Επιτρέψτε επιτέλους τα αποτεφρωτήρια στην Ελλάδα!

Επιτρέψτε επιτέλους τα αποτεφρωτήρια στην Ελλάδα! Facebook Twitter
Εικονογράφηση: Έργα του Piet Modrian
7

ΕΥΧΑΡΙΣΤΟ UPDATE: Oι φωνές των Δημάρχων Αθήνας και Θεσσαλονίκης τελικά εισακούστηκαν!

Ο υπουργός ΠΕΚΑ Γιάννης Μανιάτης μετά από επικοινωνία που είχε με τους δημάρχους της Αθήνας και της Θεσσαλονίκης, τους γνωστοποίησε ότι η σχετική ρύθμιση θα κατατεθεί στο νομοσχέδιο για τα ρυθμιστικά σχέδια Αθήνας- Θεσσαλονίκης.

Μένει βέβαια αυτό που είπε να γίνει και πράξη...

Διαβάζω στις ειδήσεις του LIFO.gr:

Δεν συμπεριλήφθηκε τελικά στο πολυνομοσχέδιο του υπουργείου Περιβάλλοντος και Κλιματικής Αλλαγής για τη χωροταξική και πολεοδομική μεταρρύθμιση η τροπολογία που υπέβαλε ο ΣΥΡΙΖΑ και προέβλεπε τη χωροθέτηση Κέντρων Αποτέφρωσης Νεκρών.

Χθες Καμίνης και Μπουτάρης σε κοινή παρέμβασή έκαναν λόγο για «αόρατες δυνάμεις» που εμποδίζουν την προσαρμογή της χώρας μας στη διεθνή πραγματικότητα αλλά και τον σεβασμό των επιλογών του κάθε πολίτη, τονίζοντας πως «η Ελλάδα δεν πρέπει να παραμένει ουραγός σε στοιχειώδη ζητήματα δικαιωμάτων».

 

Δεν ξέρω αν χρειάζεται να ειπωθούν οι λόγοι που χρειάζεται να γίνουν τα αποτεφρωτήρια (ή αν είναι αυτονόητοι), αλλά ας πω τη γνώμη μου:

 

 

Το 2006, μετά από πολλές προσπάθειες, ψηφίστηκε ΥΠΕΡΚΟΜΜΑΤΙΚΑ ο νόμος που επιτρέπει την αποτέφρωση. 

Είναι νόμιμη για όποιον την επιθυμεί αντί της ταφής. 

 

Επιτρέψτε επιτέλους τα αποτεφρωτήρια στην Ελλάδα! Facebook Twitter

 

Από τότε έχουν περάσει 8 χρόνια, χωρίς να έχει μπορέσει κανένας να νικήσει τις "αόρατες δυνάμεις" (ΔΗΛΑΔΗ ΤΗΝ ΕΚΚΛΗΣΙΑ) που εμποδίζουν με κάθε τρόπο την εφαρμογή του Νόμου.

 

Ο Γιάννης Μπουτάρης, ως υποψήφιος Δήμαρχος Θεσσαλονίκης το 2010 είχε δεσμευτεί να φτιάξει το πρώτο αποτεφρωτήριο της Ελλάδας. Καθώς η πρώτη θητεία του τελείωνε, και δεν είχε κάνει πράξη την υπόσχεσή του, συναντήθηκα μαζί του, και του ζήτησα εξηγήσεις.

 

 

Να o σχετικός διάλογός μας:

Σημαντικότατο κατά τη γνώμη μου: Τι γίνεται, επιτέλους, με το αποτεφρωτήριο;

Αυτή είναι μια πολύ πονεμένη ιστορία. Παρ' ό,τι απ' την πρώτη μέρα που αναλάβαμε τη Δημαρχία προσπαθούμε γι' αυτό, οι όροι και οι προδιαγραφές για το αποτεφρωτήριο μας εμποδίζουν συνεχώς. Είναι πέρα από κάθε φαντασία. Γι' αυτό έχει ξεσηκωθεί και ο κόσμος, δικαίως. Ένα από τα τρελά είναι ότι δεν μπορεί να στηθεί φουγάρο σε κατοικήσιμη περιοχή, μόνο σε βιομηχανική ζώνη - δηλαδή, σύμφωνα με το νόμο, πρέπει να γίνει αποτεφρωτήριο σε βιομηχανική περιοχή! Επίσης, ο νόμος λέει ότι το αποτεφρωτήριο πρέπει ναι και καλά να γίνει μέσα σε νεκροταφείο. Κατά τη δική μου, όμως, άποψη, αυτό δεν είναι απαραίτητο θα μπορούσε να είναι οπουδήποτε.

Δημιουργούνται έτσι αντιφάσεις και προβλήματα που δεν μπορούν να ξεπεραστούν. Εγώ δεν έχω πρόβλημα να είναι το αποτεφρωτήριο σε βιομηχανική ζώνη, για να κάνω και μαύρο χιούμορ: αυτός που πάει, δεν καταλαβαίνει και πολύ πού πάει - δεν θα τον πειράξει αν είναι σε βιομηχανική ζώνη.

Το δεύτερο πρόβλημα είναι πως το Νεκροταφείο της Θεσσαλονίκης, αυτό στη Θέρμη, δεν υπήρχε! Είχε εγκατασταθεί δηλαδή εκεί, χωρίς να έχει γίνει τροποποίηση του πολεοδομικού σχεδίου. Στα χαρτιά δηλαδή δεν υπήρχε καν Νεκροταφείο Θεσσαλονίκης, και όλα τα κτίσματα εκεί είναι άνευ αδείας. Οπότε, δεν ήταν δυνατόν να κατασκευαστεί σε μη υπαρκτό – πολεοδομικώς – χώρο ένα νέο κτίσμα και δη αποτεφρωτήριο!

Αντιλαμβάνεσαι ότι καλείσαι να παλέψεις με τέρατα, με την αποθέωση της παράνοιας. Ελπίζω ότι θα γίνει τροποποίηση του νόμου, όπως ακούγεται, για να λυθεί επιτέλους το πρόβλημα, και να τα καταφέρουμε κι εμείς στη Θεσσαλονίκη να κάνουμε αυτό που υποσχεθήκαμε και που σε όλον τον κόσμο θεωρείται δεδομένο.

 

 

Σας φοβίζουν οι αντιδράσεις της Εκκλησίας για το αποτεφρωτήριο;

Δημοσίως δεν υπάρχουν σοβαρές αντιδράσεις. Και ο Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος έχει πει ότι δεν έχουν κανένα πρόβλημα, και ο Αναστάσιος της Αλβανίας το ίδιο, και άλλοι ιεράρχες σημαντικοί. Ο δικός μας, ο Άνθιμος, νομίζω ότι έχει πειστεί τελικά. Δεν είμαι σίγουρος, αλλά το νομίζω. Δογματικά δεν απαγορεύεται: ούτε στην Αμερική, ούτε στη Γαλλία, ούτε στη Γερμανία έχει υπάρξει πρόβλημα με τους χριστιανούς ορθόδοξους.

Το πρόβλημα με το αποτεφρωτήριο για τους δικούς μας δεν είναι αυτή καθ' αυτή η αποτέφρωση, είναι η εξόδιος ακολουθία. Από προσωπική εμπειρία το λέω, όταν πέθανε η γυναίκα μου και είπα πως θα την πάμε για αποτέφρωση στη Βουλγαρία (αφού στην Ελλάδα δεν υπήρχε ούτε υπάρχει η δυνατότητα) δεν επετράπη να γίνει εξόδιος ακολουθία. Μου είπανε, "α, όχι δεν γίνεται, τι 'ναι αυτά".

Εγώ αυτό που είπα και στον Άνθιμο είναι ότι ο θάνατος είναι κάτι τρομερά σημαντικό για να πεις ψέματα. Μπορούσα κάλλιστα να πω ψέματα στον ιερέα, ότι πχ. τη γυναίκα μου θα πάω μετά να τη θάψω στο χωριό, και θα μου έκαναν την εξόδιο ακολουθία κανονικά και θα την έπαιρνα μετά στη Σόφια. Ποιος θα με εμπόδιζε; Κανένας.

Αλλά γιατί να χρειαστεί να πω ψέματα; Δεν θέλω. Δεν παίζεις με τέτοια πράγματα, στον θάνατο ενός δικού σου ανθρώπου μάλιστα. Γιατί να μας αναγκάζουμε να πούμε ψέματα;

 

 

=======

 

 

Επιτρέψτε επιτέλους τα αποτεφρωτήρια στην Ελλάδα! Facebook Twitter

 

Συνειδητοποιεί λοιπόν ο αναγνώστης ότι με ένα σωρό γραφειοκρατικά τερτίπια, οι πολιτικοί που ελέγχονται απ' την Εκκλησία (ειδικά ο σημερινός Πρωθυπουργός) καθυστερούν τις απαραίτητες διαδικασίες που απαιτούνται για να εφαρμοστεί επιτέλους ο Νόμος. 

 

Πραγματικά δεν καταλαβαίνω τι τους κόφτει αν εγώ, μετά θάνατο, θέλω να αποτεφρωθώ -πράγμα που είναι δικαίωμά μου!

Ή μάλλον καταλαβαίνω. Θα χάσουν πολλά λεφτά και επιρροή, αλλά αυτή δεν μπορεί να είναι δικαιολογία. 

Υπάρχουν αυτοί που πιστεύουν ότι με την καύση των νεκρών χάνεται η ψυχή και δεν θα μπορούν να πάνε στον Παράδεισο (τι ατυχία για όσους πέθαναν σε πολέμους, ή σε πυρκαγιές!), υπάρχουμε όμως και ένα σωρό άλλοι που δεν το πιστεύουμε αυτό και θέλουμε να αποφασίσουμε εμείς οι ίδιοι την τύχη μας. 

"Τόσο η τελετή της ταφή όσο και της αποτέφρωσης των νεκρών αναφέρονται στις ανθρώπινες συνήθειες σε όλη τη γη από αρχαιοτάτων χρόνων", γράφει το cremationπου έχει χρήσιμες πληροφορίες σχετικά με το θέμα. "Σήμερα, η διαδικασία της αποτέφρωσης έχει αλλάξει ριζικά σχεδόν σε όλο τον κόσμο (με εξαίρεση την Ινδία και λίγα άλλα κράτη) σε σχέση με την ταφή που παραμένει σχεδόν η ίδια, όπως την παλιά εποχή.

Κατά την αρχαιότητα η αποτέφρωση των νεκρών γινόταν με την καύση μεγάλης ποσότητας ξύλων. Στην εποχή μας, το γεγονός αυτό πραγματοποιείται σε ειδικές εγκαταστάσεις με την χρήση υπερσύγχρονων μηχανημάτων (κλιβάνων).

Η αποτέφρωση των νεκρών τυγχάνει σήμερα μεγάλης προτίμησης σε όλο τον κόσμο για πολλούς λόγους:

 

Ø Απαλλάσσει τις οικογένειες των νεκρών από το θλιβερό γεγονός της υποχρεωτικής εκταφής της σωρού στα 3 χρόνια, καθώς και από τα αρνητικά συναισθήματα που σου προκαλεί η μακάβρια θέα των οστών και σε πολλές περιπτώσεις η ατελής αποσύνθεση της.

 

Ø Δεν είναι πλέον απαραίτητα τα έξοδα της κατασκευής και συντήρησης ενός τάφου.

 

Ø Αποφεύγεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος (γης, και υδροφόρου ορίζοντα) των νεκροταφείων τα περισσότερα των οποίων είναι, δυστυχώς, εντός του οικιστικού ιστού των πόλεων κ.α.
Έτσι παγκοσμίως τα ποσοστά των ανθρώπων που επιλέγουν την αποτέφρωση από την ταφή αυξάνεται συνεχώς.

Χαρακτηριστικά αναφέρουμε τα ποσοστά αποτέφρωσης, σε μερικά κράτη όπως: Αυστραλία 48%. Γερμανία 56%, Τσεχία 67%, Κίνα 37%, Δανία 68%, Μ. Βρετανία 67%, Ιαπωνία 97%, Ελβετία 61%, Σουηδία 63%, Ισπανία 21%, Ολλανδία 51%, Νέα Ζηλανδία 46%, Νορβηγία 57%, ΗΠΑ 21% κ.α.

 

Ø Με την καύση, η τέφρα του νεκρού μπορεί να φυλαχθεί κοντά στους οικείους του, ή να σκορπιστεί συμβολικά στο σημείο που θα έχει επιλέξει.

 

Ø Μετά την εμφάνιση του Χριστιανισμού στον Ελληνικό χώρο η ταφή επεβλήθη της αποτέφρωσης. Η άποψη ότι ο νεκρός πρέπει να ενταφιάζεται δεν είναι δόγμα, είναι αποτέλεσμα μακροχρόνιου πρακτικής, είναι έθιμο. Κι όμως, η Εκκλησία υποστηρίζει ότι είναι δόγμα και προσπαθεί να επιβάλλει το συμφέρον της.

 

Ø Κατά τον Αναστάσιο Μαρίνο, Αντιπρόεδρο του Συμβουλίου της Επικρατείας:

«... η αποτέφρωση των νεκρών είναι μια μέθοδος καταστροφής του πτώματος και εφόσον δεν προσκρούει στον ποινικό νόμο (ούτε δολοφονία είναι, ούτε προσβολή της μνήμης του νεκρού) ούτε άλλως πως απαγορεύεται, δεν βλέπω για ποιον λόγο να απαιτείται ειδική διάταξη νόμου δια να ενεργηθεί. Άλλωστε, στα σύγχρονα δημοκρατικά πολιτεύματα ο πολίτης δύναται να πράξει κάθε τι που δεν απαγορεύεται ρητά από τον νόμο και όχι μόνο ότι επιτρέπεται από αυτόν».

Και συμπερασματικά αναφέρει στην εργασία του «Η καύση των νεκρών και στο Σύνταγμα»:

«...τάσσομαι υπέρ της απόψεως ότι η καύση των νεκρών δεν είναι δυνατόν να καταστεί δια νόμου υποχρεωτική. Αντίθετα, οποίος θέλει έχει το δικαίωμα να ορίσει με την διαθήκη του ότι επιθυμεί όπως το σώμα του, μετά τον θάνατό του, αποτεφρωθεί. Και η επιθυμία του αυτή πρέπει να γίνει σεβαστή, η δε Πολιτεία δεν μπορεί να απαγορεύσει, στην περίπτωση αυτή, την καύση του πτώματος. Εάν ο νεκρός δεν είχε ορίσει δια διαθήκης την επιθυμία του δύναται να αποφασίσουν περί αυτού οι κληρονόμοι του».

 

Ø Θρησκευτική τελετή πριν την αποτέφρωση, εφόσον υπάρχει σχετική επιθυμία: Όλες οι τελετές γίνονται κανονικά και μετά γίνεται η προετοιμασία της σωρού για την αποστολή για αποτέφρωση. Άρα και οι πιο πιστοί Χριστιανοί που επιλέγουν καύση θα έχουν τις επιθυμητές θρησκευτικές τελετές.

 

Ø Το κόστος αποτέφρωσης -σημαντικότατο σε περίοδο κρίσης- είναι πολύ πολύ μικρότερο απ' το κόστος ταφής και συντήρησης τάφου. Η αποτέφρωση αυτή καθ' αυτή από χώρα σε χώρα έχει ένα κόστος 400-700 ευρώ. Στην τιμή αυτή περιλαμβάνεται η αποτέφρωση του νεκρού και η παράδοση της τέφρας στους συγγενείς ή στο γραφείο τελετών εντός ειδικής τεφροδόχου στο χώρο του αποτεφρωτηρίου.

 

===

 

 

ΥΓ. Όσο και να κάνει τα στραβά μάτια η Ελληνική Πολιτεία στους Νόμους που η ίδια έχει ψηφίσει, είμαστε αρκετοί αυτοί που απαιτούμε τη δυνατότητα επιλογής, και θα συνεχίσουμε να απαιτούμε, με δημοσιεύματα όπως αυτό ή με άλλες ενέργειες. 

7

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών - Μικροπράγματα

Mικροπράγματα / Οι προβληματικές, βαθιά σεξιστικές δηλώσεις του Δημήτρη Παπανώτα για την «υστερία» των γυναικών

«Υστερικές» όσες μιλούν συνεχώς για τα γυναικεία δικαιώματα και «τα θέλουν» όσες είναι θύματα καταπίεσης και δεν το καταγγέλλουν, μάς ενημερώνει ο υποψήφιος ευρωβουλευτής, Δημήτρης Παπανώτας.
ΑΠΟ ΤΗ ΒΑΝΑ ΚΡΑΒΑΡΗ

σχόλια

7 σχόλια
Μα, αφού δεν σας αρέσουν οι ιεροτελεστίες, γιατί δεν προμηθεύεστε ένα μπετονάκι και, στον λάκκο που αναλογεί στον καθένα μας, να μπουρλοτιάσετε μια χαρά την πεθερούλα ! Και οικονομικό, και οικολογικό και συναισθηματικό (καίγομαι για σένα).Κατά τα άλλα, όταν τα τινάξω εγώ, σιγά μη με νοιάζει τί και πώς και πόσο. Όλα από & για τους ζωντανούς γίνονται, τις ιδεοληψίες, τις εμμονές και την υποκρισία μας. Και αν κόπτεσθε πραγματικά, εφαρμόστε το ...πεθερικό κόλπο πέντε-δέκα φορές και σε ένα μήνα θα αλλάξει ο νόμος.Προσωπικά, βέβαια, προτιμώ τους κλασσικούς αποδομητές ώστε να προσφέρω ακόμα και κρύος (τόσο κρύος, απορώ και εγώ).
Μα, αφού δεν σας αρέσουν οι "ιεροτελεστίες" της ταφής, ποιός σας εμποδίζει -στον λάκκο που αναλογεί στον καθένα μας- να έχετε και ένα μπετονάκι μαζί σας και να την μπουρλοτιάσετε την πεθερούλα, κατά πως πρέπει ? Και οικονομικά, και οικολογικά, και φούλ συναίσθημα (καίγομαι για σένα).Λές και άμα τα τινάξω εγώ, με νοιάζει (ή νοιώθω), τί -και πώς -και πόσο !... Όλα έχουν να κάνουν με τους ζωντανούς, τις ιδεοληψίες και την υποκρισία τους. Και, αν μεταξύ σοβαρού και αστείου, δοκιμάσουν κάμποσοι τη ..."λύση" της πεθεράς, σε ένα μήνα θα άλλαζε και ο νόμος. Προσωπικά πάντως, προτιμώ τους αποδομητές -προσφέρω έτσι έργο ακόμα και ...κρύος. (τόσο κρύος, απορώ και εγώ με τις κρυάδες μου)
Απο περιέργεια, πώς γίνεται η αποτέφρωση, τί καύσιμο χρησιμοποιείται ; Μήπως πετρέλαιο ; Και πόσο CO2 εκλύεται στην ατμόσφαιρα ; Απο οικολογική άποψη δηλαδή, υπάρχει πλεονέκτημα ; Απο χωροταξική και πρακτική άποψη, δέν το συζητώ αλλα ρε φίλε Αρη, είσαι σίγουρος οτι μολύνεται το περιβάλλον απ'τα νεκροταφεία ; Κι άν κάψεις ένα πτώμα, τί περιέχουν τάχα τα παράγωγα της καύσης που εκλύονται στην ατμόσφαιρα και τί θα σημαίνει άραγε για τους κατοίκους των γύρω περιοχών ; Το καλύτερο επιχείρημα υπέρ της καύσης είναι το οτι κάποιοι άνθρωποι την προτιμούν, και γι αυτό η θέλησή τους είναι σεβαστή. Τα περι υπεροχής έναντι στον ενταφιασμό και τα περι μολύνσεως απλά ακούγονται παράξενα για έναν ουδέτερο παρατηρητή.
Βάλτε μου ένα σάβανο με μια πέτρα δεμένη και ρίχτε με στην θάλασσα όπως γινόταν με τους ναυτικούς.Τι αποτεφρώσεις,ταφές και κουραφέξαλα,αυτός είναι ωραίος τρόπος ταφής,μέσα στο νεράκι,αιώνιο μπάνιο,αιώνιες διακοπές. :DΌχι σοβαρά το λέω,μην μου πείτε πως και αυτό είναι παράνομο...
Στο CO2 η καύση εχει αρνητικο ή θετικο ισοζύγιο; Επίσης η μόλυνση που αναφέρουμε στις πόλεις μήπως ειναι η τελειως φυσιολογική και ...ζωογόνος διαδικασία της σήψης;;;Συναισθηματικά φυσικά ειναι καλύτερα υποθέτω για τους οικειους, αυτο ειναι σωστό.
" Απαλλάσσει τις οικογένειες των νεκρών από το θλιβερό γεγονός της υποχρεωτικής εκταφής της σωρού στα 3 χρόνια, καθώς και από τα αρνητικά συναισθήματα που σου προκαλεί η μακάβρια θέα των οστών και σε πολλές περιπτώσεις η ατελής αποσύνθεση της. "Που είναι και ο μοναδικός λόγος για τον οποίο οι έλληνες "καίγονται" τόσο πολύ για το θέμα (δεν άντεξα να μην κάνω λογοπαίγνιο). Ειδικά αν σκεφτεί κανείς ότι για κάποια άλλα θέματα για τα οποία αντιδρά η εκκλησία και τα οποία αφορούν τα δικαιώματα των ζωντανών και όχι των νεκρών (π.χ. ο πολιτικός γάμος για τα ζευγάρια ίδιου φύλου) οι περισσότεροι είναι εχθρικοί ή αδιάφοροι. "Αποφεύγεται η επιβάρυνση του περιβάλλοντος (γης, και υδροφόρου ορίζοντα) των νεκροταφείων" Αυτό είναι αλήθεια, αλλά πρόκειται μόνο για επιβάρυνση του τοπικού περιβάλλοντος. Από την άλλη η καύση απελευθερώνει διοξείδιο του άνθρακα συμβάλλοντας έτσι στο φαινόμενο του θερμοκηπίου που είναι παγκόσμιο περιβαλλοντικό πρόβλημα."Θρησκευτική τελετή πριν την αποτέφρωση, εφόσον υπάρχει σχετική επιθυμία"Αυτό είναι που λέμε "και την πίτα ολόκληρη και τον σκύλο χορτάτο". Η εκκλησία έχει κάθε δικαίωμα να αρνείται να "διαβάσει" έναν νεκρό εφόσον διαφωνεί με τη διαδικασία της αποτέφρωσης. Επίσης δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο να θέλει θρησκευτική κηδεία κάποιος/α που προτιμά να αποτεφρωθεί και άρα λογικά δεν δίνει και τόσο σημασία στη ορθόδοξη χριστιανική έννοια της "σωτηρίας της ψυχής". Η θρησκεία δεν είναι "α λα καρτ" και -τουλάχιστον στην ορθοδοξία- η εκκλησιαστική παράδοση είναι εξίσου σημαντική με το δόγμα.Από την άλλη κανείς δεν απαγορεύει στους φωτισμένους δημάρχους μας να αναλάβουν πρωτοβουλία ώστε οι πολιτικές κηδείες (όπως και οι πολιτικοί γάμοι) να μην γίνονται "ξεροσφύρι" (υπογράψαμε, φύγαμε) αλλά να προβλέπεται κάποιο στοιχειώδες τελετουργικό.Δεν καταλαβαίνω για ποιο λόγο στην Ελλάδα μας είναι τόσο δύσκολο να φανταστούμε τελετές με καθαρά κοσμικό χαρακτήρα απαλλαγμένες από το θρησκευτικό στοιχείο.