10 Μουσεία Μέσα σε Ταινίες- με αφορμή την νέα ταινία του Αλεξάντρ Σοκούροφ, 'Η Κιβωτός των Ανθρώπων"

10 Μουσεία Μέσα σε Ταινίες- με αφορμή την νέα ταινία του Αλεξάντρ Σοκούροφ, 'Η Κιβωτός των Ανθρώπων" Facebook Twitter
3



Δεκατέσσερα χρόνια μετά την Ρωσική Κιβωτό, ο Αλεξάντρ Σοκούροφ με την Κιβωτό των Ανθρώπων, επισκέπτεται ξανά ένα μεγάλο μουσείο, του Λούβρου αυτή τη φορά, αναβιώνοντας μια ιδέα που είχε πριν χρόνια για μια σειρά ταινιών που θα έχουν ως θέμα αυτές τις κιβωτούς της τέχνης και τη σημασία που έχουν για την ανθρωπότητα. Δε ξοδεύει τώρα όλο τον φιλμικό χρόνο μέσα στο μουσείο, αλλά εμπνέεται από την ιστορία της προστασίας των μνημείων κατά τη διάρκεια του Δευτέρου Παγκοσμίου Πολέμου για να φτιάξει κάτι που μοιάζει περισσότερο με φιλοσοφικό δοκίμιο.


 Φυσικά η περίπτωση του Σοκούροφ δεν είναι η μοναδική όπου μεγάλα μουσεία άνοιξαν τις πύλες τους για τις ανάγκες μιας κινηματογραφικής ταινίας ή αναπαραστάθηκαν μέσα σε στούντιο. Αξέχαστες σκηνές έχουν γυριστεί μέσα σε αυτά, μερικές από αυτές σε πολύ δημοφιλή φιλμ, με τη χρήση του χώρου να εξυπηρετεί από κουβέντες περί τέχνης μέχρι μυστήριο, ανθρωποκυνηγητά και φαντάσματα. Απολαύστε 10 τέτοιες παραδείγματα στην παρακάτω λίστα.

 

Blackmail (1929)

 Εξαιρετικό δείγμα ικανοτήτων από την πρώιμη εποχή του Χίτσκοκ, καθώς στην πρώτη ομιλούσα ταινία τού, περιλαμβάνει μια σκηνή καταδίωξης μέσα στο Βρετανικό Μουσείο. Η σκηνή δε γυρίστηκε εξολοκλήρου μέσα στο μουσείο, λόγω ελλιπούς φωτισμού και σε πολλά πλάνα της χρησιμοποιήθηκαν ως background φωτογραφίες που είχε πάρει ο Χίτσκοκ με το συνεργείο του. Το αποτέλεσμα πάντως είναι σε στιγμές εντυπωσιακό.

 

Δεσμώτης του Ιλίγγου (1958)

 Δεύτερος Χίτσκοκ, πασίγνωστη σκηνή, στο φιλμ που θα συναντήσετε σε αρκετές λίστες των καιρών μας ως το καλύτερο όλων των εποχών. Γυρισμένη στο Μουσείο Καλών Τεχνών της Λεγεώνας της Τιμής, στο Σαν Φρανσίσκο, δημιουργεί μια υπνωτιστική και μυστηριώδη ατμόσφαιρα όσο η Κιμ Νόβακ κοιτά εμμονικά το Πορτραίτο της Καρλόττα.

 


Bande à Part (1964)

Έφοδος μέσα στο Λούβρο. Τρία νέα παιδιά τρέχουν βλέποντας γύρω τους αριστουργήματα της τέχνης και σύμφωνα με το σενάριο σπάνε το παγκόσμιο ρεκόρ, γυρνώντας το μουσείο σε 9 λεπτά και 43 δευτερόλεπτα. Η σκηνή αναπαραστάθηκε 39 χρόνια αργότερα από τον Μπερτολούτσι και τους Ονειροπόλους του.

 


Τοπ Καπί (1964)

Οι ανεκτίμητοι θησαυροί του ομώνυμου μουσείου στην Κωνσταντινούπολη γίνονται στόχος κλέφτών στην ταινία του Ζυλ Ντασέν προσπάθησε να επαναφέρει την ατμόσφαιρα του προ 9ετίας Ριφιφί με την αύρα πάντως εδώ να είναι περισσότερο ανάλαφρη και τουριστική. Πολυεθνικό καστ, Μελίνα και μουσική από τον Μάνο Χατζιδάκι.

 


Μανχάταν (1979)

Ο Γούντι Άλεν και η Νταϊάν Κίτον, απολαυστικοί intellectual νεοϋορκέζοι, δε συμφωνούν σε τίποτα μετά από μια βόλτα στο Μουσείο Μοντέρνας Τέχνης.



Η Πιο Κουφή Μέρα του Φέρις Μπιούλερ (1986)

 Η κοπάνα από το σχολείο περιλαμβάνει μεταξύ άλλων και μια περιήγηση στο Ινστιτούτο Τεχνών του Σικάγο, σε εποχές που η pop κουλτούρα δε φοβόταν να συμπεριλάβει τέτοιες αναφορές. Δίλεπτο μίνι-αριστούργημα, χωρίς διάλογο, με τη συνοδεία της διασκευής του Please, Please, Please, Let Me Get What I Want των Smiths, από τους Dream Academy, σε instrumental εκτέλεση.

 


Υπόθεση Τόμας Κράουν (1999)

Το Metropolitan Museum δύσκολα θα άφηνε να γυριστούν σκηνές από την ταινία μέσα σε αυτό, όταν αυτή έχει ως κεντρικό θέμα την κλοπή ενός πίνακα του Μονέ. Έτσι κι έγινε, όλα τα εσωτερικά πλάνα γυρίστηκαν σε στούντιο, σε αντίθεση όμως με τα κυνηγητά έξω από το μουσείο που γυρίστηκαν σε αληθινές τοποθεσίες της πόλης.

 


Ρωσική Κιβωτός (2002)

Σχεδόν ένα κινηματογραφικό είδος από μόνη της, σπάνιο υβρίδιο της art-house σκηνής με πρωτοποριακές τεχνολογικές καινοτομίες. Το ταξίδι του Σοκούροφ μέσα στο χρόνο και τους χώρους του Ερμιτάζ, παρουσιάστηκε μέσα από ένα αδιανόητο 90λεπτο μονοπλάνο, που γυρίστηκε ακριβώς έτσι, χωρίς εφέ δηλαδή που θα έδιναν την αίσθηση του μονοπλάνου, στις 23 Δεκεμβρίου του 2001, με την τέταρτη προσπάθεια του συνεργείου που έγραφε επί τόπου, όσο γυρνούσε, υψηλής ευκρίνειας βίντεο σε σκληρό δίσκο από μια Steadicam περίπου 35 κιλών προσαρμοσμένη πάνω στον διευθυντή φωτογραφίας-ήρωα Tilman Büttner, σε ένα από τα πιο κολοσσιαία εγχειρήματα από καταβολής κινηματογράφου.



Μια Νύχτα στο Μουσείο (2006)

Με αμφιλεγόμενο χιούμορ αλλά και 2 συνέχειες, δείγμα της μεγάλης εμπορικής απήχησης που είχαν οι περιπέτειες ενός νυχτοφύλακα στο μουσείο Φυσικής Ιστορίας της Νέας Υόρκης. Τα εκθέματα που εντυπωσιάζουν τους επισκέπτες τα πρωινά, ζωντανεύουν τα βράδια και κάπου εκεί ξεκινά το παραμύθι.


 

Museum Hours (2012)

Γυρισμένο στο Μουσείο Ιστορίας της Τέχνης της Βιέννης, κατάφερε να ξεφύγει από το φεστιβαλικό κύκλωμα στο οποίο αρχικά απευθύνθηκε και να προβληθεί τελικά σε αρκετές χώρες. Το φιλμ εξερευνά τη σχέση ενός φύλακα του μουσείου με μια μυστηριώδη καναδέζα επισκέπτρια και δίνει πρωταγωνιστικό ρόλο στο ίδιο το μουσείο, του οποίου τα εκθέματα μας ταξιδεύουν μέσα στο χρόνο, στοχεύοντας ωστόσο στη σύνδεσή του με την σημερινή εποχή.


 

Η ταινία Η Κιβωτός των Ανθρώπων προβάλλεται από την Πέμπτη 31 Μαρτίου στους κινηματογράφους από την Filmtrade.

3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Μπακογιαννόπουλος

Οι Αθηναίοι / Γιάννης Μπακογιαννόπουλος: «Η δημοσιότητα που έχω είναι μεγαλύτερη από την αξία μου»

Τη δεκαετία του '50 έβγαλε το πιο φτηνό εισιτήριο, βρέθηκε στο Παρίσι και κοιμόταν στο πάτωμα, προκειμένου να γνωρίσει το «μαγικό σύμπαν» του κινηματογράφου. Ο Βούλγαρης τον φωνάζει ακόμα «δάσκαλο», ενώ κάποτε του έλεγαν ότι οι κριτικές του έμοιαζαν να απευθύνονται μόνο στους φίλους του. Όμως εκείνος παρέμεινε πιστός στον δικό του δρόμο. Και είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Οθόνες / 10 όχι και τόσο προβλέψιμες ερωτικές ιστορίες για streaming

Ξεψαχνίσαμε τον κατάλογο που προσφέρουν οι πλατφόρμες streaming και σας παρουσιάζουμε δέκα ταινίες κατάλληλες για την πιο αγαπησιάρικη μέρα του χρόνου, ώστε να μη χρειαστεί να καταφύγετε ξανά στις συνηθισμένες επιλογές.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Oscar Stories: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Pulp Fiction / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Οσκαρικό σκάνδαλο, χωρίς ελαφρυντικά

Οι οσκαρικές φιλοδοξίες του Netflix για το Emilia Pérez έπεσαν στο κενό, καθώς η πρώτη τρανς υποψήφια στην ιστορία του θεσμού κατηγορείται για πολιτική ανορθογραφία και εξοστρακίζεται.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Οθόνες / Κάρλα Σοφία Γκασκόν: Πώς μια ιστορική πρωτιά μετατράπηκε σε ιστορικό εφιάλτη

Το να είσαι τρανς είναι ζήτημα προσωπικής ταυτότητας, όχι πολιτικών πεποιθήσεων. Και το να προϋποθέτουμε ότι τα τρανς άτομα είναι μονολιθικά στις απόψεις τους ή ανίκανα να έχουν συντηρητικές ή αντιδραστικές απόψεις, είναι απλά παράλογο.
THE LIFO TEAM
Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Νέα στήλη/ Κριτική τηλεόρασης / Μαύροι Πίνακες: Σίριαλ κίλερ κουλτουριάρης, αστυνομικοί ευφυέστατοι

Κριτική της Πόπης Διαμαντάκου για το αστυνομικό θρίλερ του Star, για μια ελληνική παραγωγή που προσπαθεί να ανεβάσει τον πήχη και να συγκριθεί με ξένες παρόμοιες.
ΠΟΠΗ ΔΙΑΜΑΝΤΑΚΟΥ
«Θολός βυθός», μια ταινία για τις παιδουπόλεις της Φρειδερίκης

Οθόνες / Οι παιδουπόλεις της Φρειδερίκης γίνονται ταινία

Βασισμένη στο ομώνυμο βιβλίο του Γιάννη Ατζακά, η νέα ταινία της Ελένης Αλεξανδράκη «Θολός Βυθός» είναι μια βουτιά στις ζωές των παιδιών που έγιναν έρμαια της προπαγάνδας και πιόνια σε έναν πόλεμο που δεν καταλάβαιναν.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Στη Νέα Υόρκη με τον Γκόντφρεϊ Ρέτζιο

Εικαστικά / Το θρυλικό «Koyaanisqatsi» αναβιώνει στη Νέα Υόρκη μέσω της τεχνητής νοημοσύνης

Το ψηφιακό έργο του Τζον Φιτζέραλντ «The Vivid Unknown», μια από τις φετινές συμμετοχές του Ιδρύματος Ωνάση στο φεστιβάλ «Under the Radar», συνομιλεί εκ νέου με την εμβληματική ταινία του Γκόντφρεϊ Ρέτζιο.
ΒΑΡΒΑΡΑ ΔΟΥΚΑ
10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Οθόνες / 10 εξαιρετικές ταινίες που μπορείτε να δείτε τώρα στο Ertflix

Δέκα ξεχωριστές οικιακές προβολές, από το διαχρονικό μυστήριο του «Ονόματος του Ρόδου» ως τον ξεσηκωτικό χορό του «Αnother Round» κι από τις weird κωμικές αναζητήσεις του «Chevalier» ως το τρυφερό ντοκιμαντέρ για τον Γιάννη Σπανό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Μουσική / 67α Grammy: Βεντέτες, βραβεία που άργησαν και ομιλίες που δεν έκαναν γκελ

Η Beyoncé έδειξε να εκπλήσσεται όταν άκουσε το όνομά της από τα χείλη τής πάλαι ποτέ country artist και νυν βασίλισσας της pop, Τέιλορ Σουίφτ, ενώ όλοι οι υπόλοιποι έμειναν έκπληκτοι από μια γυμνή εμφάνιση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ

σχόλια

3 σχόλια