Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO
3

 

Από την Μάγδα Γεωργιάδου και την FAOS team

 

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO


Στις 4 Μαΐου, στο λιμάνι του Βόλου, χαρακτηρισμένο ως λιμάνι μεγάλων ιστιοπλοϊκών διοργανώσεων, κατέπλευσε το παραδοσιακό ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού, STS Young Endeavor. Το ιστιοπλοϊκό, ρέπλικα παλιού τύπου ιστιοφόρου, κάνει το γύρο του κόσμου, σε ένα ταξίδι προώθησης της ιστιοπλοΐας και της Αυστραλίας, ως τουριστικού προορισμού.

Το Young Endeavor, δόθηκε ως δώρο στους Αυστραλούς για την επέτειο των 200 χρόνων της αποίκησης της Ηπείρου, το 1988, από τους Βρετανούς. Το πλοίο χρησιμοποιείται από το πολεμικό ναυτικό για εκπαιδευτικούς σκοπούς και πραγματοποιεί κατά μέσο όρο 20 ταξίδια ετησίως.

Η σύγχρονη Αργώ κατασκευάστηκε με ξυλεία από το Πήλιο, το μυθικό βουνό των Κενταύρων, καθώς και εργαλεία και τεχνικές της αρχαιότητας. Το σκαρί κατασκευάστηκε με βάση τους κανόνες της αρχαίας ελληνικής ναυπηγικής.


Νέοι από όλη την Αυστραλία μπορούν να κάνουν αίτηση για να ταξιδέψουν με το εντυπωσιακό ιστιοφόρο. Οι νέοι εκπαιδεύονται τόσο στην ιστιοπλοϊα όσο και στο πνεύμα ομαδικής συνεργασίας και συνύπαρξης. Αρκετές μάλιστα εταιρίες υποστηρίζουν το εγχείρημα ως χορηγοί, ενθαρρύνοντας τους νέους που εργάζονται σε αυτές να συμμετέχουν.

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO
Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO
Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO


Το Young Endeavor είναι στελεχωμένο από 12 αξιωματικούς του πολεμικού ναυτικού της Αυστραλίας, με καπετάνιο τον Lieutenant Commander Gavi Dawe, και 24 εκπαιδευόμενους άντρες και γυναίκες. Προηγούμενος σταθμός του ήταν η Καλλίπολη της Τουρκίας, στο πλαίσοο μια ακόμη τιμητικής επίσκεψης προς την μνήμη χιλιάδων Αυστραλών, οι οποίοι έχασαν τη ζωή τους στη διάρκεια του Α' Παγκοσμίου Πολέμου.


Το πλήρωμα του Young Endeavor αποφάσισε να κάνει μια τιμής ένεκεν στάση στο λιμάνι του Βόλου, προκειμένου να 'χαιρετίσει' την δική μας ρέπλικα της Αργούς, κατασκευασμένη το 2006, από το επιστημονικό ινστιτούτο NAUDOMO. Την Τετάρτη το πρωί το εντυπωσιακό ιστιοπλοϊκό αναχώρησε για το Σαουθάμπτον.

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Η Aργώ σε ένα από τα πρώτα ένδοξα ταξίδια της το 2008 - ΑΠΕ ΜΠΕ/ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ

Η ανακατασκευή της Αργούς

Το Ινστιτούτο Αρχαίας Ναυπηγικής, Naudomo, με βασική δραστηριότητα την έρευνα της αρχαίας ναυπηγικής και τεχνολογίας, τον τομέα δηλαδή ανάδειξης και διαχείρισης του Ναυτικού / Τεχνικού Πολιτισμού, έχει πολυετή πείρα στην ανακατασκευή αρχαίων πλοίων. Μεταξύ 2001-2004 κατασκεύασε, για λογαριασμό του Ναυτικού Μουσείου Κρήτης, ένα αντίγραφο Μινωϊκού πλοίου, με τη χρήση αυθεντικών υλικών, εργαλείων και κατασκευαστικών μεθόδων της εποχής.


Το 2004 ξεκίνησε την έρευνα για την ανακατασκευή της Αργούς, μια μονήρη πεντηκόντορο, για λογαριασμό του Δήμου Βόλου. Επρόκειτο για μια πρωτοβουλία του Δήμου, εμπνευσμένη από τον μύθο των Αργοναυτών και του Ιάσωνα, προς αναζήτηση του Χρυσόμαλλου δέρατος.


Η σύγχρονη Αργώ κατασκευάστηκε με ξυλεία από το Πήλιο, το μυθικό βουνό των Κενταύρων, καθώς και εργαλεία και τεχνικές της αρχαιότητας. Το σκαρί κατασκευάστηκε με βάση τους κανόνες της αρχαίας ελληνικής ναυπηγικής.

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Η Aργώ σε ένα από τα πρώτα ένδοξα ταξίδια της το 2008 - ΑΠΕ ΜΠΕ/ΑΠΕ ΜΠΕ/ΚΩΣΤΑΣ ΚΑΡΑΘΑΝΟΣ


Η κατασκευή ολοκληρώθηκε το 2006 και το 2007 ξεκίνησαν οι δοκιμές και οι προπονήσεις στον Παγασητικό Κόλπο. Το 2008 η Αργώ ξεκίνησε ένα πειραματικό ταξίδι. Η αρχική φιλοδοξία ήταν το πλοίο να πραγματοποιήσει το αυθεντικό ταξίδι του Ιάσονα στην Κολχίδα, στην ακτή της σημερινής δυτικής Γεωργίας. Για λόγους πολιτικών συγκυριών, δυστυχώς αυτό κατέστη αδύνατον. Η ομάδα των σύγχρονων αργοναυτών αποφάσισε να υλοποιήσει ωστόσο ένα ταξίδι, προκειμένου να αποδείξει την πλευσιμότητα του πλοίου, με βασικό στόχο να διανύσει 650 ναυτικά μίλια (1.203,8 χλμ), την ίδια περίπου απόσταση με τους Αργοναύτες, αλλά, αναγκαστικά, προς την αντίθετη κατεύθυνση. Απέπλευσαν από το Βόλο, διέσχισαν τον Ισθμό της Κορίνθου, πέρασαν από την Πάτρα, φτάνοντας μέχρι τους Αγίους Σαράντα στην Αλβανία.


Ολοκλήρωσαν το ταξίδι τους 55 ημέρες μετά, στην Ιθάκη, 'πιάνοντας' συνολικά 28 λιμάνια. Κατά τη διάρκεια του ταξιδιού, το πλήρωμα εθελοντών αργοναυτών κωπηλατούσε για περίπου 10 ώρες ημερησίως. Οι εθελοντές ήταν συνολικά 75 κι εναλλάσσονταν στην κωπηλασία της πεντηκοντόρου. Σε καθημερινή βάση, διένυαν γύρω στα 45 χιλιόμετρα, την απόσταση, δηλαδή, ενός μαραθωνίου, κάτω από τον καυτό καλοκαιρινό ήλιο. Με βάση τους υπολογισμούς τους, χρειάζονταν 3 δευτερόλεπτα για κάθε κουπιά, πραγματοποιώντας, κατά μέσο όρο 20 κουπιές το λεπτό, αγγίζοντας δηλαδή το εκπληκτικό νούμερο των 1200 κουπιών την ώρα! Αξίζει, δε, να σημειωθεί πως το κάθε κουπί ζύγιζε 15 κιλά!


Οι αργοναύτες ήταν εθελοντές που συμμετείχαν από όλη την Ελλάδα, από την Αλεξανδρούπολη έως την Κρήτη, ανταποκρινόμενοι στο κάλεσμα του Δήμου Βόλου. Η πρόσκληση απευθυνόταν σε κάθε ενήλικα ενδιαφερόμενο να συμμετέχει στο μυθικό εγχείρημα, ανεξαρτήτου φύλλου. Εν τέλει, το πλήρωμα συμπεριλάμβανε και 3 γυναίκες!

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO


Την Αργώ συνόδευε ένα βοηθητικό, επιβατικό πλοίο, το «Πήγασος» για να καλύπτει τις βασικές ανάγκες των αργοναυτών, όπως η παροχή σίτισης, η φιλοξενία και η σωματική υγιεινή.


Σήμερα η Αργώ είναι έξω από το νερό, στο λιμάνι του Βόλου και δυστυχώς χρήζει συντήρησης. Δεν υπάρχει κάποιος χώρος να την στεγάσει και να την προστατεύσει, ούτε δυστυχώς να την αξιοποιήσει ως τουριστικό και πολιτιστικό αξιοθέατο, προβάλλοντας στο κοινό την ιστορία και το μύθο γύρω από αυτήν.


Παρόλα αυτά, το Αυστραλέζικο πλήρωμα ανακάλυψε την ύπαρξη της και πραγματοποίησε μια μικρή παράκαμψη από την ρότα του, προκειμένου να την επισκεφθεί, ομολογουμένως βαθιά συγκινημένο...

Το ιστιοφόρο του Αυστραλιανού Πολεμικού Ναυτικού συναντά την Αργώ του Ιάσoνα Facebook Twitter
Φωτό:Στέλιος Ευσταθόπουλος - FAOS/LIFO


Περισσότερα για την Αργώ:
http://www.argonautes2008.gr/


Περισσότερα για το Young Endeavor:
http://www.youngendeavour.gov.au/site/

Ελλάδα
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπουτάρης: Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Απώλειες / Γιάννης Μπουτάρης (1942-2024): Ο άνθρωπος που στην εποχή του φύσηξε φρέσκος αέρας στη Θεσσαλονίκη

Τολμηρός, αιρετικός, ανήσυχος και αυθεντικός, ο πρώην δήμαρχος Θεσσαλονίκης που έφυγε χθες από τη ζωή σε ηλικία 82 ετών, έζησε μια μυθιστορηματική ζωή
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια
Ευχαριστούμε τη LIFO για την δημοσίευση της προσπάθειας μας. Για την ιστορική τεκμηρίωση του εγχειρήματος θα θέλαμε να προσθέσουμε πως τελικά το η σύγχρονη Αργώ πήγε στη Γεωργία το 2009 ύστερα από πρωτοβουλία της Βουλής των Ελλήνων, μετά το πέρας του πολέμου που είχε ξεσπάσει το 2008 στη Γεωργία. Η Αργώ φορτώθηκε σε άλλο καράβι και όταν έφτασε στα ύδατα της Γεωργίας εξέπλευσε με το πλήρωμα της μέχρι το λιμάνι Πότι (Αρχαία Κολχίδα). Περισσότερα για το εγχείρημα δείτε στην ιστοσελίδα μας. Εκ μέρους του πληρώματος.
Aλλο ένα παράδειγμα εγκατάλειψης μεσα στα πολλά που κρατικός μηχανισμός θεωρεί ασήμαντα και κατα σύμπτωση έχουν απίστευτη συμβολική αξία ! Η Αργώ συμβολίζει το ανοιχτό πνεύμα αναζήτησης του άλλοτε κοσμοπολίτη Ελληνα , του δαιμόνιου έμπορου που κυρίαρχος στη Μεσόγειο και τον Εύξεινο Πόντο δημιουργούσε πλούτο και πολιτισμό. Ισως το πρόχειρο "παρκάρισμα" τελικά αντικατοπτρίζει πραγματικά αυτο που εκφράζει ο νεο-Ελληνισμός σημερα.