ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

«Ποτέ δεν σε ξεχνώ»

«Ποτέ δεν σε ξεχνώ» Facebook Twitter
3

«Ποτέ δεν σε ξεχνώ» Facebook Twitter

 

Πριν δυόμισι χρόνια είχα γράψει στο Δισκορυχείον μία ιστορία για ένα αγαπημένο κομμάτι από τα seventies, το «El Bimbo». Τις τελευταίες ημέρες διαπίστωσα πως εκείνη η παλαιά ανάρτηση παρουσίασε (και παρουσιάζει) μιαν αυξημένη επισκεψιμότητα, πράγμα που, ομολογώ, με παραξένεψε λιγάκι. Τι είχε συμβεί; Δεν άργησα να ανακαλύψω το λόγο, ανοίγοντας ένα βράδυ την τηλεόραση. Το «El Βimbo», που το γνωρίσαμε στη δεκαετία του ’70 στην Ελλάδα από τον Γιάννη Πάριο ως «Ποτέ δεν σε ξεχνώ» (στίχοι Πυθαγόρας), ακουγόταν (με προσαρμοσμένα λόγια) στην τελευταία διαφήμιση του Jumbo. Την είδα μέσα σ’ ένα τέταρτο 2-3 φορές…

Το κομμάτι είχε βγει σε 45άρι, γιατί το θυμάμαι στα τζουκ-μποξ, αλλά υπάρχει και στο LP τού Πάριου «Έρχονται Στιγμές». Φυσικά, οι εκδοχές των Bimbo Jet, η version I με τα χορωδιακά φωνητικά και η version II με τα... «Παναγιά μου, Παναγιά μου, Παναγιά μου», είναι οι πλέον κλασικές και αναγνωρίσιμες – εκείνες που χορεύονταν στα πάρτυ της Μεταπολίτευσης ας πούμε.

Πριν μερικά χρόνια είχα βρει σ’ ένα παζάρι δίσκων ένα ρουμάνικο 45άρι των Super Grup Electrecord. Το συγκρότημα το γνώριζα επειδή είχα ήδη ένα LP του, το «Sugar Baby Love» [Electrecord, 1976 ή ’77], εντός του οποίου υπάρχει η φοβερή διασκευή στο «Do it good» των K.C & The Sunshine Band (lead track στο πρώτο άλμπουμ του αμερικανικού disco-funk γκρουπ από το 1974). Οι Ρουμάνοι δεν το αποδίδουν απλώς καλύτερα από τους πρώτους διδάξαντες, αλλά το γεμίζουν και με το πιο αγριεμένο funk (μέχρι και space σύνθια έχουν ρίξει ανάμεσα) που θα μπορούσε ποτέ να φανταστώ, φθάνοντάς το στο τέρμα. Απορώ πώς δεν το έχουν ανακαλύψει οι διάφοροι «ποντικοί», ώστε να το χώσουν σε κάποια συλλογή.

«Ποτέ δεν σε ξεχνώ» Facebook Twitter

Οι Super Grup Electrecord ήταν μια μπάντα για όλες τις δουλειές, την οποία διηύθυνε ο τενόρο σαξοφωνίστας, και από τους αναγνωρισμένους τζαζίστες στη χώρα, Dan Mindrila. Μέλη τους ήταν επίσης οι Dan Aldea 12χορδη κιθάρα, moog synthesizer, Alexandru Avramovici κιθάρα, Dan Dimitriu μπάσο, Adrian Iliescu τρομπέτα, Cornel Meraru τρομπόνι και Corneliu Ionescu φυσαρμόνικα (ιδρυτικό μέλος του prog γκρουπ Sfinx κ.λπ.). Ακόμη στο σχήμα έπαιρναν μέρος, ως guests, διάφοροι σολίστες ανάμεσα στους οποίους ξεχώριζε ο Gil Dobrica (1946-2007), ένας από τους κορυφαίους τραγουδιστές της pop μούζικας στη Ρουμανία. Η σκληρή, βραχνή, «συγκοπτόμενη» ερμηνεία του στο «Do it good» είναι απίστευτη. Στέλνει δε στο σπίτι τους πλείστους όσους… αντικομμουνιστές soulmen εκείνης της περιόδου.

«Ποτέ δεν σε ξεχνώ» Facebook Twitter

Το 45άρι λοιπόν των Super Grup Electrecord που είχα βρει σ’ εκείνο το παζάρι ήταν το «Morning sky/ El Bimbo» [Electrecord, 1975 ή ’76] – και φυσικά δεν μου είχε «χτυπήσει» μόνο το συγκρότημα, αλλά και το κομμάτι της δεύτερης πλευράς, το περίφημο «El Bimbo». Το αποκαλώ «περίφημο» γιατί το «El Bimbo», πέρα από κομμάτι-σταθμός για την πρώιμη euro-disco, είναι κι ένα από τα τραγούδια με τα οποία μεγάλωσα. Στα μέσα της δεκαετίας του ’70 ακουγόταν παντού στην Ελλάδα, είτε από τους Bimbo Jet, μία γαλλική μπάντα της οποίας ηγούντο οι Claude Morgan και Laurent Rossi (γιός του Tino Rossi), είτε από τον Georgie Dann, είτε από την Grand Orchestre του Paul Mauriat, είτε από τον Γιάννη Πάριο, ο οποίος το τραγουδούσε με τους ελληνικούς στίχους τού Πυθαγόρα ως «Ποτέ δεν σε ξεχνώ». Το κομμάτι είχε βγει σε 45άρι, γιατί το θυμάμαι στα τζουκ-μποξ, αλλά υπάρχει και στο LP τού Πάριου «Έρχονται Στιγμές» [MINOS, 1975]. Φυσικά, οι εκδοχές των Bimbo Jet, η version I με τα χορωδιακά φωνητικά και η version II με τα… «Παναγιά μου, Παναγιά μου, Παναγιά μου», είναι οι πλέον κλασικές και αναγνωρίσιμες – εκείνες που χορεύονταν στα πάρτυ της Μεταπολίτευσης ας πούμε. Ίσως γι’ αυτό κι εγώ αγόρασα, καιρό αργότερα, το LP «Versions Originales, Non Stop International Hits» στην EMIAL του Λαμπρόπουλου από το 1975, στο εξώφυλλο του οποίου διάβαζες εν είδει αυτοκόλλητου: «πρώτη και αυθεντική εκτέλεση του El Bimbo». Τώρα, για το πόσο πρώτη και αυθεντικήμπορεί να ήταν δεν είμαι 100% σίγουρος…

«Ποτέ δεν σε ξεχνώ» Facebook Twitter
Αhmad Zahir

Το «Versions Originales/ Non Stop International Hits», περιττό να το πω, ήταν ένα θαυμάσιο άλμπουμ, με υπέροχα (και χωρίς κενά, ελέω party message) euro-disco-lounge κομμάτια μεταξύ των οποίων έλαμπε το «Diabolic man» κάποιων Diabolic Man, ένα βαρέων-βαρών space-disco-funk, που στέλνει για βρούβες ακόμη και τους CAN/Holger Czukay (της δικής τους… disco era). Και για να ξαναγυρίσω στους Super Grup Electrecord να πω πως η εκτέλεση των Ρουμάνων μού φαίνεται η πιο άξια όλων (δυστυχώς δεν την βρήκα στο YouTube, ώστε να την ακούσετε κι εσείς). Έχει όλο το funky περιτύλιγμα των Γάλλων, τη μεγαλοπρέπεια της ορχήστρας τού Mauriat, ποικίλα εφφέ και ακόμη μία ισχυρή ομάδα στα φωνητικά από το Grupul 5T, που άδει σαν σε… τελικό της Eurovision. Τι δεν έχει; Πάριο και στίχους του Πυθαγόρα δεν έχει, αλλά μικρό το κακό… Να πω, ακόμη, πως το «El Bimbo» ακουγόταν και στη «Μεγάλη των Μπάτσων Σχολή», την «Police Academy» δηλαδή του 1984 –μάλλον και σε κάποια sequels–, χωρίς όμως να γίνει «επιτυχία» και στα eighties.

Ρίχνοντας μια ματιά στα credits του «El Bimbo» παρατηρώ πως αλλού αναφέρεται ως συνθέτης του κομματιού ο Claude Morgan (στους δίσκους των Bimbo Jet και του Γιάννη Πάριου) και αλλού ο Georgie Dann (στο 45άρι των Super Grup Electrecord) που είχε πει κι αυτός το τραγούδι, ενώ σε άλλες εκδοχές μπορεί να αναφέρονται άλλοι... Και μετά σου λένε για «πνευματικά δικαιώματα»… Δεν ξέρω αν πρέπει να μου κάνει εντύπωση, πάντως, το γεγονός ότι κανείς δεν αναφέρει πουθενά το όνομα του Αφγανού Ahmad Zahir (1946-1979), ενός θρύλου της τοπικής pop μουσικής στη δεκαετία του ’70 με δεκάδες ηχογραφήσεις που έφυγε πολύ γρήγορα από τη ζωή (μερικοί λένε πως τον έφαγαν οι κομμουνιστές, οι οποίοι είχαν καταλάβει την εξουσία στη χώρα από τον Απρίλιο του ’78, αλλά απ’ ό,τι διάβασα τούτο δεν είναι εξακριβωμένο – μπορεί να πρόκειται για «αρβύλα» δηλαδή). Για κάποιους ο Zahir φαίνεται πως ηχογράφησε πρώτος το «El Bimbo», το δικό του «Tanha shodam» εννοώ, το 1971 (τούτο γράφεται και αναπαράγεται σε διάφορα sites), αλλά το τραγούδι δεν περιλαμβάνεται στις δύο συλλογές που έδωσε προσφάτως στην κυκλοφορία η ισπανική Guerssen με ηχογραφήσεις του από τα 70s, δηλ. το LP «Hip 70s Afghan Beats!» (2011) και το 2LP “Volume 2, Afghan 70s psychedelic folk-pop» (2012), ώστε να υπάρχει και μία γραπτή, τρόπον τινά, τεκμηρίωση.

Άρα η απορία παραμένει. Είναι γαλλικό ή αφγανικό τελικά το «Ποτέ δεν σε ξεχνώ»; Το πιο πιθανόν είναι να είναι γαλλικό, αν και το χέρι μου στη φωτιά δεν το βάζω…

3

ΣΥΜΒΑΙΝΕΙ ΤΩΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Κοντσέρτο του Αρανχουέθ: Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από αυτό το κοντσέρτο;

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος από το Κοντσέρτο του Αρανχουέθ;

Σχεδόν έναν αιώνα μετά τη δημιουργία του το «Κοντσέρτο του Αρανχουέθ» του Χοακίν Ροντρίγκο παραμένει η μουσική στην οποία όλοι με κάποιο τρόπο παραδινόμαστε. Η Ματούλα Κουστένη αποκρυπτογραφεί τη μελαγχολία, τη σπαρακτική μελωδία, τη δύναμη της κιθάρας και τη μοναδική του ενέργεια.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

The Review / Μας αφορά σήμερα η Lady Gaga;

Ο Αλέξανδρος Διακοσάββας και ο δημοσιογράφος Γιάννης Τσιούλης aka Cartoon Dandy συζητούν για την πορεία και τα τελευταία βήματα στη μουσική και κινηματογραφική βιομηχανία μιας από τις μεγαλύτερες ποπ σταρ της τελευταίας 15ετίας και για το πόσο relevant είναι σήμερα.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
10 χρόνια μετά, ακόμη μας στοιχειώνει το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι»

Μουσική / Το «Ταπεινοί Και Πεινασμένοι» του ΛΕΞ ακόμη μας στοιχειώνει

Πέρασαν 10 χρόνια από την κυκλοφορία του πρώτου προσωπικού δίσκου του «Τ.Κ.Π.», που δεν ήταν απλώς ένα σημείο τομής για την εγχώρια ραπ σκηνή. Ήταν κάτι που σε άρπαζε και σε προσγείωνε με το ζόρι στην καθημερινότητα.
ΚΩΣΤΑΣ ΣΑΒΒΟΠΟΥΛΟΣ
Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

Μουσική / Η Bipolia δεν φοβάται να παίζει μουσική στον δρόμο

«Είναι σίγουρα πιο χαλαρά στην Κυψέλη, πιο γειτονιά σε σχέση με την Ερμού»: Η νεαρή μουσικός φέρνει αναζωογονητική αύρα στα ελληνικά ροκ και ποπ δεδομένα με το ντεμπούτο άλμπουμ της και τις εμφανίσεις της στους δρόμους της Αθήνας.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
«Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού ‘666’, του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Μουσική / «Βλάσφημο, σατανιστικό, πορνογραφικό»: Η ιστορία του θρυλικού «666», του άλμπουμ που σήμανε το τέλος των Aphrodite’s Child

Οι εξωφρενικές ιδέες του Νταλί, τα λάγνα φωνητικά της Ειρήνης Παπά και οι διαμάχες του Βαγγέλη Παπαθανασίου με τη δισκογραφική εταιρεία ήταν μόνο μερικά από τα επεισόδια της δημιουργίας ενός μνημειώδους άλμπουμ που επανακυκλοφορεί αυτές τις μέρες σε deluxe έκδοση.
THE LIFO TEAM
«Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Μουσική / «Μόλις νιώσεις σιγουριά ως γυναίκα, θα προσπαθήσουν να σε σπρώξουν προς τα κάτω»

Aφήνοντας πίσω της την προηγούμενη ζωή της ως νοσοκόμα, μετά από παρότρυνση των ασθενών της να κυνηγήσει τα όνειρά της, η παραγωγός και καλλιτέχνιδα Kelly Lee Owens μιλά για την τελευταία της δουλειά, τις σημαντικές συνεργασίες της και τη μουσική που διαμορφώνει συνειδήσεις και επηρεάζει συναισθήματα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η σπουδαία επανεκκίνηση της Καμεράτα ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών

Μουσική / Η συγκινητική επανεκκίνηση της Καμεράτας

Τέσσερα χρόνια, δύο νομοθετικές παρεμβάσεις, τρεις υπουργικές αποφάσεις και μία εκκαθάριση χρειάστηκαν ώστε να μπορέσει η Καμεράτα-Ορχήστρα των Φίλων της Μουσικής να κάνει restart και να επανέλθει ως Ορχήστρα του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Μουσική / Beyoncé εναντίον Beatles: Τα βραβεία Grammy ξεπέρασαν κάθε όριο φαιδρότητας

Η υποψηφιότητα ενός ξεχασμένου και μάλλον αδιάφορου κομματιού του Τζον Λένον για το βραβείο του δίσκου της χρονιάς φαίνεται να συμπυκνώνει όλη την σύγχυση και την έλλειψη σοβαρότητας που διακρίνει τον κουρασμένο μηχανισμό κύρους των Grammy.
THE LIFO TEAM
Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Γεννήθηκε Σαν Σήμερα / Ο Λευτέρης Παπαδόπουλος αφηγείται τη ζωή του στη LIFO

Δημοσιογράφος, στιχουργός. Θα ήταν ευχαριστημένος αν, απ’ όλα τα τραγούδια του, έμενε στην ιστορία το τετράστιχο: «Το απομεσήμερο έμοιαζε να στέκει, σαν αμάξι γέρικο, στην ανηφοριά».
ΣΤΑΥΡΟΣ ΔΙΟΣΚΟΥΡΙΔΗΣ
Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Μουσική / Stilpon: Η επιστροφή ενός Έλληνα κοσμοπολίτη του σύγχρονου ροκ

Ο Στίλπων Νέστωρ μαζί με εκλεκτούς καλεσμένους παρουσιάζουν αυτή την Πέμπτη στην Αθήνα τη νέα του δουλειά που έχει τίτλο «The Second Cloud Commission» και αποτελεί το απόγειο μιας δημιουργικής πορείας στο σύγχρονο ροκ που διανύει τέσσερις δεκαετίες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

σχόλια

3 σχόλια
όμορφο τραγουδι.. οι δε διαφημιστες του Jumbo σατανικοί. απλά μαζεύτηκαν μια μέρα και αποφάσισαν ότι πρεπει να κάνουν τις πιο fail διαφημίσεις ever με σκοπό να συζητηθούν πολύ. και τα καταφερνουν.