Το μεγάλο μυθιστόρημα της Νάντιας Βαλαβάνη "Οι εσπερινοί επισκέπτες" κυκλοφόρησε το 1999 καθώς ο αιώνας και η χιλιετία άλλαζαν.
Έχει γράψει επίσης διηγήματα, ποιήματα (ανάμεσα τους δύο ατομικές ποιητικές συλλογές, Τέλος Εποχής, Καστανιώτης και Στην πόλη της μακριάς προσμονής, Δελφίνι), αφηγήματα και δοκίμια που έχουν εκδοθεί σε ατομικές και συλλογικές εκδόσεις από τους εκδοτικούς οίκους Κάλβο, Καστανιώτη, Δελφίνι, Νέα Σύνορα-Λιβάνης, Στάχυ, Οδηγητής, Πολύτροπο - και τον Δημοσιογραφικό Οργανισμό Λαμπράκη.
Τέλος έχει μεταφράσει Μπρεχτ, Κριστίνε Νέστλιγκερ και Μύριαμ Πρέσσλερ.
Να τρία από τα βιβλία της νέας Υπουργού, με στοιχεία απ' την biblionet.
1.
ΕΣΠΕΡΙΝΟΙ ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ - Μυθιστόρημα
Εκδ. ΣΤΑΧΥ / 1999
Η περίληψη του μυθιστορήματος:
Λίγα χρόνια πριν την εκπνοή της δεύτερης μ.Χ. χιλιετίας, μια γυναίκα αφηγείται, άλλοτε προφορικά κι άλλοτε γραφτά, τις περίεργες ιστορίες κάποιων ανθρώπων: Μιας αστής κι ενός δικηγόρου από την Αγγλία -με διαφορές πέρα απ' αυτές του ύστερου μεσαίωνα και της πρώιμης αναγέννησης ανάμεσά τους-, ενός έλληνα δημοσιογράφου με απέχθεια για το προσκήνιο και, εντελώς φευγαλέα, ενός παλαιστίνιου μαχητή κι ενός ταλαίπωρου τραπεζικού από τη Μέση Ανατολή.
Η αφήγηση συμπλέκεται με προφορικές παραδόσεις μεσαιωνικής κοινοκτημοσύνης από την περιοχή του Κόλπου και, προπαντός, με την ιστορία τριών βιβλίων: Το βιβλίο της Μαργαρίτας Κεμπ, Περί της Περιστροφής των Ουρανίων Σωμάτων, Ουτοπία. Υπάρχει, συγχρόνως, το θέμα της τύχης των χειρογράφων, όπου η αφηγήτρια καταγράφει ό,τι αντιλαμβάνεται να της συμβαίνει. Πόσο, όμως, η αντίληψή της σχετίζεται με την πραγματικότητα;
Τι είναι οι εσπερινοί επισκέπτες της; Πώς γίνεται Δεκέμβρης στην Ελλάδα και τοπίο καλοκαιρινό;
2.
Η μεγάλη εποχή - Ποιητική συλλογή
Εκδ. Ταξιδευτής, 2009
"Η μεγάλη εποχή", συλλογή ποιημάτων της Νάντιας Βαλαβάνη, αναφέρεται σε μια ποιητική πρόσληψη του 1989 ως ημερομηνίας-τομή στη ζωή ενός και ταυτόχρονα χιλιάδων ανθρώπων. Αλλά και της ελληνικής - και όχι μόνο - αριστεράς.
20 χρόνια από το ελληνικό και διεθνές 1989 και μισή χιλιετία από τις ρίζες της δημιουργίας του σύγχρονου κόσμου, τα ασυνήθιστα ποιήματα της συλλογής "Η μεγάλη εποχή", ιδωμένα με σύγχρονο μάτι και με τη γνώση όσων ακολούθησαν, εμφανίζονται ν' αναφέρονται με εξαιρετική ευθύτητα στα υπαρξιακά, πολιτιστικά και πολιτικά διλήμματα και στον πυρήνα των αναζητήσεων των ανθρώπων της ελληνικής αριστεράς σήμερα.
Με άξονα το ποίημα, γραμμένο το Σεπτέμβριο του 1989, που χαρίζει τον τίτλο του σε ολόκληρη την έκδοση, χωρίζεται σε δύο μέρη: "Πριν", μια επιλογή ποιημάτων από την αίσθηση τέλους εποχής των τελευταίων χρόνων της δεκαετίας του '80 και την ποιητική συλλογή Τέλος εποχής. "Μετά", μια επιλογή ποιημάτων από την ποιητική συλλογή "Στην πόλη της μακριάς προσμονής και ορισμένα ανέκδοτα", που απηχούν την ατμόσφαιρα των "μολυβένιων χρόνων" της δεκαετίας του '90.
Στη "μεγάλη εποχή", (εξώφυλλο και εσωτερικές σελίδες) συμπεριλαμβάνονται και τα πρώτα τρία από τη σειρά κολάζ με τίτλο 1989 Ι, ΙΙ, ΙΙΙ, ΙV & V, που η Νάντια Βαλαβάνη δημιούργησε το Σεπτέμβριο του 2009 ειδικά για την παρούσα έκδοση.
H NANTIA ΒΑΛΑΒΑΝΗ διαβάζει ένα ποίημά της:
3.
Ψωμί και τριαντάφυλλα
Εκδ. Ταξιδευτής, 2011
Θέματα τέχνης και πολιτικής. "Εξωοικονομικές" όψεις της κρίσης: όπως στην κοινωνία, τη δημοκρατία και το πολιτικό σύστημα, την τέχνη και τον πολιτισμό. Το πολλαπλό χρέος της αριστεράς. Από το "μπούνκερ" του μετρό της Πλατείας Συντάγματος στο "μπούνκερ" της Βουλής, καθώς τρόικα, κυβέρνηση και ΣΙΑ εφορμούν για να "μεταρρυθμίσουν την κόλαση" της Ελληνικής κοινωνίας. Αριστερά και τέχνη. Τέχνη και πολιτική. Ο ρωσικός μοντερνισμός και η καλλιτεχνική πρωτοπορία στη σφαίρα της πιο δημιουργικής συνάντησης στην ιστορία του κόσμου τέχνης και πολιτικής, θεωρίας και πράξης, καλλιτεχνών και κοινωνίας την πρώτη δεκαπενταετία από την Οκτωβριανή Επανάσταση. Μετά το Μάη του 68: Η πικρή ιστορία της σχέσης της αριστεράς με τη μετανεωτερικότητα. Από τις θεωρίες "τέλους της ιστορίας" μέχρι τις καταλήψεις ως μορφή πάλης σήμερα: Το φορτίο των αξιών την εποχή της παγκοσμιοποίησης. Πολιτισμός και ανάπτυξη την περίοδο της μεταμοντέρνας "πολιτισμικής συνείδησης" του ύστερου καπιταλισμού.
Ο θάνατος του Μπρεχτ: 50 χρόνια πολύ νωρίς. Μπρεχτ-μοντάζ. Η αντίληψη για το διδακτικό στοιχείο στα έργα του Μπρεχτ στη σύγχρονη Ελλάδα ως "προπαγάνδα". Ο καταποντισμός του εγωιστή Γιόχαν Φάτσερ-μήτρα για τα διδακτικά θεατρικά έργα του Μπρεχτ, οι ιστορίες του νεαρού Μπερτ Μπρεχτ, η τελευταία παράσταση του Μέτρου στο Βερολίνο και της Εξαίρεσης και του κανόνα στην Αθήνα "πιασμένες" στην εκκρεμή κίνηση μεταξύ αλληγορίας και ιστορίας. Θέατρο για την κοινωνική αλλαγή. Η νεαρή Ρόζα Λούξεμπουργκ απαντάει στον Έντουαρντ Μπερνστάιν στο φόντο της σημερινής πάλης ενάντια στην ερήμωση της ελληνικής κοινωνίας και ο Μπρεχτ θέτει ερωτήματα χωρίς απαντήσεις προκειμένου ο εργαζόμενος άνθρωπος να μπορέσει να συλλάβει τον εαυτό του - και η αριστερά, τον δικό της - και πάλι ως δρον κοινωνικό υποκείμενο, δημιουργό κι όχι υποχείριο της ιστορίας.
Αυτά και άλλα θέματα τέχνης, πολιτισμού και πολιτικής περνούν μέσα απ' τις σελίδες του τελευταίου βιβλίου της Νάντιας Βαλαβάνη, γραμμένο για ένα αναγνωστικό κοινό όχι "ειδικών", αλλά "καλλιτεχνών της πράξης": σκεπτόμενων και αγωνιζόμενων ανθρώπων. Και όλα συμπλέκονται με ένα κεντρικό ερώτημα: Μπορεί να υπάρξει αριστερά ή και "πολιτισμένη" κοινωνία στο μέλλον χωρίς μια πολιτιστική επανάσταση σήμερα; Στη σύγχρονη σκοτεινή εποχή, πριν απ' όλους τους άλλους εμείς στην Ελλάδα, μπορούμε να βρεθούμε πίσω από τη γραμμή πάλης που πρόταξαν οι εξαθλιωμένες εργάτριες ιματισμού στο Λόρενς της Μασαχουσέτης ένα αιώνα πριν με την απαίτηση "θέλουμε ψωμί, αλλά θέλουμε και τριαντάφυλλα"; Ο κόσμος, βλέπετε, δεν άλλαξε ποτέ παλεύοντας για απλή επιβίωση...
σχόλια