Ολοκληρώθηκε εχθές το Παγκόσμιο Πανεπιστημιακό Πρωτάθλημα Debate που πραγματοποιήθηκε στη Θεσσαλονίκη από τις 27/12 έως τις 4/1. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη διοργάνωση Debate παγκοσμίως , η οποία συγκέντρωσε στην πόλη περισσότερους από 1300 φοιτητές από τα μεγαλύτερα και πλέον έγκυρα πανεπιστήμια του κόσμο και είχε έντονο ελληνικό χρώμα.
Κεντρικό σύνθημα της φετινής διοργάνωσης ήταν η φράση «Η ρητορική επιστρέφει στο σπίτι της », που ως επιλογή μάλλον αποδείχθηκε προφητική μιας και οι δεκαεννιάχρονοι debaters Μαρία Ρούση και Θοδωρής Ντουνιάς, εκπροσωπώντας την ομάδα του Εθνικού Μετσόβειου Πολυτεχνείου, ήταν οι μεγάλοι νικητές στην κατηγορία EFL (English as Foreign Language- αγγλικά ως ξένη γλώσσα), στον τελικό της διοργάνωσης, που πραγματοποιήθηκε χθες στο κτίριο του Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης.
Μετά από 9 προκριματικούς γύρους, που διεξήχθησαν από τις 29 έως τις 31 Δεκεμβρίου, τα Πανεπιστήμια που προκρίθηκαν στον τελικό της κατηγορίας EFL ήταν το Εθνικό Μετσόβειο Πολυτεχνείο από την Ελλάδα, το FSU Jena από τη Γερμανία, το Brawijaya A από την Ινδονησία και το UKIM Skopje από την Π.Γ.Δ.Μ.
Στον τελικό, οι Έλληνες ρήτορες, όπως και οι εκπρόσωποι της ομάδας της Π.Γ.Δ.Μ., κλήθηκαν να υπερασπιστούν τη χρήση φωτογραφικού υλικού που αποτυπώνει τις δύσκολες καταστάσεις τις οποίες βιώνουν οι πρόσφυγες, σε καμπάνιες ευαισθητοποίησης. Οι άλλες δύο πανεπιστημιακές ομάδες κλήθηκαν να επιχειρηματολογήσουν κατά της συγκεκριμένης τακτικής.
Η ρητορική ως βιωματικός τρόπος μάθησης κέρδισε την Μαρία Ρούση και τον Θοδωρή Ντουνιά από τα σχολικά τους χρόνια και ίσως να ήταν αυτή η κρίσιμη παράμετρος, που τους εξασφάλισε την υψηλή διάκριση σε τόσο νεαρή ηλικία και με μικρή σχετικά αγωνιστική εμπειρία. Η κ Ρούση, φοιτήτρια Νομικής , ξεκίνησε να ασχολείται με τη ρητορική στον Όμιλο Ρητορικής της Σχολής Μωραϊτη, στον οποίο και εξακολουθεί να πηγαίνει, πλέον, όμως, για να διδάσκει. Το περασμένο καλοκαίρι είχε την πρώτη της εμπειρία αγωνιστικού debate σε διεθνή διοργάνωση, καθώς συμμετείχε στο πανευρωπαϊκό πρωτάθλημα, που διεξήχθη στη Βιέννη. Αντίστοιχα, ο κ. Ντουνιάς, φοιτητής στο Πολυτεχνείο, ξεκίνησε να ασκείται στην αντιλογία από τον Όμιλο Ρητορικής του Κολεγίου Αθηνών, ενώ η πρώτη του διεθνής εμπειρία στο αγωνιστικό κομμάτι ήταν στο Παγκόσμιο Σχολικό Πρωτάθλημα, που πραγματοποιήθηκε το 2014 στην Ταϊλάνδη.
«Η κατάκτηση του τίτλου του παγκόσμιου πρωταθλητή ήταν για εμάς μία αναγνώριση αρκετά ανέλπιστη, καθότι πηγαίναμε για την εμπειρία και χωρίς ιδιαίτερα υψηλές προσδοκίες», δήλωσε στο ΑΠΕ-ΜΠΕ η κ Ρούση, σημειώνοντας ακόμη πως «το γεγονός ότι ήλθε αυτός ο τίτλος, εκτός από τη μεγάλη χαρά που μας δίνει, ενισχύει ακόμη περισσότερο και το κίνητρο και τη διάθεσή μας να διαδώσουμε όσο μπορούμε τη ρητορική, ως βιωματικό τρόπο μάθησης».
Το θέμα πάνω στο οποίο κλήθηκε να επιχειρηματολογήσει η ελληνική ομάδα στον τελικό του WUDC σχετιζόταν με το προσφυγικό ζήτημα, το οποίο κυριαρχεί εδώ και πολλούς μήνες στην πρώτη γραμμή της ελληνικής και διεθνούς επικαιρότητας.
«Οπωσδήποτε το θέμα του τελικού, είχε ειδικό ενδιαφέρον, καθώς δεν ήταν κάτι αδιάφορο ή άγνωστο σε εμάς, αλλά είχε να κάνει με καταστάσεις που βιώσαμε πρόσφατα και βιώνουμε ακόμη ως χώρα, έτσι μας ενέπνευσε και επιπλέον έτυχε και ταυτιστήκαμε και με τη θέση που μας ζητήθηκε να υπερασπιστούμε», τόνισε η κ. Ρούση, εξηγώντας, ωστόσο, ότι το ίδιο δε συμβαίνει πάντα, όπως δε συνέβη και σε κάποιους από τους προκριματικούς αγώνες, όπου η ομάδα κλήθηκε να επιχειρηματολογήσει ακόμη και πάνω σε θέματα που δεν γνώριζε, όπως π.χ. για συγκεκριμένες παραμέτρους στις διμερείς σχέσεις Κίνας- ΗΠΑ.
«Γενικά, μέσα σε 15 λεπτά, πρέπει να είσαι σε θέση να προετοιμάσεις πλήρη επιχειρηματολογία, ακόμη και αν δεν έχεις γνώσεις πάνω στο θέμα που θα σου δώσουν. Γενικεύοντας και χρησιμοποιώντας σωστά και τη γλώσσα του σώματος, μπορείς να πείσεις, ότι κατέχεις κάποιο θέμα, ακόμη και αυτό δεν ισχύει", εξήγησε η κ. Ρούση, επισημαίνοντας ότι ο ρήτορας μπορεί να οικοδομήσει με την ίδια ευκολία επιχειρήματα και σε δύσκολα θέματα όπως π.χ. η ανάγκη περικοπών στις συντάξεις.
Τα θέματα των αγώνων, τα οποία δεν είναι εκ των προτέρων γνωστά στους συμμετέχοντες, αφού ανακοινώνονται λίγα μόλις λεπτά πριν τον κάθε αγώνα, αφορούσαν, μεταξύ άλλων, στη χρήση μισθοφορικών δυνάμεων για στρατιωτικές επιχειρήσεις, την απαγόρευση προσωπικής ιδιοκτησίας έργων τέχνης που θεωρούνται ιδιαίτερης πολιτισμικής ή ιστορικής σημασίας, τη δίκαιη διανομή των κερδών από τον παγκόσμιο ορυκτό πλούτο, καθώς και την υποχρέωση του Δ.Ν.Τ. και της Κεντρικής Τράπεζας να πληρώσουν αποζημιώσεις σε χώρες που έχουν επηρεαστεί από τις πολιτικές τους.
Πρωταθλητές στην κατηγορία Open (English as Professional Language) αναδείχθηκαν οι ομιλητές από το πανεπιστήμιο του Χάρβαρντ, με την ομάδα Harvard A, στην κατηγορία ESL (English as Second Language) Πρωταθλήτρια ανακηρύχθηκε η ομάδα DLSU A και τον τίτλο του Καλύτερου Ομιλητή κατέκτησε ο Michael Dunn Goekjian από την ομάδα PEP A, του Πανεπιστημίου PEP της Σερβίας. Σερβίας.
«Έχουμε εκπαιδευτεί να μπορούμε να αγωνιστούμε οπουδήποτε, όμως το ότι ήμασταν εδώ, το ότι είχαμε όλη την υποστήριξη των φίλων μας, που βρίσκονταν εδώ, ήταν πολύ θετικό για εμάς. Η διοργάνωση συνολικά ήταν ιδιαίτερα επιτυχημένη και υπήρξε η αντίστοιχη αναγνώριση από όλους γι' αυτό. Ήταν εννιά μέρες, με εμπειρίες εκπληκτικές, που μας απορρόφησαν, με μοναδικές γνωριμίες, με άγχος, αλλά και με εφόδιο πολλές νέες γνώσεις", κατέληξε η Ελληνίδα παγκόσμια πρωταθλήτρια.
Πηγή: ΑΠΕ / ΜΠΕ
σχόλια