο, που το καλοκαίρι στο καθιστικό χρειάζονται γυαλιά ηλίου για να καθίσει κανείς.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Γιώργος και Ρούλης Αλαχούζος

Design / Αδελφοί Αλαχούζοι: Οι πιο διάσημοι Έλληνες «εφετζήδες»

Από την «Ανατομία ενός εγκλήματος» και τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 μέχρι τον Harry Potter και την τελευταία ταινία του Κρόνενμπεργκ, εδώ και σαράντα χρόνια ο Γιώργος και ο Ρούλης Αλαχούζος δημιουργούν εντυπωσιακά και τρομακτικά όντα σαν σύγχρονοι αλχημιστές, επιστρατεύοντας τη φαντασία και τη δεξιοτεχνία τους.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Oι Αθηναίοι / «Περηφανευόμαστε ότι δώσαμε τα φώτα μας στον κόσμο, αλλά δεν κρατήσαμε ούτε ένα λυχναράκι»

Η αρχιτέκτονας και υπεύθυνη των Αρχείων Νεοελληνικής Αρχιτεκτονικής του Μουσείου Μπενάκη, Μάρω Καρδαμίτση-Αδάμη, δεν λησμόνησε ποτέ στην πορεία της πως η μορφή ενός κτιρίου πρέπει να έχει χαρακτήρα, ειλικρίνεια και κλίμακα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Sotja

Οι Αθηναίοι / Sotja: «Στο ξεκίνημά μου έλεγαν "αυτό το κοριτσάκι θα μου κάνει το tattoo;"»

Όταν μπήκε στα τατουατζίδικα, ελάχιστες γυναίκες εργάζονταν εκεί. Εξασκήθηκε πάνω σε «πανκιά» και βρήκε το προσωπικό της στυλ στις horror ταινίες των ’60s. Η Αθηναία της εβδομάδας θυμάται την εποχή που τα tattoo προκαλούσαν προβλήματα στη δουλειά και κακεντρεχή σχόλια στον δρόμο - και αυτή η πραγματικότητα δεν έχει ακριβώς τελειώσει.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

σχόλια

1 σχόλια
Αυτό φίλοι/ες μου ονομάζεται Επανάχρηση.Αναλαμβάνεις να δώσεις νέα χρήση σε έναν παλιό χώρο-κτίριο,στην προκειμένη περίπτωση παραδοσιακό, ζωντανεύοντάς το και δίνοντάς του νέα αξία.Δεν καταστρέφεις το κτίριο, ίσα ίσα που το αναδηκνύεις χρησιμοποιώντας μοντέρνα διακριτικά υλικά.Άλλωστε ποιό το νόημα να διατηρείς ένα τέτοιο κτίριο ανέπαφο το οποίο δεν έχει χρήση και επισκεψημότητα?