H παραπάνω «γλυπτική διαμόρφωση» βρισκόταν στην Άνω Γλυφάδα, στη συμβολή των οδών Κ. Αθανάτου, Σπερχειάδος και Κυνουρίας. Ως «γλυπτική διαμόρφωση» πέρασε με απευθείας ανάθεση από την προηγούμενη δημοτική αρχή (Κ. Κοκκόρης) τον Ιούνιο του 2014 και κοστολογήθηκε 15.000 ευρώ, όπως γράφει η Καθημερινή. Το «γλυπτό» αυτό ονομαζόταν «Πίδακας» και χαρακτηρίζεται από την εφημερίδα «ανοσιούργημα». (Έχει αλλάξει έκτοτε.)
Είναι βέβαια υποκειμενικό το αν θα αρέσει ένα δημόσιο έργο τέχνης ή όχι (πχ. σε κάποιους δεν άρεσε ο Δρομέας του Βαρώτσου, εγώ τον λατρεύω), όμως το γλυπτό της Γλυφάδας είναι σχεδόν εξωπραγματικό.
Και μ' αυτήν την αφορμή βρήκα μερικά ακόμη δημόσια γλυπτά από όλο τον κόσμο για τα οποία οι κάτοικοι γκρίνιαξαν κατά καιρούς, επειδή τα θεώρησαν kitsch, αποκρουστικά, ή απλώς Τεράστια Λάθη.
****
Το πιο πολυσυζητημένο, και πολυκραγμένο άγαλμα απ' όλα είναι σίγουρα αυτό της Μέριλιν, στο Σικάγο.
Το πρόσωπο είναι μάλλον προχειροφτιαγμένο -κι η αίσθηση που δίνει το γλυπτό είναι μιας γύψινης κούκλας απ' το παιχνίδι Μπαλαρίνα σε Λούνα παρκ. Αλλά είναι τόσο τεράστιο, και camp, που, τελικά, πολύ θα ήθελα να το δω από κοντά.
Πριν από λίγο καιρό στο facebook, ένα μέλος σελίδας γονέων ανήρτησε δημοσίευμα σύμφωνα με το οποίο το γλυπτό της Ν. Κορέας βρίσκεται σε παιδική χαρά στην Γερμανία, οπότε αντιλαμβάνεστε τα πικρόχολα/υβριστικά/κ.λπ. σχόλια που ακολούθησαν (π.χ. τι πάνε να κάνουν στα παιδιά μας και άλλα τέτοια, πολύ γέλιο σας λέω). Επειδή δεν το πίστεψα ότι η Γερμανία θα μπορούσε να έχει ένα τέτοιο έκτρωμα και δη σε παιδική χαρά, γούγλισα την εικόνα και κατόπιν αυτού διέψευσα το δημοσίευμα, κάνοντας το μέλος που το αναπαρήγαγε να ζητήσει δημοσίως συγνώμη.
Θυμήθηκα το εξής, ελληνικό περιστατικό:Τέλης δεκαετίας του '80 προς αρχές της δεκαετίας του '90, κάποιοι υπάλληλοι καθαριότητας του Δήμου Αθηναίων, ένα βράδυ καθώς περισυνέλεγαν από τα πεζοδρόμια και τους δρόμους τα πεταμένα/σκόρπια-ογκώδη, άχρηστα αντικείμενα, περισυνέλεξαν ως άχρηστα και πέταξαν κάποια γλυπτά μοντέρνας τέχνης από τον πίσω προαύλιο (με γρασίδι) χώρο της Εθνικής Πινακοθήκης της Ελλάδος, επί της Μιχαλακοπούλου!...Ο συγκεκριμένος χώρος σήμερα: https://www.google.com/maps/@37.9750678,23.7499405,3a,75y,301.3h,99.74t/data=!3m6!1e1!3m4!1shpwi4-J0NQ1wjq5XTbn7wA!2e0!7i13312!8i6656!6m1!1e1
Μια μικρή διόρθωση στο άρθρο.... Όχι ο "Δρομέας" του Βαρώτσου, αλλά ο "Βρωμέας" του Βαρώτσου. (βλ. και στοιχείο 2 στο http://www.slang.gr/lemma/show/bromeas_8950/ )(λόγω της κατασκευής του μαζεύει πάνω του όλη την βρώμα και είναι δύσκολος στο να καθαριστεί, αλλιώς σαν έργο τέχνης είναι μια χαρά)
Η γλυπτική στην Ελλάδα είναι μια τέχνη που έχει εκλείψει. Ιδίως στην Αθήνα, τα αγάλματα που είναι εκτεθειμένα σε δημόσιους χώρους και έχουν κάποια αισθητική αξία είναι όλα του 19ου αιώνα. Τα υπόλοιπα είναι σκουπίδια. Οι σύγχρονοι γλύπτες και αγαλματοποιοί κρύβουν την αξιοθρήνητη έλλειψη ταλέντου που τους διακρίνει πίσω από τις "ευκολίες" του μοντερνισμού (ανολοκλήρωτες συνθέσεις, υποτίθεται από άποψη κλπ)...
Πάντως εμένα ο χαρούμενος άνδρας και ο κούφιους Πάπας δεν μου φάνηκαν και τόσο τραγικά. Το δικό μας όμως, είναι σαν τα αντικείμενα που κρατούσε για ενθύμιο ο Σπύρος Σούλης απο τα σπίτια που "έφτιαχνε" στο άλλαξέ το.
Δεν περίμενα τη Μέριλιν σε τόσο σέξι εμφάνιση να φοράει το βρακί της γιαγιάς από κάτω....Το μνημείο στη Ρώμη μου θυμίζει κάτι φατσούλες σε γαριδάκια που έτρωγα μία εποχή...Το άγαλμα στην Ν. Κορέα σηκώνει λογοκρισία!!!!
Πρέπει να ήταν καταχωνιασμένα κάπου σε κάποια κύτταρα του πίσω εγκεφάλου και μόλις είδα το μνημείο τα θυμήθηκα...η διαφήμιση πάντως επική!! χαχαχα τι τρώγαμε και τι βλέπαμε!
"Η τέχνη είναι υποκειμενική" είναι μια άποψη.Μια άλλη είναι: "Οι περισσότεροι άνθρωποι ούτε έχουν καλλιτεχνική παιδεία ούτε καμία διάθεση να αποκτήσουν, θεωρούν όμως οτι έχουν τα προσόντα να κρίνουν τα έργα τέχνης".
Επίσης obscure πολλοί άνθρωποι ούτε έχουν καλλιτεχνική παιδεία ούτε καμία διάθεση να αποκτήσουν, θεωρούν όμως οτι έχουν τα προσόντα να φτιάξουν έργα τέχνης! Μην ξεχναμε οτι σημερα ο καθε κηφήνας με γνωριμίες που ειναι τελείως άχρηστος για να κανει οτιδήποτε στη ζωή του το ριχνει στην τεχνη και προωθείται απο τα κυκλώματα.
Δηλαδή αν μου άρεσε το άγαλμα από την Κορεα- ή το άλλο το Ρώσικο που μοιάζει με κουκλα βουντου έχω καλλιτεχνική παιδεία αλλά τώρα που δεν μου αρέσουν δεν έχω? Βασικά με κάνουν να βλέπω με άλλο μάτι αυτό της Γλυφάδας...
σχόλια